Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 februari 2015, 22:36   #1001
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mulder blijkt geen geschiedkundige zonder verdere academische titel of ambt te zijn. Milo een journalist.
Onderwijzers kicken blijkbaar op titels. Inhoud is voor dorpsonderwijzers blijkbaar van minder belang:

Eildert Mulder is Arabist, Midden-Oostendeskundige en redacteur bij Trouw. Begin jaren tachtig diende hij verschillende malen als kapitein-tolk bij de bataljonstaf van het Nederlandse detachement van de vredesmacht Unifil in het zuiden van Libanon.

Op universitair niveau ziet men dit blijkbaar anders:

http://library.stanford.edu/news/201...-text-handling

En beide Arabisten zijn dan nog vriend aan huis bij G.R.Puin, G.Lüling, V.Popp, K H Ohlig en S Nojanoseda. Goed genoeg voor mij zou ik denken.

Laatst gewijzigd door Aton : 14 februari 2015 om 22:40.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2015, 22:36   #1002
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Zelfs de wiki waar u naar verwijst, is erg vaag en/of in tegenspraak met wat allemaal beweerd wordt in het gepolijste gangbare verhaal van die ene narcistische en egoïstische paranoïde leider met een literaire hutsepot van een goddelijk beschouwd boek, van een meedogenloze godsdienst zonder mensenmaat, van een wrakende, harde wet tot in de minste details van het menselijke leven en van een grote glorieuze strijd, een heilige oorlog, die de gehele bekende wereld opleverde.

In de wiki is er sprake van Arabische cultureel primitieve, plunderende maar uitmuntende krijgshaftige ruiterbenden, waarvan men weet, dat deze in eerdere tijden door de toenmalige Byzantijnse en Perzische overheid aldaar gebruikt zijn als huursoldaten. Een duidelijk niveauverschil wordt vastgesteld tussen de rijkere sedentaire stads- en plattelandscultuur van Syrië en Mesopotamië en de krijgshaftige nomadencultuur uit het armere minder ontwikkelde steppengebied van Arabië. (Er was toen sprake van een 'kleine ijstijd' en Arabië was toen minder woestijnachtig - bevolkingsdruk (?)).

Met bepaalde teksten is ook achteraf, bijvoorbeeld enkele eeuwen later, vaak geknoeid, een naam kan er terloops in aangebracht worden om een stelling al of niet te bewijzen. Daar bestaan genoeg voorbeelden van zoals dit ook het geval was met een zin, die expliciet verwijst naar Jezus in het boek over de Joodse Oorlog door Flavius Josephus (37 - 100 nC). Dat is nu eenmaal de menselijke natuur en dus ook niet uit te sluiten hier.

Beter is te kijken naar de feiten door onderzoek van de tot ons gekomen of gevonden artifacten, gebouwen, wegen, urbanisme, munten, contracten e.d.m. En onderzoek van al deze zaken weerspreken, de traditionele geschiedschrijving van de islam.

Daarom schreef ik: "maar als men wat verder de vroeg-islamitische of eerder de Arabische cultuur van de 7de eeuw en de volgende eeuwen analyseert dan is het goed mogelijk, dat een krijgshaftige voorvader uit een zeer bepaalde clan bestaan heeft, waaraan men later bovennatuurlijke of buitengewone talenten heeft toegedicht."
Weer een hele woordenbrij die totaal voorbijgaat aan het aangebrachte element, nl. het bestaan van niet-islamitische bronnen die het bestaan van Mohammed zouden bevestigen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2015, 22:39   #1003
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Onderwijzers kicken blijkbaar op titels. Inhoud is voor een dorpsonderwijzers blijkbaar van minder belang:
Het gaat dus niet om historici en al evenmin om mensen die op dat terrein academisch aan het werk zijn.
Oud 14 februari 2015, 22:40   #1004
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het gaat hier niet alleen over de vraag of er bronnen zijn, maar vooral hoe valabel die bronnen zijn. Maar we mogen zeker niets uitsluiten.
Ongetwijfeld, maar het ging er mij in de eerste plaats om na te gaan of de stelling juist is dat we voor Mohammed enkel en alleen maar islamitische bronnen hebben.
Oud 14 februari 2015, 22:45   #1005
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het gaat dus niet om historici en al evenmin om mensen die op dat terrein academisch aan het werk zijn.
Daar gaat het hem wel om. Behoor jij tot dit type ' dorpsonderwijzers ' ? Die twee hebben meer kennis van zaken dan de meeste academici en worden zelfs bijgetreden en nooit enige claim weerlegt. Maar voor dorpsonderwijzertjes is enkel het boterbriefje van tel.
Oud 14 februari 2015, 22:48   #1006
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ongetwijfeld, maar het ging er mij in de eerste plaats om na te gaan of de stelling juist is dat we voor Mohammed enkel en alleen maar islamitische bronnen hebben.

