Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 september 2007, 23:23   #81
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Als Vlaams-nationalist hoef ik helemaal de Belgische kost niet te slikken. Kleurloos, smaakloos, waterig. Ik verkies stevige Vlaamse kost.
Als je in Vlaanderen wilt leven, leef je de iure en de facto ook in België. Dus ik vrees dat je het wél gaat moeten slikken.

Citaat:
Ik heb helemaal geen keuze op dit ogenblik. De Belgische regering gijzelt me. Ik verzet me ertegen.
Als de Vlaamse onafhankelijkheid er is, gaan Belgicisten dan nog de kans hebben om in België te leven? Natuurlijk niet. Dat is evident.

Meer dan dat beargumenteer ik eigenlijk niet. Net zoals 'jullie' nu België moeten slikken, gaan Belgen - zoals Kim - dat dán ook moeten slikken. Dat is evident.

Citaat:
e Antwerpse regering? Hoe ziet die eruit?
Die bestaat (nog) niet.

Citaat:
Niet doen, Adrian. Bevat te veel suiker.
Je snapt het niét? :/
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2007, 23:24   #82
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Toen de Ierse republiek werd uitgeroepen, zijn er inderdaad een aantal mensen vertrokken naar de Noord-Ierse gebieden. Niemand verbiedt dus mensen Vlaanderen te verlaten eens de Vlaamse republiek een feit is.
Ik weet nu niet of je expres van kwade wil bent of het werkelijk niet snapt?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 19 september 2007, 23:24   #83
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Mogen we meteen nog ophoepelen omdat we eenheid willen. Bedankt, wat een onvermoede grootmoedigheid.
MOGEN =/= MOETEN
Er is de keuze hé

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2007, 23:26   #84
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Ik snap je wel : de redenering omdraaien om je ongelijk te verdoezelen :
Welk ongelijk?
Jij moét in België leven, net zoals Kim in een Vlaanderen zal moéten leven.

Wat is daar fout aan?

Citaat:
wat was er eerst?
Wat is daar relevant aan?

Het enige dat ik beargumenteer is: Er worden per definitie verschillende volkeren in een natie geduwd.

En tenzij jij mensen een volk gaat opleggen (lekker autoritair, natuurlijk), dan leven op dit moment in België op zijn minst al Belgen, Vlamingen, Walen, Antwerpenaren, Moslims, Liberalen, Noxanen, Turken, Italianen, Limburgers, Luikenaars, ...

Snáp je?
Oud 19 september 2007, 23:27   #85
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
MOGEN =/= MOETEN
Er is de keuze hé
Da's waar.
Oud 20 september 2007, 05:19   #86
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 Bekijk bericht
U bent duidelijk een belgisch nationalist.
Wat is belgisch nationalisme?
VERFRANSEN.

Ja, ik ben als rasechte Antwerpenaar en Vlaming echt wel op pad om België verder te verfransen.

*zucht*
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 06:10   #87
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht

Ja, ik ben als rasechte Antwerpenaar en Vlaming echt wel op pad om België verder te verfransen.

*zucht*
Jij bent een uitzondering. Een belgicist die niet wil verfransen is zoals een Vlaamsgezinde die niet meer autonomie wil.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 06:11   #88
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Je beweerde eerder toch dat dat in de grondwet stond of vergeet je je eigen bijdragen?(uil)
Nie zwanzen hé, jij bent toch degene die niet wil dat Vlaamse instellingen anderstaligen helpen?
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 11:21   #89
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Als je in Vlaanderen wilt leven, leef je de iure en de facto ook in België. Dus ik vrees dat je het wél gaat moeten slikken.
België heeft afgedaan. Face it.

Citaat:
Als de Vlaamse onafhankelijkheid er is, gaan Belgicisten dan nog de kans hebben om in België te leven? Natuurlijk niet. Dat is evident.

