Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 november 2007, 19:57   #81
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mcielen Bekijk bericht
Het ging mij niet over de graad van bekendheid. Het ging mij om "de enige".
Ach ja, da's waar.

Het melodietje van Sœur Sourire is naar verluidt ook zeer bekend
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.

Laatst gewijzigd door Burkide : 14 november 2007 om 20:03.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 21:04   #82
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik noem er maar een paar andere (en doe geen uitspraak over mijn mening over degenen die ik noem):

Arno, Technotronic, Praga Khan, ...
sorry maar die kent niemand

jammer, want Arno is zowel 100% Belgisch als wereldklasse - zie je niet vaak
beetje zoals Hugh Grant zo Brits is, dat hij wereldklasse is
Oud 14 november 2007, 21:11   #83
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Het ging over Franstalige collaboratie, dus niet enkel over Waalse.

Hij had het over het belgicisme kunnen hebben. U weet wel, de strekking van Léopold III, Léon Degrelle en autoritaire katholieken. Rex lijkt me trouwens een politieke partij te zijn geweest. Of bedoel je na de oorlog? Niet meteen (Rex is verboden geweest; de autoritaire katholieke bleven in hun salons; de hofhouding bleef), maar de Volksunie - en zéker de Volksunie van de jaren'60 en '70 vereenzelvigen met de collaboratie valt ook niet bepaald correct te noemen.
Mag ik u er op wijzen dat dit chanson was, en geen academische studie? En bovendien, een vaak over het hoofd gezien verschil, dweept geen enkele Belgicist met de zaken die je daar opnoemt.

Kijk, Brel schreef en zong nu eenmaal dit liedje. Je zegt toch ook niet dat Will Tura BElgenhater is omdat hij Omdat Ik Vlaming Ben. Je zegt toch ook niet dat Flaminganten jodenhaters zijn omdat ze nog bepaalde figuren uit WWII vereren?

Citaat:
A propos: ook al was Brel in sommige opzichten een bekrompen Franstalig burgermannetje, toch komt hij zeker voor op mijn lijstje van tien grootste Vlamingen
Misschien wel - ik vereenzelvig me wel een beetje met hem als het aankomt op zijn haat tegenover de bekrompen bourgeoisie, en zijn stelling dat als je echt Vlaming ben, je ook moet openstaan voor de fouten die gemaakt zijn in naam van Vlaanderen.
Oud 14 november 2007, 21:12   #84
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Arno is toch wel veel minder bekend dan Brel. Arno is vooral beperkt in de Franstalige gebieden en hun invloedssfeer, terwijl Brel ook bekend is (zij het soms beperkt tot een bepaalde niche) in de rest van de westerse wereld. Zijn werk werd gecoverd door Amerikanen (Nina Simone), Canadezen (Terry Jacks), Duitsers (Dietrich), Engelsen (Sting),...
ah ja ne me quitte pas van Nina Simone
kippenvel!
Oud 14 november 2007, 21:13   #85
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het ging mij niet over de graad van bekendheid. Het ging mij om "de enige".
hij is wel de enige volgens mij
volgens u niet?
Oud 14 november 2007, 21:14   #86
mcielen
Provinciaal Statenlid

mcielen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10 Bekijk bericht
sorry maar die kent niemand

jammer, want Arno is zowel 100% Belgisch als wereldklasse - zie je niet vaak
beetje zoals Hugh Grant zo Brits is, dat hij wereldklasse is
Onzin. Praga Khan was bekend in Japan voor hij ze hier doorbraken.
Heel de wereld kent "pump up the jam".
En Arno is "wereldberoemd" in Frankrijk.

En er zijn nog voorbeelden (je noemde zelf al Toots), dus Brel de enige noemen?
Oud 14 november 2007, 21:59   #87
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pavolini Bekijk bericht
Brel was een gefrustreerde derderangszanger die in Vlaanderen nooit het grote succes kende. Hij wist dat hij dit niet kon verkrijgen door zijn franskiljonisme en reageerde daarom met haat en nijd tegen al wat Vlaams was. Typisch Belgisch. Enkel de "Verlichte" weg-met-onszelf liberale elite kokketeert met Brel in Vlaanderen, een kleine zelfgenoegzame kaste.
Tante Marva en Paul Severs hebben als echte Vlamingen natuurlijk wereldsuccessen gekend en nog steeds verkopen ze miljoenen platen ...
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 22:00   #88
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Mag ik u er op wijzen dat dit chanson was, en geen academische studie?
Neen, maar er zitten wel tamelijk sterke onterechte veralgemeningen in dit chanson, waaruit blijkt dat Brel ook maar gewoon een kind van z'n tijd en omgeving was. Een bekrompen Franstalig burgermannetje dus.

