Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 mei 2010, 09:35   #981
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
aangezien de heer weggelaar er van uitgaat dat hij door god zelf gebrieft werd, en dat zijn theorie dus wel waar moet zijn, gaat hij er ook van uit dat iedereen die het niet met hem eens is, gewoon te dom is en zijn zogenaamde theorie niet begrijpt.
Nee, dat heb ik al weerlegd.
Ik heb het hem op de man af gevraagd en hij ontkent in alle talen dat de microwezentjes tot hem praten.
Hij zegt dat hij zelf, zonder hun hulp tot die conclusie is gekomen.
Oud 14 mei 2010, 16:03   #982
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Nee, dat heb ik al weerlegd.
Ik heb het hem op de man af gevraagd en hij ontkent in alle talen dat de microwezentjes tot hem praten.
Hij zegt dat hij zelf, zonder hun hulp tot die conclusie is gekomen.
dan is hij niet bijster consequent:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
En hoewel ik niet echt in God geloofde en ik ook niet gelovig was opgevoed, maar door de filosofie wel belangstelling had voor het godsbegrip, maar dat ook door mijn atoomtheorie nog niet goed kon begrijpen, bad ik uit pure wanhoop toch maar eens tot God.
Toen kwam wonder boven wonder in een visioen een hand op mijn schouder en een stem zeide mij:
"Dat is de eerste keer dat je tot mij bid!"
maar ook

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus
4 - De eeuwige evolutie.

Een idee dat ook een grote rol heeft gespeeld was dat der eeuwige evolutie, want volgens de wetenschap zal het heelal eens weer samentrekken en inelkaar klappen tot zijn eigen oerbegin en is alle moeite dus voor niets geweest en moet alles van voren af aan weer opnieuw beginnen.
Het zou veel mooier en ook redelijker zijn als onze evolutie door zou blijven gaan, dwz als er een eindeloze of eeuwige evolutie zou zijn.
Ik zag dat als een soort visioen in het heelal geprojecteerd.

(http://members.ziggo.nl/r.f.dezwart/....gevonden.html)
en

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus
De ziel springt uit haar glazen bol.
van geest naar ziel

Ik meen dat het aan het einde van de zomer was dat ik in het Vondelpark liep en dat ik een visioen had van een glazen bol die open sprong en een stem zei: "De ziel is eruit!"
De ziel was geboren en ik had de overgang gemaakt van geest naar ziel, van denken naar gevoel.

(http://www.enzovoort.com/forums/foru...TID=5551&PN=41)
ik kan nog tientallen van zijn eigen schrijfsels aandragen waarin hij beweert dat zijn theorie via tal van visioenen door god zelf ingefluisterd werd.

vrede,

redwasp
Oud 14 mei 2010, 16:10   #983
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Beste Harrie,

zonder een oordeel te willen vellen over jou of je theorie. Heb je er al aan gedacht dat het mss wel de duivel is die jou te woord staat?
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2010, 16:35   #984
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dan is hij niet bijster consequent:
Heb je het ook al gemerkt

Het zit ergens in deze draad, maar kan het niet direct terugvinden.

Ik vroeg hem hoe het kwam dat zijn microwezentjes hem De Waarheid hadden verteld, en dat onze microwezentjes zwijgen in alle talen.

Toen antwoordde hij de het niet de microwezentjes waren die hem De Waarheid hadden verteld, maar dat hij zijn theorie zelf ontdekt had.
Oud 14 mei 2010, 16:39   #985
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Beste Harrie,

zonder een oordeel te willen vellen over jou of je theorie. Heb je er al aan gedacht dat het mss wel de duivel is die jou te woord staat?
dat ik daar niet op gekomen ben.

vrede,

redwasp
Oud 14 mei 2010, 16:42   #986
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de bedenksels die de heer weggelaar 'mijn atoomtheorie' noemt doorstaan zelfs de meest elementaire toetsing niet.
En die van de heer Mohammed wel ?
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2010, 16:57   #987
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
En die van de heer Mohammed wel ?
ik heb hier al haast ontelbaar vele keren gewezen op het verschil tussen feitelijke (wetenschappelijk toetsbare) en niet feitelijke uitspraken. het stukje tekst dat jij hierboven aanhaalt komt overigens uit een post waar ik zo'n poging doe. blijkbaar lees je niet eens wat ik schrijf. dat is niet echt een discussie volgens mij.