Meer dan dat beargumenteer ik eigenlijk niet. Net zoals 'jullie' nu België moeten slikken, gaan Belgen - zoals Kim - dat dán ook moeten slikken. Dat is evident.
Natuurlijk gaan Belgicisten nog de kans hebben in Vlaanderen te leven. Alleen zal de situatie iets anders zijn. Vlaanderen zal een huis zijn met vele kamers. En voor wie het echt onhoudbaar vindt, ja die zullen dan wel verhuizen, zeker?

Citaat:
Je snapt het niét? :/
Niet echt. Kom even uit je ivoren toren en verlicht het plebs.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 11:28   #90
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Jij bent een uitzondering. Een belgicist die niet wil verfransen is zoals een Vlaamsgezinde die niet meer autonomie wil.
Kim was bestuurslid in de club der enige, échte belgen en zou dus moeten weten wat zij bedoelen met tweetaligheid in heel Belgique.
Oud 20 september 2007, 11:29   #91
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
jaja, en we hebben ook nog hallstatt nordics, alpines, borrebies, celtic nordics... krijgen die ook niet allemaal een eigen staat?
we kunnen misschien terug in stamverbanden gaan leven en onderling oorlog voeren zoals 2000 jaar geleden.
zou het niet eerder het invoeren van het concept 'staat' zijn dat grote oorlogen veroorzaakt heeft ?!

zouden er wel twee wereldoorlogen gekomen zijn mocht bvb Duitsland (hoeveel was het juist? ) 287 stadstaatjes gebleven zijn ipv één land ?

Laatst gewijzigd door Anna List : 20 september 2007 om 11:29.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 11:36   #92
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Mooi. Ik hoef dus ook geen Vlaams-nationalistische kost te slikken.
Natuurlijk niet. Een indigestie is het laatste wat ik je toewens.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 18:30   #93
Argusx43
Minister

Argusx43's schermafbeelding

Standaard

Waar komt de naam belgië vandaan?

Zie hier
http://users.telenet.be/-Colen-/be.html
Over Ceacar en hoe hij de Galliërs hoorde praten en zeggen 'Belgae' .Word hier uitgelegd:

'Uit het Keltische woord "bhelgh", opgeblazen,waren er veel woorden afgeleid die allen doorgaans te maken hadden met ronde voorwerpen gevuld met lucht. Zo noemden de Galliërs iedere zak "bulga", en in het Bretoens werd dat "bolgh" een blaasbalg, bal , blaas,maag,buik,kussen, het was allemaal "Belg".
Ons nederlands heeft er het woord balg aan over gehouden, het Engels belly.'

Dat is dus een Belg : EEN LEGE ZAK

Laatst gewijzigd door Argusx43 : 20 september 2007 om 18:33.
Argusx43 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 18:37   #94
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Al lang zijn er die in negatieve zin over vlaams-nationalisme praten, alsof het iets kwaadaardigs is.
Maar wat met belgicisten?
Daarnet in het VRT nieuws was het over zo'n mensen. Ze beginnen hun belgische tricolor buiten te hangen als reactie op de huidige stand van zaken, allemaal franstaligen natuurlijk.
Dit vind ik eigenlijk ook nationalisme, eigenlijk zoals Servië, die lang hebben blijven volharden in hun Joegoslavië, zoals deze belgische nationalisten.

Hopelijk sturen ze op den duur geen leger op ons af; zoals de serven wel deden!

Belgisch nationalisme dus. Dat vind ik wel iets bedreigend.

Alle nationialismen zijn bedreigend. En niet het ene meer dan het andere zoals u nu suggereert.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 18:44   #95
Argusx43
Minister

Argusx43's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Alle nationialismen zijn bedreigend. En niet het ene meer dan het andere zoals u nu suggereert.

Je hebt nationalisme uit zelfverdediging en nationalisme om te heersen over een ander, zoals de Serviërs en de Russen en de Duitsers in de twee wereldoorlogen.

