![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer... |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Minister-President
|
![]() Men wil gewoon eens het been kunnen stijf houden.
Ik heb onlangs met een NV-a'er gesproken en hij zie: het geeft een lekker gevoel om eens niet te plooien. Waarover het gaat is bijzaak Laatst gewijzigd door straatrue : 8 september 2007 om 10:44. |
![]() |
![]() |
#82 |
Europees Commissaris
|
![]() Het is voor iedereen erg duidelijk waar het over gaat: een ruime autonomie voor Vlaanderen en Wallonië. De details kan je lezen in het verkiezingsprogramma van het kartel, de resoluties van het Vlaams parlement en op de voorpagina van Le Soir van ergens half augustus (95-punten lijstje).
|
![]() |
![]() |
#83 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het (grondwettelijk-vastgelegde ) nederlandse taalgebied is het territorium van het vlaamse volk ; we willen dit op elk gebied , electoraal , op het gebied van de gerechtelijke organisatie , enz gerespecteerd zien . Dit wil niet zeggen dat franssprekenden in vlaanderen ongewenst zijn , we willen ze echter geen voorrechten geven waaruit ze de illusie zouden kunnen putten dat ze vroeg of laat een deel van ons territorium kunnen opeisen . Voor ons is de taalgrens ook een (deel)staatsgrens . En als meerderheid in het land willen we dit wettelijk vastleggen , nu de gelegenheid zich voordoet na de indeling in provinciale kieskringen en het arrest van het grondwetteljk hof dat zegt dat de uitzonderingssituatie voor vlaams brabant strijdig is met het grondwettelijk gelijkheid- en non-discriminatie-beginsel . Uiteraard zijn teoretisch andere oplossingen mogelijk , maar een democratische parlementaire meerderheid vindt de splitsing de beste oplossing : de vlamingen mogen de gelegenheid om de puntjes op de i te zetten niet laten voorbijgaan . De franstaligen in vlaams brabant zullen rustig verder voor ("etnische") franstalige lijsten kunnen stemmen , maar zoals overal elders in het land (en in de wereld) zullen op die franstalig-etnische lijsten kandidaten staan uit de eigen kieskring .
Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 8 september 2007 om 11:09. |
|
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oké.
![]() |
![]() |
#85 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik verwijs ook naar oudere berichten waar Knuppel reeds de uitspraak van het Arbitragehof vermeld en verwijst naar het gelijkheidsbeginsel (in die discussie was u ook verwikkeld): http://forum.politics.be/showthread.php?t=91990&page=18 Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er bestaat evenwel nog steeds een apparentering van lijsten in BHV wat strijdig is met het gelijkheidsbeginsel van de burger alsook met de nieuwe kieswetgeving. Daarom moet er een oplossing komen voor BHV: in overeenstemming met de grondwettelijke rechten alsook met de staatkundige indelingen en verordeningen. Ongetwijfeld zullen de Franstaligen, grotendeels uit frustratie en bitterheid, verder hun eigen lijsten blijven indienen (zonder apparentering dan natuurlijk). |
|
![]() |
![]() |
#87 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Stop er mee Eddy, het haalt toch niets uit, hij doet het speciaal.
|
![]() |
![]() |
#88 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
B-H-V: Rimanque (UA) pleit voor drie kieskringen en lijstverbindingen BRUSSEL 09/05/2005 (BELGA) = Professor Staatsrecht Karel Rimanque (UA) heeft een eigen oplossing voor de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde uitgewerkt, zo meldt hij maandag. Hij pleit voor drie kieskringen in de oude provincie Brabant, waarbinnen lijstverbindingen mogelijk zijn. Het voorstel komt volgens de professor tegemoet aan het arrest van het Arbitragehof, aangezien elke kieskring het door artikel 63 van de grondwet gewaarborgde aantal kamerleden verkiest en de ongelijke behandeling binnen de kieskringen van de oude provincie Brabant opgeheven wordt. Het onderscheid met andere kieskringen is volgens Karel Rimanque verantwoord door de door het Arbritragehof erkende specifieke situatie in Brussel en omgeving. Professor Rimanque vertrekt van drie kieskringen in de voormalige provincie Brabant: Vlaams-Brabant, Waals-Brabant en Brussel-Stad. Tussen de drie kieskringen zijn lijstverbindingen mogelijk en kandidaten op deze verbonden lijsten kunnen in meer dan één van de drie kieskringen opkomen. Indien iemand in twee kieskringen verkozen is, kiest hij of zij in welke kring. In de andere kieskring zetelt de opvolger. De verbonden lijsten moeten slechts in één kieskring de kiesdrempel van vijf procent halen. De kamerleden die in Waals- of Vlaams-Brabant verkozen worden, behoren respectievelijk tot de Franse of Nederlandse taalgroep. Van de regel wordt enkel op uitdrukkelijk verzoek van het betrokken kamerlid afgeweken, mits instemming van de meerderheid van de taalgroep waartoe zij wensen te behoren.
