Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Systeem van studiebeurzen afschaffen?
Ja, want wie geen geld heeft is per definitie onverstandig 3 10,00%
Ja, want ik heb er als dom rijkeluiskind belang bij dat slimmeren uit een zwak milieu mij niet voorbijsteken, wat ze met studiebeurzen wel kunnen 6 20,00%
Nee, studiebeurzen behouden 21 70,00%
Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 1 oktober 2007, 01:12   #81
born2bewild
Banneling

Standaard

kunnen we dat geld niet beter spenderen aan een "project" om een perpetuum mobile uit te vinden?

mits een beetje innovovatief te zijn, natuurlijk.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 01:19   #82
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Kun je daar een uitleg over geven?
(Dat mag ook in pm. En je mag er bij zetten of je erover wilt discussieren. Ik weet niet goed wat ik met het basisinkomen moet aanvangen. Daarmee lees ik daar altijd graag wat over.)
Ja, dat kan. Maar ik was eigenlijk toch van plan om daarover een draad te starten. 't zal echter wel voor morgen zijn. Werkende mens, he
Oud 1 oktober 2007, 02:29   #83
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
het milieu waar geld verdienen vies is en geld krijgen (van diegenen die geld verdienen) cool is.
sorry maar ik vrees dat ik niet pas in uw vooroordelen. ik werk voor mijn geld. hard zelfs. en graag ook.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 02:32   #84
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
dan moeten die ingangsproeven beter uitgebouwd worden.Ofwel moet de selektie al veel vroeger beginnen.Vanaf de eerste klas lagere school word u gevolgd, en uit uw schooldossier blijkt dan of u in aanmerking komt om verder te studeren, aan de universiteit bvb, of niet.Als u op uw 14-15 jaar altijd de laatste van de klas was, word u er op dat moment al uitgefilterd, en een andere richting opgestuurd.Beroeps, technisch, leercontract, noem maar op.De goede leerlingen doen verder, richting hoge studies, en dit, volledig gratis, behalve natuurlijk, als zij zélf uitdrukkellijk te kennen geven dat studeren hun niet bevalt, en ze liever een beroep willen leren.
zie wat netslet zegt. het is onmogelijk om een proef op te stellen die nauwkeurig kan voorspellen wie een goede student zou zijn en wie niet. daarvoor moeten namelijk vele factoren in rekening worden gebracht (iq alleen is lang niet alles) en die laten zich niet allemaal eenvoudig testen.

verder is het op 14 onmogelijk om uit te maken of iemand een goede student zal zijn. er zijn jongeren die in het secundair eerste van de klas zijn, en aan de unief niet slagen. ook andersom zijn er jongeren die in het middelbaar selcht scoren en wel slagen aan in het hoger onderwijs.

Citaat:
Oud 1 oktober 2007, 02:36   #85
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Interessant. Zou je die basisbeurs dan ook toekennen aan leeftijdsgenoten die niet aan het studeren zijn? Een vast basisinkomen voor iedereen tussen 18 en 28 jaar bijvoorbeeld.
goh, ik ben daar in principe wel voor te vinden, al zal ik er niet voor op de barricades springen. het idee van het basisinkomen is vooral dat het de studiekosten moet dekken, maar ook dat het het gederfde inkomen kan compenseren dat je misloopt omdat je niet gaat werken. dat kan niet als die basisbeurs voor iedereen is hé. en het gederfde inkomen is voor sommige jongeren wel degelijk een reden om niet te studeren. want waarom 3 jaar studeren als je geld kan verdienen en zelfstandig kan zijn?

los daarvan vind ik dat je student-zijn niet in leeftijdscategoriën kan vatten. een basisbeurs of studieloon moet dus vasthangen aan het statuut van student en niet aan de leeftijd. dit een probleem momenteel bv met het kindergeld voor studerenden, wat een discriminatie is tov oudere studenten.

