![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Roland Duchâtelet (Vivant) - 1 tot 7 maart "Deze Vlaamse risicobelegger richtte enkele jaren terug een nieuwe politieke partij op. Dit jaar lijken zijn inspanning beloond te worden met een kartel samen met de Vlaamse liberalen. Zijn stokpaardje blijft uiteraard de economische hervorming die h |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Even herhalen dus: Wat brengt het Belgisch koningshuis eigenlijk bij? Is een verkozen staatshoofd niet te verkiezen boven iemand die dat is louter door het voorrecht van zijn geboorte? |
|||||
![]() |
![]() |
#82 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() |
#83 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Er is dus geen algemeen principe als zou een machthebber ook verkozen moeten zijn. Bovendien doet de koning naar mijn mening beter werk dan onze 700 parlementariërs die ik zeker niet heb verkozen en die er in het algemeen niks van bakken. Verkiezing leidt niet tot almachtigheid en alwetendheid. De verkiezingen zijn trouwens allerminst democratisch want gemanipuleerd door de media en de grote partijen. Tenslotte moeten die verkozenen er altijd aan denken hun postje te behouden wat niet goed is voor het beleid. |
||||
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Journalisten en bedrijfsleiders staan niet in het geheel van de staatkundige instellingen: aan hen is er geen politieke beslissingsmacht gegeven. Daarenboven wat journalisten schrijven (waardoor ze een zekere invloed uitoefenen), is publiekelijk. De invloed van de koning daarentegen is juist niet publiekelijk en ontsnapt aan iedere democratische controle, toetsing of weerlegging (de kroon mag immers niet ontbloot worden). Rechters hebben als taak de door de wetgevende macht opgestelde wetten toe te passen zo er een conflict ontstaat. Hun taak is niet wetgevend. De vergelijking gaat dus alweer niet op. Van een advocaat had ik trouwens dergelijke grove redeneringen niet verwacht, maar goed... |
|
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Al ooit gehoord over de principes van de Franse filosofen uit de Verlichting? Blijkbaar niet. Uw onwetendheid blijft me verrassen. Ik dacht dat een advocaat toch ernstige studies had verricht. Blijkbaar vergis ik mij. Het algemeen principe heet "democratie": het volk is soeverein en aan haar verlenen de politici hun macht. Het is niet aan koning om wetgevend of uitvoerende macht uit te oefenen. Dus gaat de vergelijking tussen de parlementariërs en de regeringsleden enerzijds en de koning al niet op. Mag ik trouwens eens weten welke "goede werken" de koning de laatste twee jaar allemaal op zijn actief heeft weten te schrijven? U is blijkbaar goed vertrouwd met de koninklijke agenda en weet dus wat hij allemaal presteerde (binnen zijn grondwettelijke macht trouwens?). Ik ben alvast heel benieuwd. |
|
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wat de rest betreft, wat stelt u dan voor als alternatief voor het huidige systeem (dat natuurlijk sterk verbeterd kan worden)? Ik dacht aan het Zwitsers systeem (zonder koning, maar met grote en zelfs rechtstreekse inspraak van het volk), maar u denkt blijkbaar aan een absolute monarchie. |
|
![]() |
![]() |
#87 |
Banneling
|
![]() U hebt blijkbaar nog nooit het B.U.B.-programma gelezen. Wij wensen het behoud van de huidige toestand wat de koning betreft.
Voor de rest willen we een unitair België. |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar u gaf geen antwoord op de vraag: Wat zijn nu wel de verdiensten van de koning? Welke "goede werken" verrichtte/verricht de man wel en waardoor hij het toch zoveel beter doet dan onze verkozenen? |
|
![]() |
![]() |
#89 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() België heeft een grondwet die een parlementaire monarchie voorziet. Er zijn blijkbaar elementaire zaken die u soms volledig ontgaan. Net als uw geliefd Nederland heeft België een koning zonder echte macht. De buitenlandse betrekkingen van de koning en zijn promotie van goede werken voor gehandicapten en armen, zijn wel nuttig en maken hem populair. Wat heeft uw Vlaams Blok al voor goed gedaan voor België sinds 20 jaar? Ik ben benieuwd. |
||
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw opmerking snijdt dus geen hout. |
|
![]() |
![]() |
#91 |
Banneling
|
![]() Ik wist niet dat er een universele regel bestond tegen parlementaire monarchieën. Ga dat eens in Nederland en Engeland uitleggen, zeg.
|
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Indien de Belgische vorst toch geen macht heeft (dat stelt u), waarom toont u zich dan tegen een aanpassing van de wetteksten aan die situatie? Juist, omdat u de macht van de monarch weldegelijk wil behouden. En dat België een Grondwet heeft met daarin een verwijzing naar de monarchie, d�*t weet ik heus wel. De invloed van de koning is te laten, daar het ontsnapt aan het democratisch toezicht: het volk is immers de grondslag van het politieke bedrijf in een democratie. Moet de monarchie behouden blijven, dan is het beter die volledig te ontdoen van iedere politieke macht en invloed. Een louter protocolaire monarchie naar Scandinavisch voorbeeld. |
|
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#94 | |
Banneling
|
![]() [quote="Jan van den Berghe"]
Citaat:
Indien de Belgische vorst toch geen macht heeft (dat stelt u), waarom toont u zich dan tegen een aanpassing van de wetteksten aan die situatie? Juist, omdat u de macht van de monarch weldegelijk wil behouden. En dat België een Grondwet heeft met daarin een verwijzing naar de monarchie, d�*t weet ik heus wel. Toon dat eens aan met een artikel uit de Nederlandse grondwet. Blijkbaar kent u niet eens de Belgische grondwet, namelijk artikel 106 dat tegentekening van ELKE akte door een minister voorziet. De grondwet moet niet aangepast worden, ze is al veel te veel aangepast. |
|
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kunt u mij één concreet voorbeeld geven waarbij de koning een aantal stappen zette die onze buitenlandse betrekkingen verbeterden? Bij mijn weten is dat trouwens niet de taak van de koning, maar wel van de Minister van Buitenlandse Zaken... |
|
![]() |
![]() |
#96 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#97 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens, als het toch maar een automatisme is, dan kan men maar beter de ondertekening van de wetten aan de ministers overlaten. Daarvoor hebben we geen koning nodig. |
|
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U gaf over dat buitenlands beleid geen enkel voorbeeld. U stelde alleen dat het een goede invloed had. Maar kunt u een concreet voorbeeld geven? U kunt immers van alles beweren, maar draagt blijkbaar geen enkel echt bewijs aan. |
|
![]() |
![]() |
#100 |
Banneling
|
![]() De koning mag invloed hebben net zoals journalisten, rechters en bedrijfsleiders invloed hebben. Ik denk echter dat die invloed zeer beperkt is. U zal mij in elk geval niet het tegendeel bewijzen.
|
![]() |