Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 oktober 2007, 09:14   #81
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Grandioos! iets wat IK heb meegemaakt, IK heb ondervonden en IK heb neergeschreven wordt door Edina JUIST geïnterpreteerd, omdat IK niet weet waarover ik praat!
Zucht, ik had het over jouw interpretatie van MIJN POST, beste Circe! En ondertussen ga je maar door met haat- en calimeropraat dat het een lieve lust is.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 09:22   #82
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Zucht, ik had het over jouw interpretatie van MIJN POST, beste Circe! En ondertussen ga je maar door met haat- en calimeropraat dat het een lieve lust is.
De enige die haat- en calimeropraat verkoopt ben jij. Omdat je zo onverdraagzaam bent dat je de nuchtere realiteit weigert onder ogen te zien.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 09:22   #83
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Symptoombestrijding. Akkoord. De vraag wordt dan hoe je de oorzaken aanpakt. Kijk, niet zo heel lang geleden had Mechelen een soort project gestart waarbij "vaders" een oogje in het zeil hielden in de wijk. Het ging in het bijzonder om allochtone vaders wat al duidelijk een beeld gaf van waar het probleem zich situeerde. Het project heeft niet lang geduurd, om diverse redenen. Ik weet dat het delicaat wordt indien met de vinger wordt gewezen naar een groep, maar neem het van mij aan, het zijn ook niet altijd de autochtonen die met de vinger wijzen. Waarmee ik ook niet wil zeggen dat autochtonen niet voor overlast kunnen zorgen.
Wat bewijst dat het aanpakken van oorzaken niet zo eenvoudig is. Niet gemakkelijk voor de politie om met de allochtone ouders te praten.
Welke keuze heb je dan nog ? Wie te snel rijdt wordt beboet, wie voor overlast zorgt ook.
Waar ik het wel iets moeilijker mee heb is dat ivm de overlast speciale teams worden samengesteld. Als die er al zijn dan liefst met een duidelijke functieomschrijving. Dan gebeuren er ook geen stomme incidenten zoals we met Luka hebben meegemaakt
Symptoombestrijding is dweilen met de kraan open. Hetzelfde geldt een beetje voor te hard rijden overigens... zolang men wagens blijft produceren die 200km/u kunnen rijden, zullen er mensen zijn die te snel rijden. Zolang men in steden wegen blijft aanleggen die uitnodigen tot overdreven snelheid, zullen er mensen dat doen... Je voorbeeld is dus perfect.

Hoe de oorzaken aanpakken is inderdaad niet eenvoudig en die aanpak moet heel divers zijn, maar dat is geen reden om het dan maar niet te proberen. Ik denk in ieder geval dat repressie niet werkt. Zeker niet als dat de enige vorm van aanpakken is en daar komt het ondertussen zo wel wat op neer. terzijde: Waarom heeft dat project met die buurtvaders eigenlijk niet lang geduurd? En nee, Circe, jij hoeft daar niet op te antwoorden. Ik stel de vraag expliciet aan Rudy.

Ik vind zo'n speciale overlastteams echt fout! Want dan krijg je idd toestanden zoals nu met die jonge skaters. Maar nogmaals, zij zijn niet de enige slachtoffers daarvan. Ook allochtonen worden soms onterecht aangepakt voor vermeende overlast hé! En dat werkt averechts natuurlijk.
Oud 15 oktober 2007, 09:27   #84
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En nee, Circe, jij hoeft daar niet op te antwoorden. Ik stel de vraag expliciet aan Rudy.
Maar juffrouw toch, ik stak mijn vinger geeneens op.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 15 oktober 2007 om 09:28.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 09:29   #85
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Wat wel zeker is, dat is dat de linkse aanpak onze steden voor een groot deel onleefbaar hebben gemaakt...

Maar ja, een pony op de kermis dat mag niet... Kinderen, die 's nachts buurten minder leefbaar maken... Dat moet kunnen..
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 09:30   #86
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Maar juffrouw toch, ik stak mijn vinger geeneens op.
Maar hij jeukte wel...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 09:34   #87
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Wat wel zeker is, dat is dat de linkse aanpak onze steden voor een groot deel onleefbaar hebben gemaakt...

