![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#981 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#982 |
Minister
|
![]() Ik neem dit aan als een compliment!
![]() |
#983 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#984 | |
Minister
|
![]() Citaat:
U kan me gewoon rationeel niet doorgronden, hoe hard u dat ook probeert.
![]() |
![]() |
#985 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En legt - spijtig voor jou - je hele 'ziel' bloot. Niet zo'n fraai beeld als je me vraagt.
![]() |
![]() |
#986 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Is die "ziel" nou intussen bewezen en zo ja, heeft iedereen die?
![]()
![]() |
#987 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Nee, Willem ze komen er maar niet uit jongen wat de ziel betreft. Volgens mij kunnen ze hun beter op iets anders gaan focussen. ![]()
![]() |
![]() |
#988 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#989 | |||||||||
|
![]() Citaat:
Had u dan nog andere meetbare hoedanigheden van de natuur in voorraad ? Citaat:
http://forum.politics.be/showthread....72&page=41#811 Julius R. Oppenheimer: "De opvattingen over het menselijk kennen, die op basis van de ontdekkingen in de atoomfysica ontwikkeld worden, zijn bepaald niet volkomen onbekend en volkomen nieuw. Zelfs in onze eigen cultuur hebben ze al een geschiedenis achter zich, en in de gedachtewereld van boeddhisten en hindoes nemen ze een meer centrale plaats in. We kunnen een uitbouw en een verfijning van deze oude wijsheid verwachten." Niels Bohr: "Voor parallellen met wat de atoomtheorie ons leert moeten we ons richten op die kenthoretische problemen, waarmee denkers als Boeddha en Lao Tzu al geconfronteerd werden. Daarmee kunnen we proberen harmonie te brengen in onze positie als toeschouwer én acteur in het grootse drama van ons bestaan." Werner Heisenberg: " Sinds de tweede wereldoorlog zijn er uit Japan grote wetenschappelijke bijdragen gekomen op het gebied van de theoretische fysica. Dat zou een aanwijzing kunnen zijn, dat er een bepaalde verwantschap bestaat tussen de filosofische ideeën van de tradities van het Verre Oosten en de filosofische inhoud van de quantumtheorie." "En op de vraag of bewustzijn op basis van materie kan worden verklaard, antwoordde de Duitse kwantumfysicus Max Planck als volgt: "Nee, ik beschouw bewustzijn als fundamenteel. Ik beschouw materie als te zijn afgeleid uit bewustzijn. We kunnen niet om bewustzijn heen. Alle dingen waarover we spreken, alle dingen waarvan we denken dat ze bestaan, vooronderstellen bewustzijn." En als toetje uit een eerdere link: Amit Goswami, quantumfysicus:"Als je de kwantumfysica een beetje gaat begrijpen, zie je dat de spirituele tradities, ook het Christendom, al lang begrepen hebben wat deze wetenschap ons nu geeft. Op die manier is de wetenschap niet alleen God aan het ontdekken, maar staat het ons ook toe om wetenschap te integreren met spiritualiteit" Some difference.., no ? U zult me dan ook niet kwalijk nemen dat ik, voor zover dat wenselijk is, liever m'n vertrouwen stel in de antwoorden van deze quantum-fysici, dan uw mening daarover. Citaat:
Dat het bewustzijn van de onderzoeker niet van invloed is op de empirische meetresultaten ? En vertelt uw 'waarheid' dan ook dat het quantumveld aka aether of akasha, volledig los staat van onze materiele macro-wereld en daar als hoedanig geen invloed op heeft ? Of toch ? Want ook daar laat u niet veel over los. Citaat:
Citaat:
Als 'dé' waarheid al zou bestaan, dan zijn we eruit ontstaan en dan is ze in onze eigen inherente levenskern te vinden, niet in een of ander boek. Citaat:
Citaat:
Trouwens nog zoiets, over m'n vorige opmerking... Citaat:
Aldus, bestaat er volgens u wel of geen quantumveld of een aether, dat dienst doet als een allesdoordringend veld en van waaruit alle verschijnselen opkomen en er terug in verdwijnen ? Tot nog toe bent u daar onduidelijk in geweest, maar gezien het nogal cruciale antwoord daarop, dat het verdere verloop van deze discussie kan bepalen, zou ik uw mening daarover alsnog graag vernemen. Citaat:
Laatst gewijzigd door Diego Raga : 30 maart 2009 om 19:37. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#990 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
En begrijpe wie kan, maar ondertussen ontkent u mainstreamgewijs wel elk verband, tussen de overlappende bevindingen van het wetenschappelijke quantumonderzoek en de hoedanigheden die worden toegeschreven aan het oosterse begrip 'akasha'. Citaat:
