Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 december 2007, 20:02   #81
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Jueste! Eign erf eest!
Toal-fascistn, toal-imperistn; dasint... Daze nunder parlée twoaschen-andres kwitspeeln... mo ier? Nein merci.
Oud 29 december 2007, 00:14   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jouw AN zit toch ook vol leenwoorden uit andere talen?: architect, computer, ingenieur (de voorgestelde Nederlandse vertaling "vernufteling" heeft het niet gehaald wegens te veel klinken als "verMufteling"), ... En als ik mij niet vergis is "integreren" een woord dat uit het Latijns (of toch in ieder geval uit het Frans) afgeleid is. Wat is je punt dus?
In tegenstelling tot jullie kom ik niet af met rare theorieën waarin men ons AN als "Hollands" bestempelt bijvoorbeeld of waarin men beweert dat het "Ollands" de eigen taal overrompelt. Leenwoorden zijn geen probleem, tenminste als ze niet indruisen tegen het taaleigen.

Als jullie zo ageren tegen dat "Ollands" waar jullie niets van moeten weten, moet je ook geen leentjebuur gaan spelen bij dat "Ollands". En dat doen jullie wel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2007, 00:20   #83
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In tegenstelling tot jullie kom ik niet af met rare theorieën waarin men ons AN als "Hollands" bestempelt bijvoorbeeld of waarin men beweert dat het "Ollands" de eigen taal overrompelt. Leenwoorden zijn geen probleem, tenminste als ze niet indruisen tegen het taaleigen.

Als jullie zo ageren tegen dat "Ollands" waar jullie niets van moeten weten, moet je ook geen leentjebuur gaan spelen bij dat "Ollands". En dat doen jullie wel.
Wat is het verschil dan met de verfransing van de rand?
Oud 29 december 2007, 00:23   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
Wat is het verschil dan met de verfransing van de rand?
Misschien wist u het nog niet, maar de Vlaamse dialecten behoren tot de Nederlandse taal. Ons AN ook. Frans is een totaal andere taal met eigen dialecten en tongvallen.
Oud 29 december 2007, 00:30   #85
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Misschien wist u het nog niet, maar de Vlaamse dialecten behoren tot de Nederlandse taal. Ons AN ook. Frans is een totaal andere taal met eigen dialecten en tongvallen.
D'échte Vlamsche dialecten, tistezègn 't Feurns, t'Odinquèrks, tdiksmuds, t'Niepoerts... en niet te zien mejoen AN. Dattandere zichzelve Vlamingn noemn mot eigntlik ni zin, juste lek d'Antwerpenoars en de Brusseloars, das nunder problème, nit tnuze.
Oud 29 december 2007, 00:42   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
D'échte Vlamsche dialecten, tistezègn 't Feurns, t'Odinquèrks, tdiksmuds, t'Niepoerts... en niet te zien mejoen AN. Dattandere zichzelve Vlamingn noemn mot eigntlik ni zin, juste lek d'Antwerpenoars en de Brusseloars, das nunder problème, nit tnuze.
Uw plaat blijft hangen en u zweeft nog ergens rond in een ver verleden...

http://forum.politics.be/showthread.php?t=42377

In welke taal schreef de Brugse Van Maerlant? Of de Duinkerkse de Swaen? Enz.
Oud 29 december 2007, 01:13   #87
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als het klopt dat het Nederlands uit het Hollands, Brabants en Vlaams is ontstaan kun je met meer recht zeggen dat Nederlands een dialekt is van deze streektalen dan omgekeerd.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2007, 01:14   #88
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Waarom speelt het Nederlands dan leentjebuur bij het Frans als flaminganten het Frans zo haten?
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2007, 01:18   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als het klopt dat het Nederlands uit het Hollands, Brabants en Vlaams is ontstaan kun je met meer recht zeggen dat Nederlands een dialekt is van deze streektalen dan omgekeerd.
De discussie gaat niet over de status van een "idioom", maar wel over het feit dat jullie niet willen inzien dat de (West-)Vlaamse "idiomen" behoren tot het Nederlandse taaleigen. Door de geschiedenis is er een onderscheid in de verschillende Nederlandse "idiomen" gekomen, waarbij er eentje uitgroeide tot een overkoepelende taal terwijl de andere plaatselijk en niet genormeerd bleven.
Oud 29 december 2007, 01:19   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom speelt het Nederlands dan leentjebuur bij het Frans als flaminganten het Frans zo haten?
Haten? Ik haat als "flamingant" helemaal geen taal, laat staan dat ik de Franse taal zou haten.

Ik weet dan ook hoegenaamd niet wat u bedoelt.
Oud 29 december 2007, 01:21   #91
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oart ne kê iere joenhn, kiekt a kê noa de minskn die Inhels of Duts klapn, zin ziedere doa wuk ollemoale verskilnde sprakwijzn wê. He mot nie peizn da wiedere een speesjial heval zin, da dis oaveral a zoa in de wêreld. Kvinne trouwns da min westvlams stief verskilt van tjoene.