..
Inderdaad. Eerst de situatie uit politieke en multiculturele correctheid laten verloederen en uit de hand lopen, en daarna, als nultolerantie de enige uitweg is, komen jammeren. Hoe hypocriet weer.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 10:03   #88
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard ,,Te hoge verwachtingen hebben ons genekt''

Citaat:
terzijde: Waarom heeft dat project met die buurtvaders eigenlijk niet lang geduurd?
Dit artikel zou een antwoord moeten bieden. Wat het middenveld betreft, ik herinner mij dat het initiatief van Ali Salmi niet zo goed werd gesmaakt. Te veel schuldbekentenis, hand in eigen boezem. En dat in een periode waar ook veel gepraat werd over de gecontesteerde burgerwachten.

Buurtvaders op weg naar derde reanimatie-poging

Bron: Het Volk (18/08/04)

MECHELEN - Toenmalig burgemeester Bart Somers en schepen van Welzijn Ali Salmi kondigden in 2001 met veel tromgeroffel het Mechelse buurtvaderproject aan. Patrouilles van Marokkaanse ouders zouden voor extra sociale controle zorgen in door allochtone boefjes geteisterde stadswijken. Maar het project kwam nooit echt van de grond. Na een eerste reanimatiepoging in 2002, bleven de buurtvaders steeds vaker in hun koffiehuis zitten. In het najaar onderneemt het stadsbestuur een nieuwe reddingspoging.

Bart Somers (VLD) en Ali Salmi (toen Agalev, nu Spirit) haalden de mosterd voor het buurtvaderproject in Amsterdam-West, waar patrouillerende allochtone ouders erin slaagden de straatcriminaliteit in hun wijk op relatief korte tijd te halveren. Niet door repressief op te treden, maar door jonge oproerkraaiers aan te spreken op hun gedrag. Herstel van de sociale controle door volwassenen die respect en aanzien genieten bij de jonge allochtonen, daar gaat het om.

Beetje aanmodderen

Na een studiebezoek van Somers en Salmi aan Nederland werden in het najaar van 2001 ook in Mechelen buurtvaderpatrouilles opgericht. Hun acties bleken echter al snel niet even succesvol. De problemen stapelden zich op en een klein jaar later werd het project bij gebrek aan vrijwilligers stopgezet. De stad wierf een halftijdse preventiewerker aan om de activiteiten van de elf allochtone vaders te coördineren en te begeleiden. Maar ook na de heropstart bleven de vrijwilligers maar wat aanmodderen. ,,Het project is van bij de aanvang schromelijk onderschat'', zegt Ben Abdellay van de vzw Marokkaanse Ouders Mechelen (Marom), die de allochtone ouders ronselde. ,,Van professionele begeleiding was geen sprake. De stad liet de ouders aan hun lot over. Het draagvlak in het verenigingsleven was heel klein. Tegelijk was de druk vanuit het stadsbestuur en de media om resultaten te boeken, enorm groot. Er werden verwachtingen gecreëerd die de vaders niet konden of wilden inlossen. De fut was er bij de meeste deelnemers - allemaal mensen die voltijds werken - dan ook vrij snel uit. Ook de komst van een preventiewerker heeft niets opgelost. Na twee vergaderingen hebben we niets meer van haar gehoord.''

Taalbarrière

Schepen van Welzijn Jowan Lamon (Groen!), opvolger van Ali Salmi, erkent dat de stad fouten heeft gemaakt. ,,Het project heeft te weinig ondersteuning gekregen, dat klopt. We hebben te veel gevraagd van onze vrijwilligers. Met een tiental mensen elke avond permanentie verzorgen, is niet niks. Bovendien speelde de taalbarrière de buurtvaders parten. De meeste kenden weinig of geen Nederlands en slaagden er niet in hun bevindingen te communiceren naar andere instanties zoals de politie of de wijkmanager.''