vrede,

redwasp
Oud 14 mei 2010, 17:04   #988
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
vrede,

ik heb hier al haast ontelbaar vele keren gewezen op het verschil tussen feitelijke (wetenschappelijk toetsbare) en niet feitelijke uitspraken. het stukje tekst dat jij hierboven aanhaalt komt overigens uit een post waar ik zo'n poging doe. blijkbaar lees je niet eens wat ik schrijf. dat is niet echt een discussie volgens mij.

vrede,

redwasp
Hoe kan je nu, in godsnaam, uitspraken die genoteerd zijn door volgelingen, paar duizend jaar gelezen wetenschapp toetsen?
Die zullen toch op z'n minst subjectief, aangepast of zelf "verzonnen" al dan niet met medeweten, zijn?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2010, 17:16   #989
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

vrede,

blijkbaar is het echt nogal moeilijk om te snappen dat er verschillende soorten van spreken bestaan. niet iedere uitspraak is een propositie. niet propositionele uitspraken zijn niet toetsbaar (omwille van de vorm, niet omwille van de inhoud).

http://www.kfs.org/~jonathan/witt/t652en.html

vrede,

redwasp
Oud 14 mei 2010, 18:35   #990
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
krachtens de logica van mijn atoomtheorie.

WAAROM MOETEN ATOMEN UIT RUIMTESCHEPEN BESTAAN?

Het moeten ruimteschepen zijn omdat wij ook in de toekomst het heelal vol gaan bouwen met ruimteschepen en dan sluit onze eigen toekomst aan op de microkosmos, want dan komt het heelal als een doorlopend evolutionair systeem in elkaar te zitten.... want ons ruimtevaartheelal wordt dan een herhaling van de ruimtevaartcultuur in de microkosmos......(dat wil zeggen: zij zijn daar al verder ontwikkeld dan wij )......en kun je ook meteen verklaren hoe ons lichaam zo subliem kan functioneren, dwz dat gebeurt niet door toeval, maar door de super-intelligentie van de microwezens.

.......zoals de kinderen het leven van de ouders herhalen, zo herhalen wij het leven van de microwezens.
Daarom bouwen wij een ruimtevaartcultuur omdat die al in de microkosmos bestaat.
Of omgekeerd: omdat wij een ruimtevaartcultuur gaan bouwen, moet die al in de microkosmos bestaan.

De microkosmos is geen lagere wereld, maar een hogere wereld, die wij gaan nabouwen.

GOD

Het heelal is eigenlijk GOD zelf als de eenheid van een oneindig aantal microwezens.
Lees de nieuwe bijbel over gods eeuwig en oneindig rijk in de microkosmos.

http://home.kpn.nl/wegge168/Frame-nederlands.html

http://www.vrijeforums.com/

hartelijke groeten van harriechristus
Wat ik niet goed vat, is waarom die microwezentjes (in de hypothese dat ze zouden bestaan) een hogere beschaving zouden hebben dan wij. Zij hebben misschien ongeveer dezelfde beschaving als wij. En waarom wij dezelfde beschaving zouden ontwerpen als de microwezentjes, dat snap ik ook niet goed.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2010, 18:37   #991
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wat ik niet goed vat, is waarom die microwezentjes (in de hypothese dat ze zouden bestaan) een hogere beschaving zouden hebben dan wij. Zij hebben misschien ongeveer dezelfde beschaving als wij. En waarom wij dezelfde beschaving zouden ontwerpen als de microwezentjes, dat snap ik ook niet goed.
De rest snap jij allemaal?
Oud 14 mei 2010, 18:54   #992
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
De rest snap jij allemaal?
We moeten toch trachten voorzichtig enig inzicht te verwerven in zijn exposé.
Veel schieten er niet mee op, maar we zullen doorgaan. Immer doorgaan tot licht aan de einder gloort.
Oud 14 mei 2010, 19:04   #993
Diego Raga

Standaard

Citaat:
vrede,

vrede,

redwasp
Goed, het verschil in aanpak is me duidelijk, maar als Harrie z'n verhaal nu eens in een meer religieus kader zou hangen ipv een 'wetenschappelijk', zou zijn stelling dan nog enig moreel of etisch waardeverschil tonen met de 'niet-feitelijke uitspraken' van Mohammed, die dus ook niet bewijsbaar zijn ?
Oud 14 mei 2010, 20:03   #994
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

vrede,

als harrie zou stellen dat zijn verhaal over atomen en ruimteschepen een metafoor is waarmee hij op zijn manier dat onuitsprekelijke wil aanduiden, dan valt er niets te weerleggen. we kunnen dan hoogstens debateren over de vraag hoe geslaagd die metafoor is, maar er zullen geen sluitende antwoorden op die vraag kunnen gegeven worden. (wat niet wil zeggen dat het debat onzinnig zou zijn).

