Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Bekijk resultaten enquête: Gaat u akkord met dit voorstel ?
Ronduit ja 5 8,47%
Ronduit neen 44 74,58%
Sommige zaken zijn goed, andere onaanvaardbaar 10 16,95%
Geen mening 0 0%
Aantal stemmers: 59. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 17 november 2007, 17:37   #81
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dat ze tot het Vlaamse Gewest behoren.
Dat is een cirkelredenering. "Grond is Vlaams omdat ze tot Vlaamse grond behoort."

Citaat:
Waarom zouden gemeenten met een significant aantal anderstaligen niet meer tot Vlaanderen mogen behoren?
Het gaat om meer dan alleen de de facto tweetaligheid. Die gemeenten zijn veel meer betrokken op Brussel dan op Vlaanderen: qua economie, tewerkstelling, culturele voorzieningen, handel, etc. Ze mogen tot Vlaanderen behoren, maar dat is dan ook niet meer dan een verdoezeling van de feiten. Merk op dat sommige randgemeenten de aanhechting bij Brussel verre van ongenegen zijn.

Citaat:
Of bent u hier op een enggeestige manier bezig 'Vlaanderen' gelijk te stellen aan 'Nederlandstalig'?
Ik zie inderdaad wel enig nut in een eentalig Vlaanderen. Wat daar enggeestig aan is, zal mij benieuwen.

Citaat:
Stelt u dan ook de zeggenschap van het Waalse Gewest over de Duitstalige Oostkantons in vraag?
Dat moet men zelf maar uitzoeken. Ik ben noch bevoegde, noch betrokken partij.
Den Duisteren Duikboot is offline  
Oud 17 november 2007, 17:40   #82
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Het been blijven stijfhouden. We doen ALLES met onze Vlaamse meerderheid, tot ze het beu zijn, en alle vertragingsmaneuvers ten einde zijn. DAN hebben we de overwinning binnen en zullen ze op hun kniën smeken om aub niet af te scheiden!
De leeuw heeft één keer zijn pootje ogehoffen, en het kot was te klein, maar geen enkele waalse politieker denkt er nog maar aan om hun beloftes van scheiding waar te maken.
Wel, we doen voort zoals we bezig zijn... Vlaamse meerderheid tegen Waalse minderheid.
satiper is offline  
Oud 17 november 2007, 17:45   #83
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Zeg duikboot, Vlaamse grond is grond behorend tot de Vlaamse gemeenschap. Daar gelden de wetten door het Vlaamse parlement gestemd. Als er wat inwijkelingen niet van diewetten willen weten, dan geef jij die grond maar af?

Ik vraag me af waarom België dan ooit zijn grondgebied verdedigd heeft tegen anderen die even illegitiem die grond kwamen bezetten.

Ik ben NIET voor oorlog, maar repressief optreden moet kunnen.In ieder geval NIET belonen met het "dan maar afgeven" van die gemeentes. Geef dan België terug aan Nederland. Waarom is België ooit onafhankelijk geworden?

.

Laatst gewijzigd door Eddy B : 17 november 2007 om 17:46.
Eddy B is offline  
Oud 17 november 2007, 17:46   #84
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het been blijven stijfhouden. We doen ALLES met onze Vlaamse meerderheid, tot ze het beu zijn, en alle vertragingsmaneuvers ten einde zijn. DAN hebben we de overwinning binnen en zullen ze op hun kniën smeken om aub niet af te scheiden!
De leeuw heeft één keer zijn pootje ogehoffen, en het kot was te klein, maar geen enkele waalse politieker denkt er nog maar aan om hun beloftes van scheiding waar te maken.
Wel, we doen voort zoals we bezig zijn... Vlaamse meerderheid tegen Waalse minderheid.
Laten we hopen dat u gelijk krijgt, dat dit eeuwige Belgische status quo op die manier eindelijk verdwijnt. Ik ben echter niet zeker of de bevolking zo lang kan wachten. Let maar op de afbraak van het Vlaams Kartel en Leterme van de regimemedia wordt elke dag groter. Laat ons hopen dat de mensen zich niet laten beïnvloeden.

Uw voorstel is ook mijn eerste keus, al vrees ik voor de uitvoering ervan, maar moet dit niet lukken dan liever een confederaal model met misschien toegevingen maar toch meer Vlaanderen.

Liever dat dan dat het huidige onwerkbare systeem blijft duren.

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 17 november 2007 om 17:49.
Max van Dietschland is offline  
Oud 17 november 2007, 17:46   #85
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als Vlaanderen in een confederatie zit, of onafhankelijk is, zal er zeker op toegezien worden dat de taalwetten nauwkeurig zullen gevolgd worden. In een onafhankelijk Vlaanderen schrijft Vlaanderen zijn eigen grondwet en kan alle fasciliteiten ontnemen en de gemeentes doen fuseren met grote Vlaamse gemeentes. ALLES KAN, eens we onze onafhankelijkheid hebben. Of die vandaag komt of morgen, die grond is de onze en kunnen we zeker gebruiken : we hebben al het kleinste stuk wegens voortdurende diefstal.
Vlaanderen is niet onafhankelijk, dus al wat je hier schrijft is stof dat opdwarrelt en weer neerslaat. Historisch gaat het federale België vooraf aan het onafhankelijke Vlaanderen: die volgorde kun je niet omdraaien. Denk je nu echt dat een paar flauwe ministeden - Vilvoorde? - die randgemeenten kunnen loswrikken van Brussel? Dat kan volgens mij maar op één manier: door een muur van vier hoog te bouwen rond Brussel. Of denk je dat Vlaanderen zich uit België zal kunnen loswrikken zonder afspraken binnen het federale staatsmodel? Wat 'n naïviteit...
Den Duisteren Duikboot is offline  
Oud 17 november 2007, 17:48   #86
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Laten we hopen dat u gelijk krijgt, dat dit eeuwige Belgische status quo op die manier eindelijk verdwijnt. Ik ben echter niet zeker of de bevolking zo lang kan wachten. Let maar op de afbraak van het Vlaams Kartel en Leterme van de regimemedia wordt elke dag groter. Laat ons hopen dat de mensen zich niet laten beïnvloeden.

Uw voorstel is ook mijn eerste keus, maar moet dit niet lukken dan liever een confederaal model met misschien toegevingen maar toch meer Vlaanderen.

Liever dan dat het huidige onwerkbare systeem blijft duren.
Max, ik HEB gelijk. DE vraag is : blijven ze hun been inderdaad echt zo stijf houden, of is leterme bezig zichzelf en zijn partij in de vergetelheid te onderhandelen?

Met de mededelingen in de pers dat de Vlaamse bevolking radicaliseert, elke dag meer, is het NIET de moment om ook maar IETS toe te geven. Onze eisen, onverkort. Te nemen of te nemen. Basta!

.

Laatst gewijzigd door Eddy B : 17 november 2007 om 17:48.
Eddy B is offline  
Oud 17 november 2007, 17:51   #87
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Vlaanderen is niet onafhankelijk, dus al wat je hier schrijft is stof dat opdwarrelt en weer neerslaat. Historisch gaat het federale België vooraf aan het onafhankelijke Vlaanderen: die volgorde kun je niet omdraaien. Denk je nu echt dat een paar flauwe ministeden - Vilvoorde? - die randgemeenten kunnen loswrikken van Brussel? Dat kan volgens mij maar op één manier: door een muur van vier hoog te bouwen rond Brussel. Of denk je dat Vlaanderen zich uit België zal kunnen loswrikken zonder afspraken binnen het federale staatsmodel? Wat 'n naïviteit...
Ik denk inderdaad dat Vlaanderen, zonder het verlies van één mm² grond, onafhankelijk kan worden. Met een beetje "geluk" krijgen we het ionternationaal klaar om Brussel zelfs MEE TE NEMEN in onze onafhankelijkheid! Maar die mogen kiezen van mij. De taalgrenszen zullen echter de grenzen van de staat worden, en daar zal géén onderhandeling voor nodig zijn. Het zal gewoon zo zijn!

.
Eddy B is offline  
Oud 17 november 2007, 18:15   #88
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is een goed voorstel. De openingspost is gewoon een inhoudelijke basis, een stelling voor discussie, waar ikzelf ook niet volledig achter sta en het liever anders zou zien.

Al diegene die meteen tot afbreken overgaan, moeten zelf eens leren een alternatief neerpennen, zoals u dat constructief doet.

Citaat:
Zeg duikboot, Vlaamse grond is grond behorend tot de Vlaamse gemeenschap. Daar gelden de wetten door het Vlaamse parlement gestemd. Als er wat inwijkelingen niet van diewetten willen weten, dan geef jij die grond maar af?

Ik vraag me af waarom België dan ooit zijn grondgebied verdedigd heeft tegen anderen die even illegitiem die grond kwamen bezetten.

Ik ben NIET voor oorlog, maar repressief optreden moet kunnen.In ieder geval NIET belonen met het "dan maar afgeven" van die gemeentes. Geef dan België terug aan Nederland. Waarom is België ooit onafhankelijk geworden?
Het is leuk dat het Vlaams kartel zich standvastig opstelt en niet toegeeft. Maar wat als er onder zware druk een socio-economische noodregering komt ZONDER staatshervorming? Moeten we dan echt wachten tot 2009 om nog rechtser te gaan stemmen?

Er moet nu een duidelijk signaal zijn, en soms moet daarvoor - voor het welzijn van het Vlaamse volk - een kleine toegeving voor gedaan worden, om grote rampen in de toekomst te vermijden en de verfransing van Vlaams-Brabant te stoppen.

Ik stel voor om Brussel uit te breiden met Kraainem, Wezembeek-Oppem, Linkebeek en Drogenbos (de meest verfranste gemeenten dus), de Franstaligen zullen hier wellicht op ingaan.

In ruil kunnen we volgende eisen en realiseren:

- een héél dikke staatshervorming en de benodigde 2/3e meerderheid (splitsing sociale zekerheid, regionalisering van dit en dat ...)
- het afschaffen van taalfaciliteiten in de gemeenten Wemmel en Sint-Genesius-Rode, nergens nog tweetalige verkeersborden in Vlaanderen
- Franstalige scholen en bibliotheken in Vlaanderen moet drastisch verminderd - al dan niet afgeschaft - worden
- hogere gemeentebelasting voor Franstaligen alsook een vernieuwde strenge wooncode
- een subsidie beloven voor een Franstalige woonachtend in Vlaanderen die zal verhuizen naar Brussel of Wallonië om de uittocht van Franstaligen te stimuleren
- ook het kartel MR&FDF moeten we proberen doen barsten
- er moet ook via subsidies migratie aangemoedigd worden van allochtone Brusselaars naar andere oorden (bij voorkeur hun land van herkomst of waar ze hun roots hebben)

Er komt zo geen corridor, we vermijden de as Wallonie-Bruxelles en Vlaams-Brabant is gered van verfransing. Bovendien krijgen we een dikke staatshervorming en is de ontmanteling van België bijna een feit. Migratie van anderstaligen aanmoedigen via subsdies is nog niet zo'n gek idee, Frankrijk doet dat ook.

Via de komende staatshervorming (de splitsing van de sociale zekerheid) zal er extra geld vrijkomen waarmee we migratie van anderstaligen kunnen aanmoedigen.

Maar de eventuele uitbreiding van Brussel is in ieder geval de sleutel!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken

Laatst gewijzigd door DebianFox : 17 november 2007 om 18:38.
DebianFox is offline  
Oud 17 november 2007, 18:17   #89
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Uw voorstel is ook mijn eerste keus, al vrees ik voor de uitvoering ervan, maar moet dit niet lukken dan liever een confederaal model met misschien toegevingen maar toch meer Vlaanderen.

Liever dat dan dat het huidige onwerkbare systeem blijft duren.
Toen Leterme en co voor de verkiezingen met allerlei stoere woorden, de kiezer wisten te lijmen kregen ze toen reeds van spa en vld te horen dat hun grote verklaringen op niets zouden uitdraaien.
Leterme en co zijn geen naieve beginnelingskes, ze wisten ook bij voorbaat dat wat ze beloofden niet makkelijk te verwezenlijken zou zijn.
Ze wisten ongetwijfeld vooraf dat er zich serieuze krachten tegen hun zouden keren.
Daarmee hebben ze ongetwijfeld allemaal rekening gehouden of hadden ze rekening moeten mee houden want het was het logische gevolg van hun beloften.
Dat ze nu trouw blijven aan hun beloften, wat er ook van kome.
Dat ze het spel uitspelen zoals ze het begonnen zijn.
Nu de kar keren zou gewoon het zoveelste verraad op rij zijn.

Laatst gewijzigd door satiper : 17 november 2007 om 18:20.
satiper is offline  
Oud 17 november 2007, 18:18   #90
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Ik geef zerlfs voor onze onafhankelijkheid geen mm² grond af! Al namen ze in het zuiden alle staatsschuld op zich!

Gedaan! Waarom geef je niet ineens toe en verfrans je gewoon Vlaanderen? Wa ne zever zeg. De STERKSTEN moeten NIKS toegeven. De toegevingeen moeten uit het zuiden komen, of we kuisen onze schup af!

