Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 september 2007, 08:18   #81
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Je leert nergens beter sociale interactie, je bepaalt zelf waar en hoeveel sociale interactie je leert. Er bestaat niet zoiets als de 'standaard interactie' dat is juist sociaal zijn, uit impulsen werken, je laten gaan, niet altijd vijf keer nadenken voor dat je iets zegt. Een school is een goede plaats om deze te oefenen aangezien je veel sociale interactie zal hebben. Het is juist dat veel dat zal helpen, sociaal worden moet je oefenen, gewoon met mensen omgaan. Om sociaal zijn moet je niet naar de perfecte sociale situatie gaan en dan deze 'uit je hoofd leren'.
dat klopt voor kinderen zonder stoornissen ... voor anderen zou het bestaan (naast gemengde scholen) van niet gemengde scholen een oplossing bieden ... een tegemoetkoming aan een stoornis, net zoals dislectieleerlingen extra tijd krijgen voor hun examen en niet afgerekend worden op schrijffouten ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 08:20   #82
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Mijn college begon meisjes toe te laten in de derde graad secundair toen ik in het eerste leerjaar zat. Tegen het vierde leerjaar was de meisjestrap gedaald. Toen ik afstudeerde, zaten er meer meisjes dan jongens.

Ik heb geen echte voorkeur. Beiden hebben hun voor- en nadelen.
maar je vindt het feit dat er voor de ouders een keuzemogelijkheid is weggevallen toch verwerpelijk, neem ik aan ?
Oud 5 september 2007, 08:22   #83
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Het verschil is dat als de overheid er een potje van maakt en dat doet de overheid doorgaans, dit op veel grotere schaal is. Een verdere overweging dient te zijn dat ouders in regel het belang van hun kinderen voor ogen hebben daar waar het onderwijs (ministerie, inrichtende machten, enz.) eerder in functie van hun personeel en de pedagogische mode van het moment denkt.
hear hear
Oud 5 september 2007, 08:24   #84
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik vind dat geen parlement zich daar niet mee moet moeien. Niemand trouwens.

Als je zoontje ooit trouwt of samenwoont met z'n meisie moet die er ook mee leven hé !!! Hallo zeg.

Niet te betuttelig doen, dus.

Mannen en vrouwen leren liefst zo vroeg mogelijk met elkaar (samen)leven. Of niet ?
Vlaams parlement heeft een vrije keuze die er vroeger wel was wel verboden als enige staat ter wereld ... en dan noemt u een vraag om daar nog eens over te debateren een vraag om méér betutteling ?!
Oud 5 september 2007, 08:28   #85
SirGalahad_
Burgemeester

SirGalahad_'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wat mij over de streep trekt is :

-keuzevrijheid vd ouders (maar daar moeten beide systemen wel voor bestaan)
-betere schoolprestaties van jongens én meisjes
-minder uitval naar buitengewoon onderwijs (met name autisme spectrum stoornis kinderen)
Voor of tegenstanders van al dan niet gemengde scholen hebben allen hun eigen redenen om pro of contra te zijn.

Waar ik List absoluut in kan volgen is dat men de VRIJHEID niet meer heeft om als ouder ZELF te beslissen wat al dan niet goed zou zijn voor zoon of dochter. De linkse maatschappij heeft dit "conservatief" en "oubollig" gevonden en dus compleet afgeschaft...

Ik ben voorstander van een school uniek voor jongens of meisjes. Heb 12 jaar in een paterschool gezeten en ben er niet (denk ik toch) 'anders' buitengekomen...

Tegenstanders kunnen hun kroost naar een gemengde sturen, anderen kunnen niet meer.
  4. In the '60s, people took acid to make the world weird. Now the world is weird and people take Prozac to make it normal.
SirGalahad_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 08:29   #86
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Dat die "anderen" zich eens aanpassen zoal iedereen. Wat denken zij wel dat zij zijn? Allochtonen?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 08:36   #87
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik zou nu niet overdrijven, zo incompetent zijn ze nu ook niet.

Niet alle ouders zijn dokters of ingenieurs of docenten die zo intensief bezig zijn met de opleiding .

