Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 maart 2009, 13:49   #1061
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Wat moeten we niet als propaganda lezen! Het success van extreem-rechts en populisten �* la Vlaams Belang, Dedecker en N-VA toont juist dat Vlaanderen een serieus probleem heeft. Zonder Voorpost, TAK, Ijzerbrol en compagnie te vergeten.............
in Vlaanderen zijn dat apparte bewegingen, partijen. in Wallonië zitten die in andere partijen (in kartel zoals het FDF, of gewoon in de partij) en de anti-Vlaamse propaganda wordt verzorgd door belangrijke Franstalige zoals Le Soir en La Libre Belgique, gesteund door het rabiate anti-Vlaamse RTBF.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 13:51   #1062
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
het kenmerk bij uitstek van dictaturen is net datgene wat jij hier propageert: het uitroeien van cultuur en tradities.
Je denkt misschien aan Mao met zijn kulturele revolutie of zo. Maar ik zal je even Ayathollah Komeini citeren, of de Taliban, of onze (aiai, hier komt Godwin) goeie ouwe Adolf of zo he. Maar dat is in het recente verleden. Als je in de geschiedenis gaat kijken, vindt je bijna altijd dat het (totalitaire) gezag afkomstig is van een steun op tradities en kultuur, en dat oorlogen heel vaak gesteund waren op "cultuurconflicten".

Als de communisten een komaf wilden maken met kultuur en tradities, dan was het toch ook wel de kultuur en de tradities van absolute monarchen (de Tsar, en de Chinese keizer). De Amerikanen hebben komaf gemaakt met de cultuur en tradities van het imperiale Japan door ze met twee atoombommen van gedachten doen te wisselen, want anders gingen die zich te pletter vechten tot het laatste schoolmeiske, door hun "cultuur".

Ik ben helemaal voor het bestuderen van kulturen. Het is heel leerrijk. Maar ik ben tegen het vergoddelijken van een kultuur, sorry. Het heeft al voor teveel miserie gezorgd.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 13:51   #1063
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.918
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
in Vlaanderen zijn dat apparte bewegingen, partijen. in Wallonië zitten die in andere partijen (in kartel zoals het FDF, of gewoon in de partij) en de anti-Vlaamse propaganda wordt verzorgd door belangrijke Franstalige zoals Le Soir en La Libre Belgique, gesteund door het rabiate anti-Vlaamse RTBF.
Dubieuze evenementen �* la Zangfeest en uw Ijzerbrol zijn toch niet normaal in de 21ste eeuw..............
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 13:52   #1064
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Je denkt misschien aan Mao met zijn kulturele revolutie of zo. Maar ik zal je even Ayathollah Komeini citeren, of de Taliban, of onze (aiai, hier komt Godwin) goeie ouwe Adolf of zo he. Maar dat is in het recente verleden. Als je in de geschiedenis gaat kijken, vindt je bijna altijd dat het (totalitaire) gezag afkomstig is van een steun op tradities en kultuur, en dat oorlogen heel vaak gesteund waren op "cultuurconflicten".

Als de communisten een komaf wilden maken met kultuur en tradities, dan was het toch ook wel de kultuur en de tradities van absolute monarchen (de Tsar, en de Chinese keizer). De Amerikanen hebben komaf gemaakt met de cultuur en tradities van het imperiale Japan door ze met twee atoombommen van gedachten doen te wisselen, want anders gingen die zich te pletter vechten tot het laatste schoolmeiske, door hun "cultuur".

Ik ben helemaal voor het bestuderen van kulturen. Het is heel leerrijk. Maar ik ben tegen het vergoddelijken van een kultuur, sorry. Het heeft al voor teveel miserie gezorgd.
ok, akkoord, dus waarom zouden de Franstaligen in Vlaanderen hun cultuur niet mogen verrijken met het Nederlands?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 13:53   #1065
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Dubieuze evenementen �* la Zangfeest en uw Ijzerbrol zijn toch niet normaal in de 21ste eeuw..............
die interesseren mij niet, maar in een maatschappij met vrijheid van meningsuiting zie ik geen enkel probleem.

maar dat blijven kleinschalige projectjes, niet te vergelijken met de machine Le Soir-La Libre-RTBF-FDF.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 13:56   #1066
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik ga er vanuit dat je pasage over xenofobie over Vlaanderen gaat?
je leest teveel de Franstalige kranten, Vlaanderen is helemaal niet xenofoob, integendeel.
Wel, voor mij is het VB xenofoob, en haalt het een behoorlijk aandeel van de stemmen. Ik weet wel dat niet al die stemmen door xenofoob gedachtengoed wordt ingegeven, en ik kan ook sommig xenofoob gedachtengoed begrijpen (hoge, onbeteugelde jeugdkriminaliteit en weet ik veel), maar dat neemt niet weg dat "den ambiance" er toch wel is, nee ?

