Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 oktober 2007, 19:53   #81
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Maar het gevolg hiervan is dat we niet krijgen waar we recht op hebben, dat moet en zal stoppen.
Het zal stoppen, maar het zal zijn wegen moeten volgen en het zal zijn tijd nemen. Rien �* faire.

Het nu forceren via een minderheid zal niets oplossen. Zie maar naar Rwanda.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2007, 19:55   #82
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Allee, ik kan alleen vrij goed oordelen over West-Henegouwen en Brussel (daar kom ik ook wel eens).
West-Henegouwen is nooit anti-Vlaams geweest. In Doornik is tweetaligheid zelfs een traditie.

Brussel: vertel eens hoe de anti-Vlaamsheid daar aan het wegsmelten is. (Ik kom daar ook meermaals per week maar dat terzijde).
Oud 5 oktober 2007, 20:02   #83
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik woon er dan ook hé; als je er maar af en toe eens komt... en wellicht al van te voren negatief ingesteld bent...

En ik heb dan nog het nadeel dat ik vrij goed Frans spreek. Indien ik slecht Frans zou spreken, dan zou ik nog meer geholpen worden in het Nederlands. Ik geef toe, waarschijnlijk niet in een stadhuis of andere offiële instantie.

Of toch, de laatste keer dat ik een beroep gedaan op de politie: Er kwam een agent en die kwam vaak in Kortrijk en was blij dat hij eens NL kom spreken.

Op de middelbare school van mijn kinderen: verschillende leerkrachten spraken mij spontaan aan in het NL.

In de 25 jaar dat ik in WL woon heb ik geleidelijk het misprijzen tegenover het NL zien wegvloeien en nu heb ik de indruk dat iedereen NL leert.

Allee, ik kan alleen vrij goed oordelen over West-Henegouwen en Brussel (daar kom ik ook wel eens).
En al praten morgen alle Walen Nederlands en winnen die de volgende honderd jaar het Nederlands taal dictee, het maakt geen verschil. Belgie gaat vroeg of laat barsten en ik persoonlijk voeg mijn dan ook bescheiden steentje zoveel mogelijk bij.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2007, 20:03   #84
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Het zal stoppen, maar het zal zijn wegen moeten volgen en het zal zijn tijd nemen. Rien �* faire.

Het nu forceren via een minderheid zal niets oplossen. Zie maar naar Rwanda.
Kom nou, u denkt toch niet dat we elkaar met machettes te lijf gaan gaan?

Verschaeve
Oud 5 oktober 2007, 20:20   #85
Figy
Schepen

Figy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U zegt het alsof wij, de vlaming, er nog trots op kunnen zijn, sorry, ik heb er een ander gedacht over.
Neen, maar laten we ons zelfrespect ook niet verliezen louter omdat er regeringen zijn die geen haar op hun tanden hebben. Trouwens, de walen hebben veel minder om trots op te zijn. Eigenlijk is het nogal triest gesteld met de walen, ze hebben een hekel aal Frankrijk, daar willen ze absoluut niet bijhoren (gemerkt bij discuties met walen, het voorstel dat zij bij Frankrijk zouden gaan werd niet bepaald op gejuich onthaald) en ze kijken neer op Vlamingen, de Vlaamse taal wordt als "minderwaardig" beschoudt en doen de moeite niet om deze officiële Belgische taal te beheersen. Om een vb te geven: Enkele jaren geleden nog in Walibi aan de ingang (kassa's) was alle info in het Frans, geen Nederlands te bespeuren. En dat vlak over de taalgrens. Zeer triest.
Figy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2007, 20:44   #86
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben wel al in een Waalse Colruyt geweest waar men aan mijn accent hoorde dat ik een Vlaming was en de kassier was trots dat hij me in het NL kon bedienen. Idem op de markt; ongevraagd bediening in het NL.

Vorige week op een dorpsfeest in la Wallonie profonde: was er met een vriend en zijn vrouw; toen de ober hoorde dat we onder elkaar NL spraken, schakelde hij meteen over op onze taal.
We kwamen bij een kleine Waalse brouwer; wilden bier kopen en hop meteen in het NL.

Stop toch eens met die domme clichés van 10 jaar geleden.
^^
Oud 5 oktober 2007, 20:46   #87
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Waarom denk je dat een zeeman meer talen kent dan eender welke andere burger.

Juist als hij aan wal een pint wil drinken en een meisje versieren, dat moet hij de taal van die haven machtig zijn.

Behalve in Vlaanderen, want daar is het met de taal van de havensteden niets. Veel kans zelfs dat men hem er scheef aankijkt omdat hij geen correct Nederlands spreekt en men hem in zijn eigen taal antwoord.