Niet-islamitische bronnen zijn in ieder geval dun gezaaid. Ook ergens te begrijpen. We spreken hier over gebeurtenissen in de 7de eeuw.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2015, 22:57   #1007
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet-islamitische bronnen zijn in ieder geval dun gezaaid. Ook ergens te begrijpen. We spreken hier over gebeurtenissen in de 7de eeuw.
Het lijkt me interessant volgende tekst eens door te nemen. Wel vanuit islamitisch standpunt geschreven:

http://www.islamic-awareness.org/His.../earlysaw.html
Oud 14 februari 2015, 23:22   #1008
microwezen
Parlementsvoorzitter

microwezen's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar microwezen Stuur een bericht via Yahoo naar microwezen
Standaard

Citaat:
Neen, ik spreek nergens over "feiten" alsof die af te toetsen zouden zijn naar materialistische maatstaven.
Citaat:
Overduidelijk hoort u dat niet graag, maar het is nu eenmaal een feit.
Citaat:
Het gaat immers wezenlijk om geloof.
Subjectieve mening dus. Heeft niets met feiten te maken.

Maar sommigen schijnen nog steeds niet het verschil te kennen tussen "niets geloven" en "niet geloven in".
Het is het resultaat van denken!
microwezen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2015, 23:24   #1009
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door microwezen Bekijk bericht
Subjectieve mening dus. Heeft niets met feiten te maken.
Natuurlijk. We hebben het inderdaad niet over "feiten" in de materialistische zin van het woord.

We hebben het immers over geloof. Dit gaf ik u eerder al mee.
Oud 15 februari 2015, 01:47   #1010
microwezen
Parlementsvoorzitter

microwezen's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar microwezen Stuur een bericht via Yahoo naar microwezen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boeha Bekijk bericht
Als ik een klein beetje dieper inga op de zogenaamde wetenschappelijke houding, begint het: ik ben heb idiote stellingen, ik weet niks, ik muggezift, etc.
Tja, als je met rare en irrationele stellingen komt, waar 'we' al antwoorden op hebben (lees: tot op heden de beste verklaring voor hebben) zoals opperwezens en overige sprookjesfiguren of overige pseudo ellende, dan vraag je er om.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boeha Bekijk bericht
Als je wil overbrengen dat je een grote intellectuele capaciteit hebt, en je dat wil delen met andere mensen, zal je niet veel bereiken door andere mensen idioten te noemen.
Dus sprookjesgelovers die in naam van hun virtuele vriendje mensen opblazen mag ik niet idioot noemen?
Of mensen die niet buiten hun sprookjesvriendje kunnen?
Of welk ander maf idee zonder (goede) onderbouwing. (zoals in het voorbeeld van de theepot van Russell)

Het is het resultaat van denken!
microwezen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2015, 06:52   #1011
Peche
Banneling

Standaard

De meeste die zich opblazen doen dat niet vanuit een religieuze doelstelling, maar vanuit politieke redens of voor land.
Ge moest dat toch gezien hebben in die video waar Dawkins met een moslim in gesprek ging. Dawkins had ene email (die hij niet geprint mee had) als voorbeeld, terwijl de moslim namen en cijfers bovenhaalde. Did you forget?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2015, 08:32   #1012
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het lijkt me interessant volgende tekst eens door te nemen. Wel vanuit islamitisch standpunt geschreven:

http://www.islamic-awareness.org/His.../earlysaw.html
Dat zijn inderdaad heel wat bronnen. Nu nog uitvissen wat die 'bronnen' waard zijn.

Ik zal eens proberen uit te zoeken welke auteurs een paper hebben gemaakt over het ontstaan van de islam en wat zij vertellen over de vroege vermeldingen van Mohammed.

In ieder geval, wat Sebeos betreft, de kans zit er dik in dat die deze geschiedenis nooit heeft geschreven . Maar goed, of de andere bronnen die vermeld worden in het artikel, als geloofwaardig moeten worden beschouwd, zou ik meer informatie moeten hebben.

