![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als De Grauwe (niet De Graauwe) tegen centrale banken was, waarom zou hij dan zoveel over gepubliceerd hebben over wat een centrale bank moest doen, en waarom zou hij zich dan kandidaat hebben gesteld om gouverneur van de ECB te worden? Vooraleer iedereen die het met je Oostenrijkse visie oneens is voor idioot te verslijten, zou je beter eens de Grauwe's onvolprezen "Economics of Monetary Union" te lezen. En ik zou je vraag willen omkeren... Noem me eens één mainstream econoom die Mises' analyse van crisissen onderschrijft? Of je het wil of niet, Mises' visie is heel marginaal onder economen en gaat radicaal tegen de huidige consensus in. Als je ze wil verdedigen zul je dus met argumenten en niet met autoriteitsargumenten moeten afkomen. Groetjes, Kallikles
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ja toch wel, maar ik geef toe, van alle linkse leiders op het continent, is hij wel de meest rechtse. IK had hem even goed uit het lijstje kunnen laten, want het is eigenlijk een ordinaire sociaal-democraat. Een kapitalist dus.
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
|
![]() Zeg Adrian, krijgt ge op de universiteit in de opleiding economie tegenwoordig eigenlijk nog les in de politieke economie? Of wordt ge gewoon klaargestoomd om geen vragen te stellen en een brave technocraat te worden? Kortom, krijgt ge eigenlijk nog een echte universitaire opleiding tegenwoordig, in de richting economie?
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() @Kalikless;
Ik heb ook een tekst geschreven over een goede werking van de sociale zekerheid. Betekent dat daarom dat ik voor de sociale zekerheid ben? Of ben ik in staat een inhoudelijke, opbouwende kritiek te geven, zonder daar voorstander van te zijn? Wat denk je? Ik stel ook nergens dat DG tégen een ecb moét zijn. Het zou me simpelweg ten stelligste verwonderen als hij voorstanders is van het Fed-beleid van Greenspan. Kun je daar een linkje van geven? Ik stel ook helemaal niet dat DG een idioot is... Ik stel dat hij een neo-klassiek is. Zoals Percy al zei. Wil je 1 mainstream econoom die tegen de ECB is? Dat kan niet zo moeilijk zijn, hoor. Greenspan. ![]() @C2C; ik volg een opleiding wijsbegeerte. Niet economie. In antwoord op je vraag. Op unief krijg je politieke (Keynes, Friedman) economie. Niet economie (Oostenrijkse school). 'k heb niet zo heel lang geleden iemand die zijn master economie aan't halen is moeten uitleggen waarom centrale banken juist nefast voor een economie zijn en waarom inflatie een ramp is. Tjah, na 4-5 jaar indoctrinatie over de voordelen van inflatie (in een politiek economisch systeem...) en centrale banken is dat er moeilijk uit te krijgen. Maar ik denk dat het me uiteindelijk gelukt is.
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
|
![]() Zeer interessante inleidende film - 6 minuutjes, binnenkort wellicht bekroond.
The Shock Doctrine - the Rise and Fall of Disaster Capitalism, by Alfonso Cuarón and Naomi Klein http://youtube.com/watch?v=kieyjfZDUIc ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Minister-President
|
![]() Hoe meer Venezuela en Bolivië zullen radicaliseren, hoe meer de VSA van Brazilië een pion zullen maken. Zelfs de "peronist" Kirchner wil niet samenwerken met da Silva en zijn kliek.
![]() |
#88 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door present_1957 : 23 oktober 2007 om 21:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Basic produkten als energie, telecom, internet, ...
Waarom deze "liberaliseren"? Dat zijn sectoren die door hun natuur nooit "liberaal" kunnen worden. Waarom liberaliseren wat niet te liberaliseren valt??? ==> Nationaliseren, en bij dat nationaliseren, een federale logica met vijf trappen: 1. VN 2. Continent 3. Natie 4. Provincie 5. Gemeente INTER-nationaliseren Wat gedoemd is om "basic" te zijn moet "basic" blijven. Sector per sector dient onderzocht en onder de loepe genomen.
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine) Laatst gewijzigd door Nr.10 : 23 oktober 2007 om 22:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben voor een gemiddelde verhouding xx/xx privé-staat in alle sectoren. Voor sommige sectoren kan dat 100% staat zijn, voor andere 100% privé. Hoe groter de concentratie van kapitaal, hoe meer de staat een rol dient te spelen.
==> de toetssteen = de xx/xx regel Waarbij xx door de maatschappij in te vullen is ...
![]() |
#91 |
Banneling
|
![]() Natuurlijk kan een ultra liberalisme maar op plaatsen waar er voorheen slechts chao's was.
