Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 augustus 2007, 11:41   #81
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik vraag me af wat de reden is dat belgicisten er zo op gebrand zijn om Vlaams grondgebied af te staan aan Franstalig Belgique.
Wat is Vlaams grondgebied?

De opmerking van Belgicisten zullen we even negeren.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 26 augustus 2007 om 11:41.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 11:41   #82
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ja, omdat daar indertijd Vlamingen woonde. Als die realiteit verandert, dan dien je dat aan te passen.

Zeker in een Belgische context.

Enfin. Het lijkt me logisch dat mensen belangrijker zijn dan grondgebied. Maar als jullie daar anders over denken, mag dat hoor.
Dus ben je er ook mee akkoord dat er in pakweg Molenbeek morgen islamitische wetten uitgevaardigd worden, omdat de realiteit daar veranderd is?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 11:41   #83
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
1) Een systeem van referenda vind ik slechts au sérieux te nemen

- als het vanop en vanuit het laagst mogelijke niveau wordt opgebouwd (het individu, en dan de buurt, daarna de straat, vervolgens de wijk, pas dan het dorp, enz... en

- als het daarbij zelfs vragen omtrent bevoegdheidsverdeling niet schuwt.

Wat de rest van de wereld daarover denkt is i.m.o. volstrekt irrelevant.

2) Dat zou er nog aan mankéren ook, begot. Als ik echter lees wat nogal wat Vlaams-Nationalisten denken en zeggen over de 'samenleving' en hoe ze te organiseren, ben ik er allerminst gerust in.

Ik vrees dat u harder uw best zult moeten doen om mijn wantrouwen weg te nemen, en daarmee wil ik niet beweren dat u zèlf, als individu, niet te vertrouwen zou zijn, hé!
OK; dan organiseer ik morgen een referendum in mijn huis met de volgende vraag: Moet mijn huis onafhankelijk worden van België? Het spreekt vanzelf dat al de gezinsleden daar voorstander van zijn; dus maakt mijn huis geen deel meer uit van België.

Laatst gewijzigd door stropdrager : 26 augustus 2007 om 11:42.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 11:41   #84
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Jullie Vlamingen zeggen altijd maar 'Geld it, geld dat', maar bij een splitsing speelt dat allemaal zo'n grote rol niet. Hoe je het ook keert of draait, Wallonie is een land met een goede infrastructuur en hoogopgeleide mensen. Ok misschien niet zoals in Vlaanderen, maar goed genoeg. Met de juiste leiding trek je zo'n land binnen korte tijd uit het slop.
Het is de mentaliteit die moet wijzigen in Wallonië. Ze slagen er maar niet in (ondanks honderen miljarden Belgische franken) om een economie op poten te krijgen. Corruptie en werkloosheid is er de gewoonste zaak van de wereld.

Mocht België splitsen, ik ben echt benieuwd hoe Wallonië het dan (al dan niet met Brussel) zou redden ...
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 11:42   #85
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dus ben je er ook mee akkoord dat er in pakweg Molenbeek morgen islamitische wetten uitgevaardigd worden, omdat de realiteit daar veranderd is?
Niet bepaald vergelijkbaar, hé?
Nu goed. Als Molenbeek onafhankelijk wordt, dan doet het maar. Voor de rest valt dat ook onder federale wetten.

Net zoals grondgebied etc. dat is.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 26 augustus 2007, 11:44   #86
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet bepaald vergelijkbaar, hé?
Nu goed. Als Molenbeek onafhankelijk wordt, dan doet het maar. Voor de rest valt dat ook onder federale wetten.

Net zoals grondgebied etc. dat is.
Niet bepaald vergelijkbaar?

Als je consequent wil zijn in je kromme redeneringen, waarom moeten volgens jou dan enkel taalaanhorige situaties aan de werkelijkheid aangepast worden?
Oud 26 augustus 2007, 11:46   #87
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat moet niet. Er zijn alleen argumenten om toe te komen aan een veranderende context.
Die 'context' werd welbewust veranderd in 1830 en heeft tot op vandaag gevolgen. Jij bent het daar dus mee eens?