Laatst gewijzigd door Argusx43 : 20 september 2007 om 18:44.
Argusx43 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 19:20   #96
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Je hebt nationalisme uit zelfverdediging en nationalisme om te heersen over een ander, zoals de Serviërs en de Russen en de Duitsers in de twee wereldoorlogen.
Om over een nationalisme te kunnen spreken moet men een natie hebben die gesteund is op volksnationalisme. En dat bestaat niet (of toch maar weinig) noch voor het kunstmatige België noch voor het kunstmatige Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door system : 20 september 2007 om 19:37.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 19:23   #97
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
België heeft afgedaan. Face it.
Ja, want dat deed ik niet...

Citaat:
Natuurlijk gaan Belgicisten nog de kans hebben in Vlaanderen te leven. Alleen zal de situatie iets anders zijn. Vlaanderen zal een huis zijn met vele kamers. En voor wie het echt onhoudbaar vindt, ja die zullen dan wel verhuizen, zeker?
Maar Belgicisten gaan geen kans niet meer hebben om in Belgiê te leven...
Dat is toch evident.
Oud 21 september 2007, 06:35   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zou volksnationalisme, d.i. het rechtmatig opkomen voor de taal- en cultuurrechten van een volk, steeds bedreigend zijn?

Ongetwijfeld is het bedreigend voor een heersende klasse. Het Vlaams-nationalisme was en is bedreigend voor het Belgisch establishment, maar niet voor de Walen als dusdanig.

Noors-nationalisme was niet gericht tegen de Zweden, maar wel tegen een heersende klasse die wel goede broodjes bakte met de Zweedse leidende kringen.

Enz.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2007, 06:41   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om over een nationalisme te kunnen spreken moet men een natie hebben die gesteund is op volksnationalisme. En dat bestaat niet (of toch maar weinig) noch voor het kunstmatige België noch voor het kunstmatige Vlaanderen.
Volksnationalisme groeit altijd vanuit een kleine groep. Twijfelt u er bijvoorbeeld aan dat de Ierse "natie" bestaat en dat Ieren soms wel eens heel nationalistische reflexen hebben?

Welnu, de eerste Ierse opstand kwam voort uit een heel kleine groep die aanvankelijk niet eens op de steun van de Ierse bevolking kon rekenen. De meerderheid van de Ieren zat op dat ogenblik immers niet te wachten op Ierse afscheiding, zelfs als haatte men de Britten. Pas toen de Britse overheid zo hardhandig reageerde, sloeg de stemming volledig om en de Ieren schaarden zich achter de opstandelingen. Een volledige ommeslag.

Volksnationalisme onder de Aroemenen (Valchoi) van Griekenland heeft lange tijd in een comateuze toestand verkeerd. Die mensen waren zo gehersenspoeld dat men met het idee leefde dat men gewoon Griek was maar dan met een andere moedertaal. Stilaan begint dat nu te veranderen en beginnen Aroemenen hun eigenheid hoe langer hoe meer te benadrukken. Is dat kunstmatig? Is er dan geen Aroemeense natie?

Bij mijn weten groeien naties, net zoals ze ook kunnen verdwijnen door de geschiedenis. Soms probeert men naties te vormen door dit van overheidswege te doen, zoals bijvoorbeeld in België of Frankrijk. In Frankrijk is dat grotendeels gelukt, maar in België niet. Vlaams-nationalisme en de groei naar een Vlaamse natie heeft wel plaatsgevonden. Dit groeiproces is nog steeds bezig. Ik zie niet goed in wat er nu "kunstmatig" hieraan in.

Ook hier komt u trouwens weer met dat "kunstmatig" aanhollen, zonder daar - net als in een vorige discussie waar u nooit heeft op willen ingaan - ook maar enige duiding aan te geven. U sprak toen over "kunstmatige staten". Nu over "kunstmatige naties". Wat moeten dan wel verstaan onder die twee begrippen?
Oud 21 september 2007, 06:42   #100
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In het boek van Van Cleemput staat een heel interessant hoofdstuk over "nationalisme". Daaruit blijkt dat Hitler helemaal geen "nationalist" was, maar een etnisch imperialist.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be