Als het VB niet xenofoob is, dan zijn ze toch wel heel onhandig in hun uitdrukkingen, zou ik stellen (terug naar de woestijn met een tent en 20 000 frank of zo wat was het ?)

De Franstalige kranten die ik lees hier spreken zo goed als niet over belgie (tenzij die moppen vertellen natuurlijk, zoals de premier die de Marseillaise zingt, daar lagen ze hier allemaal natuurlijk plat van 't lachen van). Meestal bekijk ik de standaard en HLN "online" als ik iets over belgie wil vernemen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 13:58   #1067
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wel, voor mij is het VB xenofoob, en haalt het een behoorlijk aandeel van de stemmen. Ik weet wel dat niet al die stemmen door xenofoob gedachtengoed wordt ingegeven, en ik kan ook sommig xenofoob gedachtengoed begrijpen (hoge, onbeteugelde jeugdkriminaliteit en weet ik veel), maar dat neemt niet weg dat "den ambiance" er toch wel is, nee ?

Als het VB niet xenofoob is, dan zijn ze toch wel heel onhandig in hun uitdrukkingen, zou ik stellen (terug naar de woestijn met een tent en 20 000 frank of zo wat was het ?)

De Franstalige kranten die ik lees hier spreken zo goed als niet over belgie (tenzij die moppen vertellen natuurlijk, zoals de premier die de Marseillaise zingt, daar lagen ze hier allemaal natuurlijk plat van 't lachen van). Meestal bekijk ik de standaard en HLN "online" als ik iets over belgie wil vernemen.
het VB interesseert me niet, zal er nooit op stemmen, mij interesseren de Vlamingen op zich. de Vlamingen die ik elke dag ontmoet. en ja, daar zijn er bij die nogal wat op de vreemdelingen commentaar geven. maar eens je er wat meer met praat, merk je dat dit nogal goed meevalt, en zeker te vergelijken valt met hoe andere nationaliteiten over vreemdelingen denken.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 14:01   #1068
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ok, akkoord, dus waarom zouden de Franstaligen in Vlaanderen hun cultuur niet mogen verrijken met het Nederlands?
Maar ze zijn welkom ! Ik vind gewoon dat dat prutstoegevingske, van aan die paar hardnekkige franstaligen die geen woord nederlands willen praten hun dan maar hun papierke in 't frans te geven en er een tekeningske bij te maken, de moeite niet waard om een gans land plat te leggen. Als het daarvan afhangt, en als dat de zaak kan oplossen, ocharme. Waarom niet ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 14:03   #1069
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.918
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wel, voor mij is het VB xenofoob, en haalt het een behoorlijk aandeel van de stemmen. Ik weet wel dat niet al die stemmen door xenofoob gedachtengoed wordt ingegeven, en ik kan ook sommig xenofoob gedachtengoed begrijpen (hoge, onbeteugelde jeugdkriminaliteit en weet ik veel), maar dat neemt niet weg dat "den ambiance" er toch wel is, nee ?

Als het VB niet xenofoob is, dan zijn ze toch wel heel onhandig in hun uitdrukkingen, zou ik stellen (terug naar de woestijn met een tent en 20 000 frank of zo wat was het ?)

De Franstalige kranten die ik lees hier spreken zo goed als niet over belgie (tenzij die moppen vertellen natuurlijk, zoals de premier die de Marseillaise zingt, daar lagen ze hier allemaal natuurlijk plat van 't lachen van). Meestal bekijk ik de standaard en HLN "online" als ik iets over belgie wil vernemen.
De Fransen hadden gewoon de nieuwe Belgische grap gevonden. Ik herinner me nog Harry Roselmack op TF1 zeggend zoiets als : "Vous connaissez la Brabançonne? Rassurez-vous, le Premier Ministre Belge non plus!"
Dat zegt genoeg, denk ik!

Laatst gewijzigd door Everytime : 6 maart 2009 om 14:06.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 14:08   #1070
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar ze zijn welkom ! Ik vind gewoon dat dat prutstoegevingske, van aan die paar hardnekkige franstaligen die geen woord nederlands willen praten hun dan maar hun papierke in 't frans te geven en er een tekeningske bij te maken, de moeite niet waard om een gans land plat te leggen. Als het daarvan afhangt, en als dat de zaak kan oplossen, ocharme. Waarom niet ?
de zaak kan ook gewoon opgelost worden door die mensen nog altijd in het Nederlands hun papierke te geven en ze zelf hun problemen te laten oplossen. je gaat toch geen duizenden Vlaamse ambtenaren Frans laten leren voor die enkelingen??