De stad wil het initiatief in het najaar heroriënteren naar een buurtbemiddelingsproject, en daarvoor opnieuw een preventiewerker aanwerven. ,,We willen het systeem van patrouillerende ouders in de mate van het mogelijke behouden. Maar de stadsdiensten zullen veel nadrukkelijker bij het project betrokken worden'', aldus Lamon.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 10:08   #89
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Correctie: uiterst links. Schuld van de groenen in de beginjaren 80.
Voor de mening van Gennez kan ik wel begrip opbrengen. De rechterhand van de wet kan ook fouten maken.
Oud 15 oktober 2007, 10:10   #90
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Correctie: uiterst links. Schuld van de groenen in de beginjaren 80.
Dat is onzin. De groenen bepaalden het beleid niet in die jaren hé!
Oud 15 oktober 2007, 10:13   #91
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit artikel zou een antwoord moeten bieden. Wat het middenveld betreft, ik herinner mij dat het initiatief van Ali Salmi niet zo goed werd gesmaakt. Te veel schuldbekentenis, hand in eigen boezem. En dat in een periode waar ook veel gepraat werd over de gecontesteerde burgerwachten.
Amateurisme als ik het goed begrijp dus... Want in Nederland blijkt het wel te werken. Jammer dat zo'n projecten relatief snel worden opgegeven, want dit lijkt me wel degelijk één van de meer ten gronde werkende initiatieven.
Oud 15 oktober 2007, 10:26   #92
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is onzin. De groenen bepaalden het beleid niet in die jaren hé!
Je hebt gelijk. Ik doelde vooral op de periode van Geysels in het parlement en Paula D'Hondt als Koninklijk Commissaris, eind 80 begin 90 ('k dacht dat het al wat langer geleden was ). De cultuurrelativisten die uiteindelijk gezorgd hebben voor een zwarte zondag.

Laatst gewijzigd door Rudy : 15 oktober 2007 om 10:30.
Oud 15 oktober 2007, 10:30   #93
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt gelijk. Ik doelde vooral op de periode van Geysels in het parlement en Paula D'Hondt als Koninklijk Commissaris. En dat was eind 80 begin 90. Daar ging het mij om.
Alsof Geysels in het parlement zoveel invloed had
En Paula D'Hondt was helemaal geen groene.

Leg eens uit wat er en hoe het dan precies zo fout is gegaan toen?

Ik denk dat er van in het begin een gebrek aan degelijk beleid rond immigraten is geweest. En daar kan je niet één schuldige partij op kleven.
Oud 15 oktober 2007, 10:34   #94
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat er van in het begin een gebrek aan degelijk beleid rond immigraten is geweest. En daar kan je niet één schuldige partij op kleven.
Natuurlijk kunnen ze daar één schuldige partij op kleven!
Die ene partij die steeds maar riep dat er geen degelijk beleid rond migranten was en daarvoor dringend de mond moest gesnoerd worden!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 11:35   #95
Hoomer

Hoomer's schermafbeelding

Standaard Nero

Het is simpel, die kinderen zijn gearresteerd omdat de cijfers anders te éénzijdig zijn. Hoe zou het staan in de statistieken van NERO, "overlast allochtoonse jeugd 100%", neen dat gaat niet dus de autochtone jeugd oppakken voor een bagatel om de statistieken gelijk te houden is de meest waarschijnlijke verklaring.
Zeg nu niet dat ze dat niet durven, ze durven alles om hun gelijk te halen.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 12:10   #96
Abiogenesis
Lokaal Raadslid

Abiogenesis's schermafbeelding

Standaard

Dat jongeren opgepakt worden om te skaten gaat misschien vrij ver, maar zoals hier al gemeld is kan dit echt wel tot overlast/gevaar zorgen en worden er beschadigingen aangebracht. Als ik met mijn auto tegen een paaltje van de gemeente zou rijden, dan moet ik daar voor opdraaien, al is het maar een krasje. Maar krassen op bankjes, op arduinen stenen, op trapleuningen... moet dat maar kunnen omdat het een "sport" is?

Mijn mening is dat jongeren maar naar een skatepark moeten gaan om hun kunstjes te showen.

Als ik wil voetballen ga ik dat ook niet midden op straat of op een drukbezocht marktplein doen. En is er geen terrein in de buurt, dan heb ik pech!

Iedereen zou zo maar eens op straat zijn hobby moeten uitoefenen... Een partijtje golf, speerwerpen, rugby, een schietclub op straat...

Van mij mogen ze daar dus vrij streng tegen optreden, maar probeer als gemeente/stadsbestuur wel de jongeren een alternatief/ruimte te geven waar ze het wel kunnen doen.
Oud 15 oktober 2007, 14:34   #97
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alsof Geysels in het parlement zoveel invloed had
En Paula D'Hondt was helemaal geen groene.

Leg eens uit wat er en hoe het dan precies zo fout is gegaan toen?

Akkoord. Zoveel invloed had Geysels niet in het parlement. Naar Paula D'Hondt, het moeke van de migranten, zo werd ze genoemd, werd wel geluisterd. En als ik me goed herinner vulde het duo elkaar wel aan.
Wat er fout is gegaan? Onbekend maakt onbemind. En met de vinger wijzen naar was bij wijze van spreken al racistisch. Ik overdrijf misschien, maar dat is zowat het gevoel dat ik uit die tijd overhoud. Die cultuurrelativisten wilden dat we de Marokkanen en Turken in hun wijken met rust lieten met eigen winkels, eigen taal. Kortom dorpen binnen de steden. Die cultuurrelativisten waren zich van geen kwaad bewust maar extreem-rechts heeft alzo wel de zondebok gevonden voor alles wat scheef liep.
Oud 15 oktober 2007, 17:07   #98
Fashionista
Burger

Fashionista's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Fashionista
Standaard

Citaat:
Skaten: spel of overlast?

(c) De Standaard 12/10/07

Luka (13) houdt van skaten. Hij werd er voor opgepakt.

BRUSSEL - De moeder van Luka (13) uit Mechelen schrok zich een hoedje toen haar zoon werd opgepakt. Reden: overlast door skaten op een openbaar plein.

'Ik wilde net de politie bellen om zijn onrustwekkende verdwijning te melden, toen de politie óns belde', zegt Bernadette Claes, de moeder van Luka De Donder. Haar zoon houdt van skaten en had dat die dag gedaan op de Haverwerf, een openbaar plein op de Lamot-site in Mechelen. 'Skaten bleek ineens een crimineel feit', aldus Claes.

Volgens haar was haar zoon niet eerder door de politie terechtgewezen. 'Integendeel, hij had er eerder ook al geskatet, en toen waren twee agenten voorbijgewandeld die niets hadden gezegd. Er staat daar ook geen bord dat zegt dat het verboden is. En oké, het maakt vast wel lawaai op die trappen, maar hoe kun je weten dat de buurtbewoners al eerder een klacht hebben ingediend?'

Claes werd naar het politiekantoor geroepen en kreeg daar te horen dat ze samen met haar zoon mee op gesprek moest bij het 'overlast-team'. 'Ha ja, want als de kleine iets fout doet, moeten de ouders bijgestuurd worden', zegt ze een beetje schamper. 'Als we niet op die uitnodiging ingingen, zouden we een boete van 100 euro moeten betalen voor het vervoer van Luka in de combi.'

Het 'overlast-team' heet eigenlijk het Nero-project. Tussen juli 2006 en juli 2007 werden er 72 jongeren door de politie aan dit project toevertrouwd. De helft van hen was jonger dan 16, de gemiddelde leeftijd is 15. 'Ons doel is die overlast bij jongeren zo constructief mogelijk aan te pakken', aldus Koen Geeraerts, die als stafmedewerker bijzonder jeugdbeleid verantwoordelijk is voor Nero.

'We praten met die gasten en hun ouders en leggen hen voorwaarden op: het minste is dat ze de eerstkomende vijf maanden niet weer overlast veroorzaken. We kunnen de jongere en zijn ouders ook uitnodigen op een weekendje waarin experts over opvoedingsvragen komen spreken. Heel wat ouders zijn daar blij mee. Tieners zijn niet de meest gemakkelijke leeftijd en soms hebben ouders een duwtje nodig om opnieuw vertrouwen te krijgen.'

Zulke weekends worden drie �* vier keer per jaar georganiseerd, voor telkens vier tot acht gezinnen. De aanpak werpt vruchten af, zegt Geeraerts: 'Op 72 jongeren hebben we er maar 7 teruggezien wegens recidive tijdens hun proefperiode.'

Over het 'geval-Luka' wil hij niet in detail treden, net zomin trouwens als de woordvoerder van de politie. Alleen zeggen beide partijen wel: 'Die jongens waren met zes, en de politie had hen eerder al verwittigd.' En wie niet luisteren wil, moet voelen.

Luka's moeder houdt vol dat haar zoon niet van het verbod op de hoogte was. 'Hij was er met een vriend, en die twee kenden het andere groepje niet.'

