Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 mei 2010, 16:30   #10301
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.467
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het zuiden was katholiek. Protestanten hadden daar niets te zoeken. En zeker niet een Calvinistische Republiek!
Onwaar, het calvinisme heeft zich vanuit het Zuiden over de rest van de Nederlanden verspreid. Na 1585 hebben de protestanten moeten vluchten naar het Noorden vanwege het bewind van Filips.
__________________
VSSE, kijk goed mee:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 16:32   #10302
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het zuiden was katholiek. Protestanten hadden daar niets te zoeken. En zeker niet een Calvinistische Republiek!
Een mooi staaltje van jouw onverdraagzame paternostermentaliteit! Het Calvinisme heeft in de Zuidelijke Nederlanden een hele grote aanhang gekend. Vóór 1585 was het hier proportioneel beter vertegenwoordigd dan in het Noorden. Jij weet dat ook, maar je zult het natuurlijk ontkennen.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 16:35   #10303
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het zuiden was katholiek. Protestanten hadden daar niets te zoeken. En zeker niet een Calvinistische Republiek!
oeioeioei, wat ga je hiermee op je plaat

Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 16:37   #10304
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar als u weet wat ik bedoel, waarom vraagt u het dan?

Overigens is 'krekelig' Vlaams. Zuid-Nederlands dus. En het wordt zeer veel gebruikt hier bij ons. Tikt u overigens maar eens het woord 'krekelig' in op internet.

Maar u zult, weer eens, uw schoolmeesterachtige neigingen niet hebben kunnen bedwingen neem ik aan.
"Krekelig" is gewoon krom Nederlands. Dus niet geschikt om in een forumdiscussie te gebruiken.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 16:39   #10305
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Een mooi staaltje van jouw onverdraagzame paternostermentaliteit! Het Calvinisme heeft in de Zuidelijke Nederlanden een hele grote aanhang gekend. Vóór 1585 was het hier proportioneel beter vertegenwoordigd dan in het Noorden. Jij weet dat ook, maar je zult het natuurlijk ontkennen.
Dat mag wel allemaal zo zijn, maar de calvinisten in de Generaliteitslanden waren maar een zeer zeer kleine minderheid. En toch werden de Staatslanden en zijn katholieke bevolking opgezateld met een zeer onverdraagzamen calvinistische republiek. Dat zijn de feiten. En dat is al helemaal wat anders dan uw ijdel gepraat.

Laatst gewijzigd door system : 7 mei 2010 om 16:42.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 16:43   #10306
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
"Krekelig" is gewoon krom Nederlands. Dus niet geschikt om in een forumdiscussie te gebruiken.
Pff, 'krom Nederlands'. Maak maar dat uw redeneringen niet krom zijn schoolmeester.

Laatst gewijzigd door system : 7 mei 2010 om 16:44.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 16:45   #10307
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.467
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat mag wel allemaal zo zijn, maar de calvinisten in de Generaliteitslanden waren maar een zeer kleine minderheid. En toch werden de Staatslanden en zijn katholieke bevolking opgezateldmet een zeer onverdraagzamen calvinistische republiek. Dat zijn de feiten. En dat is al helemaal wat anders dan uw ijdel gepraat.
De definitie van het begrip 'objectief onderzoeker' wordt weer breder. Volgens system:
1) zijn er niet ongeveer zes miljoen Joden vermoord door de Nazi's.
2) zijn er niet minimaal vijf miljoen Congolezen over de kling gejaagd door het bewind van Leopold.
3) heeft het Nederlandse kolonialisme tien miljoen slachtoffers geeist.
4) heeft het calvinisme geen aanhang gehad in de Zuidelijke Nederlanden.
__________________
VSSE, kijk goed mee:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 7 mei 2010 om 16:47.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 16:51   #10308
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
De definitie van het begrip 'objectief onderzoeker' wordt weer breder. Volgens system:
1) zijn er niet ongeveer zes miljoen Joden vermoord door de Nazi's.
2) zijn er niet minimaal vijf miljoen Congolezen over de kling gejaagd door het bewind van Leopold.
3) heeft het Nederlandse kolonialisme tien miljoen slachtoffer geeist.4) heeft het calvinisme geen aanhang gehad in de Zuidelijke Nederlanden.

Punt 3 heb ik niet in die bewoordingen gesteld. En u weet dit maar al te best. Ik heb gezegd dat ik evengoed kan zeggen dat het Nederlands kolonialisme 10.000.000 slachtoffers heeft gemaakt in 5 eeuwen tijd wanneer u poneert dat de Belgen in Congo Vrijstaat in 23 jaar 5.000.000 zwarten hebben vermoord.

En wat punt 4 betreft. Ik zeg niet dat het calvinisme geen aanhang had. U verdraait -weer eens- mijn woorden. Ik zeg dat de calvinisten een zeer kleine minderheid uitmaakten. Uit een recent onderzoek is nogmaals gebleken dat men het aantal calvinisten in die tijd in het Noorden niet hoger mag schatten dan 10 ?* 12 % van de hele Hollandse bevolking.