Citaat:
En bovendien, een vaak over het hoofd gezien verschil, dweept geen enkele Belgicist met de zaken die je daar opnoemt.
Er zijn anders nog genoeg mensen die geen woordje kritiek op Léopold III (en zelfs Léopold II) willen horen. De lieden van het FN bestaan ook nog.

Citaat:
Kijk, Brel schreef en zong nu eenmaal dit liedje. Je zegt toch ook niet dat Will Tura BElgenhater is omdat hij Omdat Ik Vlaming Ben.
Heb ik ook nooit beweerd. Enkel dat hij een product van z'n omgeving en tijd was.

Citaat:
Je zegt toch ook niet dat Flaminganten jodenhaters zijn omdat ze nog bepaalde figuren uit WWII vereren?
"Ze"? Ik ben flamingant, en ik vereer helemaal geen figuren uit WWII.

(En als ik dan al een Vlaming uit die periode "vereer", dan is het iemand als Jef Van Extergem, die in een van de kampen gestorven is.)

Citaat:
Misschien wel - ik vereenzelvig me wel een beetje met hem als het aankomt op zijn haat tegenover de bekrompen bourgeoisie, en zijn stelling dat als je echt Vlaming ben, je ook moet openstaan voor de fouten die gemaakt zijn in naam van Vlaanderen.
Ik heb ook een hekel tegen de Vlaamse bekrompen bourgeoisie (trouwens het culturele milieu van Brel) en ben de eerste om toe te geven dat er fouten en zelfs misdaden begaan zijn door Vlaamse Bewegers. Eerlijk gezegd heb ik de indruk dat die zelfkritische houding over het eigen verleden veel minder bestaat aan belgicistische zijde.

Nogmaals: Brel heerscht desondanks.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.

Laatst gewijzigd door Burkide : 14 november 2007 om 22:01.
Oud 14 november 2007, 22:03   #89
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Arno is toch wel veel minder bekend dan Brel. Arno is vooral beperkt in de Franstalige gebieden en hun invloedssfeer, terwijl Brel ook bekend is (zij het soms beperkt tot een bepaalde niche) in de rest van de westerse wereld. Zijn werk werd gecoverd door Amerikanen (Nina Simone), Canadezen (Terry Jacks), Duitsers (Dietrich), Engelsen (Sting),...
Je vergeet David Bowie ...
Oud 14 november 2007, 22:05   #90
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Je vergeet David Bowie ...
Ik denk dat ik Bowie ("Amsterdam") en Sting door elkaar gehaald heb. Maar wat ik niet wist was dat ook Sting Brel gecoverd heeft.
Oud 14 november 2007, 22:06   #91
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik denk dat ik Bowie ("Amsterdam") en Sting door elkaar gehaald heb. Maar wat ik niet wist was dat ook Sting Brel gecoverd heeft.
Echte kunstenaars hebben geen moeite om andere echte kunstenaars te coveren.
Oud 14 november 2007, 22:10   #92
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb al de hele tijd de indruk dat jij vooral jezelf aan het coveren bent
Oud 14 november 2007, 22:11   #93
mcielen
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
échte kunstenaars maken van een cover een eigen interpretatie. Vaak zijn covers echter een middeltje van mindere artiesten om goedkoop te scoren.

Laatst gewijzigd door mcielen : 14 november 2007 om 22:14.
mcielen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 22:24   #94
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onzin. Praga Khan was bekend in Japan voor hij ze hier doorbraken.
Heel de wereld kent "pump up the jam".
En Arno is "wereldberoemd" in Frankrijk.

