Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 mei 2010, 19:43   #10141
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
In Franstalig BE ben je snel welkom; op voorwaarde dat je FR spreekt.
Het mag krom FR zijn, geen probleem; men zal je niet uitlachen.

In VL zal men je krom NL sneller lachwekkend vinden; en men zal zelf in het dialect zeggen dat die anderstalige toch niet al te best NL spreekt.
In Franstalig België is dat zeker zo wat betreft taaltolerantie, alleen jammer voor de ééntaligheid (al doet men tegenwoordig wel moeite buitenlanders te behelpen in het Engels indien nodig).
In Frankrijk aan de andere kant hameren ze meer op een gesofisticeerdere taal indien je er besluit permanent te wonen en schrikken ze niet terug jouw taaltje belachelijk te maken indien het te 'boertig' klinkt. Maar goed, in Frankrijk respecteert men de standaardtaal tenminste. Uiteraard heb je daarnaast nog 'argot' en regionale uitdrukkingen.
Gevolg is wel dat in Frankrijk de meeste mensen standaardtaal ook effectief als moedertaal spreken (behalve talrijke diaspora uiteraard, die spreken thuis geen Frans) en daar klinkt de standaardtaal als een echte levende en idiomatische taal. In Vlaanderen komt het Algemeen Nederlands soms bekakt over en maakt men het belachelijk, ook al spreekt men verder een verstaanbare variant. Dat is me zo wat opgevallen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 mei 2010 om 19:55.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2010, 21:31   #10142
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
vooral Henri1 en system vragen dat.
maar dat zijn dan ook echte Nederlanderhaters.

van mij mag je blijven hoor Hollander
Voor mij ook.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2010, 21:43   #10143
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Voor mij ook.
baie danki
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2010, 21:54   #10144
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
baie danki
Graag gedoen en met baie pret.
Oud 2 mei 2010, 22:03   #10145
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Nogmaals, dat er in Nederland ook dingen fout gaan zou er niet toe moeten doen. Ik ben net zo goed op Nederlandse fora actief. Daar praat ik ook vrolijk mee over misstanden, maar dan die in Nederland. Voor alles is er een tijd en een plaats. Maar dit forum gaat toch over Belgische politiek? Een beetje een rare vergelijking, met de bisschop van Brugge. Want wij Nederlanders hebben weldegelijk ook kritiek op eigen land. Als u denkt van niet, en daar heeft het alle schijn van, dan moet u toch echt eens op Nederlandse fora komen kijken. U zult dan ontdekken dat wij ook vrijuit op onszelf kankeren.
Waar zijn die Nederlandse fora waarop ook Vlamingen actief zijn? Gewoon nieuwsgierigheid, hoor.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2010, 22:09   #10146
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nogmaals, dat er in Nederland ook dingen fout gaan zou er niet toe moeten doen. Ik ben net zo goed op Nederlandse fora actief. Daar praat ik ook vrolijk mee over misstanden, maar dan die in Nederland. Voor alles is er een tijd en een plaats. Maar dit forum gaat toch over Belgische politiek? Een beetje een rare vergelijking, met de bisschop van Brugge. Want wij Nederlanders hebben weldegelijk ook kritiek op eigen land. Als u denkt van niet, en daar heeft het alle schijn van, dan moet u toch echt eens op Nederlandse fora komen kijken. U zult dan ontdekken dat wij ook vrijuit op onszelf kankeren.
En zijn daar ook Belgen die meekankeren op Nederland?
Oud 2 mei 2010, 22:10   #10147
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Waar zijn die Nederlandse fora waarop ook Vlamingen actief zijn? Gewoon nieuwsgierigheid, hoor.
Misschien niet een ernstig forum, maar op http://www.fok.nl/ zitten wel wat Vlamingen en van alle strekkingen. Let wel, fok.nl is een forum voor alle soorten Nederlander (en blijkbaar Vlamingen dus) en er zitten ook intelligente mensen die kunnen discussiëren alleen is het geen politiek forum.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 mei 2010 om 22:11.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2010, 22:19   #10148
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Misschien niet een ernstig forum, maar op http://www.fok.nl/ zitten wel wat Vlamingen en van alle strekkingen. Let wel, fok.nl is een forum voor alle soorten Nederlander (en blijkbaar Vlamingen dus) en er zitten ook intelligente mensen die kunnen discussiëren alleen is het geen politiek forum.
Ik bedoelde wel degelijk een echt politiek forum. Fok is nu niet echt een politiek forum en in wat ik er van heb gezien, zie ik daar toch geen Vlamingen die komen vertellen hoe de Nederlandse politieke keuken moet bestierd worden. Het is daarom dat ik wel eens een paar van die politieke fora waarover Spinoza het heeft zou willen zien.
Oud 2 mei 2010, 23:06   #10149
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is heel eenvoudig: Vlamingen zijn actief op bijna alle grote Nederlandse fora. Want met alle respect, maar het Vlaamse internet is een beetje een dorre vlakte. Af en toe publiceren sommige sites nog wel eens statistieken. Zo bleek nog niet zo lang geleden dat 10% van alle GeenStijl-leden Vlaming is. Tenminste, die hebben een Belgisch IP-adres. Men mag aannemen dat daar weinig Walen tussen zitten.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2010, 23:17   #10150
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
ge moet van bai oengs zain om uw gedacht te mogen zeggen.
Daarom dat de VL het dialect in stand houden als een soort geheimtaal. Wanneer een allochtoon NL geleerd heeft; kan men hem toch nog buitensluiten door onder elkaar de streektaal te spreken.
Tja ,dat is wééral verkeerd gedacht van U...

