Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 8 september 2007, 10:44   #81
straatrue
Minister-President

Standaard

Men wil gewoon eens het been kunnen stijf houden.

Ik heb onlangs met een NV-a'er gesproken en hij zie: het geeft een lekker gevoel om eens niet te plooien.
Waarover het gaat is bijzaak

Laatst gewijzigd door straatrue : 8 september 2007 om 10:44.
straatrue is offline  
Oud 8 september 2007, 10:46   #82
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Ik heb onlangs met een NV-a'er gesproken en hij zie: het geeft een lekker gevoel om eens niet te plooien.
Waarover het gaat is bijzaak
Het is voor iedereen erg duidelijk waar het over gaat: een ruime autonomie voor Vlaanderen en Wallonië. De details kan je lezen in het verkiezingsprogramma van het kartel, de resoluties van het Vlaams parlement en op de voorpagina van Le Soir van ergens half augustus (95-punten lijstje).
Kortaf is offline  
Oud 8 september 2007, 10:53   #83
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Enfin; ik gok op 'het imperialisme van de Walen stoppen'. Desalniettemin ben ik vrij curieus.
Verander walen in franstaligen , en je komt er in essentie dichtbij , bravo .
Het (grondwettelijk-vastgelegde ) nederlandse taalgebied is het territorium van het vlaamse volk ; we willen dit op elk gebied , electoraal , op het gebied van de gerechtelijke organisatie , enz gerespecteerd zien .
Dit wil niet zeggen dat franssprekenden in vlaanderen ongewenst zijn , we willen ze echter geen voorrechten geven waaruit ze de illusie zouden kunnen putten dat ze vroeg of laat een deel van ons territorium kunnen opeisen . Voor ons is de taalgrens ook een (deel)staatsgrens . En als meerderheid in het land willen we dit wettelijk vastleggen , nu de gelegenheid zich voordoet na de indeling in provinciale kieskringen en het arrest van het grondwetteljk hof dat zegt dat de uitzonderingssituatie voor vlaams brabant strijdig is met het grondwettelijk gelijkheid- en non-discriminatie-beginsel .
Uiteraard zijn teoretisch andere oplossingen mogelijk , maar een democratische parlementaire meerderheid vindt de splitsing de beste oplossing : de vlamingen mogen de gelegenheid om de puntjes op de i te zetten niet laten voorbijgaan . De franstaligen in vlaams brabant zullen rustig verder voor ("etnische") franstalige lijsten kunnen stemmen , maar zoals overal elders in het land (en in de wereld) zullen op die franstalig-etnische lijsten kandidaten staan uit de eigen kieskring .

Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 8 september 2007 om 11:09.
Luc Bekaert is offline  
Oud 8 september 2007, 10:55   #84
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Oké.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline  
Oud 8 september 2007, 14:32   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zucht.

Imo heeft de splitsing van BHV niets te maken met rechtvaardigheid - jullie kunnen blijkbaar ook zelf geen reden geven waarom het rechtvaardig zou zijn - enkel met het correct uitvoeren van de wet. Maar wat ik dan niet begrijp is waarom 'jullie' het dan zo ongelooflijk belangrijk vinden dat
1. BHV gesplitst wordt
2. Elke andere oplossing vakkundig de grond wordt ingeboord als zijnde onrechtvaardig, etc.

Waarom zou het gelijkheidsbeginsel geschonden zijn als BHV niét wordt gesplitst? (Laten we zeggen; waarom zou het gelijkheidsbeginsel geschonden zijn als we niét BHV splitsen, maar simpelweg wettelijk maken.)
Menslief, weet u dat nu echt niet?! Juist het Arbitragehof heeft geoordeeld dat het gelijkheidsbeginsel werd geschonden; ik vind dus heus niets uit. BHV zoals het nu is, kan gewoon niet "wettelijk" gemaakt worden binnen de huidige kieswetgeving. Er zijn maar twee wegen die naar een oplossing leiden: ofwel de splitsing en de doorvoering van de nieuwe kieswet, ofwel de kieswet veranderen en andere criteria opstellen voor de kiesomschrijvingen.