Jij bent blijkbaar toch niet goed thuis in de havenkringen hoor.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2007, 20:55   #88
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Figy Bekijk bericht
Neen, maar laten we ons zelfrespect ook niet verliezen louter omdat er regeringen zijn die geen haar op hun tanden hebben. Trouwens, de walen hebben veel minder om trots op te zijn. Eigenlijk is het nogal triest gesteld met de walen, ze hebben een hekel aal Frankrijk, daar willen ze absoluut niet bijhoren (gemerkt bij discuties met walen, het voorstel dat zij bij Frankrijk zouden gaan werd niet bepaald op gejuich onthaald) en ze kijken neer op Vlamingen, de Vlaamse taal wordt als "minderwaardig" beschoudt en doen de moeite niet om deze officiële Belgische taal te beheersen. Om een vb te geven: Enkele jaren geleden nog in Walibi aan de ingang (kassa's) was alle info in het Frans, geen Nederlands te bespeuren. En dat vlak over de taalgrens. Zeer triest.
En toch stemt de meerderheid van de Vlamingen op de belgische partijen die dit niet alleen instand houden maar er ook goed bij gedijen.

Zeg me dan eens wat dat zelfrespect nog waard is?

Verschaeve
Oud 5 oktober 2007, 20:57   #89
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eisie Bekijk bericht
Mia Doornaert houdt haar hart vast als waalse schoolkinderen naar Antwerpen op schoolreis komen .

Ik herinner me toen we onze dochter in uitwisseling naar Wallonie stuurden
de ouders van het gastgezin een waals dialect spraken dat ik zelfs niet
begreep !

Mia Doornaert is er als de kippen bij om te veralgemenen en past dit slechts toe op de Vlamingen .

Dialecten vindt men overal , spreek maar eens in de Provence iemand aan
daar kan je de uitleg soms ook in het dialect krijgen .

Misschien is er nog wel achterstand maar doorsnee genomen spreekt ieder
dezelfde taal en wie dit niet verstaat ondanks enkele aksenten is van slechte wil
Inderdaad, je kunt met een gerust hart stellen dat de belgen een verzameling zijn van dialectsprekers. Het is de opkomst van de natiestaat Nederland ten noorden van ons, en Frankrijk ten zuiden van ons, die de normering van het taalgebruik inzette. Deze normering werd overgenomen door de belgen.

België heeft twee (eigenlijk drie, met het duits erbij) buitenlandse dialecten als officiëel aanvaardde talen. Oorspronkelijk werd er overal dialect gesproken.

Nu de natiestaat geleidelijk aan belang inboet wordt er ook weer meer tolerant omgegaan met dialecten. Sommige mensen houden aan hun dialecten. Spijtig dat Mia Doornaert daar ietwat pejoratief over doet. Dialect is de meest natuurlijke omgangsvorm met taal, want eeuwenoud gegroeid.
Oud 5 oktober 2007, 23:37   #90
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Kom nou, u denkt toch niet dat we elkaar met machettes te lijf gaan gaan?
Dat niet. Maar voor wie wil, valt er heel wat te leren over wat een radicale minderheid binnen de onderdrukte meerderheid kan overkomen als ze los van haar eigen meerderheid gaat opereren.
Oud 5 oktober 2007, 23:54   #91
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat niet. Maar voor wie wil, valt er heel wat te leren over wat een radicale minderheid binnen de onderdrukte meerderheid kan overkomen als ze los van haar eigen meerderheid gaat opereren.
Ok, maar zouden we niet kunnen stellen dat het bijzaak is, omdat in wezen het Vlaamse volk recht heeft op zelfbeschikking en de meerderheid mag daar van vinden wat het wil, dat veranderd niets aan het fundamentele recht.