Ik ken een kind dat dyslexie had (of officieel toch had) en 58% haalde in zijn eerste lager. Die zomer vertrokken ze dan maar om een zaak te beginnen in Oostenrijk, terwijl dat kind geen woord Duits sprak. Toen zijn resultaten daar zo slecht waren (of wat dacht je? )dat hij niet eens een rapport kreeg en de mensen van de school hen echt heel duidelijk wilden maken dat dat kind daar echt niet op de goeie plaats zat, waren ze "beledigd".
ben je zeker ? (heb je t alternatief kunnen beoordelen uit ervaring ?)
ik heb door omstandigheden mijn kind al twee keer een half jaar moeten thuishouden ... in dat half jaar heb ik zijn leerstof gegeven (3e en 4e leerjaar, hoofdzakelijk moedertaal (luisteren,spreken,lezen, schrijven) en wiskunde (rekenen, maten, gewichten etc) en een beetje WO

ik werkte toen ongeveer een uur tot anderhalf uur per dag met mijn kind (pakweg 8 uur per week) en volgde een ritme dat dubbel zo hoog lag als in het gewone onderwijs ( pakweg 28 uur per week ?)

op zo'n moment wordt je geconfronteerd met ernstige twijfels over de behaalde efficiëntie in het reguliere onderwijs hoor ... wat doen zij eigenlijk met die kinderen ? en mag ik een systeem dat slechts 30% rendement haalt tov wat je zelf kan behalen niet als incompetent beschouwen ?! ik zit echter met het dilemma dat het voor ons financiëel onhaalbaar lijkt om permanent thuisonderwijs te gaan geven ... ik zoek daar nog naar een oplossing ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 5 september 2007 om 08:38.
Oud 5 september 2007, 11:54   #88
migrantenjong
Banneling

Locatie: Antwerpen/Gent Ideologie: Stokslagen en waterkanonnen
Standaard

Anna List,

Ik zit nog altijd te denken hoe het ga zijn met de shock indien een kind uit een jongens-BO-school ineens in een wereld vol meisjes terechtkomt.

Iets zegt mij dat enkel de "capaciteit om te relativeren" waar u het vroeger over had, niet altijd voldoende zal zijn.

Er zijn mensen die enorm goed zijn in een ding, bijvoorbeeld wiskunde. Ze zijn perfect geschikt om bijvoorbeeld een ICT-firma te leiden. Maar ze moeten ook kunnen omgaan met mensen.

Ik heb enorm veel moeite met toespraken houden. Volgens u zou ik dus vrijgesteld moeten worden van spreekbeurten houden in de klas.
Maar dan kan ik ook niet medewerkers toespreken in een bedrijf.
migrantenjong is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 12:05   #89
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik zat in een "gemengde klas" van het eerste studiejaar vd lagere school, tot het laatste jaar vd Humaniora. En ik vond dat heel fijn. Heb mij trouwens altijd afgevraagd waarom jongens en meisjes zouden moeten gescheiden naar school gaan

Laatst gewijzigd door Pietje : 5 september 2007 om 12:06.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 12:32   #90
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door migrantenjong Bekijk bericht
U hebt gelijk, maar wat denkt u over het argument dat iemand die nog nooit zulke sociale spelletjes heeft meegemaakt, ook niet voorbereid zal zijn op deze spelletjes in zijn latere leven? Het is net zoals iemand heel zijn leven in luxe te laten leven, en dan naar de frontlinies sturen.
Of pleit u voor een complete segregatie, ook in de werkomgeving?

ASS boomt niet, de psychiatrie boomt. Wie vroeger simpelweg de "dorpsidioot" lijdt nu aan autisme, wie vroeger verstrooid was heeft ADHD, en wie vroeger enorm verlegen was heeft nu Asperger.

