Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 oktober 2007, 07:18   #81
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nabat54 Bekijk bericht
Hallo,

Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Het "kunstmatige" slaat op "Belgie/Brussel" niet op de vorming van een regering!

Natuurlijk moet er onderhandeld worden, daarom spreken we ook over volwassen mensen. Alleen heb ik de indruk dat de Franstaligen niet willen verstaan dat de Vlamingen willen scheiden, het huwelijk Belgie is ten einde, dat er een oplossing voor de kinderen , Brussel, moet komen is evident ! Dus liefst geen vechtscheiding, mar een scheiding zit er aan te komen.

PS Nederland is voor mij een buurland zoals Frankrijk.
PS2 Wil je ook eens reageren op mijn vorige post in een andere draad, ik heb je een antwoord gegeven op je opm " De Vlamingen denken dat ze als volk beter zijn dan een ander volk"
PS3 Ben jij Franstalig vanuit je opvoeding ? Indien wel proficiat met je Nederlands , en ja ik werk in Brussel en weet dat er Frantailgen zijn die goed Nederlands praten.
PS4 Wat de meerderheid of minderheid van de Vlamingen denkt, ....zucht als ik soms de kijkcijfers zie
Ik ben geboren en getogen (+ studies) in Vlaanderen; maar ik heb ik heb hier in Wallonië al veel Franstaligen ontmoet die meer dan behoorlijk NL spreken.
Het oude cliché klopt dus van geen kanten meer en ook in Brussel, waar mijn dochter studeert, boert het NL zeker niet achteruit.

Bovendien is het misprijzen tegenover le flamand en het NL als sneeuw voor de zon aan het smelten en is er juist een nieuwe basis voor samenwerking.
Wegens bewondering voor wat de VL gerealiseerd hebben.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 07:22   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Ik ben geboren en getogen (+ studies) in Vlaanderen; maar ik heb ik heb hier in Wallonië al veel Franstaligen ontmoet die meer dan behoorlijk NL spreken.
Het oude cliché klopt dus van geen kanten meer en ook in Brussel, waar mijn dochter studeert, boert het NL zeker niet achteruit.

Bovendien is het misprijzen tegenover le flamand en het NL als sneeuw voor de zon aan het smelten en is er juist een nieuwe basis voor samenwerking.
Bijgevolg is dat een goede aanwijzing dat we verder gaan op de ingeslagen weg: verdere responsabilisering, dus verdere federalisering. Aldus krijgen de Franstaligen nog meer bewondering voor wat we zelf doen en komen er dan toe hun eigen verantwoordelijkheid op te nemen. Al die zaken die u opsomt, zijn dus het gevolg van de federalisering.

Fijn dat u dit, ongetwijfeld ongewild, beseft.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 07:29   #83
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat misprijzen kan je nochtans nog goed genoeg voelen op Franstalige fora en in discussies op de TV.
Oud 3 oktober 2007, 07:33   #84
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bedankt voor je antwoord.

Cliché: Dat beweer ik ook niet ! Heb je een post waar ik dat beweer ! Leg me geen woorden in de mond! Ik probeer een discussie aan te gaan met jouw, ik verdedig hier geen groep, politieke partij etc. enkel mezelf !

Misprijzen: Dat is jouw mening, waar je absoluut recht op hebt, maar ik deel die niet. Nogmaals ik werk in Brussel en met Franstaligen en ik stel die evolutie niet echt vast.

ps Lees jij wel de volledige post? aub.
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 07:36   #85
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Bedankt voor je antwoord.

Cliché: Dat beweer ik ook niet ! Heb je een post waar ik dat beweer ! Leg me geen woorden in de mond! Ik probeer een discussie aan te gaan met jouw, ik verdedig hier geen groep, politieke partij etc. enkel mezelf !

Misprijzen: Dat is jouw mening, waar je absoluut recht op hebt, maar ik deel die niet. Nogmaals ik werk in Brussel en met Franstaligen en ik stel die evolutie niet echt vast.

ps Lees jij wel de volledige post? aub.
Het was een algemene reactie

Laatst gewijzigd door straatrue : 3 oktober 2007 om 07:36.
Oud 3 oktober 2007, 10:43   #86
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

of de walen nederlands willen leren of niet doet in het geheel niet ter zake. Waar het om draait is de staatsmacht, en die is nog steeds in handen van de francofone bourgeoisie van 1830, die klasse die verantwoordelijk is voor de problemen in Wallonië. Vlaanderen noch Wallonië kunnen volop voor een eigen beleid gaan zolang belgique bestaat.
Dat er Walen zijn die Nederlands spreken doet daarbij niet ter zake, ik spreek ook Engels maar ik wil helemaal geen deel van het VK uitmaken.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 11:22   #87
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
of de walen nederlands willen leren of niet doet in het geheel niet ter zake. Waar het om draait is de staatsmacht, en die is nog steeds in handen van de francofone bourgeoisie van 1830, die klasse die verantwoordelijk is voor de problemen in Wallonië. Vlaanderen noch Wallonië kunnen volop voor een eigen beleid gaan zolang belgique bestaat.
Dat er Walen zijn die Nederlands spreken doet daarbij niet ter zake, ik spreek ook Engels maar ik wil helemaal geen deel van het VK uitmaken.
Dus zoals zoals het ABVV zegt: enkel als we samen blijven en solidair zijn, kunnen we iets bereiken.

Met een kleine betoging van enkel een handvol Vlamingen, bereik je niets.
Oud 3 oktober 2007, 15:15   #88
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus zoals zoals het ABVV zegt: enkel als we samen blijven en solidair zijn, kunnen we iets bereiken.

Met een kleine betoging van enkel een handvol Vlamingen, bereik je niets.
het ABVV verkondigt wel meer het woord van de heersende klasse, dus daar hoef ik mij niks van aan te trekken. Collaboreren met de Belgische staat is alles behalve solidair.
Oud 3 oktober 2007, 15:26   #89
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
het ABVV verkondigt wel meer het woord van de heersende klasse, dus daar hoef ik mij niks van aan te trekken. Collaboreren met de Belgische staat is alles behalve solidair.
Collaboreren met Unizo en Voka is dat nog veel minder.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 15:34   #90
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

ik collaboreer nergens met unizo en voka?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 19:25   #91
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Los van de tactische overwegingen, graag nog een vlaming in Brussel verkozen, bewijs je hier niet zelf het kunstmatige aspect van belgie? Namelijk, in de hoofdstad van een land waar de meerderheid nederlandstalig is , in die hoofdstad dus, is de nederlandstalige een minderheid. Als het zo kunstmatig is hoeft het voor mij niet echt, wat we doen met Brussel ten gronde is een andere zaak, maar dit kan je niet blijven gebruiken als argument tov een splitsing van Belgie....

Kunstmatig, artificieel is gewoonlijk niet een synoniem van goede politiek, u weet wel, goed beleid voor de burger (CD&V), dringend een nieuwe regering nodig (PS), de werkende vlaming (VLD), een groene omgeving( Groen en Ecolo) enzoverder......
ah, u geeft Brussel op wegens 'kunstmatig'? Dat gaan de Franstaligen graag horen
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 08:02   #92
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
ah, u geeft Brussel op wegens 'kunstmatig'? Dat gaan de Franstaligen graag horen
Waar lees jij dat ik Brussel opgeef ?
Wil je nu ook inhoudelijk reageren aub. ""Belgie is kunstmatig"" dat bewees jii zelf in je eigen post, waarop ik een repliek gaf....
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be