Let wel, ik heb nooit beweerd dat Mohammed nooit zou hebben bestaan. Wel dat men niet zoveel weet over Mohammed in de vroege periode uit niet-islamitische bronnen, zodat men zijn bestaan als 'voorlopig' moet of kan beschouwen. Moesten deze bronnen geloofwaardig blijken, ja dan is het duidelijk dat Mohammed wel degelijk heeft bestaan. Ik heb daar ook geen moeite mee.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 februari 2015 om 08:45.
Oud 15 februari 2015, 08:48   #1013
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Let wel, ik heb nooit beweerd dat Mohammed nooit zou hebben bestaan. Wel dat men niet zoveel weet over Mohammed in de vroege periode uit niet-islamitische bronnen, zodat men zijn bestaan als 'voorlopig' moet of kan beschouwen. Moesten deze bronnen geloofwaardig blijken, ja dan is het duidelijk dat Mohammed wel degelijk heeft bestaan. Ik heb daar ook geen moeite mee.
Maakt het in feite uit of Mohammed ooit heeft bestaan? Feit blijft dat ze er nu een mythische figuur van gemaakt hebben wiens daden weldegelijk worden nageleefd.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2015, 08:52   #1014
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik zal je alvast uit je lijden verlossen: Er is geen enkel document, geen enkele munt of wat tastbaar dan ook wat het bestaan van Mohammed zou kunnen aantonen. Geen enkel. Indien je toch iets zou vinden, laat het de wereld weten. Misschien wordt je zelfs van Oman een gratis verblijf aangeboden. Laat je maar eens gaan en zet al die Arabisten en Islamologen eens goed voor schut.
Oud 15 februari 2015, 08:53   #1015
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Maakt het in feite uit of Mohammed ooit heeft bestaan? Feit blijft dat ze er nu een mythische figuur van gemaakt hebben wiens daden weldegelijk worden nageleefd.
Maakt het iets uit of een stoel poten heeft ?
Oud 15 februari 2015, 08:56   #1016
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maakt het iets uit of een stoel poten heeft ?
dit is niet de juiste vraag; Een stoel is tastbaar.

of Mo nu al dan niet heeft bestaan in de 7de eeuw maakt evenveel uit of Boeddha nu al dan niet heeft bestaan.
Feit blijft dan anno 2015 er voldoende mensen zijn die de mythische figuren vereren en hun zogenaamd "voorbeeld" wensen te volgen.
En d�*t heeft niks met stoelenpoten te maken.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2015, 09:15   #1017
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

of Mo nu al dan niet heeft bestaan in de 7de eeuw maakt evenveel uit of Boeddha nu al dan niet heeft bestaan.
Feit blijft dan anno 2015 er voldoende mensen zijn die de mythische figuren vereren en hun zogenaamd "voorbeeld" wensen te volgen.
Natuurlijk is het belangrijk. Net omdat een hele religie is opgehangen aan een figuur die niet bestaan heeft. Elke dag, elke minuut, elke seconde worden mensen wijsgemaakt hij bovennatuurlijk deze persoon was en ze daarom zijn regels moeten volgen. Het is een soort van oplichting. Mensen worden dom gehouden. Want de regels die ze volgen zijn uitgevonden door mensen (mannen, niet vrouwen) die hun macht wilden bestendigen. Die regels hadden misschien nut in de 7e eeuw. Maar nu zijn ze de oorzaak van armoede en achterstelling.

Gaat u uw kind van 8 niet vertellen dat sinterklaas niet bestaat?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2015, 09:41   #1018
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Misschien is het je niet opgevallen, maar ik had het hier niet over een tastbare stoel he zoetsje, maar de spreek-woorde-lijke stoel.

Citaat:
Er zit wel een licht verschilletje in: Van Boeddhisten hebben we weinig last en doen niet in huis, dit in tegenstelling met aanhangers van Mo.
Citaat:
Omdat die pipo's er van uit gaan dat Mo werkelijk bestaan heeft en zien die niet als een mythisch figuur. Met aan te tonen dat Mo iets totaal anders wil zeggen dan de spreekwoordelijke pedo is dit de enige manier om deze mythe te ontmaskeren.
Citaat:
Deze stoel heeft 4 poten: Het Mazdaïsme, het Judaïsme, het Christendom en de Islam.
Laat maar weten indien er nog vragen zijn.
Oud 15 februari 2015, 09:59   #1019
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zal je alvast uit je lijden verlossen: Er is geen enkel document, geen enkele munt of wat tastbaar dan ook wat het bestaan van Mohammed zou kunnen aantonen. Geen enkel. Indien je toch iets zou vinden, laat het de wereld weten. Misschien wordt je zelfs van Oman een gratis verblijf aangeboden. Laat je maar eens gaan en zet al die Arabisten en Islamologen eens goed voor schut.
Goed, maar het gaat nu over de bronnen op de site waarnaar Van den Berghe verwees. Mochten het echte getuigenissen zijn uit die tijd, dan wordt het bestaan van Mohammed waarschijnlijk.
Oud 15 februari 2015, 10:28   #1020
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Goed, maar het gaat nu over de bronnen op de site waarnaar Van den Berghe verwees. Mochten het echte getuigenissen zijn uit die tijd, dan wordt het bestaan van Mohammed waarschijnlijk.
Laat de wereld maar iets weten als je daar wat gevonden hebt. Je zal je vinders-premie dan wel met VvB moeten delen. En vergeet vooral niet de academische wereld hiervan op de hoogte te brengen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be