Het is juist die uitzonderlijke behandeling dat deze mensen zich bewust maakt van dat ze anders zijn en dit moeten accepteren.
Eigenlijk betekent het scheiden op school dus het verschuiven van het probleem. Hoewel sommigen bepaalde dingen langzamer leren dan anderen is het nog altijd beter iets te leren dan niets te leren. Ik ben zelf erg blij dat ik oud genoeg ben om nog gewoon 'druk' genoemd te worden in plaats van ADHD, het labeltje 'asperger' heb ik helaas niet kunnen ontlopen. Als ik door mijn ouders op een jongensschool was gedumpt was ik daar ook wel oppgevallen als 'anders', en als ik echt moeite zou hebben met meisjes op een gemengde school dan kan ik ze altijd gewoon ontlopen. Ik had een jongensschool vast ook wel gewoon kunnen doorlopen, daar niet van, maar ik weet niet of het zo zinnig is om speciaal voor de bijzondere gevallen (en de mensen met conservatieve ouders) gescheiden scholen op te zetten. Waar we misschien bij stil moeten staan is wie de keuze voor gemengd of gescheiden onderwijs maakt, het kind? Of de ouders? Hoewel ouders het beste voor hebben met hun kind en normaal gesproken ook alles voor ze mogen beslissen vraag ik me af of je geen vergaarbakken creëert voor kinderen van bepaalde ouders, een soort verzuiling. Waarom mogen scholen niet gewoon zo zijn als de maatschappij waar ze in staan, waarom moeten we alles zo nodig scheiden? Is dit niet gewoon moeilijk doen terwijl het makkelijk kan?
Oud 5 september 2007, 13:04   #91
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Vlaams parlement heeft een vrije keuze die er vroeger wel was wel verboden als enige staat ter wereld ... en dan noemt u een vraag om daar nog eens over te debateren een vraag om méér betutteling ?!
Anna, Als ik goed heb gelezen dan zou je zoon dus volgens de psychiater beter hebben gefunctioneerd in een niet-gemengde schoolomgeving. Ik betwist dit niet.
Maar waarom zich niet eerst de vraag stellen of je zoon niet een uitzondering is op het vlak van interactie. Zo ja, kan een uitzonderingssituatie gebruikt worden om de vrije keuze, wel of niet gemengd, in vraag te stellen.
Of anders gezegd. Wordt de meerderheid van de leerlingen er niet beter van indien ze van jongs af leert in een gemengde omgeving samen te leven?
Of. Is het niet de taak van het departement onderwijs om juist toe te zien, en iets te doen aan het probleem van interactie?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 13:22   #92
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Anna, Als ik goed heb gelezen dan zou je zoon dus volgens de psychiater beter hebben gefunctioneerd in een niet-gemengde schoolomgeving. Ik betwist dit niet.
Maar waarom zich niet eerst de vraag stellen of je zoon niet een uitzondering is op het vlak van interactie. Zo ja, kan een uitzonderingssituatie gebruikt worden om de vrije keuze, wel of niet gemengd, in vraag te stellen.
Of anders gezegd. Wordt de meerderheid van de leerlingen er niet beter van indien ze van jongs af leert in een gemengde omgeving samen te leven?
Of. Is het niet de taak van het departement onderwijs om juist toe te zien, en iets te doen aan het probleem van interactie?
uiteraard is hij met zijn stoornis een uitzondering, en gelukkig maar , maar BuO boomt wel, en zo stillaan lopen we tegen de 20% uitvallers waarvan er zeker te 'recupereren' zouden zijn mocht de optie 'niet-gemengd onderwijs' nog bestaan

en begrijp me niet verkeerd, hij heeft geen enkel probleem met normale interactie met meisjes, hij zit in een gemengde Jiu-Jitsu groep en doet t daar trouwens heel goed (hij er populair wegens zijn gezond gevoel voor humor) ... alleen zijn onderwijsslaagkansen zouden hoger liggen in een niet-gemengde omgeving

dingen om over na te denken dus :

Vlaanderen is het enige land ter wereld zonder niet-gemengd onderwijs ...

internationale rapporten maken melding van diverse voordelen van niet-gemengd onderwijs ...

