![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Waar ik List absoluut in kan volgen is dat men de VRIJHEID niet meer heeft om als ouder ZELF te beslissen wat al dan niet goed zou zijn voor zoon of dochter. De linkse maatschappij heeft dit "conservatief" en "oubollig" gevonden en dus compleet afgeschaft... Ik ben voorstander van een school uniek voor jongens of meisjes. Heb 12 jaar in een paterschool gezeten en ben er niet (denk ik toch) 'anders' buitengekomen... Tegenstanders kunnen hun kroost naar een gemengde sturen, anderen kunnen niet meer.
![]() |
![]() |
#86 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat die "anderen" zich eens aanpassen zoal iedereen. Wat denken zij wel dat zij zijn? Allochtonen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
ik heb door omstandigheden mijn kind al twee keer een half jaar moeten thuishouden ... in dat half jaar heb ik zijn leerstof gegeven (3e en 4e leerjaar, hoofdzakelijk moedertaal (luisteren,spreken,lezen, schrijven) en wiskunde (rekenen, maten, gewichten etc) en een beetje WO ik werkte toen ongeveer een uur tot anderhalf uur per dag met mijn kind (pakweg 8 uur per week) en volgde een ritme dat dubbel zo hoog lag als in het gewone onderwijs ( pakweg 28 uur per week ?) op zo'n moment wordt je geconfronteerd met ernstige twijfels over de behaalde efficiëntie in het reguliere onderwijs hoor ... wat doen zij eigenlijk met die kinderen ? en mag ik een systeem dat slechts 30% rendement haalt tov wat je zelf kan behalen niet als incompetent beschouwen ?! ik zit echter met het dilemma dat het voor ons financiëel onhaalbaar lijkt om permanent thuisonderwijs te gaan geven ... ik zoek daar nog naar een oplossing ... Laatst gewijzigd door Anna List : 5 september 2007 om 08:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Banneling
Locatie: Antwerpen/Gent Ideologie: Stokslagen en waterkanonnen
|
![]() Anna List,
Ik zit nog altijd te denken hoe het ga zijn met de shock indien een kind uit een jongens-BO-school ineens in een wereld vol meisjes terechtkomt. Iets zegt mij dat enkel de "capaciteit om te relativeren" waar u het vroeger over had, niet altijd voldoende zal zijn. Er zijn mensen die enorm goed zijn in een ding, bijvoorbeeld wiskunde. Ze zijn perfect geschikt om bijvoorbeeld een ICT-firma te leiden. Maar ze moeten ook kunnen omgaan met mensen. Ik heb enorm veel moeite met toespraken houden. Volgens u zou ik dus vrijgesteld moeten worden van spreekbeurten houden in de klas. Maar dan kan ik ook niet medewerkers toespreken in een bedrijf. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zat in een "gemengde klas" van het eerste studiejaar vd lagere school, tot het laatste jaar vd Humaniora. En ik vond dat heel fijn. Heb mij trouwens altijd afgevraagd waarom jongens en meisjes zouden moeten gescheiden naar school gaan
![]()
Laatst gewijzigd door Pietje : 5 september 2007 om 12:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar waarom zich niet eerst de vraag stellen of je zoon niet een uitzondering is op het vlak van interactie. Zo ja, kan een uitzonderingssituatie gebruikt worden om de vrije keuze, wel of niet gemengd, in vraag te stellen. Of anders gezegd. Wordt de meerderheid van de leerlingen er niet beter van indien ze van jongs af leert in een gemengde omgeving samen te leven? Of. Is het niet de taak van het departement onderwijs om juist toe te zien, en iets te doen aan het probleem van interactie? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
en begrijp me niet verkeerd, hij heeft geen enkel probleem met normale interactie met meisjes, hij zit in een gemengde Jiu-Jitsu groep en doet t daar trouwens heel goed (hij er populair wegens zijn gezond gevoel voor humor) ... alleen zijn onderwijsslaagkansen zouden hoger liggen in een niet-gemengde omgeving dingen om over na te denken dus : Vlaanderen is het enige land ter wereld zonder niet-gemengd onderwijs ... internationale rapporten maken melding van diverse voordelen van niet-gemengd onderwijs ... vraag : is er trouwens wel een plenair debat geweest over het afschaffen van niet-gemengd onderwijs ? weet iemand dit ? of is dit 'en stoemelings' afgevoerd ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.vub.ac.be/TOR/main/public...s/t2002_16.pdf "Op 1 september 1970 voerde de circulaire Vermeylen in het rijksonderwijs verplicht gemengd onderwijs in." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Banneling
|
![]() Ik denk dat de reden dat de slaagkansen bij niet-gemengde scholen hoger liggen niet aan de scholen liggen. Ouders die hun kind naar zo'n school sturen zijn meestal meer bekommerd om hun kind, of zijn ouderwets en prestatieafdwingend (u weet wel, mensen van "den oude stempel" die vinden dat seks pas na je 30ste kan en dat kinderen vooral moeten leren).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
"Deze overgang van niet-gemengd naar gemengd onderwijs heeft in België niet veel voeten in de aarde gehad. De emancipatie-thesis werd door een groot aantal mensen als erg vanzelfsprekend beschouwd en overgenomen. In België is onderzoek rond gemengd en nietgemengdonderwijs bijzonder schaars in vergelijking tot andere landen zoals o.a. Engeland, de Verenigde Staten, Duitsland en Frankrijk. In deze landen hoort men nochthans tegenstrijdige berichten over de emanciperende mogelijkheden van het gemengd onderwijs." ik mag dus besluiten dat er praktisch geen debat geweest is ... Laatst gewijzigd door Anna List : 5 september 2007 om 13:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
|
![]() Wat mij opvalt is dat in uitgerekend deze discussie onderzoeksresultaten de grote afwezige zijn. Terwijl het net één van de weinige thema's uit M.D. is die men kan bewijzen met 'harde gegevens'.
Een debat op basis van gevoelens en persoonlijke lotgevallen lijkt mij de werkelijkheid in grove mate tekort te doen, en het is vrees ik ook de manier waarop het debat een 30-tal jaren geleden werd gevoerd ...
![]() |
![]() |
#99 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
iemand cijfers, rapporten ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |