Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 november 2007, 13:21   #81
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Been there, done that. Beieren ligt ook tussen de heuvels, en nog veel verder van de zee dan Wallonië. Ligging is dus geen argument.

(Als je dit wil weerleggen, zorg dan dat je het bij de ligging houdt).
Citaat:
Dus toch niet de ligging...
Je moet vooral lezen waarop je reageert vooraleer je reageert!
Vlaanderen heeft zijn rappe groei deels te danken aan zijn ligging...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 13:22   #82
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar tot nu toe geen last me heb, ik woon in Geraardsbergen, en da's ook nie ver weg van de walen, ik ga zelfs regelmatig naar de walen, tot nu toe geen slechte ervaringen mee gehad, zelfs niet in Charleloi.
Geraardsbergen loopt vol Franstaligen die je als vuil bekijken als je ze niet snel in het Frans antwoordt. Meestal uit de lagere sociale regionen, itt tot in de Rand. Wat aantoont dat het niet de sociale positie is die hen imperialistisch maakt, maar puur en alleen de taalkundige status, maar dat terzijde.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 13 november 2007 om 13:22.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 13:44   #83
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ovidius Bekijk bericht
Helaas kan ik uit eigen ervaring zeggen dat het aan de taalgrens niet leuk leven is met de Franstaligen, ik heb enkele jaren in Huldenberg gewoond. De Franstaligen zijn grof, onbeschoft en gedragen zich daar als pubers. Spreek je geen Frans dan verlaten ze je winkel en komen nooit meer terug.
Als Franstalig ben ik tenminste consequent met mezelf en ga ik niet in Vlaanderen wonen om de problemen te vermijden.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 13:51   #84
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geraardsbergen loopt vol Franstaligen die je als vuil bekijken als je ze niet snel in het Frans antwoordt. Meestal uit de lagere sociale regionen, itt tot in de Rand. Wat aantoont dat het niet de sociale positie is die hen imperialistisch maakt, maar puur en alleen de taalkundige status, maar dat terzijde.
Zijn er zoveel Franstaligen in Geraardsbergen?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 13:58   #85
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
plots was kool uit de bekken niet meer belangerijk (en te kostelijk) en was petrochemie, textiel,... import allerhande belangerijker geworden dat spreekt voor zich toch? .
die geeft niet af
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 14:00   #86
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Walen hebben een heel andere mentaliteit.

Een beetje zoals in Vlaanderen 30 jaar geleden.

Ik vind niet dat ze echt hun manier van leven moeten veranderen: ze kennen veel minder stress, zijn veel vriendelijker, hebben meer tijd, maaar...

Daar staat tegenover dat ze dan niet mogen eisen om evenveel luxe en koopkracht te hebben als diegenen die hard werken om vooruit te komen, en zeker niet mogen eisen dat die harde werkers voor hen opdraaien;;

Ik woon in Walloniê en vind het hier reuze als gepensioneerde, maar als je hier afhangt van leveringen om bv te werken, dan word je hier zot als Vlaming: ze hebben totaal geen planning, beloven en beloven, maar er komt niets van in huis.

De Walen zijn zeer vriendelijk, hebben tijd om te genieten, om te praten, en dus ook om te werken.

Hier kan je nog tijdsafspraken maken om ergens te komen ( weinig opstoppingen) hier kan je nog je deur openlaten ( weinig inbraken) en hier zegt iedereen goeiendag tegen elkaar.

Ik vind hier een leven dat in Vlaanderen niet meer denkbaar is , met voor- en nadelen.

Ik vind niet dat we dat persé moeten veranderen, maar dan moeten ze ook de gevolgen aanvaarden, nl; minder rijkdom;

Wat mij nochtans ook opvalt is dat Walen veel gemakkelijker van alles kopen, terwijl een Vlaming eerst nadenkt , vergelijkt en dan koopt.

Eigenlijk is het een beetje zoals in sommige families : de ene werkt 16 uur per dag en leeft in luxe en de andere die 8 uur per dag werkt is jaloers omdat hij niet zoveel bezit.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 14:05   #87
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Zijn er zoveel Franstaligen in Geraardsbergen?
De laatste tijd komen er nogal wat, zoals ik zei vaak mensen uit de lagere sociale regionen. Of ze er verblijven, of om een andere reden komen weet ik niet. Echte autochtone Franstaligen zijn er nauwelijks.
Oud 13 november 2007, 15:26   #88
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 15:30   #89
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De laatste tijd komen er nogal wat, zoals ik zei vaak mensen uit de lagere sociale regionen. Of ze er verblijven, of om een andere reden komen weet ik niet. Echte autochtone Franstaligen zijn er nauwelijks.
Ik had net de indruk dat het aantal franstaligen hier sterk aan't afnemen was, de laatste jaren.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 15:44   #90
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geraardsbergen loopt vol Franstaligen die je als vuil bekijken als je ze niet snel in het Frans antwoordt.
Meestal uit de lagere sociale regionen, itt tot in de Rand. Wat aantoont dat het niet de sociale positie is die hen imperialistisch maakt,
maar puur en alleen de taalkundige status, maar dat terzijde.
Citaat:
De laatste tijd komen er nogal wat, zoals ik zei vaak mensen uit de lagere sociale regionen.
Of ze er verblijven, of om een andere reden komen weet ik niet. Echte autochtone Franstaligen zijn er nauwelijks.
Ik zal maar aannemen, dat jij jezelf als "upperclass" beschouwt, voortgaand op de manier waarop je anderen een etiket opkleeft.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 15:48   #91
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Ik zal maar aannemen, dat jij jezelf als "upperclass" beschouwt
Foute aanname. Ik beschouw mezelf als (lagere) middenklasse.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 13 november 2007 om 15:50.
Oud 13 november 2007, 15:51   #92
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
voortgaand op de manier waarop je anderen een etiket opkleeft.
Tja, wie doet dat niet? Universiteitsprofessoren, journalisten, marketeers, politici... en dat zijn dat nog mensen uit de hogere sociale regionen.
Oud 13 november 2007, 15:55   #93
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ICE-MAN Bekijk bericht
gisteren middag was ik per toeval getuige van een conversatie tussen een passagier en een personeelslid op de luchthaven van Zaventem....

