![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Zweert u? | |||
Ik beschouw mezelf als christen, en heb geen probleem eden &c. te zweren |
![]() ![]() ![]() |
3 | 8,33% |
Ik beschouw mezelf als christen, en zweer geen eden &c. (of probeer het niet te doen) |
![]() ![]() ![]() |
9 | 25,00% |
Ik beschouw mezelf niet als christen, en heb geen probleem eden &c. te zweren |
![]() ![]() ![]() |
8 | 22,22% |
Ik beschouw mezelf niet als christen, en zweer geen eden &c. (of probeer het niet te doen) |
![]() ![]() ![]() |
9 | 25,00% |
Geen of andere mening |
![]() ![]() ![]() |
7 | 19,44% |
Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Banneling
|
![]() [quote=Hashiwokakero;3056964]Dan hebben wij naast elkaar een discussie voeren want wat is dit?
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In de Islam mag je onder bepaalde omstandigheden eden afleggen die indruisen tegen je geloof. Die omstandigheden moeten dan wel alsdusdanig zijn dat ze de persoon in kwestie uit levensbehoud dwingen deze eed af te leggen. Die eed is dan achteraf niets waard. Lijkt me plausibel.
![]() |
![]() |
#84 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
En die handleiding dien je dan ook te gebruiken zoals zij bedoeld is. Aangaande de eed van de niet-christen Herodes kan hoogstens afgeleid worden dat sommige eden duur betaald worden, en dat christenen dus maar beter voorzichtigjes omspringen met het zweren van eden. In de Bijbel staat trouwens ook dit: Citaat:
Nergens lees ik een expliciet verbod op het zweren van (ja, zelfs té dure) eden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Als jij "interpretatie gaat zoeken" bij impliciete dingen, dan zit je niet juist, denk ik. M.a.w: deze discussie wordt een welles-nietes-spelletje. En daarvoor pas ik. Dank je. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Banneling
|
![]() Ik heb er geen prob mee van te zweren dat,de eerste de beste mo die hier de kop binnensteekt om te stelen,ik dien neerleg
![]() Geef toe,ben toch een goed mens.Ik geef die het statuut van martelaar van hun beroep,stelen,en dien tist krijgt ineens 77 maagden via mij ![]() Laatst gewijzigd door Gargamel : 12 november 2007 om 16:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Parlementslid
|
![]() een eed zweren... het bestaat nog... meesten denken dan aan de rechtbank...
Waar men met de hand op de bijbel de waarheid zweert te spreken... Zeker ben je nooit. Zelfs met een gezworen eed zullen er nog zovele liegen, dat is 'des mensen'. Ik zweer nooit of zelden ... Beloven doe ik wel... Maar wat is eigenlijk het verschil daarin? Zoveel verschil als je zelf wil neem ik aan... Ook ik zweer, of beloof wel es iets. Maar aangezien ik niet gelovig ben kan ik dat moeilijk in naam van god of geloof. Ik bekijk een gezworen eed als zijnde mijn familienaam in de weegschaal werpen. Voor mij, zowat het hoogste dat ik heb, mijn familienaam. Gekregen van mijn vader, en niemand kan hem afnemen. Als ik dus een eed zweer, dan zet ik er mijn familienaam als garantie 'naast'. Iets hoger kan ik niet geven als garantie, want het is het hoogste dat ik bezit. Vraag : hoe zit het eigenlijk met de rechtbank, ik kom daar nooit, nooit geweest ook (gelukkig)... Als je niet gelovig bent, hoe 'zweer' je dan de eed van eerlijkheid? De bijbel zegt een ongelovige immers niets... Laatst gewijzigd door Zyp : 12 november 2007 om 16:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik zweer te zullen spreken, zonder haat en zonder vrees, en de gehele waarheid te zeggen, en niets dan de waarheid. Je mag je getuigenis dus niet laten leiden vanuit je haat tegenover de beklaagde (of tegenover wie dan ook). Je geeft toe je bewust te zijn van de garantie dat niemand je iets kan maken voor je waarachtige getuigenis. Je hebt, dit in tegenstelling tot de beklaagde, absoluut niet het recht iets achter te houden, en (uiteraard) ook niet iets erbij te fantaseren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik dacht wel al dat het niet meer 'op de bijbel' moest.. Maar zoals ik al zei, ik kom daar (gelukkig) nooit. Het zijn stukjes 'belgie' die ik liever niet zie.... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |