Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 mei 2008, 10:50   #1041
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Maar volgens mij zal Arabisch wel een wettelijk statuut krijgen in het onafhankelijke Vlaanderen.
Dat kan niet anders.
Het punt bestaat eruit dat Vlaanderen niet aan anderen (op morele grond dan nog) regels wil opleggen die we zelf niet willen naleven.

Het punt bestaat eruit dat de Franstaligen in Belgie (jij als tekstboekvoobeeld) zonder een maat te missen beide richtingen van een argument kunnen bepleiten, waar de enige rode draad is dat de Franstaligen altijd gelijk hebben.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2008, 11:11   #1042
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor je minister wordt, moet je volgens mij al iemand van de wereld zijn.
Ik ken ook zo'n aspirant-ministertje, dat blijkbaar niet wist dat er voor de term SNCB ook een Nederlands equivalent bestond.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2008, 11:12   #1043
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ik ken ook zo'n aspirant-ministertje, dat blijkbaar niet wist dat er voor de term SNCB ook een Nederlands equivalent bestond.
Zou allemaal niet mogen.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2008, 11:18   #1044
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zou allemaal niet mogen.

Van Vlamingen toch niet, hé?

Tegenover het gerotzooi en de smeerlapperij van de Franstaligen daarentegen is er niemand toleranter dan jij.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 17 mei 2008 om 11:19.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2008, 11:59   #1045
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Is het vooruitzicht op een goedbetaalde job dan niet genoeg als aanmoediging?

In de praktijk blijken zeer weinig franstaligen ècht bereid om de moeite te doen Nederlands te leren wanneer dat het gemakkelijkste gaat: als ze nog op de schoolbanken zitten.

Maar tijdens de 4 uur Nederlands per week houden ze zich in meerderheid liever bezig met:

- de taak Geschiedenis, Wiskunde of Godsdienst die ze de vorige dag al hadden moeten afgeven alsnog snel snel in elkaar te flansen (want gisteravond moesten ze absoluut nog tot na middernacht op MSN zitten tsjetten, of anders dat nieuwe 'jeu' voor hun Plééstééshonn uitproberen)

- te studeren voor de overhoring Frans, Engels of Biologie die hen het volgende uur wacht (want gisteravond was er 'foot' op TV, of 'Prison Break')

- te slapen

- SMS-jes te sturen naar vriend en vijand

- in hun neus te peuteren en te zien of ze met de productie d�*�*rvan niet een leuk balletje kunnen maken dat ze dan kunnen wegschieten

- hun buurjongen of buurmeisje lastig te vallen omdat de hormonen in het bloed ook hun rechten hebben

- 'Je bèse les flic' of 'fuk the polis' of '1080 represent' in de schoolbanken te krassen

- 'je t'emerde' op de tafeltjes te schrijven, of anders wel een slechte imitatie van een manga-figuur te tekenen

- de vlucht van de duiven of de vorm van de wolken daarbuiten te bestuderen

- hun teennagels te lakken, of hun vingernagels te knippen, of zich te maquilleren

- ruzie te zoeken met de lerares ('pute', 'connasse', ...)

enzovoort, enzovoort, enzovoort

De weinige leerlingen die wèl hun best willen doen en wèl willen opletten zijn steevast 'sale flamands',

en tijdens de maanden juli en augustus wordt zowat alles wat 'les supérieurs' alsnog van de lessen wisten te onthouden (er zijn nl. helaas ook nog 'les examins') natuurlijk zo snel mogelijk vergeten.

(Ik spreek uit ervaring, want ik geef nu toch al een tijdje les aan een 'franstalig' publiek.

Wat ik van mijn collega's van het lager secundair hoor belooft alleszins géén beterschap voor de toekomst.

Een paar jaar geleden leek er even hoop op verbetering, maar nu word ik met de dag pessimistischer, hoor.)

En dan, een paar jaar nadat die mannen en vrouwen dan uiteindelijk van dat secundair onderwijs verlost raakten, moeten ze noodgedwongen alsnog avondlessen Nederlands gaan volgen, maar tegenwoordig lukt ook d�*t niet meer, want de cursussen zitten VOL, nl. met nieuwkomers die veel minder gebukt gaan onder de vooroordelen tegenover het Nederlands of de Vlamingen dan onze 'landgenoten'. En dan moeten ze privé-lessen gaan nemen, maar dat is natuurlijk wel een pak duurder!
Ik heb nog een tijdje les gegeven in Antwerpen, en dat is EXACT hetzelfde, daarom ben ik er al na een jaar mee gestopt. Vroeger was dat ook al een beetje zo, maar tegenwoordig kun je toch zeggen dat de jeugd zero discipline of respect heeft, en dan vooral in grote steden. Misschien moet het onderwijsconcept toch herzien worden, en moeten autoriteit en discipline terug belangrijker worden, in plaats van mooie maar in de praktijk moeilijk realiseerbare waarden als inbreng en participatie van de leerlingen. Zonder discipline bereik je niets.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2008, 12:26   #1046
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik vind het veelzeggend, dat u zomaar de Franquistische propaganda overneemt dat ETA en Batasuna hetzelfde zouden zijn. Het wordt pas écht absurd wanneer je tevens zou gaan beweren dat EHAK en ETA iets met elkaar zouden gemeen hebben! (behalve dan dat ze beide strijden voor een onafhankelijk socialitisch Baskenland)

De Spaanse uitzonderingsrechtbanken (relikwieën uit de militaire dictatuur) hebben nooit enige overtuigende link tussen ETA en Batasuna aangetoond.

Maar de Spaanse staat gaat wel onverminderd voort met het opsluiten en folteren van politeke activisten. Systematisch worden politieke partijen, kranten, etc... verboden. Op die manier verbiedt de Spaanse junta iedere democratische meningsuiting, en is daardoor zelf de verantwoordelijke voor het ETA-geweld.

Nogal wiedes gezien de repressie van alles wat Baskisch is.

Waarom weigert de Spaanse staat daar dan een referendum over?

Ofwel hebt u geen flauw idee waarover u spreek, ofwel bent u een franquist.
Wat ik weet is dat Zapatero gesprekken wou aanknopen met de ETA, maar de ETA bomaanslagen blijft plegen. Ik weet ook dat Batasuna weigert om de aanslagen van ETA te veroordelen, en dat volgens justitie ETA gewoon de gewapende arm van Batasuna is. Tenslotte waarom vechten ze eigenlijk? Ik ben in San Sebastian/Donosta geweest, zo'n welvarende goed georganiseerde stad heb ik nog maar zelden gezien. Alles staat er in het Baskisch aangegeven, hoewel de meeste mensen op straat en in de café's Spaans spraken.
Oud 17 mei 2008, 12:32   #1047
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Wat ik weet is dat Zapatero gesprekken wou aanknopen met de ETA, maar de ETA bomaanslagen blijft plegen. Ik weet ook dat Batasuna weigert om de aanslagen van ETA te veroordelen, en dat volgens justitie ETA gewoon de gewapende arm van Batasuna is. Tenslotte waarom vechten ze eigenlijk? Ik ben in San Sebastian/Donosta geweest, zo'n welvarende goed georganiseerde stad heb ik nog maar zelden gezien. Alles staat er in het Baskisch aangegeven, hoewel de meeste mensen op straat en in de café's Spaans spraken.

Nationalisme is een drug hé.
Eenmaal daarvan gesnoven kun je niet meer stoppen met je verongelijkt te voelen.
Oud 17 mei 2008, 12:33   #1048
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Ik denk dat dat eigen is aan zowel vlaamse als waalse taalextremisten,als beslist moest worden dat de rand bij brussel moest komen zou u er ook niks mee inzitten dat de vlaming zijn geboortegrond verfranst zou worden nietwaar?
zou men u dan nog horen,of is het alleen als het andersom is?
Uw eenheid die u tussen de vakbonden ziet heeft ook al een ferme deuk gekregen,vermits de vlaamse en de Franstalige vakbonden al net als de politiek en de burger veel tegenstrijdigheden ondervinden.
Ik merk weinig van tegenstrijdigheden in de vakbond. Zolang Vlamingen overal in hun eigen taal terecht kunnen, is er toch geen probleem? In Brussel kun je op steeds meer plaatsen in het Nederlands terecht, zelfs op de markt van Clémenceau tegenwoordig. Maar er is een groot verschil tussen het opeisen van eigen rechten en de anderen verbieden hun taal te spreken. Dat is het verschil tussen goed en slecht nationalisme. Laat mij een voorbeeld nemen dat ik goed ken, in Kyrgyzstan in Centraal-Azië hebben Kirgiezen het recht overal in hun eigen taal terecht te kunnen, daarnaast staat alles ook in het Russisch aangeduid en spreekt iedereen ook Russisch als eerste of tweede taal. Niemand maakt daar een probleem van, en in Vlaanderen zou zoiets niet kunnen?
Oud 17 mei 2008, 12:36   #1049
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eenmaal daarvan gesnoven kun je niet meer stoppen met je verongelijkt te voelen.
En daar weten de Franstaligen in België alles van...
Oud 17 mei 2008, 12:36   #1050
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