waarom zou Vlaanderen zich moeten aanpassen aan mensen die totaal niet moeten weten van Vlaanderen, de Vlaming en het Nederlands??
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 14:10   #1071
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dus de Franstaligen maken een probleem en de Vlamingen moeten het maar oplossen?

dat snap ik niet, waarom kunnen de Franstaligen niet de oplossingen bezorgen?
We komen altijd op het zelfde uit. Principieel gezien heb je gelijk. Maar praktisch gezien hebben de Vlamingen een probleem ten gevolge van de houding van sommige franstaligen. Als de Vlamingen nu een troef in hand hebben (polyglottie) waardoor ze dat probleem kunnen oplossen, dan hebben ze meteen hun eigen moeilijkheden ook opgelost.

Ja, 't is niet eerlijk. Maar moet je staan jammeren tot je erbij valt, of moet je vooruit ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 14:12   #1072
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
de zaak kan ook gewoon opgelost worden door die mensen nog altijd in het Nederlands hun papierke te geven en ze zelf hun problemen te laten oplossen. je gaat toch geen duizenden Vlaamse ambtenaren Frans laten leren voor die enkelingen??
Ah, want die kunnen nu geen frans meer ? De tijden zijn veranderd, dan.
Inderdaad, dan is er geen oplossing meer in zicht, de situatie is perfect symmetrisch geworden.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 14:15   #1073
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
We komen altijd op het zelfde uit. Principieel gezien heb je gelijk. Maar praktisch gezien hebben de Vlamingen een probleem ten gevolge van de houding van sommige franstaligen. Als de Vlamingen nu een troef in hand hebben (polyglottie) waardoor ze dat probleem kunnen oplossen, dan hebben ze meteen hun eigen moeilijkheden ook opgelost.

Ja, 't is niet eerlijk. Maar moet je staan jammeren tot je erbij valt, of moet je vooruit ?
Dan geef je gewoon het signaal dat de wetten en verordeningen in Vlaanderen in feite geen enkele waarde hebben en dat indien je maar hard en lang genoeg neen blijft zeggen je uiteindelijk toch wel je zin zult krijgen. Vandaag geef je dan misschien toe aan honderd mensen, maar morgen zullen er dat dan tweehonderd zijn, enzoverder.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 14:34   #1074
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ah, want die kunnen nu geen frans meer ? De tijden zijn veranderd, dan.
Inderdaad, dan is er geen oplossing meer in zicht, de situatie is perfect symmetrisch geworden.
minder en minder, er wordt meer Engels, Duits en Spaans gesproken, talen waar we maw iets aan hebben. niet dat er totaal geen Frans wordt gesproken door de Vlamingen, maar het zijn er minder en minder.

maw, maar 1 mogelijke oplossing: splitsing. nadien in confederatie gaan en het Engels aanvaarden als onderlinge communicatietaal is natuurlijk altijd mogelijk, wie weet wenselijk. voor mij hoeft zelfs de interpersoonlijke solidariteit niet verdwijnen. alleen de pensioenen moeten gesplitst worden, ik zou niet graag hebben dat de Franstaligen moeten betalen voor de pensioenen voor de oude Vlamingen, dat kan je nooit verkopen in Wallonië.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 14:34   #1075
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dan geef je gewoon het signaal dat de wetten en verordeningen in Vlaanderen in feite geen enkele waarde hebben en dat indien je maar hard en lang genoeg neen blijft zeggen je uiteindelijk toch wel je zin zult krijgen. Vandaag geef je dan misschien toe aan honderd mensen, maar morgen zullen er dat dan tweehonderd zijn, enzoverder.
Ofwel pas je die aan, in de zin van: "in Vlaanderen is de officiele voertaal nederlands, maar indien de beambte de andere landstaal machtig is en de klant moeilijkheden heeft om zich uit te drukken of instructies te begrijpen in het nederlands, is het ook toegestaan om de landgenoot in die andere taal toe te lichten." of iets van die stijl he. De keuze blijft dan nog steeds in de handen van de ambtenaar (die dus niet verplicht is om, brrr, frans te moeten leren), maar het dedramatiseert de zaak.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 14:36   #1076
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ofwel pas je die aan, in de zin van: "in Vlaanderen is de officiele voertaal nederlands, maar indien de beambte de andere landstaal machtig is en de klant moeilijkheden heeft om zich uit te drukken of instructies te begrijpen in het nederlands, is het ook toegestaan om de landgenoot in die andere taal toe te lichten." of iets van die stijl he. De keuze blijft dan nog steeds in de handen van de ambtenaar (die dus niet verplicht is om, brrr, frans te moeten leren), maar het dedramatiseert de zaak.
tot er 1 Franstalige die ambtenaar heeft gevonden die geen Frans spreekt, Le Soir, La Libre en de RTBF springen erop, het FDF zorgt ervoor dat het in het parlement komt, en hopla, nieuwe communautaire rel, opnieuw zal geëist worden dat die gemeente aan Brussel gehecht worden.