En er zijn nog voorbeelden (je noemde zelf al Toots), dus Brel de enige noemen?
ah komaan, nu ben je niet serieus hoop ik???
Dana Winner is bekend in Nederland, Plastic Bertrand in Engeland

dat is nog iets anders dan wereldroem, natuurlijk
Oud 14 november 2007, 22:27   #95
mcielen
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
ah komaan, nu ben je niet serieus hoop ik???
Dana Winner is bekend in Nederland, Plastic Bertrand in Engeland

dat is nog iets anders dan wereldroem, natuurlijk
Snap je het echt niet? Brel is heus niet de enige Belgische artiest met wereldroem. En als jij denkt dat dat wel zo is, dan zou ik daar graag een bron van zien.
Oud 14 november 2007, 22:29   #96
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, maar er zitten wel tamelijk sterke onterechte veralgemeningen in dit chanson, waaruit blijkt dat Brel ook maar gewoon een kind van z'n tijd en omgeving was. Een bekrompen Franstalig burgermannetje dus.
????
Hoe komt u in godsnaam daarbij? De logica ontgaat me volledig.

Citaat:

Er zijn anders nog genoeg mensen die geen woordje kritiek op Léopold III (en zelfs Léopold II) willen horen. De lieden van het FN bestaan ook nog.
Ja, dat zijn een bende marginalen .
Ik ben Belgicist, maar van Leopold of Rex, daar moet ik niks van weten.

Citaat:
"Ze"? Ik ben flamingant, en ik vereer helemaal geen figuren uit WWII.

(En als ik dan al een Vlaming uit die periode "vereer", dan is het iemand als Jef Van Extergem, die in een van de kampen gestorven is.)
Ja kijk, ik ken natuurlijk niet elke Flamingant. Maar als ik VB'ers en NVA'ers bezig zie, dan stel ik vast dat ze eerder respect dan afkeer hebben.

Citaat:
Ik heb ook een hekel tegen de Vlaamse bekrompen bourgeoisie (trouwens het culturele milieu van Brel) en ben de eerste om toe te geven dat er fouten en zelfs misdaden begaan zijn door Vlaamse Bewegers. Eerlijk gezegd heb ik de indruk dat die zelfkritische houding over het eigen verleden veel minder bestaat aan belgicistische zijde.

Nogmaals: Brel heerscht desondanks.
Je kan natuurlijk maar rebelleren tegenover het milieu waarin je je bevindt, dus ja, was hij op een bepaalde manier burgermannetje. Beetje zoals ik die anti-katholiek ben omdat ik katholiek ben als u begrijpt wat ik bedoel.
Oud 14 november 2007, 22:31   #97
mcielen
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ja kijk, ik ken natuurlijk niet elke Flamingant. Maar als ik VB'ers en NVA'ers bezig zie, dan stel ik vast dat ze eerder respect dan afkeer hebben.
Dan moet je ook geen uitspraken doen over "de" flamingant.
Oud 14 november 2007, 22:33   #98
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Snap je het echt niet? Brel is heus niet de enige Belgische artiest met wereldroem. En als jij denkt dat dat wel zo is, dan zou ik daar graag een bron van zien.
Dat is een dwaze vraag. Hoe kan je nu zoiets bewijzen. Ik heb het vastgesteld doorheen de jaren, maar mathematisch waterdicht is de stelling niet.

http://www.insidecolinshead.com/?p=138

Ik veronderstel dat u Django kan bieden als Belgisch compromis, die is idd ook nogal gekend.
Oud 14 november 2007, 22:34   #99
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan moet je ook geen uitspraken doen over "de" flamingant.

dan moet u ook geen uitspraak doen over FN-leden of gelijk wie
ik moet eerlijk zeggen dat ik nogal ontgoocheld ben in het niveau van deze discussie
u muggezift

Laatst gewijzigd door gm10 : 14 november 2007 om 22:36.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 22:36   #100
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hoe komt u in godsnaam daarbij? De logica ontgaat me volledig.

« Nazis durant les guerres, et catholiques entre elles » lijken me toch redelijk groteske veralgemeningen. Maar dat waren courante meningen uit zijn omgeving, waar hij zich niet van losgeweekt heeft. Dat is trouwens menselijk; het is illusoir te denken dat je zomaar je hele opvoeding en sociale situatie "tussen haakjes" kunt zetten.

Citaat:
Ja, dat zijn een bende marginalen .

Ik vind mensen die dwepen met de Vlaamsgezinde collaboratie ook marginalen, hoor

Citaat:

Komaan, je bent intelligent genoeg om te weten dat niet iedere flamingant dweept met nazi’s en hun « nuttige idioten ». Ik denk ook niet dat de gemiddelde N-VA’er trots is met dat verleden hoor. (Goh, nu doe ik eens iets wat ik zelden doe : de N-VA verdedigen )[/FONT]

Laatst gewijzigd door Burkide : 14 november 2007 om 22:37.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be