Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 september 2007, 11:37   #81
Zyp
Parlementslid

Standaard

[quote=system;2962596]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zyp Bekijk bericht

Misschien, maar als mensen zich zo gelukkig voelen, wie zijn wij dan om dit geluk te verstoren?
ben ik mee akkoord, maar weet wel dat :

-men met zulke theorien uw deur komt platgooien
-op basis van zulke theorien de vreselijkste zaken gebeuren
-op basis van die theorien personen worden overhallt tot die vreselijke dingen.
-die theorie als zijnde waar verkoop aan kinderen die het verschil niet kennen tussen de paus en sinterklaas, en dat voor op zijn minst een stuk van hun leven meedragen.

En ja, ook goede zaken gebeuren op naam van god, maar het is wel telkens een MENS die die doet, een mens die die zelfde goede zaken waarschijnlijk OOK had gedaan als hij god niet kende.

Gelovigen mogen dus gelukkig zijn in hun geloof, maar moetn dat dan ook wel voor hun houden, en verstand genoeg hebben om dat niet als zijnde 'waarheid' te aanzien... voor velen blijkbaar ZEEER moeilijk...

Kijk in de gechiedenis en heden, en je ziet dat het niet gelovigen zijn die in ongelovig geweld wonen... maar ongelovigen die in gelovig geweld wonen...

Laatst gewijzigd door Zyp : 28 september 2007 om 11:38.
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2007, 11:38   #82
system
Banneling

Standaard

[quote=Zyp;2962621]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht

ben ik mee akkoord, maar weet wel dat :

-men met zulke theorien uw deur komt platgooien
-op basis van zulke theorien de vreselijkste zaken gebeuren
-op basis van die theorien personen worden overhallt tot die vreselijke dingen.
-die theorie als zijnde waar verkoop aan kinderen die het verschil niet kennen tussen de paus en sinterklaas, en dat voor op zijn minst een stuk van hun leven meedragen.

En ja, ook goede zaken gebeuren op naam van god, maar het is wel telkens een MENS die die doet, een mens die die zelfde goede zaken waarschijnlijk OOK had gedaan als hij god niet kende.

Gelovigen mogen dus gelukkig zijn in hun geloof, maar moetn dat dan ook wel voor hun houden, en verstand genoeg hebben om dat niet als zijnde 'waarheid' te aanzien... voor velen blijkbaar ZEEER moeilijk...
Zolang als ze ons hun geloof maar niet proberen op te dringen, is het voor mij ok. Iedereen gelooft wat hij wilt. En laat het ons vooral zo houden. Niets verhindert natuurlijk dat men daarover ,af en toe, eens een pittige discussie over houdt.

Laatst gewijzigd door system : 28 september 2007 om 12:07.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2007, 11:41   #83
Zyp
Parlementslid

Standaard

[quote=system;2962623]
Citaat:

Zolang als ze ons hun geloof maar niet proberen op te dringen, is het voor mij ok. Iedereen gelooft wat hij wilt. En laat het ons vooral zo houden.
he, kijk eens in dit land... de discussies over illegalen en vreemden gaat niet over 'bruine en witte'... het gaat over 'islamieten en katholieken'... dus ook hier in dit land zijn er spanningen door verschil van religie, niet van kleur...

en wie zit aan de zijlijn tussen de twee in? idd, de ongelovigen...

Laatst gewijzigd door Zyp : 28 september 2007 om 11:42.
Oud 28 september 2007, 11:43   #84
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met 'missing link' bedoel ik dat we nog niet echt weten wanneer de aapachtige mens is geworden. Men heeft aapmensen en mensapen en dan mens. Tussen het stadium van de mensaap en de mens moet er een wezen zijn geweest dat meer menselijke vaardigheden zou hebben gehad (of evenveel) dan 'aapachtige' vaardigheden. Die schakel ontbreekt. Eén van de belangrijke elementen is hier een duidelijke (misschien primitieve) taal en een zeker vorm van abstract denken.