Citaat:
't zou een beetje dwaas zijn omdat in ruil te moeten doen voor de naleving van de grondwet.
Dan zijn het toch de dwazen aan wiens kant jij je schaart want die eisen het allemaal.
Oud 26 augustus 2007, 11:48   #88
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
OK; dan organiseer ik morgen een referendum in mijn huis met de volgende vraag: Moet mijn huis onafhankelijk worden van België? Het spreekt vanzelf dat al de gezinsleden daar voorstander van zijn; dus maakt mijn huis geen deel meer uit van België.
LOL!
Oud 26 augustus 2007, 11:49   #89
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet bepaald vergelijkbaar?
Ja, niet bepaald vergelijkbaar.
Wetten =/= grondgebied.
(Grondgebied is een deel van de wetten tout court, zover ik weet.)

Citaat:
Als je consequent wil zijn
Ik ben zeer consequent. In elke redenering vind ik grondgebied ondergeschikt aan de mensen die daarop wonen.

Citaat:
in je kromme redeneringen,
Kan je niet beter?

Citaat:
waarom moeten volgens jou dan enkel taalaanhorige situaties aan de werkelijkheid aangepast worden?
Oh, maar er mag veel aan de werkelijkheid aangepast worden, hoor.
Maar 'in Molenbeek andere wetten' dan voor de rest van het grondgebied kan niet, anders kan je dat zelfs voor elke huishouden doen. Enkel als Molenbeek onafhankelijk wordt, natuurlijk.

Maar een gemeente van de ene gemeenschap/gewest naar de andere gemeenschap/gewest overhevelen omdat het evident(er) is als je naar de bewoners van die gemeente kijkt, zorgt niet voor 'iedereen wetten op zijn maat'. Enkel dat een bepaalde gemeente bij de andere gemeenschap/gewest hoort.
Oud 26 augustus 2007, 11:50   #90
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die 'context' werd welbewust veranderd in 1830 en heeft tot op vandaag gevolgen. Jij bent het daar dus mee eens?
Je gaat iets specifieker moeten gaan voor ik ga antwoorden of ik met iets eens ben.

Citaat:
Dan zijn het toch de dwazen aan wiens kant jij je schaart want die eisen het allemaal.
Is het voor jou onmogelijk om in te zien dat ik mss wel iets gelijkaardigs eis maar op basis van andere redenen?

En als het toch zo was; dan zijn de Franstaligen opmerkelijk liberaal.=')
Oud 26 augustus 2007, 11:51   #91
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
LOL!
Om maar aan te tonen hoe absurd de redenering van djimi is.
Oud 26 augustus 2007, 11:52   #92
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat mij betreft geen enkel probleem, hoor.

Ik hoop dan wel voor u dat u dat verkocht krijgt aan uw buren, de overige Belgen, en bij uitbreiding de rest van de wereldbevolking.

Hopelijk beschikt u ook over een degelijke defensiemacht en dito veiligheidsdienst.

Dat zou wel eens nodig kunnen blijken, me dunkt.

Veel succes,

djimi
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 11:54   #93
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Wat mij betreft geen enkel probleem, hoor.

Ik hoop dan wel voor u dat u dat verkocht krijgt aan uw buren, de overige Belgen, en bij uitbreiding de rest van de wereldbevolking.

Hopelijk beschikt u ook over een degelijke defensiemacht en dito veiligheidsdienst.

Dat zou wel eens nodig kunnen blijken, me dunkt.

Veel succes,

djimi
Mijn bericht was ironisch bedoeld.
Oud 26 augustus 2007, 11:56   #94
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn bericht was ironisch bedoeld.
Mijn antwoord niet.

Hoogachtend,

djimi
Oud 26 augustus 2007, 11:57   #95
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Maar kijk toch eens hoe gemakkellijk een waalse opdonder ons angst, bijna paniek, kan doen krijgen....
Met welk een gemak slagen de Walen er toch maar steeds in om ons gewoon uit verband te spelen....
Het is nu net dat typische gebrek aan offensieve stellingname die ons zuur zal opbreken eens eventuele onderhandelingen moeten van start gaan...of als we moeten gaan lobbieën bij Europa....
Het is net die zwakte die onze, door linkse pers murwgeslagen, achterban verwakt zodat we weer in een moeilijke onderhandelingspositie komen.

Tsssss...

Laat ons toch dezelfde filosofie gebruiken als de Walen...

