Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 september 2007, 09:27   #81
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Nu de vlamingen zijn wel keien in jobs kwijtspelen
Daarom dat de werkloosheid in Vlaanderen nog geen geen 8 pct bedraagt, tegen meer dan 20 pct in Brussel en in 17 pct in Wallonie...

Culot hebt ge wel, Santos, maar dat brengt geen werkplaatsen op hé.

In alle ernst en vriendschap: zouden jullie het land de volgende 20 jaar eens niet door de Vlamingen laten besturen?
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 09:27   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En de kabouterkes gaan dat zeker gratis komen doen. Nu de vlamingen zijn wel keien in jobs kwijtspelen dus ze gaan hun daar zeker kunnen uitleven dan.
In Brussel gingen er onlangs ook een pak banen verloren... Vooral dan voor de Franstalige arbeider.

Grote bedrijven zijn op dat vlak heer en meester. Juist daarom dat het heel belangrijk is dat Vlaanderen alle hefbomen in handen krijgt om grote bedrijven aan te trekken en hier te houden. En met de huidige staatsstructuur hebben we niet alles in handen. Daarom is verdere en diepere federalisering meer dan nodig!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 09:34   #83
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Daarom dat de werkloosheid in Vlaanderen nog geen geen 8 pct bedraagt, tegen meer dan 20 pct in Brussel en in 17 pct in Wallonie...

Culot hebt ge wel, Santos, maar dat brengt geen werkplaatsen op hé.

In alle ernst en vriendschap: zouden jullie het land de volgende 20 jaar eens niet door de Vlamingen laten besturen?
Ik wel, dat weet ge hé. Ik snap wel dat ge dat liever iedere week vraagt om te zien of ik niet van gedacht verander. Maar dan wel serieuze vlamingen en niet van karikaturen van het VB.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 09:36   #84
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik wel, dat weet ge hé. Ik snap wel dat ge dat liever iedere week vraagt om te zien of ik niet van gedacht verander. Maar dan wel serieuze vlamingen en niet van karikaturen van het VB.
Dat begrijp ik.

Hoe kunnen we die idee in Wallonië (maar ook in Vlaanderen!) laten doordringen?

Moeten we daar eens geen website of een beweging voor oprichten?
Oud 20 september 2007, 09:42   #85
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
En waarom zou er wel een garantie zijn dat ze blijven als BXL bij de Rep. Vlaanderen hoort?
Waarom ga jij ervan uit dat de EU zou vertrekken indien Brussel bij Vlaanderen is?
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 09:43   #86
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Dat begrijp ik.

Hoe kunnen we die idee in Wallonië (maar ook in Vlaanderen!) laten doordringen?

Moeten we daar eens geen website of een beweging voor oprichten?
Ik vrees dat de vlamingen daar niet voor te vinden zijn. En het federalisme heeft die optie zo goed als onmogelijk gemaakt he. In een Unitair systeem zouden de Vlamingen vandaag de dag veel sterker staan dan pakweg 25 jaar geleden.
Dan had dit wel mogelijk geweest.
Oud 20 september 2007, 09:44   #87
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Waarom ga jij ervan uit dat de EU zou vertrekken indien Brussel bij Vlaanderen is?
Omdat de Rep. Vlaanderen niet bij de EU hoort hé. En ik ga van geen enkele optie uit, ik sluit dus beiden mogelijkheden niet uit. Maar het een risico wat bestaande is en grote gevolgen zou kunnen hebben.
Oud 20 september 2007, 09:45   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat de Rep. Vlaanderen niet bij de EU hoort hé. En ik ga van geen enkele optie uit, ik sluit dus beiden mogelijkheden niet uit. Maar het een risico wat bestaande is en grote gevolgen zou kunnen hebben.
Niets belet dat er een versnelde toetredingsprocedure in gang wordt gezet, zeker omdat geweten is dat Vlaanderen als economische regio ruim voldoet aan alle economische criteria van de EU.
Oud 20 september 2007, 09:47   #89
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat de vlamingen daar niet voor te vinden zijn.
Daar heb je gelijk.

Maar je kent Vlaanderen goed genoeg om te weten waarom dat zo is, hé?

De Vlamingen voelden zich de voorbije twee eeuwen onderdrukt door "België". Ze hebben geprobeerd het systeem te transformeren naar een efficiënter en rechtvaardiger systeem.

Nu het er naar uitziet dat dat ultieme doel gaat mislukken, kiezen ze voor de vlucht vooruit. Een vlucht in de echte zin van het woord.

Het is een kwestie van historische gevoeligheid en psychologie, maar niet onomkeerbaar. De Vlaming moet imho, na de Franstalige meester, nu nog de slaaf in zijn eigen hoofd kwijt geraken.