Citaat:
Oud 1 oktober 2007, 07:27   #86
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Moet dat systeem eigenlijk wel blijven bestaan? We moeten die vraag toch durven stellen.
nee.
ik hou niet zo van sociale mobiliteit.
dat systeem brengt de meest walgelijke narcistische ploert voort die de mensheid ooit gekend heeft, nl. de 'selfmade man'.
ge kent dat wel. uit een simpel arbeidersgezinnetje, naar den unief gegaan en uiteindelijk ne 'grote meneer' geworden. het soort arrogantie en betweterigheid van dat soort lui is ongeëvenaard. dat zijn degenen die het hardst roepen om de SZ af te bouwen, die het hardst zagen over 'sociaal profitariaat', want iedereen kan iets worden als ge het maar 'wilt' en als ge maar 'hard werkt' en meer van die zever, want zij zijn toch wel het levende bewijs zeker. al degenen die het niet gemaakt hebben zijn m.a.w. 'losers' die het aan zichzelt te wijten hebben.
gevaarlijk volk, kortom. een gevaar voor de verzorgingsstaat.

de feodaliteit valt nog te verkiezen boven het systeem van sociale mobiliteit.
de adel wist tenminste dat de lijfeigenen hun lot niet konden veranderen, net zomin als zijzelf dat konden. iedereen had zijn plaats in de wereld van bij de geboorte.
er was rust, er was orde, er was structuur.
de rat-race bestond niet. de mensen waren vrijer dan nu.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 09:02   #87
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Interessant. Zou je die basisbeurs dan ook toekennen aan leeftijdsgenoten die niet aan het studeren zijn? Een vast basisinkomen voor iedereen tussen 18 en 28 jaar bijvoorbeeld.
Men hoeft helemaal geen basisinkomen te hebben als het onderwijs gratis is, omdat de ouders van studerende kinderen hen dan gemakkelijk wel kunnen onderhouden.
Maar nu word er zelfs een uitbuiting gepleegd op de studenten door middel van de dure kotenverhuur.
Sommige koten kosten zelfs meer dan een heel huis huren buiten de studentensteden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 09:19   #88
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Nog een stapje verder en de ingangsproeven worden prematuur uitgevoerd. Zeer Brave New World-achtig, proficiat daarvoor.

Is het misschien al eens in je opgekomen dat zulke proeven onmogelijk onfeilbaar kunnen zijn? Het zijn slechts moment-opnames. Hoe ga je bijvoorbeeld een super-gemotiveerd iemand beoordelen die toch technische kennis laakt omwille van zijn of haar studieverleden? De enige manier om werkelijk de potentie van iemand na te gaan is ze gewoon een kans te geven en hen ervoor te laten gaan.

Triest trouwens dat de idee nog steeds leeft dat beroeps of technisch onderwijs een minderwaardige vorm van onderwijs is.
Ver van mij het idee dat handarbeid weggelegd is voor halve idioten.Integendeel: er zijn mensen die het prachtig zouden doen op de universiteit en die uiterst slechte en onhandige metsers, loodgieters, mechaniekers, elektriekers en noem maar op zouden zijn.En omgedraait is dat net hetzelfde.DAT zou men in het oog moeten houden van kleinsafaan, van af de eerste klas lager onderwijs.Je kan bvb uit een een begoede familie komen, en toch meer talent hebben voor auto mechaniek om maar iets te zeggen, als voor chirurg, of avokaat .En omdat uw vader centen heeft, en dat die tegen zijn vrienden wilt pochen over wat zoonlief doet, moet u dan maar tot uw 25 jaar naar school,en dit tegen uw zin!Terwijl een zoon van een werkloze, met een bult voor mathematika, maar zonder geld, naar het fabriek moet, of het vuil gaat ophalen omdat hij de middelen niet heeft om zijn studies, en de bijkomende kosten (huisvesting+eten) niet kan betalen.
Niks Big Brother-toestanden, wel sociale eerlijkheid/gelijkheid, zelfde kansen.We zijn nu éénmaal niet allemaal gelijk: ieder heeft zijn persoonlijke talenten, en als die niet overeenkomen met de financiële mogelijkheden, moet de Staat daar een mouw aan passen.
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 09:36   #89
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
Ver van mij het idee dat handarbeid weggelegd is voor halve idioten.Integendeel: er zijn mensen die het prachtig zouden doen op de universiteit en die uiterst slechte en onhandige metsers, loodgieters, mechaniekers, elektriekers en noem maar op zouden zijn.En omgedraait is dat net hetzelfde.DAT zou men in het oog moeten houden van kleinsafaan, van af de eerste klas lager onderwijs.Je kan bvb uit een een begoede familie komen, en toch meer talent hebben voor auto mechaniek om maar iets te zeggen, als voor chirurg, of avokaat .En omdat uw vader centen heeft, en dat die tegen zijn vrienden wilt pochen over wat zoonlief doet, moet u dan maar tot uw 25 jaar naar school,en dit tegen uw zin!Terwijl een zoon van een werkloze, met een bult voor mathematika, maar zonder geld, naar het fabriek moet, of het vuil gaat ophalen omdat hij de middelen niet heeft om zijn studies, en de bijkomende kosten (huisvesting+eten) niet kan betalen.
Niks Big Brother-toestanden, wel sociale eerlijkheid/gelijkheid, zelfde kansen.We zijn nu éénmaal niet allemaal gelijk: ieder heeft zijn persoonlijke talenten, en als die niet overeenkomen met de financiële mogelijkheden, moet de Staat daar een mouw aan passen.
²
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 10:24   #90
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
ik zie geen enkele reden waarom onze sameleving nood heeft aan pol&soccers.