Wallonië mag na de splitsing België worden...en kan dan later, nadat ze hun huis opgekuisd hebben en bewezen hebben dat ze een begroting in evenwicht kunnen maken terug bij de EU.
Vlaanderen die dat reeds jaren, ondanks Wallonië, kunnen worden als primus inter pares gevierd binnen de EU.
DAT moet ons standpunt zijn...ga verdomme toch eens uit van onze eigen kracht in plaats van als angstige kiekens door elkaar te vliegen...

Nu Brussel:
Zelfde filosofie:
Brussel moet uitgebreid worden met de Vlaamse rand en zelfs meer ALS en alleen ALS Brussel beslist bij Vlaanderen aan te sluiten.
Brussel kan dan gemakkelijk hoofdstad van Europa blijven en alle kosten, veiligheid, logistiek enz komen op conto van Vlaanderen.

Dé grote afwezige in smans betoog is het GELD.
Als Vlaanderen bovenstande analyse maakt kan ze aan eenieder bewijzen dat ze dat kunnen betalen....Wallonië niet.

Verdorie verdorie, wat zijn wij toch eitjes als het op positioning vóór onderhandelingen aankomt.
Inderdaad, maar je maakt zelf wel een denkfout. Wanneer Vlaanderen onafhankelijk wordt, wordt er een neiuwe grondwet geschreven. Daar zal géén hoofdstedelijk gewest in voorkomen. Brussel zal utgebreid worden met héél Vlaanderen !

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 11:59   #96
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om maar aan te tonen hoe absurd de redenering van djimi is.

En waarom zou die redenering absurd zijn ?

Omdat er 'staten' bestaan, en 'staatsgrenzen' ?

En die zijn uit de lucht komen vallen, of zo ?
Oud 26 augustus 2007, 12:03   #97
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar een gemeente van de ene gemeenschap/gewest naar de andere gemeenschap/gewest overhevelen omdat het evident(er) is als je naar de bewoners van die gemeente kijkt, zorgt niet voor 'iedereen wetten op zijn maat'. Enkel dat een bepaalde gemeente bij de andere gemeenschap/gewest hoort.
Daarom nogmaals de vraag: waarom zou dit principe, dat nergens anders ter wereld wordt toegepast, hier moeten gelden?
Oud 26 augustus 2007, 12:04   #98
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vraag me af wat de reden is dat belgicisten er zo op gebrand zijn om Vlaams grondgebied af te staan aan Franstalig Belgique. Er houdt hen toch niets tegen om in Wallonië te gaan wonen als ze zo graag tot de Franstalige taalgroep willen behoren?
Plaats zat in Wallonië hoor!
ha nee hé! als die vlaamstalige belgicisten in Wallonie gaan wonen, dan wordt dat natuurlijk Vlaanderen! (zijn ze toch zelf voorstander van?)

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 12:06   #99
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dat maakt het oké?
Vanzelfsprekend. Internationaal aanvaarde én toegepaste rechtsbeginselen zijn OK.

Allé, voor mij toch.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 12:07   #100
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom nogmaals de vraag: waarom zou dit principe, dat nergens anders ter wereld wordt toegepast, hier moeten gelden?
Meerderheidsargumentering is logischerwijze niet van tel. Nog nooit een argument geweest en zal het ook nooit worden.
Ten tweede. Ben jij daar zo zeker van? Heel veel landen in de wereld, hoor.
Ten derde. In Zwitserland is er niet bijster lang geleden een extra kanton onafhankelijk geworden, binnen Zwitserland - per referendum, logischerwijze - op basis van dit principe.

Ik ben geen fan van vaste grenzen. Over verschillende soevereine staten heen is het al iets ingewikkelder om gebied af te staan. (En de kans dat daar vanuit de bevolking niet 'echt' een vraag naar is, is er natuurlijk ook.) Verder zou - als dat structureel gebeurt - er nogal eens wat gebiedverschuivingen kunnen zijn. 't zou ook een grappig zicht worden.

Maar binnen een federale staat is dat al heel wat makkelijker. En het is meer op maat van de bevolking die daar woont. (Als dat neit is, moet je dat logischerwijze niét doen.) En - op dit moment in mijn levne - vind ik mensen belangrijker dan grondgebied.

Het staat u vrij daar anders over te denken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be