geef toe, dat wordt men moe, mogen we nu eindelijk niet eens leren uit de geschiedenis??
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 14:43   #1077
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
minder en minder, er wordt meer Engels, Duits en Spaans gesproken, talen waar we maw iets aan hebben. niet dat er totaal geen Frans wordt gesproken door de Vlamingen, maar het zijn er minder en minder.
Wel, Duits vind ik eigenaardig in dat lijstje. Met Duits ben je niet veel, want de meeste Duitsers spreken perfect engels, en ik ken niet veel ander plekken waar duits de voertaal is (ja, soms kan je terecht in Polen met wat duits). Spaans is prima voor zuid amerika, maar als je kijkt naar een groot deel van Afrika dan zit je toch wel bij het Frans.
Het lijkt me dus een beetje bizar om Duits en in mindere mate Spaans te gaan verkiezen boven Frans, tenzij het is omwille van een intrinsieke afkeer, nee ? Een soort koppigheid om te vermijden die franskiljons te woord te moeten staan ?

Als je echt business wil doen, leer je Chinees natuurlijk. Dan kan je een restaurant openen
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 14:47   #1078
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
minder en minder, er wordt meer Engels, Duits en Spaans gesproken, talen waar we maw iets aan hebben. niet dat er totaal geen Frans wordt gesproken door de Vlamingen, maar het zijn er minder en minder.

maw, maar 1 mogelijke oplossing: splitsing. nadien in confederatie gaan en het Engels aanvaarden als onderlinge communicatietaal is natuurlijk altijd mogelijk, wie weet wenselijk. voor mij hoeft zelfs de interpersoonlijke solidariteit niet verdwijnen. alleen de pensioenen moeten gesplitst worden, ik zou niet graag hebben dat de Franstaligen moeten betalen voor de pensioenen voor de oude Vlamingen, dat kan je nooit verkopen in Wallonië.
nog liever een confederatie met Nederland dan met Wallonië want Wallonië wilt toch aansluiten bij Frankrijk na splitsing België dus is het ni de moeite om met Wallonië een confederatie te vormen.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 6 maart 2009 om 14:47.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 14:49   #1079
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
tot er 1 Franstalige die ambtenaar heeft gevonden die geen Frans spreekt, Le Soir, La Libre en de RTBF springen erop, het FDF zorgt ervoor dat het in het parlement komt, en hopla, nieuwe communautaire rel, opnieuw zal geëist worden dat die gemeente aan Brussel gehecht worden.
Kijk ik ben geboren en getogen in Brussel, ik vind daar niks verkeerds aan...

Ik heb niet gezegd dat alle ambtenaren verplicht zijn om frans te kunnen spreken (ik dacht eerlijk gezegd dat wel elke gemiddeld opgevoede vlaming zich uit slag kon trekken in 't frans, in mijnen tijd was dat zo), gewoon dat indien de kommunikatie om praktische redenen beter in het frans kan gevoerd worden en de ambtenaar dat kan en er niks op tegen heeft, dat dat toegestaan is, zodat het aantal daadwerkelijke communicatieproblemen uit de voeten zijn.

Trouwens, het kan zelfs zijn dat we binnenkort over voldoende electronische vertalingstechnologie beschikken om dat overbodig te maken: wat zou je hiervan zeggen ? Automatische vertaling aan het loket via computer: de bediende spreekt nederlands, en aan de andere kant kiest men de taal die men wil.

Zou heel grappig zijn: communautaire wetten achterhaald door vertaalprogrammaatje op iphone

Dat gaat in de zin van wat ik hier probeer te suggeren: in plaats van op zijn achterste poten te stijgeren bij zoveel taal-oneerlijkheid en als een Don Quichotte tegen de windmolens gaan te vechten, zou een gastvrijer en inventiever houding misschien veel meer voordelen brengen.

Waarom is Belgie bijvoorbeeld de leider niet in vertaaltechnologie ? Waarom in domme wetteksten dingen gieten die binnenkort toch achterhaald zijn ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 6 maart 2009 om 14:53.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 14:54   #1080
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
nog liever een confederatie met Nederland dan met Wallonië want Wallonië wilt toch aansluiten bij Frankrijk na splitsing België dus is het ni de moeite om met Wallonië een confederatie te vormen.
Ik weet niet of de Nederlanders of de Fransen zin hebben in een stukje miserie in hun achtertuin...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be