Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 mei 2010, 15:18   #10221
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VerenigdeNederlanden Bekijk bericht
ok wat wil je horen?? ja ik ben een hollander en ja ik heb ene grote bek en een klein hartje, maar in tegenstelling tot u ben ik geen azijnpisser, want u kunt ook niet tegen kritiek op u of uw land. en zodra dat gebeurt gaat u met uw vingertje staan wijzen kijk meester die gemeene, arrogante hollanders (en Noord-Brabander) pesten mij !!!
Zou het niet andersom zijn in de zin dat u veel moeite hebt met de kritiek op uw land?
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 15:19   #10222
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.395
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat is vlakaf onjuist. Wij Vlamingen zijn wel meer 'zuiders' . Wij kijken anders tegen het leven aan dan in het noorden.
Wat dat dan ook moge wezen...Ik kan alleen maar zeggen dat, wanneer ik eens ga shoppen in Nederland, ik er doorgaans vriendelijker en hartelijker, eigenlijk "meer zuiders", bejegend wordt dan in Vlaanderen. Bij ons ben ik reeds meermaals geconfronteerd geweest met knorrige, stugge mensen.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 15:24   #10223
VerenigdeNederlanden
Burger
 
Geregistreerd: 23 april 2010
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Zou het niet andersom zijn in de zin dat u veel moeite hebt met de kritiek op uw land?
ik heb genoeg kritiek op mijn eigen land. en een ander mag dat gefundeerd verkondigen even een voorbeeldje :

als u zegt het drugsbeleid is slecht want zo gaan veel jongeren aan de drugs.

dan zeg ik u hebt gelijk.

als u zegt de slavenhandel is een donkere pagina in het boek nederland,

zeg ik weer daar heeft u gelijk in.

maar als u aankomt met onderdrukking dit onderdrukking dat over noord-brabant en limburg dan moet ik u toch echt even terecht wijzen. onderdrukking waren er ook in de zuidelijke nederlanden, daar waren de spanjaarden ( een volk wat totaal geen feeling had met het stuk grond wat ze in het noorden (de nederlanden) hadden, wij waren enkel een win gewest), er zijn vele protestanten en ook katholieken vermoord door de spanjaarden de heersers over de zuidelijke nederlanden
VerenigdeNederlanden is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 15:27   #10224
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat dat dan ook moge wezen...Ik kan alleen maar zeggen dat, wanneer ik eens ga shoppen in Nederland, ik er doorgaans vriendelijker en hartelijker, eigenlijk "meer zuiders", bejegend wordt dan in Vlaanderen. Bij ons ben ik reeds meermaals geconfronteerd geweest met knorrige, stugge mensen.
Ik heb nooit gezegd dat alle Nederlanders onvriendelijk zijn. Wel dat ze in het buitenland vaak arrogant zijn, dat ze 'zuinig' zijn en dat ze vaak met hun vingertje in de lucht gaan in de zin dat ze vaak dominant zijn. Tenminste die indruk geven ze in ieder geval wel. Maar er zullen zeker een hele boel Nederlanders die anders zijn.

Nu, troost u, binnen 30 ?* 40 jaar zullen al die 'regionale' verschillen erg getemperd zijn.

Laatst gewijzigd door system : 3 mei 2010 om 15:27.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 15:28   #10225
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VerenigdeNederlanden Bekijk bericht
ik heb genoeg kritiek op mijn eigen land. en een ander mag dat gefundeerd verkondigen even een voorbeeldje :

als u zegt het drugsbeleid is slecht want zo gaan veel jongeren aan de drugs.

dan zeg ik u hebt gelijk.

als u zegt de slavenhandel is een donkere pagina in het boek nederland,

zeg ik weer daar heeft u gelijk in.

maar als u aankomt met onderdrukking dit onderdrukking dat over noord-brabant en limburg dan moet ik u toch echt even terecht wijzen. onderdrukking waren er ook in de zuidelijke nederlanden, daar waren de spanjaarden ( een volk wat totaal geen feeling had met het stuk grond wat ze in het noorden (de nederlanden) hadden, wij waren enkel een win gewest), er zijn vele protestanten en ook katholieken vermoord door de spanjaarden de heersers over de zuidelijke nederlanden
Ik sprak over de onderdrukking in de staatslanden door de Republiek toen. Dat was zeker het geval.