vraag :
is er trouwens wel een plenair debat geweest over het afschaffen van niet-gemengd onderwijs ? weet iemand dit ? of is dit 'en stoemelings' afgevoerd ?
Oud 5 september 2007, 13:30   #93
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
vraag :
is er trouwens wel een plenair debat geweest over het afschaffen van niet-gemengd onderwijs ? weet iemand dit ? of is dit 'en stoemelings' afgevoerd ?
Zie de inleiding van het volgend document:

http://www.vub.ac.be/TOR/main/public...s/t2002_16.pdf

"Op 1 september 1970 voerde de circulaire Vermeylen in het rijksonderwijs verplicht gemengd
onderwijs in."
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 13:34   #94
migrantenjong
Banneling

Standaard

Ik denk dat de reden dat de slaagkansen bij niet-gemengde scholen hoger liggen niet aan de scholen liggen. Ouders die hun kind naar zo'n school sturen zijn meestal meer bekommerd om hun kind, of zijn ouderwets en prestatieafdwingend (u weet wel, mensen van "den oude stempel" die vinden dat seks pas na je 30ste kan en dat kinderen vooral moeten leren).
Oud 5 september 2007, 13:45   #95
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Zie de inleiding van het volgend document:

http://www.vub.ac.be/TOR/main/public...s/t2002_16.pdf

"Op 1 september 1970 voerde de circulaire Vermeylen in het rijksonderwijs verplicht gemengd
onderwijs in."
uit die thesis :

"Deze overgang van niet-gemengd naar gemengd onderwijs heeft in België niet veel voeten in de aarde gehad. De emancipatie-thesis werd door een groot aantal mensen als erg vanzelfsprekend beschouwd en overgenomen. In België is onderzoek rond gemengd en nietgemengdonderwijs bijzonder schaars in vergelijking tot andere landen zoals o.a. Engeland, de Verenigde Staten, Duitsland en Frankrijk. In deze landen hoort men nochthans tegenstrijdige berichten over de emanciperende mogelijkheden van het gemengd onderwijs."

ik mag dus besluiten dat er praktisch geen debat geweest is ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 5 september 2007 om 13:58.
Oud 5 september 2007, 13:46   #96
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door migrantenjong Bekijk bericht
Ik denk dat de reden dat de slaagkansen bij niet-gemengde scholen hoger liggen niet aan de scholen liggen. Ouders die hun kind naar zo'n school sturen zijn meestal meer bekommerd om hun kind, of zijn ouderwets en prestatieafdwingend (u weet wel, mensen van "den oude stempel" die vinden dat seks pas na je 30ste kan en dat kinderen vooral moeten leren).
wel ja, gooi er een aantal stigmatiserend bedoelde gemeenplaatsen en veralgemeningen tussen ... ...
Oud 5 september 2007, 13:47   #97
migrantenjong
Banneling

Standaard

Citaat:
wel ja, gooi er een aantal stigmatiserend bedoelde gemeenplaatsen en veralgemeningen tussen ... ...
Statistiek heeft veel interpretaties.
Oud 5 september 2007, 13:52   #98
Groentje-18

Standaard

Wat mij opvalt is dat in uitgerekend deze discussie onderzoeksresultaten de grote afwezige zijn. Terwijl het net één van de weinige thema's uit M.D. is die men kan bewijzen met 'harde gegevens'.
Een debat op basis van gevoelens en persoonlijke lotgevallen lijkt mij de werkelijkheid in grove mate tekort te doen, en het is vrees ik ook de manier waarop het debat een 30-tal jaren geleden werd gevoerd ...
Oud 5 september 2007, 13:54   #99
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Wat mij opvalt is dat in uitgerekend deze discussie onderzoeksresultaten de grote afwezige zijn. Terwijl het net één van de weinige thema's uit M.D. is die men kan bewijzen met 'harde gegevens'.
Een debat op basis van gevoelens en persoonlijke lotgevallen lijkt mij de werkelijkheid in grove mate tekort te doen, en het is vrees ik ook de manier waarop het debat een 30-tal jaren geleden werd gevoerd ...
de intelligentste opmerking in deze draad ... totnutoe

iemand cijfers, rapporten ?
Oud 5 september 2007, 13:55   #100
migrantenjong
Banneling

Standaard

Citaat:
de intelligentste opmerking in deze draad ... totnutoe

iemand cijfers, rapporten ?
U zei dat niet-gemengde scholen het beter presteerden. Ik dacht dat u zulke gegevens had.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be