Verschaeve
Oud 5 oktober 2007, 23:54   #92
Figy
Schepen

Figy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En toch stemt de meerderheid van de Vlamingen op de belgische partijen die dit niet alleen instand houden maar er ook goed bij gedijen.
Het is waar, de scepter blijft in handen van minstens 1 van de traditionele partijen. Is het door gebrek aan alternatief? Door manipulatie? De kiezer schudt en deelt de kaarten zonder te weten wie er eigenlijk tegenover wie zit. Of is de complexiteit van België de reden (of het excuus)? Coalities en kartels maken het ook niet makkelijker,zijn deze wel democratisch verantwoord? Een keuze tussen cocktails, het VB (CS muilkorf inbegrepen) en Groen! Of is de doorsnee kiezer te beïnvloedbaar door de media die links als goed probeert af te schilderen en rechts als slecht? Wat met kleurtjes goochelen zodat de brave kiezer weet op welke "kleur" die moet stemmen? We hebben in België op enkele jaren al de hele regenboog gehad, de room ontbrak er nog aan.
Figy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2007, 23:58   #93
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ok, maar zouden we niet kunnen stellen dat het bijzaak is, omdat in wezen het Vlaamse volk recht heeft op zelfbeschikking en de meerderheid mag daar van vinden wat het wil, dat veranderd niets aan het fundamentele recht.
Met fundamentele rechten worden de straten geplaveid. Wat telt is de werkelijke staat waarin het volk zich bevindt en de richting die het uit wil. Daar begint nog maar pas enig schot in te komen. Het zou niet slecht zijn met die evolutie rekening te houden.
Oud 6 oktober 2007, 00:00   #94
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Figy Bekijk bericht
Het is waar, de scepter blijft in handen van minstens 1 van de traditionele partijen. Is het door gebrek aan alternatief? Door manipulatie? De kiezer schudt en deelt de kaarten zonder te weten wie er eigenlijk tegenover wie zit. Of is de complexiteit van België de reden (of het excuus)? Coalities en kartels maken het ook niet makkelijker,zijn deze wel democratisch verantwoord? Een keuze tussen cocktails, het VB (CS muilkorf inbegrepen) en Groen! Of is de doorsnee kiezer te beïnvloedbaar door de media die links als goed probeert af te schilderen en rechts als slecht? Wat met kleurtjes goochelen zodat de brave kiezer weet op welke "kleur" die moet stemmen? We hebben in België op enkele jaren al de hele regenboog gehad, de room ontbrak er nog aan.
Misschien zijn er wel die de leugens geloven maar de leugens kunnen niet op zo een schaal verspreid worden zonder dat daar een massa volk bij betrokken is. Een massa volk die van slechte wil tegenover Vlaanderen staat. Dat zijn dan ook Vlamingen, maar zonder zelfrespect. Zelf zult u het ze echter niet horen zeggen, ze walgen namelijk van Vlaanderen.

Verschaeve
Oud 6 oktober 2007, 00:02   #95
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In De Standaard van vr 5 okt 2007 schrijft Mia Doornaert o.a.

"Nu België in zijn zoveelste crisis zit, moeten de Vlamingen zich ook eens afvragen waarom zij de enige meerderheid ter wereld zijn die federalistisch/separatistisch denkt."

en ik denk erbij:

-ofwel zijn het grote egoïsten = I want my money back.

-of sukkelaars = gasten die er als meerderheid niet in slagen om hun ideeën door te drukken. Nochtans hebben ze bewezen dat ze degelijk onderwijs, enz... op poten kunnen zetten .
De Barones heeft gelijk!
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2007, 00:07   #96
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met fundamentele rechten worden de straten geplaveid. Wat telt is de werkelijke staat waarin het volk zich bevindt en de richting die het uit wil. Daar begint nog maar pas enig schot in te komen. Het zou niet slecht zijn met die evolutie rekening te houden.
Dat hangt er dan van af wat u ons volk noemt. Iemand die zegt dat hij belg is en walgt van Vlaanderen, stijl Geysels. Die kan moeilijk als Vlaming beschouwt worden

Verschaeve
Oud 6 oktober 2007, 00:09   #97
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

@ HAMC: de bleiters van Batasuna zitten in den bak.
Ga je zolang blijven bleiten tot we je moeten wegsteken?
Niet tevreden? Bol het af.
Oud 6 oktober 2007, 00:14   #98
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Het leuke is dat wij "niet tevreden" kunnen zijn én hier gewoon blijven. En mensen als u hun speeltjes kunnen afpakken. We doen het waar u bijstaat, en ik kan niet zeggen dat ik niet tevreden ben over de evolutie.
Oud 6 oktober 2007, 00:15   #99
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
@ HAMC: de bleiters van Batasuna zitten in den bak.
Ga je zolang blijven bleiten tot we je moeten wegsteken?
Mijn vrouw, een Schotse, die vraagt me dikwijls waarom gaan we hier niet gewoon weg uit dit land? Mijn antwoord blijft hetzelfde doorheen de jaren, ik blijf tot Belgie niet meer bestaat, en ik zal daar aktief aan meewerken of dat u nu instaat bent om me weg te steken of niet. Met de gevangenis maakt u mij niet bang, ik ben er al geweest.

Verschaeve

Laatst gewijzigd door HAMC : 6 oktober 2007 om 00:17.
Oud 6 oktober 2007, 00:17   #100
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
De Barones heeft gelijk!
Baronessen hebben nooit gelijk. Adel zuigt!
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be