Citaat:
Al van in de jaren zestig protesteren de Vlamingen tegen BHV. Maar een juridisch probleem is er pas gekomen nadat paars provinciale kieskringen had opgericht, behalve in Vlaams-Brabant. Daar bleef de kieskring Leuven bestaan, naast BHV. Dat is in strijd met het gelijkheidsbeginsel, oordeelde het Arbitragehof.
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleid=NC1GNT8B

Ik verwijs ook naar oudere berichten waar Knuppel reeds de uitspraak van het Arbitragehof vermeld en verwijst naar het gelijkheidsbeginsel (in die discussie was u ook verwikkeld):

http://forum.politics.be/showthread.php?t=91990&page=18

Citaat:
Het grondwettelijk Hof zegt dat de vermenging in één kieskring van een provincie met een arrondissement dat niet eens deel uitmaakt van de indeling in provincies (Brussel) niet kan. Het arbitragehof had het over de schending van het gelijkheidsbeginsel
Citaat:
Het Arbitragehof oordeelde in 2003 dat B-H-V in strijd is met het gelijkheidsbeginsel. In tegenstelling tot de rest van Vlaanderen is er in Vlaams-Brabant geen provinciale kieskring. Naast Brussel-Halle-Vilvoorde is er een afzonderlijke kieskring Leuven. Als de provinciale kieskringen behouden worden, moeten de kieskringen in de vroegere provincie Brabant hertekend worden, aldus het Arbitragehof. De federale overheid kreeg daarvoor tot 2007 de tijd. Bij een splitsing kunnen wel bijzondere modaliteiten gelden ,,om de gewettigde belangen van de Nederlandstaligen en de Franstaligen in de vroegere provincie te vrijwaren''.
http://www.vvb.org/actueel/141/663
Jan van den Berghe is offline  
Oud 8 september 2007, 14:37   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert Bekijk bericht
Verander walen in franstaligen , en je komt er in essentie dichtbij , bravo .
Het (grondwettelijk-vastgelegde ) nederlandse taalgebied is het territorium van het vlaamse volk ; we willen dit op elk gebied , electoraal , op het gebied van de gerechtelijke organisatie , enz gerespecteerd zien .
Dit wil niet zeggen dat franssprekenden in vlaanderen ongewenst zijn , we willen ze echter geen voorrechten geven waaruit ze de illusie zouden kunnen putten dat ze vroeg of laat een deel van ons territorium kunnen opeisen . Voor ons is de taalgrens ook een (deel)staatsgrens . En als meerderheid in het land willen we dit wettelijk vastleggen , nu de gelegenheid zich voordoet na de indeling in provinciale kieskringen en het arrest van het grondwetteljk hof dat zegt dat de uitzonderingssituatie voor vlaams brabant strijdig is met het grondwettelijk gelijkheid- en non-discriminatie-beginsel .
Uiteraard zijn teoretisch andere oplossingen mogelijk , maar een democratische parlementaire meerderheid vindt de splitsing de beste oplossing : de vlamingen mogen de gelegenheid om de puntjes op de i te zetten niet laten voorbijgaan . De franstaligen in vlaams brabant zullen rustig verder voor ("etnische") franstalige lijsten kunnen stemmen , maar zoals overal elders in het land (en in de wereld) zullen op die franstalig-etnische lijsten kandidaten staan uit de eigen kieskring .
Even opmerken dat de grenzen reeds vastliggen. De grondwet vermeldt immers de omschrijving van het Nederlands taalgebied, d.i. de provincies Oost- en West-Vlaanderen, Antwerpen, Vlaams-Brabant en Limburg. Dit Nederlands taalgebied valt, eveneens volgens de grondwet, samen met het Vlaams Gewest. Er is dus geen discussie meer mogelijk.

Er bestaat evenwel nog steeds een apparentering van lijsten in BHV wat strijdig is met het gelijkheidsbeginsel van de burger alsook met de nieuwe kieswetgeving. Daarom moet er een oplossing komen voor BHV: in overeenstemming met de grondwettelijke rechten alsook met de staatkundige indelingen en verordeningen.

Ongetwijfeld zullen de Franstaligen, grotendeels uit frustratie en bitterheid, verder hun eigen lijsten blijven indienen (zonder apparentering dan natuurlijk).
Oud 8 september 2007, 15:18   #87
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Ga eerst nog eens wat naar school, ga leren nederlands lezen, een beetje wetgeving is ook niet weg, en kom dan eens terug. Ik denk dat ik niet alleen sta als ik zeg dat we het stilaan beu worden om je het licht van de zon te bewijzen...
Stop er mee Eddy, het haalt toch niets uit, hij doet het speciaal.