Laatst gewijzigd door jOOSt : 29 december 2007 om 01:23.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2007, 07:38   #92
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Oart ne kê iere joenhn, kiekt a kê noa de minskn die Inhels of Duts klapn, zin ziedere doa wuk ollemoale verskilnde sprakwijzn wê. He mot nie peizn da wiedere een speesjial heval zin, da dis oaveral a zoa in de wêreld. Kvinne trouwns da min westvlams stief verskilt van tjoene.
Der es letter verskil tussn Westvlams van in Kortrik en dadde van in Bruhhe of Kokside. We verstoan mallekoar zonder probleemn.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2007, 08:38   #93
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

kverstane kik ulder ook, en k'en ben pertank nie van dei kanten.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2007, 10:42   #94
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Uw plaat blijft hangen en u zweeft nog ergens rond in een ver verleden...

http://forum.politics.be/showthread.php?t=42377

In welke taal schreef de Brugse Van Maerlant? Of de Duinkerkse de Swaen? Enz.
Gi zid a vule veroader va joen vo'k, joat...

Tis ni omda die misluktn schriver Consciensn int fransch sgreef dawieder dadook zoe moetn doen, of wuk?
Oud 29 december 2007, 10:43   #95
luke
Vreemdeling

Standaard taalverschillen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Volledig akkoord, ik ook niet, maar 'k "verstaon joen toch". Ben van het waasland afkomstig , maar moeder van over de hollandse grens(zeeuws-vlaanderen). Heb geen moeite om Uw westvlaamse dialekten te verstaan, waarbij wel moet gezegd dat mijn grootmoeder aan vaderskant van Eeghem was bij Tielt....Het is mij ook opgevallen dat het zgn. "west-vlaams" veel verschilt volgens de plaats in de provincie, bvb. kortrijks t.o. brugs of veurnes. Dat is bij ons in Oost-Vlaanderen niet anders, bvb. de omgeving van Lokeren waar ik woon, telt meerdere dialecten, het Heiend's(parochie van Lokeren) is totaal verschillend van het echte "lokkers", maar het heiends dialekt lijkt veel meer op het eksaards of het doorslaars, terwijl deze dialecten verder naar het zuiden toe veel gelijkenissen vertonen met de gewesttalen van aldaar , zijn ze opmerkelijk verschillend van het "zaffelaars",vlakbij. Laat ons gelukkig zijn dat er een AN bestaat waardoor men zich kan verstaanbaar maken tot in het hoge noorden en daar hetzelfde kan verstaan....(moeders familie zit over gans het Noorden verspreid en ik kan ze perfect begrijpen als ze beschaafd spreken....maar dat was uitzonderlijk niet het geval bvb. in Gelderland...tot daar toe)
Ook in Frankrijk en de andere landen heb je dergelijke situaties, maar ook spelen de politieke situaties van het verleden wel een rol....toen ik in Portugal(Douro) mijn schoonste spaans(castilliaans) bovenhaalde om mijn bediende uitte leggen dat ik wel spaans maar geen portugees verstond en dat hij mij wel zou kunnen verstaan , vermits die twee talen op elkaar geleken...antwoordde hij mij in het ....engels....probleem opgelost...
Luke
luke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2007, 10:44   #96
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
A je nog an effor doet meug jier misschin nog komn weun... Achter daja toalteste gedoan et nateurlik.
Oud 29 december 2007, 10:49   #97
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luke Bekijk bericht
Ook in Frankrijk en de andere landen heb je dergelijke situaties, maar ook spelen de politieke situaties van het verleden wel een rol....toen ik in Portugal(Douro) mijn schoonste spaans(castilliaans) bovenhaalde om mijn bediende uitte leggen dat ik wel spaans maar geen portugees verstond en dat hij mij wel zou kunnen verstaan , vermits die twee talen op elkaar geleken...antwoordde hij mij in het ....engels....probleem opgelost...
Luke
Awel, ksteln voern dawe nu teegn ol die ollandrs en would-be Vlomingn int Frans klapn om nuze eign identiteite taccentueerne.
Oud 29 december 2007, 12:07   #98
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Awel, ksteln voern dawe nu teegn ol die ollandrs en would-be Vlomingn int Frans klapn om nuze eign identiteite taccentueerne.
Dollanders klappn wel gèrne Fraans wei, ze zehhn: mesjieu un zju d'oranz de pomme.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2007, 12:52   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gi zid a vule veroader va joen vo'k, joat...

Tis ni omda die misluktn schriver Consciensn int fransch sgreef dawieder dadook zoe moetn doen, of wuk?

U schrikt er ook niet voor terug uzelf belachelijk te maken, niet?! In ieder geval, Conscience was ver van een "mislukt schrijver". Net zoals zovelen had hij van een opleiding in het Frans genoten en begon dan ook in die taal te schrijven. Alleen stopte hij daar vlug mee, omdat hij, naar eigen zeggen, daar niet dezelfde vrijheid in aanvoelde als in zijn moedertaal. Hij schreef dan ook niets noemenswaardig in het Frans. Wel in het Nederlands, waarin hij een hele boekenrij werken bij elkaar schreef en grote successen kende (zijn werken werden in bijna alle Europese talen omgezet: zijn volledige werken meermaals in het Duits, Engels en Frans gepubliceerd, en vele romans in het Deens, Zweeds, Kroatisch, Italiaans, Spaans, Russisch en Esperanto).
Oud 29 december 2007, 12:54   #100
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is dan wel de band tussen Frans en "nuze eign identiteite" (sic)?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be