Ik vind dit een belangrijker taak dan een onafhankelijke staat.
Oud 20 september 2007, 09:48   #90
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Maar dan wel serieuze vlamingen en niet van karikaturen van het VB.
Begrijpelijk. Wij zijn er echter de mening toegedaan dat het success van het VB in Vlaanderen voor een groot deel te wijten is aan de beperkingen van België. Maw een beleid �* la Sarkozy (die de FN enorm heeft verzwakt) is onmogelijk zolang wij verplicht worden om met Walloniê - en meer bepaald de PS, de CdH en Ecolo - rekening te houden.
Oud 20 september 2007, 09:49   #91
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niets belet dat er een versnelde toetredingsprocedure in gang wordt gezet, zeker omdat geweten is dat Vlaanderen als economische regio ruim voldoet aan alle economische criteria van de EU.
Als of dat economie het belangrijkst is, dat is het dus niet voor de EU anders waren al veel landen moeten uitstappen. Als dat het enige argument is staat vlaanderen niet sterk in zijn schoenen.
Oud 20 september 2007, 09:53   #92
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als of dat economie het belangrijkst is, dat is het dus niet voor de EU anders waren al veel landen moeten uitstappen. Als dat het enige argument is staat vlaanderen niet sterk in zijn schoenen.
In dat opzicht staat Vlaanderen sterk in de schoenen: economisch, sociaal en democratisch. Op die drie pijlers voldoet Vlaanderen aan de EU-vereisten, zelfs ver boven nieuwe lidstaten als Bulgarije en Roemenië.
Oud 20 september 2007, 09:53   #93
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat is eerder een juridisch argument. De EU zal echter een politieke beslissing nemen. Maar we kunnen niet zeker zijn, akkoord.
Oud 20 september 2007, 09:54   #94
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Daar heb je gelijk.

Maar je kent Vlaanderen goed genoeg om te weten waarom dat zo is, hé?

De Vlamingen voelden zich de voorbije twee eeuwen onderdrukt door "België". Ze hebben geprobeerd het systeem te transformeren naar een efficiënter en rechtvaardiger systeem.

Nu het er naar uitziet dat dat ultieme doel gaat mislukken, kiezen ze voor de vlucht vooruit. Een vlucht in de echte zin van het woord.

Het is een kwestie van historische gevoeligheid en psychologie, maar niet onomkeerbaar. De Vlaming moet imho, na de Franstalige meester, nu nog de slaaf in zijn eigen hoofd kwijt geraken.

Ik vind dit een belangrijker taak dan een onafhankelijke staat.
Ja ik ben Belg hé, opgegroeid aan de 2 zijden dus mijn visie is al heel wat anders dan de meeste hier. En ik ben dus niet opgegroeid tussen taal oorlogen zoals aan de rand in BXL.

Wat zijn 2 eeuwen hé, niets. Ik heb persoonlijk nog geen vlaming ontmoet die zich al 80 jaar ofzo onderdrukt voelt.

En inderdaad de vlaming zet zich in die positie van onderdrukte thans psychologisch. Er zouden vele walen liever al dat gewest gezever afgeschaft zien en terug 1 regering en waarom dan niet met de efficientie van de vlaming. Er zullen altijd tegenstanders zijn hé maar minder en als de bevolking merkt dat ze er zelf op vooruit gaan is die cultuurschok rap vergeten.
Oud 20 september 2007, 09:56   #95
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In dat opzicht staat Vlaanderen sterk in de schoenen: economisch, sociaal en democratisch. Op die drie pijlers voldoet Vlaanderen aan de EU-vereisten, zelfs ver boven nieuwe lidstaten als Bulgarije en Roemenië.
De prijzen worden uitgedeeld aan de meet, dat is voor u net zo een groot vraagteken als voor mij. En dus geen zekerheid en wat is de invloed nog van vlaanderen binnen de EU? Zo zijn er waarschijnlijk nog honderden vraagtekens waarop niemand kan antwoorden vandaag.
Oud 20 september 2007, 10:00   #96
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De prijzen worden uitgedeeld aan de meet, dat is voor u net zo een groot vraagteken als voor mij. En dus geen zekerheid en wat is de invloed nog van vlaanderen binnen de EU? Zo zijn er waarschijnlijk nog honderden vraagtekens waarop niemand kan antwoorden vandaag.
Ik ben er heel zeker van dat Vlaanderen haar plaats krijgt binnen de EU. Daar twijfel ik zelfs niet aan.
Oud 20 september 2007, 10:03   #97
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De problemen zitten niet in de economie van Vlaanderen en niet in de positie van Vlaanderen in de EU.
Dit zal waarschijn lijk bij de top zijn en niet bij de laatsten.

Het probleem zit dus tussen de oren.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 10:08   #98
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Er zouden vele walen liever al dat gewest gezever afgeschaft zien en terug 1 regering en waarom dan niet met de efficientie van de vlaming. Er zullen altijd tegenstanders zijn hé maar minder en als de bevolking merkt dat ze er zelf op vooruit gaan is die cultuurschok rap vergeten.
Zonder politieke beweging zal hier niets van komen, en gaan we op korte termijn naar het verdwijnen van België. Ik stel vast dat ik noch in Vlaanderen noch in Wallonië mensen vindt om de idee van een door Vlaanderen bestuurd België op de politieke kaart te zetten.
Oud 20 september 2007, 10:15   #99
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Zonder politieke beweging zal hier niets van komen, en gaan we op korte termijn naar het verdwijnen van België. Ik stel vast dat ik noch in Vlaanderen noch in Wallonië mensen vindt om de idee van een door Vlaanderen bestuurd België op de politieke kaart te zetten.
Ik ga mij er in ieder geval niet mee bezighouden. Als ze het boeltje opsplitsen zal ik mij eerder engageren om het deel van belgie waar ik woon laten op te gaan in Luxemburg en als het bij Frankrijk zou komen verhuis ik over de grens richting onze vriend Henri.
Oud 20 september 2007, 10:15   #100
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb je santos al uitgenodigd voor zaterdag?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be