Verschaeve
HAMC is offline  
Oud 8 september 2007, 15:46   #88
Luc Bekaert
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Even opmerken dat de grenzen reeds vastliggen. De grondwet vermeldt immers de omschrijving van het Nederlands taalgebied, d.i. de provincies Oost- en West-Vlaanderen, Antwerpen, Vlaams-Brabant en Limburg. Dit Nederlands taalgebied valt, eveneens volgens de grondwet, samen met het Vlaams Gewest. Er is dus geen discussie meer mogelijk.).
Jawel , maar dit is in de organisatie van de kieskringen nen gerechtelijke organisatie nog niet doorgetrokken . Dit moet 'wettelijk ' geregeld

Citaat:
Er bestaat evenwel nog steeds een apparentering van lijsten in BHV wat strijdig is met het gelijkheidsbeginsel van de burger alsook met de nieuwe kieswetgeving. Daarom moet er een oplossing komen voor BHV: in overeenstemming met de grondwettelijke rechten alsook met de staatkundige indelingen en verordeningen.

Ongetwijfeld zullen de Franstaligen, grotendeels uit frustratie en bitterheid, verder hun eigen lijsten blijven indienen (zonder apparentering dan natuurlijk).
De apparentering op zich is niet het probleem . De oplossing die uit de bus zal komen zal mijns inziens een splitsing zijn in 3 kiesomschrijvingen met apparentering , voorstel dat 2005 door prof Rimanque is naar voor geschoven

B-H-V: Rimanque (UA) pleit voor drie kieskringen en lijstverbindingen

BRUSSEL 09/05/2005 (BELGA) = Professor Staatsrecht Karel Rimanque (UA) heeft een eigen oplossing voor de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde uitgewerkt, zo meldt hij maandag.
Hij pleit voor drie kieskringen in de oude provincie Brabant, waarbinnen lijstverbindingen mogelijk zijn.
Het voorstel komt volgens de professor tegemoet aan het arrest van het Arbitragehof, aangezien elke kieskring het door artikel 63 van de grondwet gewaarborgde aantal kamerleden verkiest en de ongelijke behandeling binnen de kieskringen van de oude provincie Brabant opgeheven wordt.
Het onderscheid met andere kieskringen is volgens Karel Rimanque verantwoord door de door het Arbritragehof erkende specifieke situatie in Brussel en omgeving.
Professor Rimanque vertrekt van drie kieskringen in de voormalige provincie Brabant: Vlaams-Brabant, Waals-Brabant en Brussel-Stad.
Tussen de drie kieskringen zijn lijstverbindingen mogelijk en kandidaten op deze verbonden lijsten kunnen in meer dan één van de drie kieskringen opkomen. Indien iemand in twee kieskringen verkozen is, kiest hij of zij in welke kring. In de andere kieskring zetelt de opvolger.
De verbonden lijsten moeten slechts in één kieskring de kiesdrempel van vijf procent halen.
De kamerleden die in Waals- of Vlaams-Brabant verkozen worden, behoren respectievelijk tot de Franse of Nederlandse taalgroep. Van de regel wordt enkel op uitdrukkelijk verzoek van het betrokken kamerlid afgeweken, mits instemming van de meerderheid van de taalgroep waartoe zij wensen te behoren.
Oud 8 september 2007, 16:29   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De apparentering op zich is niet het probleem .
Dat is wel het probleem, daar die regeling voor twee gevolgen zorgt: enerzijds heeft de Franstalige kiezer nog steeds het gevoel dat hij in Brussel woont (hij kan immers voor Franstalige lijsten stemmen die gekoppeld worden aan die van Brussel) en bijgevolg hij op politiek vlak geen voeling hoeft te hebben met wat in Vlaanderen gebeurt, en daarnaast laat het Franstalige politici toe Halle en Vilvoorde als hun werkterrein te beschouwen waar ze harde taal kunnen blijven spuien ten aanzien van de Vlamingen. Dit loont immers bij verkiezingen.
Oud 8 september 2007, 17:05   #90
Luc Bekaert
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Dat is wel het probleem, daar die regeling voor twee gevolgen zorgt: enerzijds heeft de Franstalige kiezer nog steeds het gevoel dat hij in Brussel woont (hij kan immers voor Franstalige lijsten stemmen die gekoppeld worden aan die van Brussel) en bijgevolg hij op politiek vlak geen voeling hoeft te hebben met wat in Vlaanderen gebeurt, en daarnaast laat het Franstalige politici toe Halle en Vilvoorde als hun werkterrein te beschouwen waar ze harde taal kunnen blijven spuien ten aanzien van de Vlamingen. Dit loont immers bij verkiezingen.