Laatst gewijzigd door system : 7 mei 2010 om 16:52.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 17:52   #10309
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat mag wel allemaal zo zijn, maar de calvinisten in de Generaliteitslanden waren maar een zeer zeer kleine minderheid. En toch werden de Staatslanden en zijn katholieke bevolking opgezateld met een zeer onverdraagzamen calvinistische republiek. Dat zijn de feiten. En dat is al helemaal wat anders dan uw ijdel gepraat.
De katholieken konden in de tijd van de Republiek katholiek blijven.
Onder het Spaanse bewind in Belgie werden de protestanten verdreven.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 17:57   #10310
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar als u weet wat ik bedoel, waarom vraagt u het dan?

Overigens is 'krekelig' Vlaams. Zuid-Nederlands dus. En het wordt zeer veel gebruikt hier bij ons. Tikt u overigens maar eens het woord 'krekelig' in op internet.

Maar u zult, weer eens, uw schoolmeesterachtige neigingen niet hebben kunnen bedwingen neem ik aan.
148 treffers, wellicht van mensen die het woord 'kregelig' verkeerd spellen en/of uitspreken.[/schoolmeestermodus]
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 18:45   #10311
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
148 treffers, wellicht van mensen die het woord 'kregelig' verkeerd spellen en/of uitspreken.[/schoolmeestermodus]



Ik denk dat ze 'krekelig' schrijven omdat ze het ook zo uitspreken. 'Krekelig' vindt men terug in het Brabants, maar ook in het West-Vlaams. Maar er is meer.

Zo vermeldt een oud 'Nedertuitsch-Fransch' woordenboek van 1729, uitgegeven in Utrecht en in Amsterdam en opgedragen aan Hendrik Friso.

Citaat:
Krekelig: bijv. w. Knorrig, gemelijk, dat is een krekelig kind.
Het is dus wel degelijk Nederlands en zeker Zuid-Nederlands.


Daarentegen, het woordje 'kregelig' staat er als dusdanig niet in. Dit woord wordt doorverwezen naar een ander woord, met name: 'krijgelig'. En daar heeft het de betekenis van 'hardnekkig'. Een heel andere betekenis dus.

Besluit na dit korte taalkundig onderzoek.
Zo te zien, en volgens dit woordenboek, is het woord 'kregelig' fout, maar is 'krekelig' het enige echte Nederlandse woord van oudsher met die betekenis. Met ander woorden: van Dale sloeg de bal volledig mis.

Het is maar dat u het weet.

Laatst gewijzigd door system : 7 mei 2010 om 19:14.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 19:19   #10312
Europahater
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Locatie: Nederland
Berichten: 763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat mag wel allemaal zo zijn, maar de calvinisten in de Generaliteitslanden waren maar een zeer zeer kleine minderheid. En toch werden de Staatslanden en zijn katholieke bevolking opgezateld met een zeer onverdraagzamen calvinistische republiek. Dat zijn de feiten. En dat is al helemaal wat anders dan uw ijdel gepraat.
Katholieken zijn kindermisbruikers. Hoe meer we uitwijden over dat Roomse tuig hoe meer walgelijke feiten er aan het licht komen. Ik heb sowieso een hekel aan religie en hun halfzachte aanhangers.
Europahater is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 19:39   #10313
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europahater Bekijk bericht
Katholieken zijn kindermisbruikers. Hoe meer we uitwijden over dat Roomse tuig hoe meer walgelijke feiten er aan het licht komen. Ik heb sowieso een hekel aan religie en hun halfzachte aanhangers.


Rabbijn misbruikte kinderen.

Rabbijn Yaakov Weis, oprichter van Chabad of Colonie and the Chabad Hebrew School is aangeklaagt voor het misbruiken van 2 jongens. Hij heeft ze ook gevraagt om niets tegen hun ouders en de politie te zeggen.

"Yaakov Weiss, 29, founder of the Chabad of Colonie and the Chabad Hebrew School, was initially charged in City Court last fall with sexually abusing the two 13-year-olds in 2007.

He was arraigned Tuesday in Albany County Court on a superseding four-count indictment that includes those charges, as well as allegations he tried to convince one of the two youngsters to lie about the sex abuse to his mother and police."



32 jaar celstraf voor pedofiele rabbijn
Geplaatst door onze redactie op dinsdag 13 april 2010 om 08:30u
NEW YORK - Een rabbijn ui New York is veroordeeld tot 32 jaar celstraf omdat hij in 2004 en 2005 herhaaldelijk een 16- jarige jongen aanrandde.
De rabbijn kan pas na 10 jaar en 9 maanden verblijf in de gevangenis vervroegde vrijlating aanvragen, aldus het parket van Brooklyn.

De man moet zich later ook nog voor de rechter verantwoorden voor twee andere pedofiliezaken.