een franstalige passagier vond het nodig om te moeten vermelden dat hij de indruk had dat er niet genoeg frans werd gesproken op de "nationale" luchthaven die toch ook met waals belastingsgeld tot stand gekomen is....

de persoon tot wie hij zich richtte met zijn "klacht" stond hem in vlekkeloos frans te woord en vroeg hem of men hem onheus behandeld had en of men hem misschien niet direkt in zijn eigen taal had kunnen helpen ????

hij gaf ridderlijk toe dat hij zeer goed en correct behandeld geweest was maar niettemin zou hij liever "wat meer frans horen spreken hebben".....

hierop volgde een subtiele respons van het personeelslid die hem erop attent maakte dat vele bezoekers van de luchthaven nog niet weten dat de luchthaven sinds twee jaar een commercieel bedrijf geworden is en er dus geen ambtenaren meer aan de slag zijn.....

de meeste personeelsleden op de luchthaven vier en velen zelfs vijftalig zijn en dat zijn "vroegere" waalse collegas eigenlijk....... iets minder goed waren in talen......

achteraf vernomen dat de persoon in kwestie een vriendelijke meertalige vlaming bleek te zijn...... nen brave mens want van mij zou er een ander antwoord gekomen zijn....
Ook al denk ik dat je dit verhaaltje uit je klein duimpke hebt verzonnen, dan nog zie ik er alleen maar een reden in om tweetaligheid en meertaligheid aan te moedigen.

Dat jij erop wou kloppen, zegt vooral veel over jou.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 15:59   #94
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Van

Citaat:
nen brave mens want van mij zou er een ander antwoord gekomen zijn...
maakt Hans dus:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Dat jij erop wou kloppen, zegt vooral veel over jou.
Het zegt inderdaad veel over de Vlaams-nationalisten dat jij na je vuilbekkerij onlangs in Gent ongekreukt je weg kon vervolgen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 16:37   #95
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Juist ja maar je moet kijken naar de ontwikkeling van de economiën ook...
plots was kool uit de bekken niet meer belangerijk (en te kostelijk) en was petrochemie, textiel,... import allerhande belangerijker geworden dat spreekt voor zich toch? Vlaanderen is er op dat ogenblik goed op gesprongen en wallonië goed naast maar daar kan je nu niks meer aan doen...
het ging toch eerst om de ligging?
Nu mijn vader is nog gaan werken naar Anderlus.
's mogens om 3.30 de bus in Ledeberg.
en 's avonds om 21 uur thuis.
en als ze niet vlug waren de salle famands, was er een frans, of italiaans sprekende met zijne pré weg op het einde van de 6 dagen week.
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 16:38   #96
born2bewild
Banneling

Standaard

op een ochtend stonden ze op en "kool uit de bekken" was niet meer zo belangerijk

zo ineens. En ook zo recent nog.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 13 november 2007 om 16:39.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 17:38   #97
Ovidius
Parlementslid

Ovidius's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar tot nu toe geen last me heb, ik woon in Geraardsbergen, en da's ook nie ver weg van de walen, ik ga zelfs regelmatig naar de walen, tot nu toe geen slechte ervaringen mee gehad, zelfs niet in Charleloi.
Ik sprak dan ook niet over Geraardsbergen maar over Huldenberg. Dit ligt enkele kilometers naast Overijse, ook zo'n gemeente waar men weet hoe lollig onze Franstalige landgenoten zijn in omgang.

Ik veralgemeen ook niet naar Wallonië, ik heb het over de rand en de taalgrens.
Ovidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 17:40   #98
Ovidius
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa Bekijk bericht
goed zo ! kunnen ze de bomen in... en in de wei staat er gras en in de beek is er water... ze zullen het wel overleven
Ja maar het probleem is dat jouw winkel niet overleeft zonder klanten, snap je de techniek?! Steeds meer Franstalige inwoners en je kan opdoeken als je weigert Frans te spreken. Zij overleven wel das duidelijk.

Laatst gewijzigd door Ovidius : 13 november 2007 om 17:41.
Oud 13 november 2007, 17:42   #99
Ovidius
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Als Franstalig ben ik tenminste consequent met mezelf en ga ik niet in Vlaanderen wonen om de problemen te vermijden.
Als Franstalige snap je ook niets van het probleem blijkbaar.
Oud 13 november 2007, 17:44   #100
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
op een ochtend stonden ze op en "kool uit de bekken" was niet meer zo belangerijk

zo ineens. En ook zo recent nog.
oh, de 20ste eeuwse geschiedenis van de Waalse mijnen is er één van ongelofelijke toestanden en fouten. Wist je dat ze er in de jaren zestig in geslaagd zijn om verlieslatende mijnen die door de staat gesubsidieerd werden, nog dividenden te laten uitkeren?
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be