Gedeeltelijk juist ; de lijst zelf waarop hij kan stemmen bevat enkel (al dan niet franstalige)kandidaten uit de kieskring Halle -Vilvoorde . Enkel de reststemmen worden overgedragen naar Brussel en vice versa.
Een zuivere verticale splitsing doet teveel vlaamse stemmen in Brussel verloren gaan zodat de vlamingen 1 of 2 vlaamse parlementaire mandaten verliezen . Dat lokale franstalige politici er hun electoraal jachtterrein hebben vind ik geen probleem , al vind ik etnische lijsten op zich weinig relevant : het democratische politieke spel moet vooral vanuit ideologie vertrekken .
Die lijstverbinding speelt ook in het voordeel van de vlamingen ...Er bestaat naar mijn beperkte kennis geen regeling die enkel voordelen oplevert voor de vlamingen . Tenzij jij er eentje kan tevoorschijn halen , Jan

Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 8 september 2007 om 17:07.
Luc Bekaert is offline  
Oud 8 september 2007, 17:25   #91
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Die lijstverbindingen van diene prof. Rimanke vind ik maar niks.

Als ze willen een 'verbinding' hebben, dan moeten ze maar van dezelfde partij lid zijn. Zo mag het Vlaams Blok opkomen in Henegouwen, maar wie daar teoretisch verkozen zal zijn, wordt verkozen door kiezers uit Henegouwen, niet meer en niet minder. De PS, het FDF, de MR en de Milketters mogen voor mijn part opkomen bij eenderwelke verkiezing in Vlaanderens gemeenten, provincies (zolang ze niet afgeschaft zijn tenminste), gemeenschap/gewest en Europa, zoals iedereen die zich verkiesbaar mag stellen, zich ook verkiesbaar kan stellen, mits naleving van de wetten.
Maar geen foefelingen daarmee.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 8 september 2007, 20:59   #92
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Gelieve niet te zeggen wat ik wel en niet express doe, danku.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline  
Oud 8 september 2007, 21:06   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gedeeltelijk juist ; de lijst zelf waarop hij kan stemmen bevat enkel (al dan niet franstalige)kandidaten uit de kieskring Halle -Vilvoorde . Enkel de reststemmen worden overgedragen naar Brussel en vice versa.
Een zuivere verticale splitsing doet teveel vlaamse stemmen in Brussel verloren gaan zodat de vlamingen 1 of 2 vlaamse parlementaire mandaten verliezen . Dat lokale franstalige politici er hun electoraal jachtterrein hebben vind ik geen probleem , al vind ik etnische lijsten op zich weinig relevant : het democratische politieke spel moet vooral vanuit ideologie vertrekken .
Die lijstverbinding speelt ook in het voordeel van de vlamingen ...Er bestaat naar mijn beperkte kennis geen regeling die enkel voordelen oplevert voor de vlamingen . Tenzij jij er eentje kan tevoorschijn halen , Jan
Daar de Vlamingen in Brussel met de aldus verkregen mandaten toch niets kunnen doordrukken, lijkt het me niet relevant dit op te nemen als argument tegen de splitsing.
Oud 8 september 2007, 21:13   #94
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oops, mocht hij da ni verklappen?

.
Eddy B is offline  
Oud 9 september 2007, 10:07   #95
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patje48 Bekijk bericht
Tot spijt van wie het benijdt : volgende woensdag volgt de BIG BANG !!
waaruit maak jij dat op?
Pelgrim is offline  
Oud 9 september 2007, 10:50   #96
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Onzin verkoop ik in K en K.

Als ik hier een vraag stel, dan meen ik die.
AdrianHealey is offline  
Oud 9 september 2007, 11:20   #97
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zal toch nog wel mogen praten met Eddy, of niet?

Beslist u dan wat we nog mogen zeggen? Hoe belgisch.

Verschaeve
HAMC is offline  
Oud 9 september 2007, 11:23   #98
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Ik zal toch nog wel mogen praten met Eddy, of niet?

Beslist u dan wat we nog mogen zeggen? Hoe belgisch.
Zucht. Ik weet dat het moeilijk is om het verschil te kennen tussen ´iemand vraagt me om niet in zijn naam te spreken´ en ´iemand verbied me om iets niet te zeggen´.

Ik vraag u niet in mijn naam te spreken, van man tot man. Je doet ermee wat je wilt.
AdrianHealey is offline  
Oud 9 september 2007, 11:33   #99
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zucht. Ik weet dat het moeilijk is om het verschil te kennen tussen ´iemand vraagt me om niet in zijn naam te spreken´ en ´iemand verbied me om iets niet te zeggen´.

Ik vraag u niet in mijn naam te spreken, van man tot man. Je doet ermee wat je wilt.
Mijn opinie is dat u het speciaal doet, hoe is dat in uw naam spreken?

ja, zucht u nog maar eens eerst.

Verschaeve
HAMC is offline  
Oud 9 september 2007, 14:06   #100
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hij doet het express is niet hetzelfde als ik vind dat hij het express doet.

Aanhalingstekens zelf te zetten, niet mijn pc.
AdrianHealey is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be