Hoe ga je in een democratie de quasi hele bevolking overtuigen dat het systeem totaal anders moet? Dat kan natuurlijk niet. Het voorbeeld van het Chili van Pinochet is voortreffelijk. Economische voorspoed was de Chilenen hun deel. Exquis |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Banneling
|
![]() Net het filmpje bekeken... Oligopolisch Rusland, Pseudocomunistisch China met het toonbeeld van geleide economie en het ultra liberale Chili van Pinochet op een hoopje gooien is er wel lichtjes over om het eufemistisch uit te drukken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | ||
|
![]() Citaat:
Het resultaat? Koloniale massamoord, twee onwaarschijnlijk gewelddadige wereldoorlogen met tientallen miljoenen doden tot gevolg, genocides over heel de planeet, de verpaupering van heel de derde wereld, en de totale vernietiging van zowat alle natuurlijke hulpbronnen en ecosystemen op deze planeet. Niemand noemt dat een succes. Enkel marktfundamentalisten die al deze 'externaliteiten' buiten hun autistische boekhouding laten. De Victoriabaars die gij in uwen Delhaize haalt, mijn beste, wordt gevangen door vissers wier overheden samenwerken met Europese wapenhandelaren, en wier leven binnenkort teneinde loopt omdat de exploitatie van dat consumptiegoed de vernietiging van het leven in het grootste tropische meer heeft veroorzaakt. Dat wilt gij niet zien. En tóch is dat er. Kortom, het liberale kapitalisme is zonder enige twijfel de grootste catastrofe geweest niet enkel in de geschiedenis van de mensheid, maar ook in de geschiedenis van de natuur en het leven op deze planeet.
Laatst gewijzigd door C2C : 24 oktober 2007 om 20:51. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
|
![]() Citaat:
Je vertelt hier doodleuk dat de derde wereld "verpauperd" is, en dat dat de schuld van de vrije markt en het kapitalisme is. I kweet dat in bepaalde kringen dit idee populair is, maar het is fout. De derde wereld is altijd "verpauperd" geweest. Meer nog, het grootste deel van de wereld is gedurende het groostste deel van de geschiedenis "verpauperd" geweest. De doorsnee Vlaamse boer van 1750 had minder te eten dan de doorsnee Burundees anno 2007. De fout die je maakt is dat je vergeet dat doorheen de hele menselijke geschiedenis armoede normaal was, en dat rijkdom altijd heel erg uitzonderlijk was. Met uitzondering van een kleine uithoek van Europa waar einde 18de, begin 19de eeuw een productiviteitsrevolutie op gang kwam die voor dat deel van de wereld tot een ongekende welvaartstoename zou leiden. En in de 20ste eeuw begon men hier en daar het westerese economische model te imiteren. Soms met success, soms niet. Maar daar waar het success had was het success spectaculair. Zuid Korea en Taiwan zijn twee landen waar in 1950 de levensstandaard lager was dan in Belgisch Congo. Kijk eens waar die landen nu staan. En dat in twee generaties. België heeft om hetzelfde voor elkaar te krijgen twee eeuwen nodig gehad. We moeten ons dus ophouden met af te vragen wat armoede veroorzaakt. Adam Smith had dat in de 18de eeuw al door. De vraag is hoe het komt dat er op sommige plaatsen zoveel rijkdom geproduceerd wordt, en wat we daar uit kunnen leren. Een economische kwakzalver als Naomi Klein heeft daar echter niet veel aan bij te dragen vrees ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vandaar dat het neoliberalisme uit harvard en de chicago school pas na WWII uitgevonden is zeker? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Banneling
|
![]() Wat mijn victoriabaars trouwens te zien heeft met het al dan niet perverse karakter van bepaalde overheden is mij onduidelijk. En nog troebeler vaarwater lijkt mij de link tussen liberalisme en corrupte regimes die alles behalve liberaal zijn.
Zoals ik eerder al aangaf, leg mij eens uit hoe je het ultraliberale Chili van Pinochet, het oligopolische Rusland uit de jaren 90, het toonbeeld van een geleide economie die officieel een communisme zou moeten zijn en het corrupte afrika dat bestaat in enkele zwartjes die het woord liberalisme nog niet kunnen spellen, op een hoop kunt gooien en zeggen dat dit liberalisme is. ik wacht. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | ||||||
|
![]() Dat is geen boutade. Bekijk even de andere economische systemen. Het communisme werd ook niet zonder slag of stoot ingevoerd. Heck, het communisme gaat uit van een arbeidersrevolutie. Ook de oubollige systemen (feodale staten etc) werden niet zonder vorm van geweld vervangen door nieuwere vormen. Het is dan ook dom om periodes van onrust toe te schrijven aan wat er volgt.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Stel dat de totale welvaart 100 is, en we laten die aangroeien aan 6% en aan 8%, het verschil tussen optimale groei en "iets meer verdelen". Na 50 jaar heeft het systeem met 6% 1.028 totale welvaart, het systeem met 8% al meer als twee keer meer: 2.172 Na 100 jaar echter, heeft het systeem met 6% 26.875 en het systeem met 10% 161.689. Op langere termijnen heeft een optimalisatie van de groei tot gevolg dat er zodanig veel meer welvaart is om te verdelen. Het is een kwestie van u erop toe te leggen van een grotere taart te maken in plaats van eindeloos te blijven kankeren over wie welke kruimels krijgt. In de praktijk zien we dit ook. De armen in gevestigde kapitalistische landen hebben veel meer als Jan met de pet uit het andere land. Citaat:
Citaat:
![]() |