Laatst gewijzigd door system : 3 mei 2010 om 15:29.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 15:41   #10226
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat is vlakaf onjuist. Wij Vlamingen zijn wel meer 'zuiders' . Wij kijken anders tegen het leven aan dan in het noorden.
Heeft u wel eens naar een historische kaart van de Zuidelijke Nederlanden gekeken? Gebieden die vroeger nederlandstalig waren, zijn nu volledig franstalig. En dan hebben we het niet alleen over Brussel.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 15:54   #10227
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Heeft u wel eens naar een historische kaart van de Zuidelijke Nederlanden gekeken? Gebieden die vroeger nederlandstalig waren, zijn nu volledig franstalig. En dan hebben we het niet alleen over Brussel.

We moeten dit goed nuanceren. Frans was in de vroegere tijd de taal van de machtigen. Dat was al zo zoals u wellicht weet in de tijd van de hertogen van Bourgondië, dat was zelfs zo in de tijd van Karel V. De strijdkreet van de Geuzen was toen ook reeds in het Frans (fidelles au Roy jusques ?* la besace). Uw Willem van Oranje sprak vooral Frans. De verfransing tijdens de Oostenrijkse periode ging steeds maar door, zodanig dat Maria Theresia verordeningen moest uitvaardigen die inhielden dat de rechtsgangen bij het Hof van Beroep ook mocht worden ingeleid in het Nederlands. Onder de Franse periode kreeg het Frans nogmaals een impuls. Zelfs het Nederlandse wapenschild is in het Frans. Willem I dacht dat het een makkie zou zijn alles terug te 'vernederduitschen' door taalwetten en de taaldwang in het VKN. Ook hij beet zijn tanden stuk op dit probleem en moest de taaldwang opgeven op het einde van zijn bewind. De reactie tegen de taal van de vreemde bezetters (hollanders) maakte dat vanaf 1830 het Frans weer de kop opstak.

Tegen dit licht moet u de verfransing zien. En nu is die gestopt behalve nog in de Vlaamse Rand. Maar hier stelt zich een probleem omdat in sommige gemeenten aldaar de Franstalige bevolking een percentage uitmaakt van boven de 60% tot zelfs boven 80%.

Laatst gewijzigd door system : 3 mei 2010 om 16:03.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 16:05   #10228
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
We moeten dit goed nuanceren. Frans was in de vroegere tijd de taal van de machtigen. Dat was al zo zoals u wellicht weet in de tijd van de hertogen van Bourgondië, dat was zelfs zo in de tijd van Karel V. De strijdkreet van de Geuzen was toen ook reeds in het Frans (fidelles au Roy jusques ?* la besace). Uw Willem van Oranje sprak vooral Frans. De verfransing tijdens de Oostenrijkse periode ging steeds maar door, zodanig dat Maria Theresia verordeningen moest uitvaardigen die inhielden dat de rechtsgangen bij het Hof van Beroep ook mocht worden ingeleid in het Nederlands. Onder de Franse periode kreeg het Frans nogmaals een impuls. Zelfs het Nederlandse wapenschild is in het Frans. Willem I dacht dat het een makkie zou zijn alles terug te 'vernederduitschen' door taalwetten en de taaldwang in het VKN. Ook hij beet zijn tanden stuk op dit probleem en moest de taaldwang opgeven op het einde van zijn bewind. De reactie tegen de taal van de vreemde bezetters (hollanders) maakte dat vanaf 1830 het Frans weer de kop opstak.

Tegen dit licht moet u de verfransing zien. En nu is die gestopt behalve nog in de Vlaamse Rand. Maar hier stelt zich een een probleem omdat in sommige gemeenten aldaar de Franstalige bevolking een percentage uitmaakt van boven de 60% tot zelfs boven 80%.
U tracht het nu te verklaren. Maar zelfs als dat allemaal waar is, dan nog blijft staan: Vlaanderen is meer verfranst dan Zuid-Nederland verhollandst. En toch blijft u Hollanders maar onderdrukkers noemen, maar franstaligen nooit. U maakt zich hier op dit forum drukker over de Hollandse taal die wordt opgedrongen aan de Vlamingen, dan over de nog steeds bestaande verfransingsdruk.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 16:28   #10229
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
U tracht het nu te verklaren. Maar zelfs als dat allemaal waar is, dan nog blijft staan: Vlaanderen is meer verfranst dan Zuid-Nederland verhollandst. En toch blijft u Hollanders maar onderdrukkers noemen, maar franstaligen nooit. U maakt zich hier op dit forum drukker over de Hollandse taal die wordt opgedrongen aan de Vlamingen, dan over de nog steeds bestaande verfransingsdruk.
Ofwel bent u van slechte wil ofwel doet u zich niet echt de moeite om het te begrijpen. U hebt het altijd over de taal. Wanneer ik het heb over onderdrukking in de Generaliteitslanden door de Republiek, ging het natuurlijk niet over de taal. Taal was in die tijd niet belangrijk. Iedereen sprak toen zijn streektaal (alhoewel, de geschreven taal in de Republiek in feite Hollands was). En met die nuance dat de Friezen onderdrukt werden op taalvlak (herinner u het Hollands gezegde: het Fries is de taal van de koeienstal') tot in de jaren '50, ja eigenlijk tot in de jaren '90.