wat mij stoort is dat harrie blijft verkondigen dat zijn verzinsels geen metafoor zijn, maar een feitelijke beschrijving van de werkelijkheid. als dat zijn claim is, dan moeten we die verzinsels wel toetsen. zoals iedereen vermoedt, doorstaan ze niet de minste toetsing.

vrede,

redwasp
Oud 14 mei 2010, 20:15   #995
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
wat mij stoort is dat harrie blijft verkondigen dat zijn verzinsels geen metafoor zijn, maar een feitelijke beschrijving van de werkelijkheid. als dat zijn claim is, dan moeten we die verzinsels wel toetsen. zoals iedereen vermoedt, doorstaan ze niet de minste toetsing.
Net zoals de bijbel en de koran dus
Neen RW, interpretaties, verdraaien, in context zien, ... telt niet.
Zo maken "jullie" alles sluitend, althans met woorden, en mijn tenen krullen er van.
Oud 14 mei 2010, 20:54   #996
Diego Raga

Standaard

Citaat:
vrede,

als harrie zou stellen dat zijn verhaal over atomen en ruimteschepen een metafoor is waarmee hij op zijn manier dat onuitsprekelijke wil aanduiden, dan valt er niets te weerleggen. we kunnen dan hoogstens debateren over de vraag hoe geslaagd die metafoor is, maar er zullen geen sluitende antwoorden op die vraag kunnen gegeven worden. (wat niet wil zeggen dat het debat onzinnig zou zijn).
Zoals Dude hier al stelde, kunnen we dan over de inhoud van de koran, bijbel of talmoed, ook hoogstens debateren over de maatschappelijke geslaagdheid of toepasbaarheid ervan, zonder ooit een sluitend antwoord te vinden.

Maar dat er daarbij 'niets te weerleggen' zou vallen, is nog maar zeer de vraag, net zoals de stelling dat het atheïsme niet te weerleggen zou zijn.

Citaat:

vrede,

redwasp
Met de wetenschappelijke criteria voor onderzoek in aanslag, is een harde bewijsvoering van zijn beschrijving daarover onmogelijk en dat is natuurlijk voor zijn rekening.
Oud 14 mei 2010, 21:16   #997
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Zoals Dude hier al stelde, kunnen we dan over de inhoud van de koran, bijbel of talmoed, ook hoogstens debateren over de maatschappelijke geslaagdheid of toepasbaarheid ervan, zonder ooit een sluitend antwoord te vinden.

Maar dat er daarbij 'niets te weerleggen' zou vallen, is nog maar zeer de vraag, net zoals de stelling dat het atheïsme niet te weerleggen zou zijn.

Met de wetenschappelijke criteria voor onderzoek in aanslag, is een harde bewijsvoering van zijn beschrijving daarover onmogelijk en dat is natuurlijk voor zijn rekening.
Atheisme kan nooit weerlegd worden omdat het GEEN standpunt heeft.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2010, 21:28   #998
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Atheïsme, Theïsme, de microwereld van Harriechristus, het Hindoeïsme, de 'godsdiensten van het Boek', enz, zijn van hetzelfde kaliber en dus aan mekaar gewaagd. Zij berusten allemaal op drijfzand voor wat betreft de 'rationele' bewijsvoering.

Laatst gewijzigd door system : 14 mei 2010 om 21:28.
Oud 14 mei 2010, 21:34   #999
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Neen dat klopt niet
Citaat:
Atheism is commonly described as the position that there are no deities.[1] It can also mean the rejection of belief in the existence of deities.[2] A broader meaning is simply the absence of belief that any deities exist
Citaat:
Agnosticism is the view that the truth value of certain claims—especially claims about the existence or non-existence of any deity, but also other religious and metaphysical claims—is unknown or unknowable.[1]

Het agnosticisme is een filosofische positie die geen bevestigende of ontkennende uitspraken doet over het bestaan van bovennatuurlijke verschijnselen.

Laatst gewijzigd door Cdude : 14 mei 2010 om 21:39.
Oud 14 mei 2010, 21:37   #1000
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Neen dat klopt niet
Als atheisme is: ik geloof dat er geen god is, heb jhe gelijk.
Als atheisme is: ik geloof niet in god, dan niet.

Toevallig geloof ik niet in god.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be