Ik ken namelijk hier in mechelen genoeg Marokkanen die beter én sneller "oep zeijn mechels koenne plajeren" dan menig échte autochtone mechelaar zélf...

Het is maar dat U het wéét,meneer de scheefvergelijker...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2010, 23:21   #10151
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
En zijn daar ook Belgen die meekankeren op Nederland?
Is dat wat de Nederlanders hier in uw ogen doen? Want ik heb het idee dat de meeste Nederlanders hier redelijk beleefd zijn. Van mezelf vind ik ook dat ik me redelijk beschaafd gedraag. Meestal gebruik ik zelfs "u" en "uw". Op een Nederlands forum doe ik dat nooit. Dan is het "je", "jij" en "jouw".
Oud 3 mei 2010, 01:21   #10152
Steve_M

Standaard

Citaat:
Dat is heel eenvoudig: Vlamingen zijn actief op bijna alle grote Nederlandse fora. Want met alle respect, maar het Vlaamse internet is een beetje een dorre vlakte. Af en toe publiceren sommige sites nog wel eens statistieken. Zo bleek nog niet zo lang geleden dat 10% van alle GeenStijl-leden Vlaming is. Tenminste, die hebben een Belgisch IP-adres. Men mag aannemen dat daar weinig Walen tussen zitten.
Het was een concrete vraag, hoor. Geef mij eens een paar URL's, want ik zou graag zelf willen lezen hoe de interactie daar verloopt. Ik ken nl. geen grote Nederlandse politieke fora en op de Nederlandse fora die ik al heb gezien, moet ik de eerste Vlaming nog tegenkomen die commentaar geeft op zuiver interne Nederlandse aangelegenheden. Je bevindt je dus in een mooie positie om me te verrassen.

Je moet nu trouwens niet komen aanzetten met GeenStijl, want een tijd geleden was je nog aan het klagen toen ik je zei dat de houding van sommige Nederlanders op GeenStijl jegens Belgen minstens even onfatsoenlijk was als dat van sommige Belgen jegens Nederlanders op dit forum. Je zei toen dat beide niet te vergelijken waren (wat ik toen ook heb toegegeven).
Oud 3 mei 2010, 06:39   #10153
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Tja ,dat is wééral verkeerd gedacht van U...

Ik ken namelijk hier in mechelen genoeg Marokkanen die beter én sneller "oep zeijn mechels koenne plajeren" dan menig échte autochtone mechelaar zélf...

Het is maar dat U het wéét,meneer de scheefvergelijker...
Oe, de rechtsen en/of flaminganten klagen toch altijd dat de Marokkanen & allochtonen zich niet integreren.
Dat is dus ferm overdreven
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 09:39   #10154
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Is dat wat de Nederlanders hier in uw ogen doen? Want ik heb het idee dat de meeste Nederlanders hier redelijk beleefd zijn. Van mezelf vind ik ook dat ik me redelijk beschaafd gedraag. Meestal gebruik ik zelfs "u" en "uw". Op een Nederlands forum doe ik dat nooit. Dan is het "je", "jij" en "jouw".
Dat bedoelde ik niet. 'Meekankeren' heeft hier de betekens van 'mee-klagen', of ' mee-kritiek-uitoefenen'.