Natuurlijk noem ik de Franstaligen in die tijd onderdrukkers. Wanneer men zijn eigen moedertaal onderwezen kreeg in het Frans, ja dan was dat zeker onderdrukking.

Maar dat Nederland minder verhollanst zou zijn dan België verfranst, dat moet u verwijzen naar het rijk der fabelen. Vlaanderen is niet meer verfranst en wordt niet meer verfranst op uitzonderingen in de Rand, maar Nederland is en blijft onheroeppelijk, ik herhaal, onheroeppelijk verhollandst!

Laatst gewijzigd door system : 3 mei 2010 om 16:35.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 16:37   #10230
Sus Iratus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2008
Locatie: Muzelmaniakië
Berichten: 6.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar dat Nederland minder verhollanst zou zijn dan België verfranst, dat moet u verwijzen naar het rijk der fabelen. Vlaanderen is niet meer verfranst en wordt niet meer verfranst op uitzondering in de Rand, maar Nederland is en blijft onheroeppelijk, ik herhaal, onheroeppelijk verhollandst!
Vertel eens system, waaruit bestaat die onherroepelijke (met dubbel r en een enkele p) 'verhollandsing' dan? Hoe uit zich dat?
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 16:40   #10231
Fetai
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2008
Locatie: Lotryk
Berichten: 766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
U tracht het nu te verklaren. Maar zelfs als dat allemaal waar is, dan nog blijft staan: Vlaanderen is meer verfranst dan Zuid-Nederland verhollandst. En toch blijft u Hollanders maar onderdrukkers noemen, maar franstaligen nooit. U maakt zich hier op dit forum drukker over de Hollandse taal die wordt opgedrongen aan de Vlamingen, dan over de nog steeds bestaande verfransingsdruk.
Wij Zuid-Nederlanders voelen ons niet verhollandst, dat heeft system maar te accepteren. System is een schoolvoorbeeld van de indoctrinatie door de Franstalige elite die alles op alle gespeeld hebben om de Vlamingen op te zetten tegen de Nederlanders. En dat is hun in zekere mate gelukt, dat bewijzen system en consorten dagelijks op dit forum wanneer zij hun gal spuien op die verrekte ollanders.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 16:47   #10232
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Vertel eens system, waaruit bestaat die onherroepelijke (met dubbel r en een enkele p) 'verhollandsing' dan? Hoe uit zich dat?
Ik geef u nu één voorbeeld. Een heel simpel voorbeeld, maar dat illustrerend is.

De meeste Nederlanders zowel de Noorderlijke als de Zuidelijke Nederlanders zijn voor de Oranjes. De katholieke staatslanden echter indertijd en hun bevolking hadden eigenlijk helemaal niets vandoen met die noordelijke protestantse Oranjes. Eerder het tegendeel... Nu echter, op de dag van vandaag, zitten ze op koninginnedag driftig te waaien met Oranje-vlaggetjes.

Zo zijn er nog tal tal van andere voorbeelden.

Laatst gewijzigd door system : 3 mei 2010 om 16:50.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 16:50   #10233
Fetai
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2008
Locatie: Lotryk
Berichten: 766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik geef u nu één voorbeeld. Een heel simpel voorbeeld, maar dat illustrerend is.

De meeste Nederlanders zowel de Noorderlijke als de Zuidelijke Nederlanders zijn voor de Oranjes. De katholieke staatslanden echter indertijd en hun bevolking hadden eigenlijk helemaal niets vandoen met die protestantse Oranjes. Integendeel. Nu, echter, op de dag van vandaag, zitten ze op koninginnedag driftig te waaien met Oranje-vlaggetjes.