De theorie van de 'oersoep' schuift het probleem alleen maar op. Op het gegeven ogenblik ontstaat volgens deze theorie zoiets zoals 'leven'. Maar wie of wat doet dit 'leven' ontstaan?

Wie heeft God gemaakt? Het is zoals ik zeg. Daar komen we niet uit.

Dus uiteindelijk: welke waarde hebben uw argumenten nog?
Genoeg waarde om voor alle religies ter wereld te zeggen: uw verhaal klopt niet, er blijft voor u alleen over om te verdedigen dat alles van uw verhalen symbolisch moet worden verklaard, en niks letterlijk.
Genoeg om te zeggen dat als god er een hand in had, hij enkel nog bij de big bang kan betrokken worden, zelfs niet bij het ontstaan van het leven.
En bovenal, genoeg om te zeggen dat de wetenschap véééééél minder vragen onbeantwoord laat dan religie, waardoor het dom is om u tot religie te wenden en niet tot de wetenschap als je antwoorden zoekt.
Oud 28 september 2007, 11:43   #85
system
Banneling

Standaard

[quote=Zyp;2962628]
Citaat:

he, kijk eens in dit land... de discussies over illegalen en vreemden gaat niet over 'bruine en witte'... het gaat over 'islamieten en katholieken'... dus ook hier in dit land zijn er spanningen door verschil van religie, niet van kleur...
Ja dat is ook zo. Maar als er Getuigen van Jehova aan de deur komen dan zal ik niet proberen hen van hun geloof af te brengen. Het omgekeerde is wel waar. Maar goed, als men dat weet, dan is alles vlug gezegd. Zo vaak komen ze ook niet meer heb ik de indruk.

Laatst gewijzigd door system : 28 september 2007 om 11:44.
Oud 28 september 2007, 11:45   #86
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Genoeg waarde om voor alle religies ter wereld te zeggen: uw verhaal klopt niet, er blijft voor u alleen over om te verdedigen dat alles van uw verhalen symbolisch moet worden verklaard, en niks letterlijk.
Genoeg om te zeggen dat als god er een hand in had, hij enkel nog bij de big bang kan betrokken worden, zelfs niet bij het ontstaan van het leven.
En bovenal, genoeg om te zeggen dat de wetenschap véééééél minder vragen onbeantwoord laat dan religie, waardoor het dom is om u tot religie te wenden en niet tot de wetenschap als je antwoorden zoekt.
het is het RECHT van iedereen om 'dom' te zijn... maar het is niemands recht om iemand anders dom te maken of te houden...
Oud 28 september 2007, 11:47   #87
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Het is algemeen geweten: als de wetenschap één vraag oplost door onderzoek, ontstaan er terzelfdertijd 10 nieuwe vragen door datzelfde onderzoek.

Laatst gewijzigd door system : 28 september 2007 om 11:47.
Oud 28 september 2007, 11:47   #88
Zyp
Parlementslid

Standaard

[quote=system;2962634]
Citaat:

Ja dat is ook zo. Maar als er Getuigen van Jehova aan de deur komen dan zal ik niet proberen hen van hun geloof af te brengen. Het omgekeerde is wel waar. Maar goed, als men dat weet, dan is alles vlug gezegd. Zo vaak komen ze ook niet meer heb ik de indruk.
getuigen van jehova weten onderhand heel goed waar hun haring bakt hoor...

