![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Minister-President
|
![]() Zij trappen niet in de val: geef maar toe, dan is het gedaan.
nee want ze weten: volgende keer weer nieuiwe vragen |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarenboven zijn de opeenvolgende staatshervormingen geenszins het werk van alleen maar de Vlaamse zijde: ook de Waalse zijde was vragende partij. Gewesten zijn er bijvoorbeeld gekomen op uitdrukkelijke vraag van de toen bijzonder sterke regionalistische stroming binnen de PS (met o.a. de toen heel machtige Cools). Voor de Vlamingen was dit een aanvaardbare eis, maar zelfs waren ze echt geen vragende partij voor een dergelijke economische autonomie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Cools = lang geleden hé. Demotte = nieuwe leider en helemaal niet regionalist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Van Cau kan in het Waals parlement nog op een ruime en comfortabele steun rekenen bij de PS, daar waar Demotte nog lang niet alle vertrouwen geniet. Dat is zeker gebleken toen hij met Arena ging praten over een mogelijke samensmelting van gewest en gemeenschap, iets waarvoor hij in het Waals parlement de wind van voor kreeg. En Happart, weinig te zeggen? Al ooit eens nagegaan hoe Happart nog steeds door de PS wordt gekoesterd of gekeken hoeveel voorkeursstemmen de man blijft halen? Happart is nog steeds een factor in de Waalse politiek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Minister-President
|
![]() Van Cau kan in het Waals parlement nog op een ruime en comfortabele steun rekenen bij de PS,
Allee, die man is dood en begraven, maak je maar geen illusies Laatst gewijzigd door straatrue : 26 oktober 2007 om 06:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Banneling
|
![]() mooie prijs...amai ze gaan mogen betalen, onze vrienden in het zuiden..
de vraag is: waarmee? Rommelobligaties? |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
En probeer niet te ejaculeren als je "Brussel" typt.
![]() |
![]() |
#88 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Maak je maar geen illusies : de rand IS en BLIJFT vlaams grondgebied . In het interne nationale en ook internationale recht erkend . En of Brussel bij Wallonië wil ? ik geloof er niets van . De enige uitkomst is een Confederatio Belgica.
Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 26 oktober 2007 om 09:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() En dan hebben we het Rogierplein in Brussel...
Als het al mogelijk is om Kuifje-Albums voor de rechtbank te krijgen voor racisme, dan eis ik dat het Rogierplein een nieuwe naam krijgt, want ik voel mij hierdoor uitermate beledigd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() Wat de rand betreft, vergeet het maar. Het gevolg daarvan zou zijn dat alle grenzen in Europa (en de wereld) in vraag gesteld kunnen worden.. Wees maar zeker dat men dat niet wilt. En Brussel, nu nog niet door dat we er echt niet om geven. Brussel zijn we al kwijt. En verder blijft het liggen waar het ligt. Tenzij u denkt dat de splitsing zo wereldschokkend zal zijn dat er spontaan continentale drift zal ontstaan.. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Minister-President
|
![]() Dat zeg ik al jaren. En dan maar zitten zeiken dat er sommige Vlaamsnationalisten hulde brengen aan Staf De Clerq en andere rotzooi, maar de Rogierpleintjes blijven wel lekker bestaan. Leo II zijn naam zouden ze ook mogen wegnemen overal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() e
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En ook de Kardinaal Mercierlanen niet vergeten...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat mij betreft kan Vlaanderen, moest het zich afscheiden, perfect aan Brussel aanbieden om een confederatie te vormen. Hetzelfde voorstel binnen Wallobruxland is voor hen veel minder aantrekkelijk, laat staan hun huidig ondergeschikt statuut. Citaat:
Wat is er precies zo verschrikkelijk aan dat de Franstaligen liever zouden gaan voor separatisme, dan een samenlevingsproject met Vlamingen waar men geen macht over heeft? Dit gaat terug naar de kern van de orginele post: de uitspraken van Rogier destijds, de uitspraken van Reynders recent, en de gehele geschiedenis daartussen, waarin er niets is veranderd. De Franstaligen zullen moeten kiezen tussen samenleven met respect voor de Vlaamse democratische rechten, of het einde van Belgie. Dat de prognose bij het einde van Belgie ligt, is veelzeggend. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En die ontkennen, zal de evolutie niet stoppen maar versnellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat heeft ook gevolgen voor Brussel. Misschien was dat de bedoeling van de Brusselse gewestvorming, want voor de rest zie ik echt niet in waarom men dat zou doen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Europees Commissaris
|
![]() De vorming van het Brusselse "gewest" had de expliciete bedoeling om de Vlaamse meerderheid op kunstmatige wijze te minoriseren: binnen het Belgische federalisme zou je dan twee gewesten met Franstalige meerderheid hebben tegenover één met Nederlandstalige meerderheid. Men zei dat destijds, jaren 70-80, ook openlijk.
Laatst gewijzigd door Kortaf : 29 oktober 2007 om 16:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Wallonië heeft ook zeggenschap over de Duitstaligen, terwijl Vlaanderen geen zeggenschap heeft over Brussel op hetzelfde niveau. In tegenstelling tot Vlaams-nationalisten zie ik hier geen anti-Vlaams complot in, maar wijt ik die niet zo gunstige ontwikkelingen voor de Vlamingen aan incompetente politici en het niet vertrouwd zijn met macht door de Vlaamse elite. Ik blijf erbij: had men op een normale manier aan federalisme gedaan, dan had je een Vlaamse deelstaat met een speciaal statuut voor Brussel en een Waalse deelstaat met een speciaal statuut voor de Duitstaligen. |
|
![]() |
![]() |