Zo zijn er nog tal tal van andere voorbeelden.
De meeste mensen denken niet na en verkiezen het vertrouwde over het vreemde. Daarom hebben wij hier nog steeds een monarchie en woont u nog steeds in België.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 16:52   #10234
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ofwel bent u van slechte wil ofwel doet u zich niet echt de moeite om het te begrijpen. U hebt het altijd over de taal. Wanneer ik het heb over onderdrukking in de Generaliteitslanden door de Republiek, ging het natuurlijk niet over de taal. Taal was in die tijd niet belangrijk. Iedereen sprak toen zijn streektaal (alhoewel, de geschreven taal in de Republiek in feite Hollands was). En met die nuance dat de Friezen onderdrukt werden op taalvlak (herinner u het Hollands gezegde: het Fries is de taal van de koeienstal') tot in de jaren '50, ja eigenlijk tot in de jaren '90.

Natuurlijk noem ik de Franstaligen in die tijd onderdrukkers. Wanneer men zijn eigen moedertaal onderwezen kreeg in het Frans, ja dan was dat zeker onderdrukking.

Maar dat Nederland minder verhollanst zou zijn dan België verfranst, dat moet u verwijzen naar het rijk der fabelen. Vlaanderen is niet meer verfranst en wordt niet meer verfranst op uitzonderingen in de Rand, maar Nederland is en blijft onheroeppelijk, ik herhaal, onheroeppelijk verhollandst!
Pats, boem, klets.... nagel recht op z'n kop.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 16:53   #10235
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Vertel eens system, waaruit bestaat die onherroepelijke (met dubbel r en een enkele p) 'verhollandsing' dan? Hoe uit zich dat?
Zit U weer zonder argumenten als U zich weer moet verlagen tot schoolmeestertje en kommaneuken ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 16:54   #10236
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
De meeste mensen denken niet na en verkiezen het vertrouwde over het vreemde. Daarom hebben wij hier nog steeds een monarchie en woont u nog steeds in België.
Het vreemde voor het katholieke staatslanden in die tijd was het protestantse noorden. Maar na eeuwenlang Hollands bewind en de Hollandse knoet, is de bevolking van generaliteitslanden uiteindelijk gezwicht. Wie kan het hen kwalijk nemen na eeuwenlange miserie?

Laatst gewijzigd door system : 3 mei 2010 om 16:55.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 16:57   #10237
Fetai
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2008
Locatie: Lotryk
Berichten: 766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het vreemde voor het katholieke staatslanden in die tijd was het protestantse noorden. Maar na eeuwenlang Hollands bewind, is de bevolking van generaliteitslanden uiteindelijk gezwicht. Wie kan het hen kwalijk nemen na eeuwenlange miserie?
Verklaar u nader, volgens mij bronnen is het katholieke geloof nog altijd de dominante godsdienst in het zuiden des lands, sterker nog, het is de dominante godsdienst in heel Nederland.

Laatst gewijzigd door Fetai : 3 mei 2010 om 17:00.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 16:57   #10238
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik geef u nu één voorbeeld. Een heel simpel voorbeeld, maar dat illustrerend is.

De meeste Nederlanders zowel de Noorderlijke als de Zuidelijke Nederlanders zijn voor de Oranjes. De katholieke staatslanden echter indertijd en hun bevolking hadden eigenlijk helemaal niets vandoen met die noordelijke protestantse Oranjes. Eerder het tegendeel... Nu echter, op de dag van vandaag, zitten ze op koninginnedag driftig te waaien met Oranje-vlaggetjes.

Zo zijn er nog tal tal van andere voorbeelden.
Zou dat komen doordat de Oranjes verbonden zijn met belangrijke momenten van ons hele land, van de bevrijding van de Spanjaarden af, en niet alleen met 'Holland'?
Oranjes hebben net zo min iets te maken met Holland als met de rest van het land.
Of andersom, net zoveel met de rest van het land als met Holland. Tja, hun woonst staat in Holland, maar dat is het dan ook?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 16:58   #10239
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Overigens maar deels, want de Oranjes zijn ook sterk verbonden met Gelderland.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 16:59   #10240
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Zou dat komen doordat de Oranjes verbonden zijn met belangrijke momenten van ons hele land, van de bevrijding van de Spanjaarden af, en niet alleen met 'Holland'?
Oranjes hebben net zo min iets te maken met Holland als met de rest van het land.
Of andersom, net zoveel met de rest van het land als met Holland. Tja, hun woonst staat in Holland, maar dat is het dan ook?
Vertel jij me eens wat uw huidige Koningin Bea daarmee nog te maken heeft.
En nu we toch bezig zijn, wat had de Prins Gemaal Bernhardt daarmee te maken ?
Waarom geilen bijna alle Nederlandse mannen op Maxima ? Ja U ook.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be