opdat dat mogelijk wordt, moet iedereen eerst de taal van de ander kennen...
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2008, 12:37   #1051
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien nog geen zo'n slechte vergelijking. Ze willen ook steeds meer om hetzelfde effect te verkrijgen, Baskenland kent nu de grootste autonomie van alle regio's in Europa, maar nog is het niet genoeg, ze willen ook het Spaans wegzuiveren, terwijl de meerderheid der Basken Spaanstalig is.
Oud 17 mei 2008, 12:37   #1052
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
opdat dat mogelijk wordt, moet iedereen eerst de taal van de ander kennen...
Daar wordt aan gewerkt.
Oud 17 mei 2008, 12:38   #1053
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
En daar weten de Franstaligen in België alles van...
Er zijn nationalisten aan beide kanten vd taalgrens en die moeten dringend de wind uit de zeilen genomen worden.
Enkel wie polariseert, wordt nu beloond in ons kiessysteem.
Oud 17 mei 2008, 12:39   #1054
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien nog geen zo'n slechte vergelijking.
Bron:

http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/De...probleem.dhtml
Oud 17 mei 2008, 12:41   #1055
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik merk weinig van tegenstrijdigheden in de vakbond. Zolang Vlamingen overal in hun eigen taal terecht kunnen, is er toch geen probleem? In Brussel kun je op steeds meer plaatsen in het Nederlands terecht, zelfs op de markt van Clémenceau tegenwoordig. Maar er is een groot verschil tussen het opeisen van eigen rechten en de anderen verbieden hun taal te spreken. Dat is het verschil tussen goed en slecht nationalisme. Laat mij een voorbeeld nemen dat ik goed ken, in Kyrgyzstan in Centraal-Azië hebben Kirgiezen het recht overal in hun eigen taal terecht te kunnen, daarnaast staat alles ook in het Russisch aangeduid en spreekt iedereen ook Russisch als eerste of tweede taal. Niemand maakt daar een probleem van, en in Vlaanderen zou zoiets niet kunnen?
De democraat is daar weer met zijn communistische vrienden...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2008, 12:49   #1056
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heel interessant opiniestuk, dat vertolkt ook hoe ik er over denk.
Oud 17 mei 2008, 12:51   #1057
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heel interessant opiniestuk, dat vertolkt ook hoe ik er over denk.
2
moser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2008, 12:55   #1058
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert Bekijk bericht
Waarom wel ? Grenzen zijn politieke beslissingen . Liefst op democratische wijze vastgelegd door een democratische meerderheid . U mag proberen ze te verleggen tegen de 60 % democratische vlaamse meerderheid .
Je zal je hamer en sikkel goed kunnen gebruiken .....
ja, maar je wil toch ook een staatshervorming hé? En daarvoor is een 2/3 meerderheid nodig... dus, de Vlamingen houden de noodzakelijke uitbreiding van Brussel tegen (een uitbreiding die elke grote stad heeft gekend, zie mijn post over Londen)? Dat kunnen ze natuurlijk, maar alles heeft z'n consequenties.
Oud 17 mei 2008, 13:06   #1059
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert Bekijk bericht
U vergist zich ; in hun contact met de (franstalige) inwoners mogen de burgemeesters hun taal wel gebruiken ; meer zelfs, ze moeten de taal van de inwoner- waarmee ze in contact zijn gebruiken ; dit is de regel van de faciliteiten .
Maar faciliteiten zijn er enkel voor de inwoners . Dus als de bestuurders -als bestuurder onder elkaar zijn om te besturen (in schepencollege of gemeenteraad bijvoorbeeld) is het nederlands de verplichte werktaal .
Daar is niks onverdraagzaams aan .
En waarom mag er in het schepencollege geen taal gesproken worden die de meerderheid van de bevolking spreekt? Doet mij een beetje denken aan toestanden in Turks Koerdistan.
Oud 17 mei 2008, 13:09   #1060
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Procentueel is de bewering van Burkide zelfs nog uitgesprokener, aangezien het Vlaams Gewest 6x zoveel inwoners telt als het Brussels Gewest.
.
procentueel zijn de meer franstaligen in de rand dan nederlandstaligen in Brussel, dat is wat er gezegd werd.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be