Citaat:
Begrijpelijk, juist omdat ik geen scheidende grenslijn ervaar of kan trekken tussen die beide aanduidingen, daar waar het ene en het andere, het 'levende' en het 'niet-levende', nu juist begint of eindigt. Ook daar kan de empirie geen uitsluitsel op geven. En voor zover het uw vraag betreft, verwijs ik naar m'n vorige reply: Citaat:
Laatst gewijzigd door Diego Raga : 30 maart 2009 om 19:40. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#991 | |
|
![]() Citaat:
Het zou uw geloofwaardigheid in deze discussie geen kwaad doen en we zouden er allemaal iets van kunnen opsteken. Give it a try. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#992 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Waar ik me nooit zal bij neerleggen is het feit dat vele van die zweverige karma-charlatans hun vuile trucjes gebruiken om goedgelovige zielen een rad voor de ogen te draaien, of erger in hun zakken te zitten. Dat u blind bent voor de vele persoonlijke aanvallen van Kamiel, niet enkel ten aanzien van mij, getuigt van weinig zin voor objectiviteit. Laatst gewijzigd door Another Jack : 30 maart 2009 om 20:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#993 |
Minister-President
|
![]() @ Diego Raga,
Zoals je iets hoger kan lezen heb ik ondertussen afscheid genomen van deze thread.
![]() |
#994 | |
Minister
|
![]() Citaat:
In plaats van altijd olie op het vuur te gooien, zou u beter eens met degelijke argumenten komen, zoals Diego al aanhaalde om zo te proberen een meerwaarde te kunnen betekenen op dit forum.
![]() |
![]() |
#995 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Als men zijn mening uit dan wordt men toch maar bespot!
![]() |
![]() |
#996 |
Minister
|
![]() Diego alvast bedankt voor de wijze bijdragen op deze topic en nuttige links!
![]() |
#997 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De geschiedenis van hoe de mensen dat 'zielsbegrip' invullen is boeiend maar bieden mij geen meerwaarde. Er bestaan daar ontelbaar veel boeken over die u waarschijnlijk meer zouden moeten interesseren. Toch nog even dit, zoveel auteurs er over hebben geschreven, zoveel verschillende interpretaties, stromingen, tradities. Er bestaan dus 1001 interpretaties van 'de ziel'...wat de relativiteit hiervan impliceert. In de hedendaagse filosofie wordt de ziel enkel nog 'bekeken' als een thema dat meestal geschiedkundig wordt behandeld (behalve in theologische faculteiten)... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#998 | |||
|
![]() Citaat:
Enige kennis of ervaring hieromtrent en niet onze vervormde vooroordelen over iets, geeft allengs de intellectuele tools in handen, om zelf te controleren of een gestelde mening of conclusie al dan niet klopt of onvolledig is en dan hoeft u zich nergens bij neer te leggen. Citaat:
Enfin, de analogie tussen hamer en aambeeld van de huidige crisis, zal u ook niet ontgaan zijn. Echter, niets let u om de deur dicht te houden, als een aangekondigde mening of boodschap u niet aanstaat, maar als u toch een kritische conversatie wenst aan te gaan met een aangemelde boodschapper, dan is het uitermate wenselijk om tegenargumenten te hanteren die de gebrachte boodschap kunnen onderuithalen en niet de boodschapper zelf. Vandaar dat enige kennis ter zake, van welk onderwerp dan ook, geen overbodige luxe is. Citaat:
Ik vind dat hij en u ook trouwens, tot nog toe heel beleefd zijn geweest in de antwoorden naar sommige sneren en lullige opmerkingen naar elkaar of anderen toe. Ik heb er links en rechts al voor heel wat minder verbaal afgemaakt, mét argumenten erbij, al reken ik dat niet echt tot een verdienste. Laten we dus ook niet blind blijven voor onze eigen fouten en er (op elk moment) rekening mee te houden in onze communicatie of relatie tot een ander, vooraleer te hervallen in onze oude en ingesleten denk- en doegewoontes, een remmend-stagnerend gegeven dat de (persoonlijke) bewustzijnsevolutie niet echt vooruithelpt. Ons denk-en bevattingsvermogen openstellen voor nieuwe paradigma's of eerder veilig afschermen met een blokkade van dogma's en al datgene wat we zgn 'kennen' ? De vrije wil verdient meer dan dat. ![]() Laatst gewijzigd door Diego Raga : 30 maart 2009 om 21:43. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#999 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1000 |