Ze zegt ook dat het gesprek met de Nero-mensen goed was: 'Ik heb geen kritiek op deze undercover-cops. Al heb ik de indruk dat ze doorgaans voor ergere feiten worden ingezet. Wat wij aanklagen, is dat skaten als overlast wordt gezien. Dat je als kind van 13 niet meer vrij kunt spelen in de stad.'

Sinds begint dit jaar hebben nu al meer dan 50 gemeenten aangekondigd dat ze in hun politiereglement zullen opnemen dat het spel van kinderen niet meer als overlast kan worden beschouwd. Een initiatief van de Vlaamse Dienst Speelpleinwerk, dat onder meer door het Kinderrechtencommissariaat wordt gesteund. Mechelen deed dat niet, net zomin als Gent, dat expliciet liet weten 'niet het signaal te willen geven dat overlast door spelende kinderen per definitie wordt getolereerd'.

'Wij willen jongeren helemaal niet verbieden om te skaten. Het mag alleen niet op die plek', zegt Tinne Winnelinckx, de woordvoerster van de Mechelse politie. 'Er passeren daar veel voetgangers en voor hen kan dat gevaarlijk zijn. Er wonen ook veel oudere mensen, en zij verlangen rust. We willen de stad plezant houden voor iederéén.'

Veerle Beel
Dienen jongeren niet veel beter binnen te vertoeven voor hun playstation in plaats van lichaamsbeweging uit te oefenen buiten?
Ze kunnen dan liefst schietspelletjes spelen op hun playstation.
Misschien een gat in de markt voor de spelletjesproducenten: een schietspel waarbij gasten op skateboards flikken moeten afknallen in een stad... of zou dat teveel target practice zijn voor als ze 18 worden.

Wat willen onze leiders nu? als jongeren beginnen te schieten is het vanwege de geweldadige computerspelletjes, als ze buiten spelen met hun skate board worden ze opgepakt als criminelen. Als ze naar 't unief gaan krijgen ze dan te horen dat ze niet fit genoeg meer zijn.
Volgens mij zijn onze politici al even dom als onze flikken, they are in it for the money!
Fashionista is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 17:26   #99
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Circe,

Het gaat om kinderen die willen spelen. Niks haraam of halaal. Heeft er niks mee te zien.

Het gaat ook om senioren die met hun spaargeld een eiland, een seniorenflat kopen binnen de stad.

Het gaat om senioren die worden gestoord tijdens hun middagdutje.

Senioren vergeten dat ze binnen een stad niet van de stilte zoals op den boerenbuiten kunnen genieten, maar eisen het wel.

Trouwens, als ik goed heb gelezen word je dus ook beboet binnen de daguren, dus niet enkel overlast op een uur waar iedere puber ondertussen in z'n bed ligt, wat oorspronkelijk de bedoeling was.
Het moet toch mogelijk blijven om bepaalde zones, ook in de stad, wat rustiger te houden! Het is blijkbaar mode geworden om onze jeugd alles toe te moeten laten, en de resultaten zijn er ook naar! Wanneer alle "rijkere" burgers de kalmte gaan opzoeken buiten de stadsgrenzen, wat blijft er dan van de stad zelf over? Een ghetto waar alles kan en mag? De jeugd moet zich kunnen uitleven en men moet proberen daar de nodige ruimte voor te vinden waar dat zonder overlast voor de anderen kan gebeuren! Hoeveel keer zou de politie al niet verwittigd hebben dat er op dat plein niet mocht geskated worden? Of moet iedere jongere persoonlijk aan zijn voordeur daarover worden aangesproken of een aangetekend schrijven krijgen? Hetzelfde met bepaalde "speeltuinen" die de buurt dag en nacht in rep en roer zetten: je zult er maar zelf wonen! Hetzelfde met de houding van velen in het dagelijkse verkeer! Het is niet dat ze de spelregels niet kennen, wel dat ze er hun voeten aan vegen...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 17:52   #100
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fashionista Bekijk bericht
Dienen jongeren niet veel beter binnen te vertoeven voor hun playstation in plaats van lichaamsbeweging uit te oefenen buiten?
Ze kunnen dan liefst schietspelletjes spelen op hun playstation.
Ik kan daar maar één ding op zeggen: "je hebt gelijk". Let op, buiten een virtuele wereld kunnen spelen wordt misschien nogwel een luxe.

Laatst gewijzigd door Rudy : 15 oktober 2007 om 17:52.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be