Ook aan u: het is maar dat u het weet.

Laatst gewijzigd door system : 7 mei 2010 om 19:45.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 19:44   #10314
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ook aan u: het is maar dat u het weet.
Wat hebben de Joden er nou weer mee te maken?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 19:47   #10315
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Wat hebben de Joden er nou weer mee te maken?
Kindermisbruik komt voor bij alle soorten van bedienaars van erdiensten. Niet alleen bij christelijke. En onze Eurpahater schijnt dit wat over het hoofd te zien. Of dat nu moedwillig is, zal ik maar in het midden laten. Ook bij dominees zitten pedofielen trouwens. In elke beroep kan men wel hier en daar een pedofiel vinden.

Laatst gewijzigd door system : 7 mei 2010 om 19:49.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 19:50   #10316
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Kindermisbruik komt voor bij alle soorten van bedienaars van erdiensten. Niet alleen bij christelijke. En onze Eurpahater schijnt dit wat over het hoofd te zien. Of dat nu moedwillig is, zal ik maar in het midden laten. Ook bij dominees zitten pedofielen trouwens. In elke beroep kan men wel hier en daar een pedofiel vinden.
Het probleem bij de RKK is niet dat het voorkomt. Het probleem ligt erin dat de oorzaak daarvan ligt bij het celibaat, en, nog veel erger, dat het misbruik door de organisatie zélf stelselmatig achtergehouden wordt.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 19:51   #10317
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Het probleem bij de RKK is niet dat het voorkomt. Het probleem ligt erin dat de oorzaak daarvan ligt bij het celibaat, en, nog veel erger, dat het misbruik door de organisatie zélf stelselmatig achtergehouden wordt.
Rabbijnen zijn geen vrijgezellen. En dominees evenmin. Veruit de meeste gevallen van pedofiele incest worden gepleegd door getrouwde mensen.

Laatst gewijzigd door system : 7 mei 2010 om 19:52.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 19:52   #10318
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik denk dat ze 'krekelig' schrijven omdat ze het ook zo uitspreken. 'Krekelig' vindt men terug in het Brabants, maar ook in het West-Vlaams. Maar er is meer.

Zo vermeldt een oud 'Nedertuitsch-Fransch' woordenboek van 1729, uitgegeven in Utrecht en in Amsterdam en opgedragen aan Hendrik Friso.



Het is dus wel degelijk Nederlands en zeker Zuid-Nederlands.


Daarentegen, het woordje 'kregelig' staat er als dusdanig niet in. Dit woord wordt doorverwezen naar een ander woord, met name: 'krijgelig'. En daar heeft het de betekenis van 'hardnekkig'. Een heel andere betekenis dus.

Besluit na dit korte taalkundig onderzoek.
Zo te zien, en volgens dit woordenboek, is het woord 'kregelig' fout, maar is 'krekelig' het enige echte Nederlandse woord van oudsher met die betekenis. Met ander woorden: van Dale sloeg de bal volledig mis.

Het is maar dat u het weet.
Bedankt voor de info. Ik ben het wel niet helemaal met je eens over je uitleg over Van Dale en taalevolutie, maar dat is stof voor een andere discussie.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 19:57   #10319
Europahater
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Locatie: Nederland
Berichten: 763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
32 jaar celstraf voor pedofiele rabbijn
[i]Geplaatst door onze redactie op dinsdag 13 april 2010 om 08:30u
NEW YORK - Een rabbijn ui New York is veroordeeld tot 32 jaar celstraf omdat hij in 2004 en 2005 herhaaldelijk een 16- jarige jongen aanrandde.
De rabbijn kan pas na 10 jaar en 9 maanden verblijf in de gevangenis vervroegde vrijlating aanvragen, aldus het parket van Brooklyn.
.
Natuurlijk gebeurt het in elke religie maar niet in die mate zou als dat van toepassing was in de katholieke kerk. Bovendien vind ik het RKK een belediging voor het echte Christendom.

Het echte christendom vind ik eerder bij deze kerken terug:



of deze bijvoorbeeld: Reverend Pat Robertson



Ondanks dat ze zeer star denken over homosexuelen behoren zij wel tot de echte vertegenwoordigers van het Christendom en niet die halfzachte nazi sinterklaas uit Vaticanstadt.

Laatst gewijzigd door Europahater : 7 mei 2010 om 19:59.
Europahater is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 19:59   #10320
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europahater Bekijk bericht
Natuurlijk gebeurt het in elke religie maar niet in die mate zou als dat van toepassing was in de katholieke kerk. Bovendien vind ik het RKK een belediging voor het echte Christendom.

Het echte christendom vind ik eerder bij deze kerken terug:



of deze bijvoorbeeld: Reverend Pat Robertson

Wat weet u nu over het 'echte' christendom Geen iota volgens mij. Maar ik kan me vergissen natuurlijk.

Laatst gewijzigd door system : 7 mei 2010 om 20:00.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be