Schaf dat toch af zeg, of houd op zijn minst op met het te subsidieren en laat ze er zelf voor betalen.
En zorg dat er wat meer bouwvakkers en loodgieters komen.
Als pol en soccers werk vinden is er wel degelijk een nood aan.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 10:28   #91
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
juist niet.

volwassenen worden verondersteld zelfredzaam te zijn
Gij zijt duidelijk gefrustreerd. Zelf nooit naar een hogere school mogen gaan ?
Oud 1 oktober 2007, 11:49   #92
Mitgard
Banneling

Standaard

ze zouden al die nietsnutten die aan de unief een of andere nep-richting volgen beter een schup en een gritsel geven om de parken en de straten te onderhouden. en dit tegen het minimumloon.
zo maken ze zicht tenminste NUTTIG voor de samenleving ipv zoveel geld van de hardwerkende belastingbetaler op te souperen.

waar of niet, born2bewild?
Oud 1 oktober 2007, 14:22   #93
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als pol en soccers werk vinden is er wel degelijk een nood aan.
tenziij het een gesubsidieerd jobke is
wat is het nut van polensoc??
laAt het voor mijn part bestaan, maaar laat ze er zelf voor betalen
Oud 1 oktober 2007, 14:32   #94
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
tenziij het een gesubsidieerd jobke is
wat is het nut van polensoc??
laAt het voor mijn part bestaan, maaar laat ze er zelf voor betalen
Ik ken nochtans een aantal pol en soccers die in de prive aan de slag konden als bvb communicatieadviseur en dergelijke. Dus zo onnuttig is het niet.
Oud 1 oktober 2007, 14:32   #95
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
ze zouden al die nietsnutten die aan de unief een of andere nep-richting volgen beter een schup en een gritsel geven om de parken en de straten te onderhouden. en dit tegen het minimumloon.
zo maken ze zicht tenminste NUTTIG voor de samenleving ipv zoveel geld van de hardwerkende belastingbetaler op te souperen.

waar of niet, born2bewild?
huh? gij moogt in uw eigen vuil blijven liggen en TV kijken.
Oud 1 oktober 2007, 14:33   #96
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ken nochtans een aantal pol en soccers die in de prive aan de slag konden als bvb communicatieadviseur en dergelijke. Dus zo onnuttig is het niet.
compleet overbodig
Oud 1 oktober 2007, 14:36   #97
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
compleet overbodig
Een private onderneming zal heus geen mensen in dienst nemen als ze compleet overbodig zijn.
Oud 1 oktober 2007, 14:39   #98
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
compleet overbodig
privébedrijven die veel geld uitgeven aan communicatie-adviseurs, pr-managers, marketing-onderzoek, reclame-advies en dergelijke worden geleid door prutsers.
die weten niet van aanpakken.
die kennen de wortel van 25 niet.
wedden?
Oud 1 oktober 2007, 15:21   #99
born2bewild
Banneling

Standaard

Man, gij kunt nogal een zaag spannen
Oud 1 oktober 2007, 17:25   #100
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Om een lening te bekomen, moet je over een hoog genoeg bewezen inkomen beschikken of een onderpand hebben.
Dit inkomen mag een bedrijf bewijzen met een baten/kosten analyse, maar dan moet het goedgekeurd zijn. Dit is dan namelijke geen lening op een mogelijk toekomstig inkomen, maar een bewezen toekomstig inkomen.
Indien de baten/kosten analyse niet aanvaard word, moet je voldoende onderpand hebben.
Buiten de legendarische betutteldrift die onze overheid meent te moeten etaleren voor consumenten, bestaat er daaromtrent geen enkele verplichting. Een bank kan perfect leningen toestaan op basis van mogelijke toekomstige baten.

Kijk, ik heb een paar weken nog een lening van zes cijfers afgesloten op basis van weinig meer dan een winstverwachting. Echt veel onderpand stond daar niet tegenover. (en ja, dat was met een belgische bank)

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be