.
Eddy B is offline  
Oud 17 november 2007, 18:36   #91
Max van Dietschland

Standaard

Feit is dat jullie dat nu graag hebben of niet, dat er zeer dringend een wettelijk kader moet komen voor de Rand rond Brussel. Dit mag geen twee jaar meer duren.

De verfransingsgolf gaat zo snel dat de volledige Vlaamse rand rond Brussel dreigt verloren te gaan. Moest men dan zwaaien met referenda dan is het helemaal voorbij.

Daarom dat er snel moet ingegrepen worden. Aangezien de meesten onder jullie geweld afzweren, zal er moeten gepraat worden met de Franstaligen. Zelfs bij onafhankelijkheid zal er moeten gepraat worden over wat de staatsgrenzen zullen zijn.

Oud 17 november 2007, 18:39   #92
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
De taalgrenszen zullen echter de grenzen van de staat worden, en daar zal géén onderhandeling voor nodig zijn. Het zal gewoon zo zijn!
Ik ben benieuwd. Laten we dan hopen dat het prille Vlaamse leger sterk genoeg zal zijn. Want de piste die u bewandelt is er één van geweld. Niet dat ik daar een probleem mee heb, maar ik dacht dat u tegen een gewelddadige oplossing was Eddy ?

Oud 17 november 2007, 18:41   #93
predator
Parlementslid

predator's schermafbeelding

Standaard Verdomme ...

Citaat:
Bruno De Wever, professor geschiedenis aan de Universiteit Gent en broer van N-VA-voorzitter Bart De Wever, pleit voor het opgeven van het taboe dat de rand rond Brussel Vlaanderen is. Volgens hem moet het Brussels gewest worden uitgebreid. Dat verklaarde hij in het debatprogramma 'Open Kaart' op de zakenzender Kanaal Z. In de Vlaamse gemeenten in de Brusselse rand wonen tot 80 procent Franstaligen.

"Je kunt geen staatsstructuur tegen de mensen in uitwerken. Brussel moet uitgebreid worden als pasmunt voor een grotere sociaal-economische autonomie voor Vlaanderen en de splitsing van de sociale zekerheid", verklaarde de historicus. Het pleidooi sluit aan bij wat verschillende Franstalige politici vragen, maar is voor heel wat Vlaamse partijen onbespreekbaar.

Bruno De Wever is zich bewust van de kritiek waaraan hij zich blootstelt. "Als academicus kan ik het mij veroorloven om me met pek en veren te laten overladen. Ik hang niet af van de kiezer voor mijn broodwinning", repliceerde hij op Kanaal Z. (belga/adv)
Er bestaan domme professoren, in het verleden levend !

Tiens ! Hoe zou die Prof geworden zijn hé De Wever ?

Kanaal Z.

De "Knack", ex-pro-liberaal tijdschrift, is er de eigenaar van ...
Oud 17 november 2007, 18:43   #94
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Het is leuk dat het Vlaams kartel zich standvastig opstelt en niet toegeeft. Maar wat als er onder zware druk een socio-economische noodregering komt ZONDER staatshervorming? Moeten we dan echt wachten tot 2009 om nog rechtser te gaan stemmen?

Er moet nu een duidelijk signaal zijn, en soms moet daarvoor - voor het welzijn van het Vlaamse volk - een kleine toegeving voor gedaan worden, om grote rampen in de toekomst te vermijden en de verfransing van Vlaams-Brabant te stoppen.

Ik stel voor om Brussel uit te breiden met Kraainem, Wezembeek-Oppem, Linkebeek en Drogenbos (de meest verfranste gemeenten dus), de Franstaligen zullen hier wellicht op ingaan.

In ruil kunnen we volgende eisen en realiseren:

- een héél dikke staatshervorming en de benodigde 2/3e meerderheid (splitsing sociale zekerheid, regionalisering van dit en dat ...)
- het afschaffen van taalfaciliteiten in de gemeenten Wemmel en Sint-Genesius-Rode, nergens nog tweetalige verkeersborden in Vlaanderen
- Franstalige scholen en bibliotheken in Vlaanderen moet drastisch verminderd - al dan niet afgeschaft - worden
- hogere gemeentebelasting voor Franstaligen alsook een vernieuwde strenge wooncode
- een subsidie beloven voor een Franstalige woonachtend in Vlaanderen die zal verhuizen naar Brussel of Wallonië om de uittocht van Franstaligen te stimuleren
- ook het kartel MR&FDF moeten we proberen doen barsten
- er moet ook via subsidies migratie aangemoedigd worden van allochtone Brusselaars naar andere oorden (bij voorkeur hun land van herkomst of waar ze hun roots hebben)

Er komt zo geen corridor, we vermijden de as Wallonie-Bruxelles en Vlaams-Brabant is gered van verfransing. Bovendien krijgen we een dikke staatshervorming en is de ontmanteling van België bijna een feit. Migratie van anderstaligen aanmoedigen via subsdies is nog niet zo'n gek idee, Frankrijk doet dat ook.

