Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 oktober 2007, 11:29   #81
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Moraal vloeit voort uit omgeving en opvoeding, religie is niet de key factor van moraal, al speelt het wel een rol in de omgeving.

Zo vonden vele stammen het moraal gerechtvaardigd om mensenoffers te brengen, onder invloed van hun religie, maar samenlevingen evolueren, en die gebruiken worden vervangen door andere, niet omwille de religie, maar omdat de mensen inzien dat het niet "moreel" is.
Religie is eeuwen lang het instrument bij uitstek geweest om noodzakelijke (maar ook andere!) regels van sociale organizatie en samenleving, van hygiëne en eugenetica aan ongeletterden te "verkopen": goed gebruikt en schandalig misbruikt, maar een instrument, een hefboom die werkt(e) via de onwetendheden, angsten en onzekerheden van mensen.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 12:51   #82
Yancy
Vreemdeling

Yancy's schermafbeelding

Standaard

Zou even goed kunnen zeggen dat het marcheert als een hefboom die werkt op de hoop, verlangens en zekerheden die mensen zoeken. Ik ken er weinig die hun angst, onwetendheid of schaamte opzoeken. Meesten lijken dit doelbewust uit de weg te gaan.

Je construct lijkt me beter van toepassing op macht, het onderschrijven van autoriteit naar aanleding van angst, onzekerheid en ontwetendheid.

Laten we geloof en macht aub niet per defenitie over de zelfde kam scheren. Kwestie van een verschil te maken tussen Baal en Siddharta.

Laatst gewijzigd door Yancy : 15 oktober 2007 om 12:52.
Yancy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2007, 16:04   #83
Queensburry
Gouverneur

Queensburry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Religie is eeuwen lang het instrument bij uitstek geweest om noodzakelijke (maar ook andere!) regels van sociale organizatie en samenleving, van hygiëne en eugenetica aan ongeletterden te "verkopen": goed gebruikt en schandalig misbruikt, maar een instrument, een hefboom die werkt(e) via de onwetendheden, angsten en onzekerheden van mensen.
En dan? Betekent dit dat de mensen niet meer moeten samenkomen om zich over het bestaan te bezinnen? De traditie en de locaties om dat te doen, bestaan reeds. Laten we ze omvormen en nuttig gebruiken, aangepast aan onze noden.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2008, 19:14   #84
Queensburry
Gouverneur

Queensburry's schermafbeelding

Standaard

Dit is een oude draad, en ik merk dat mijn opvattingen op die enkele jaren zijn veranderd.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat moraliteit niet voortkomt uit het geloof. Dat was mijn voornaaste reden om de culturele erfenis van het geloof als ongelovige in ere te willen houden, zoals ik hier vroeger heb neergeschreven.
Een van de belangrijkste passages van 'the God Delusion' van Dawkins is dat hij aantoont dat ethiek en moraliteit voor de hele mensheid quasi gelijk is, dat het vnl genetisch is bepaald en dat de godsdienst er ofwel niets aan toevoegt en gewoon overneemt, of er net afbreuk aan doet.
Dat is een heel belangrijk gegeven.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be