Ze houden er zelfs lijsten van bij, dat weet u toch, hoop ik?
die straat, die nummer, geen succes, maar dat kan nog komen, dus teruggaan. Die straat , die nummer, hopeloos geval, niet meer langsgaan, etc etc...

vind u dat 'normale' praktijken?
Oud 28 september 2007, 11:48   #89
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Het is algemeen geweten: als de wetenschap één vraag oplost door onderzoek, ontstaan er terzelfdertijd 10 nieuwe vragen door datzelfde onderzoek.
idd, maar geen van die nieuwe vragen heeft als antwoord automatisch 'god'.
Oud 28 september 2007, 11:48   #90
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

[quote=system;2962596]
Citaat:

Misschien, maar als mensen zich zo gelukkig voelen, wie zijn wij dan om dit geluk te verstoren?
Goed punt, maar wat als de leugen waar dat geluk op gebaseerd is, andere mensen ongelukkig maakt?
En wat als ze denken dat ze gelukkig zijn maar het niet zijn?
Wat als ze zelfs jong dood gaan omdat ze denken dat ze gelukkig zijn?

Ik wil dit echt benadrukken, mijn gefulmineer tegen religie is om mensen iets terug te geven, niet om ze iets af te pakken.
Het komt alleen zo over omdat je niet met rede kan verslaan wat niet door rede tot stand is gekomen.
Oud 28 september 2007, 11:52   #91
system
Banneling

Standaard

Citaat:
idd, maar geen van die nieuwe vragen heeft als antwoord automatisch 'god'.
Dat is zo.
Oud 28 september 2007, 11:52   #92
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oh ja, dat is zeker waar, maar je begrijpt me niet. De wetenschap zit dan wel met veel meer vragen dan antwoorden. Maar religie zit dan wel met minder vragen, maar dat wil niet zeggen dat ze meer antwoorden hebben. Integendeel. Dat bewijst alleen dat ze meer oogkleppen dragen.
Oud 28 september 2007, 11:53   #93
system
Banneling

Standaard

[quote=Travis66;2962651]
Citaat:

Goed punt, maar wat als de leugen waar dat geluk op gebaseerd is, andere mensen ongelukkig maakt?

Ik wil dit echt benadrukken, mijn gefulmineer tegen religie is om mensen iets terug te geven, niet om ze iets af te pakken.
Het komt alleen zo over omdat je niet met rede kan verslaan wat niet door rede tot stand is gekomen.
Vraag is natuurlijk(en dat is niet pejoratief bedoeld of persoonlijk) of datgene wat u gelukkig maakt niet gebaseerd is op een onwaarheid of misschien zelfs op een leugen. Mensen die zich gelukkig voelen met de notie dat God niet bestaat, zijn gelukkig met iets dat ze niet kunnen voor waar of onwaar aannemen. Niemand weet dit immers.

Laatst gewijzigd door system : 28 september 2007 om 11:54.
Oud 28 september 2007, 11:55   #94
Queensburry
Gouverneur

Queensburry's schermafbeelding

Standaard

[quote=Travis66;2961493]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht

Blij dat je het door hebt. Alle godsdienstige argumenten zijn inderdaad waardeloos. Alleen heb je het fout met de denken dat ik de enige ben die daar zo over denkt, of dat verkondigd. De overgrote meerderheid van de mensheid denkt er ook zo over. Dus als ik god moet zijn, dan zijn we met veel goden. Waren jullie daar niet tegen? Of is hier sprake van de heilige miljardenvuldigheid?
Een ongelovige met een goddelijk onfeilbaarheidscomplex! Prachtig
Trouwens, waar haar je het dat IK gelovig zou zijn? Dat ik niet meeloop in het beledigen van de kerk en de Christusfiguur, maakt me nog geen gelovige! Hier zijn we weer bij mijn argument aanbeland: beledigingen zijn helemaal geen argumenten voor of tegen, het toont gewoon een gebrek aan respect.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2007, 11:55   #95
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

[quote=system;2962665]
Citaat:

Vraag is natuurlijk(en dat is niet pejoratief bedoeld of persoonlijk) of datgene wat u gelukkig maakt niet gebaseerd is op een onwaarheid of misschien zelfs op een leugen.
Ik begrijp u, en misschien heb je wel gelijk. Maar vertel het me dan aub, en ik stuur mijn mening bij. Ik maak me sterk dat ik overtuigbaar ben met gefundeerde argumenten.
Oud 28 september 2007, 11:56   #96
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
ik zie niet in hoe iemand die geloofd iemand anders ongelukkig kan maken? mss een vb?