Via de komende staatshervorming (de splitsing van de sociale zekerheid) zal er extra geld vrijkomen waarmee we migratie van anderstaligen kunnen aanmoedigen.

Maar de eventuele uitbreiding van Brussel is in ieder geval de sleutel!
Alleen is het hier bij mijn "idee" jammer dat de Vlamingen procentueel gezien weinig zullen voorstellen in Brussel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline  
Oud 17 november 2007, 18:48   #95
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik ben benieuwd. Laten we dan hopen dat het prille Vlaamse leger sterk genoeg zal zijn. Want de piste die u bewandelt is er één van geweld. Niet dat ik daar een probleem mee heb, maar ik dacht dat u tegen een gewelddadige oplossing was Eddy ?
Als de anderen een leger op de been willen brengen, zullen we ons verdedigen, én ze aanklagen bij alle internationale rechtshoven. Zo ver zal het echter niet komen. De Waalse honden blaffen nogal hard, maar als het op bijten opaankomt, zijn het gewoon lammetjes.

.
Eddy B is offline  
Oud 17 november 2007, 19:19   #96
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben benieuwd naar uw antwoord.
Dat zal komen eenmaal u mijn opwerping beantwoord heeft. Die luidt: die gemeenten zijn uw eigendom niet, gelieve ze dus niet in te zetten in uw politieke strategie.

In afwachting warm ik me nog even aan de jaren '70-CVP-sfeer die uw berichten uitademen (terwijl zelfs de CD&V zulke labbekakkerigheid al niet meer tentoon spreidt).
Kortaf is offline  
Oud 17 november 2007, 19:26   #97
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat dat Max boos is op het Blok en hen middels zijn FDF-travestie in een slecht daglicht wil stellen. "Uiterst rechts wil de faciliteitengemeenten opgeven terwijl het kartel daar niet aan denkt", zoiets.
Kortaf is offline  
Oud 17 november 2007, 19:36   #98
PAJOT
Banneling

Standaard

De uitbreiding van Brussel betekent de facto de uitbreiding van de tweetaligheid.

Als voorstander van een tweetalig Vlaanderen-Wallonië vind ik een uitbreiding van Brussel dus te beperkt.
PAJOT is offline  
Oud 17 november 2007, 19:37   #99
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Ik denk dat dat Max boos is op het Blok en hen middels zijn FDF-travestie in een slecht daglicht wil stellen. "Uiterst rechts wil de faciliteitengemeenten opgeven terwijl het kartel daar niet aan denkt", zoiets.
U mag speculeren zoveel u wil.

De waarheid is gewoon dat deze topic dient als een ballonnetje die ik oplaat om een discussie te beginnen. Meer niet, ik dacht wel dat het openingsbericht duidelijk genoeg was.

Oud 17 november 2007, 19:54   #100
discuz
Minister

Standaard

Ik vind het een bijzonder gevaarlijk voorstel, Max.

Hou vooral de uitgangspositie in gedachten: Wallonië wil geen verdere staatshervorming, een deel van Vlaanderen wel.

Wat je bereid bent te geven is voor iedereen bijzonder duidelijk: de uitbreiding van Brussel. Maar wat daartegenover moet staan, daarover ben je absoluut niet duidelijk.

BHV splitsen: hoe precies? Bevoegdheden: welke kerntaken blijven federaal? En de franstaligen in de andere gemeenten van de rand: hen dwingen te verhuizen door taal-specifieke belastingen te heffen? Is dat wel praktisch mogelijk/legaal?

Al met al langs de ene kant een bijzonder duidelijk gegeven, maar aan de andere kant alleen maar vraagtekens.

Ik hoop niet dat CD&V/NVA die richting opgaat, uit wanhoop om toch iets uit de (b)rand te slepen. Want dat geef ik je op een briefje: als je nu Brussel laat uitbreiden, dan kan je dat binnen 10 of 15 jaar weer voor een aantal andere gemeenten moeten doen.
discuz is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be