Dus, nogmaals de vraag: zitten daar op de Nederlandse fora ook Belgen die permanent kritiek spuien op de Nederlandse staat zoals de Nederlanders hier doen op de Belgische staat?

Laatst gewijzigd door system : 3 mei 2010 om 09:40.
Oud 3 mei 2010, 10:00   #10155
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat bedoelde ik niet. 'Meekankeren' heeft hier de betekens van 'mee-klagen', of ' mee-kritiek-uitoefenen'.

Dus, nogmaals de vraag: zitten daar op de Nederlandse fora ook Belgen die permanent kritiek spuien op de Nederlandse staat zoals de Nederlanders hier doen op de Belgische staat?
Ik denk het niet. Andermaal een aanwijzing dat een unie met NL er nooit zal komen. De enige keer dat we wat horen van NL )politiek, is wanneer het over Wilders gaat
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 10:12   #10156
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Ik denk het niet. Andermaal een aanwijzing dat een unie met NL er nooit zal komen. De enige keer dat we wat horen van NL )politiek, is wanneer het over Wilders gaat
Ben benieuwd hoe Wilders gaat scoren. Elke weekt zakt hij wat dieper weg. Tenminste volgens Maurice De Hond. Dus maar afwachten.
Oud 3 mei 2010, 10:16   #10157
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kunt U specifiek zijn over welke fora dat zijn ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 10:18   #10158
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als ik een concrete URL over een Nederlands forum krijg wil ik daar ook wel gaan meekankeren.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 11:07   #10159
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Als ik een concrete URL over een Nederlands forum krijg wil ik daar ook wel gaan meekankeren.
En ik wil u daar zeker in bijstaan zo op het eerste zicht. Maar dan stelt zich de vraag: wie zijn wij om ons te moeien in de Nederlandse politiek.

Laatst gewijzigd door system : 3 mei 2010 om 11:08.
Oud 3 mei 2010, 11:26   #10160
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het was een concrete vraag, hoor. Geef mij eens een paar URL's, want ik zou graag zelf willen lezen hoe de interactie daar verloopt. Ik ken nl. geen grote Nederlandse politieke fora en op de Nederlandse fora die ik al heb gezien, moet ik de eerste Vlaming nog tegenkomen die commentaar geeft op zuiver interne Nederlandse aangelegenheden. Je bevindt je dus in een mooie positie om me te verrassen.

Je moet nu trouwens niet komen aanzetten met GeenStijl, want een tijd geleden was je nog aan het klagen toen ik je zei dat de houding van sommige Nederlanders op GeenStijl jegens Belgen minstens even onfatsoenlijk was als dat van sommige Belgen jegens Nederlanders op dit forum. Je zei toen dat beide niet te vergelijken waren (wat ik toen ook heb toegegeven).
Ik dacht dat ik duidelijk was geweest? Je kan gewoon een willekeurig forum pakken, en daar zul je Vlamingen vinden. Alleen zul je ze niet zo vaak herkennen. Fok is het grootste forum van Nederland. Alleen kun je daar niet netjes onder iemands avatar zien waar hij/zij vandaan komt, zoals hier. Ik heb het ook al meegemaakt dat ik letterlijk jaren met iemand discussieerde op een forum, en dat ik er toen pas achterkwam dat het een Vlaming was. Op bijna alle sites waar ik regelmatig langskom tref je Vlamingen aan. De site van Trouw, Stand.nl, De Telegraaf. Fok, GeenStijl, het blog van NRC Handeslblad, etc. Letterlijk overal. Nu tevreden?

Overigens beschouw ik dit subforum niet als een "zuiver interne" Vlaamse aangelegenheid. Zowel in Vlaanderen als Nederland zijn er mensen die graag een samengaan van Nederland en Vlaanderen zien. En dat zijn er meer dan de tegenstanders willen doen geloven. Deze discussie gaat beide landen aan. Na Wilders voorstel om Nederland en Vlaanderen samen te voegen, zag je ook de Vlamingen uit alle hoeken en gaten komen op Nederlandse sites. Ik weet niet of je het ergens kunt zien, maar meer dan 90% van al mijn berichten staat op dit subforum. Dus met "zuiver interne" aangelegenheden op het subforum "binnenland' bemoei ik mij niet of nauwelijks.

Laatst gewijzigd door Spinoza : 3 mei 2010 om 11:43.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be