![]() |
#89 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is wel het probleem, daar die regeling voor twee gevolgen zorgt: enerzijds heeft de Franstalige kiezer nog steeds het gevoel dat hij in Brussel woont (hij kan immers voor Franstalige lijsten stemmen die gekoppeld worden aan die van Brussel) en bijgevolg hij op politiek vlak geen voeling hoeft te hebben met wat in Vlaanderen gebeurt, en daarnaast laat het Franstalige politici toe Halle en Vilvoorde als hun werkterrein te beschouwen waar ze harde taal kunnen blijven spuien ten aanzien van de Vlamingen. Dit loont immers bij verkiezingen.
|
![]() |
![]() |
#90 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Gedeeltelijk juist ; de lijst zelf waarop hij kan stemmen bevat enkel (al dan niet franstalige)kandidaten uit de kieskring Halle -Vilvoorde . Enkel de reststemmen worden overgedragen naar Brussel en vice versa. Een zuivere verticale splitsing doet teveel vlaamse stemmen in Brussel verloren gaan zodat de vlamingen 1 of 2 vlaamse parlementaire mandaten verliezen . Dat lokale franstalige politici er hun electoraal jachtterrein hebben vind ik geen probleem , al vind ik etnische lijsten op zich weinig relevant : het democratische politieke spel moet vooral vanuit ideologie vertrekken . Die lijstverbinding speelt ook in het voordeel van de vlamingen ...Er bestaat naar mijn beperkte kennis geen regeling die enkel voordelen oplevert voor de vlamingen . Tenzij jij er eentje kan tevoorschijn halen , Jan
Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 8 september 2007 om 17:07. |
|
![]() |
![]() |
#91 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die lijstverbindingen van diene prof. Rimanke vind ik maar niks.
Als ze willen een 'verbinding' hebben, dan moeten ze maar van dezelfde partij lid zijn. Zo mag het Vlaams Blok opkomen in Henegouwen, maar wie daar teoretisch verkozen zal zijn, wordt verkozen door kiezers uit Henegouwen, niet meer en niet minder. De PS, het FDF, de MR en de Milketters mogen voor mijn part opkomen bij eenderwelke verkiezing in Vlaanderens gemeenten, provincies (zolang ze niet afgeschaft zijn tenminste), gemeenschap/gewest en Europa, zoals iedereen die zich verkiesbaar mag stellen, zich ook verkiesbaar kan stellen, mits naleving van de wetten. Maar geen foefelingen daarmee.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gelieve niet te zeggen wat ik wel en niet express doe, danku.
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#94 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
#95 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Onzin verkoop ik in K en K.
![]() Als ik hier een vraag stel, dan meen ik die. ![]()
![]() |
![]() |
#97 | |
|
![]() Citaat:
Beslist u dan wat we nog mogen zeggen? Hoe belgisch. |
|
![]() |
![]() |
#98 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vraag u niet in mijn naam te spreken, van man tot man. Je doet ermee wat je wilt.
![]() |
![]() |
#99 | |
|
![]() Citaat:
ja, zucht u nog maar eens eerst. |
|
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hij doet het express is niet hetzelfde als ik vind dat hij het express doet.
Aanhalingstekens zelf te zetten, niet mijn pc.
![]() |