Citaat:
geluk is absoluut, dwz, niemand anders kan zeggen of jij al dan niet gelukkig bent. Zou er trouwens iets bestaan als zijnde 'vals geluk'? het geluk is echt, de redenen waarop het gebaseerd is mss niet, maar het gevoel wel.

Citaat:
voor zover ik weet zijn mij nog geen gevallen bekend.

Citaat:
Ik volg u hierin, maar toch... Je mag hen klem zetten met argumenten, discussies, etc.. de laatste beslissing: geloof ik of niet, blijft voor iedereen persoonlijk... Het zijn zaken zoals het aanleren aan te jonge personen waar ik problemen mee heb, die hebben niet gekozen, die worden gepushed...
De tegenwerking en tegenkanting van wetenschap door geloof omdat het niet verteld wat ze willen horen etc...

Laatst gewijzigd door Zyp : 28 september 2007 om 11:57.
Oud 28 september 2007, 11:57   #97
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

[quote=Queensburry;2962666]
Citaat:

Een ongelovige met een goddelijk onfeilbaarheidscomplex! Prachtig
Trouwens, waar haar je het dat IK gelovig zou zijn? Dat ik niet meeloop in het beledigen van de kerk en de Christusfiguur, maakt me nog geen gelovige! Hier zijn we weer bij mijn argument aanbeland: beledigingen zijn helemaal geen argumenten voor of tegen, het toont gewoon een gebrek aan respect.
Die vraag had ik reeds beantwoord. Trouwens, us sarcastisch toontje is ook beledigend, u bezondigd zich aan dezelfde fout als degene waar u tegen reageert.
Oud 28 september 2007, 11:57   #98
system
Banneling

Standaard

[quote=Zyp;2962644]
Citaat:

getuigen van jehova weten onderhand heel goed waar hun haring bakt hoor...

Ze houden er zelfs lijsten van bij, dat weet u toch, hoop ik?
die straat, die nummer, geen succes, maar dat kan nog komen, dus teruggaan. Die straat , die nummer, hopeloos geval, niet meer langsgaan, etc etc...

vind u dat 'normale' praktijken?
Ik vind Gehova's Getuigen een voor de persoon gevaarlijke sekte. Je bent er vlug in, moeilijk geraak je er uit.
Oud 28 september 2007, 11:59   #99
Zyp
Parlementslid

Standaard

[quote=system;2962675]
Citaat:

Ik vind Gehova's Getuigen een voor de persoon gevaarlijke sekte. Je bent er vlug in, moeilijk geraak je er uit.
en toch spreekt iedereen erover als iets dat 'normaal' is... niemand kijkt op, niemand kijkt om... Als het ware evenveel effect als een auto-alarm op een parking van een warenhuis, daar kijkt of luisterd ook niemand nog naar... Het is opgenomen in de maatschappelijk boek onder de sectie, normaal... Terwijl bijna iedereen tot andere conclusies komt als je erover praat of nadenkt...

Laatst gewijzigd door Zyp : 28 september 2007 om 12:00.
Oud 28 september 2007, 12:03   #100
system
Banneling

Standaard

[quote=Zyp;2962680]
Citaat:

en toch spreekt iedereen erover als iets dat 'normaal' is... niemand kijkt op, niemand kijkt om... Als het ware evenveel effect als een auto-alarm op een parking van een warenhuis, daar kijkt of luisterd ook niemand nog naar... Het is opgenomen in de maatschappelijk boek onder de sectie, normaal... Terwijl bijna iedereen tot andere conclusies komt als je erover praat of nadenkt...
Maar de Getuigen doen niets tegen de wet. Er is hier vrijheid van godsdienst. Maar de sociale controle in de groep is zeer groot (zoals bij de eerste christenen). Moeilijk 'vrij te denken' daar.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be