Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2010, 17:56   #10861
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
'Bitterheid' is een groot woord. Ik merk nergens bitterheid.
Ik merk dat wel in contacten tussen Walen en Vlamingen, veel niet-separatisten blijken opvallend slecht met Walen om te kunnen gaan en vice versa. Het is alsof België een afgedwongen compromis is dat tegenzins wordt aanvaard voor onze 'internationale reputatie' en niets meer.

Citaat:
Wat ze wel willen, is dat die taalproblemen voor eens en voor altijd van de baan zijn. En dat kan maar door te praten met mekaar en door aanvaardbare compromissen te sluiten. Ook dat komt tot uiting in het interview.

Maar geen enkele partij zal alles binnenhalen wat hij vraagt. En Olijke Bart kennende van in het verleden, zal hij de prijs zo hoog maken, dat er nooit een compromis mogelijk is.
Welk compromis diende er gesloten te worden? Ik zie geen compromis dat de taalproblemen van de baan kan ruimen. Volgens mij is dat - om het in uw woorden te zeggen - wachten op Godot eer dat er komt. Volgens mij zijn taalproblemen inherent aan België.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 18:33   #10862
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ik merk dat wel in contacten tussen Walen en Vlamingen, veel niet-separatisten blijken opvallend slecht met Walen om te kunnen gaan en vice versa. Het is alsof België een afgedwongen compromis is dat tegenzins wordt aanvaard voor onze 'internationale reputatie' en niets meer.

Welk compromis diende er gesloten te worden? Ik zie geen compromis dat de taalproblemen van de baan kan ruimen. Volgens mij is dat - om het in uw woorden te zeggen - wachten op Godot eer dat er komt. Volgens mij zijn taalproblemen inherent aan België.
Ik merk daar allemaal niet veel van. En ik woon nochtans relatief kort bij Luik. Meer nog, ettelijke jongeren in het interview in de Standaard vinden het heel raar dat ze als Vlaming niet op Walen kunnen stemmen.

Daarom heb dan ook de neiging te denken dat u veel verbeelding hebt en dat u uw wensen voor werkelijkheid neemt.

Laatst gewijzigd door system : 23 mei 2010 om 18:37.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 18:38   #10863
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik merk daar allemaal niet veel van. En ik woon nochtans relatief kort bij Luik. Meer nog, ettelijke jongeren in het interview in de Standaard vinden het heel raar dat ze als Vlaming niet op Walen kunnen stemmen.

Daarom heb dan ook de neiging te denken dat u veel verbeelding hebt en dat u uw wensen voor werkelijkheid neemt.
Er is geen haat, maar wel onverschilligheid tegenover elkaar. Dat merk ik zeker, en dat is géén verbeelding.
Oud 23 mei 2010, 18:41   #10864
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Er is geen haat, maar wel onverschilligheid tegenover elkaar. Dat merk ik zeker, en dat is géén verbeelding.
Onverschilligheid? Precies of Limburgers uit Nederlands Limburg zoveel inztten met de Friezen of met de Zeeuwen. U vertelt zo maar wat.

Laatst gewijzigd door system : 23 mei 2010 om 18:42.
Oud 23 mei 2010, 18:42   #10865
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Onverschilligheid? Precies of Limburgers uit Nederlands Limburg zoveel inztten met de Friezen of met de Zeeuwen. U vertelt zo maar wat.
Tjah, provinciaal zijn we allen niet. Maar ik heb (geen virtuele) contacten met West-Vlamingen, Hollanders, Noord-Brabanders en Groningers.

Via internet (toegegeven) ken ik wel iemand uit Luik, maar ik merk dat ze zo weinig weet wat in Vlaanderen leeft. We hebben goede contacten en we verhouden ons vriendelijk, maar ik merk dat ze toch meer met Frankrijk leeft. Ze denkt zelfs dat wij unaniem onze taal Vlaams noemen en dat de Vlaming een afkeer heeft van Nederlanders tenzij hij Groot-Nederlands is. Goed bezig.
Mij valt ook op dat stereotyperen van Nederlanders blijkbaar nog meer leeft in Wallonië dan in Vlaanderen, alsof ik kijk naar Vlaanderen toen het oude Belgicisme nog welig tierde. Spinoza mag wel zeggen dat Walen hartelijker zijn voor Nederlanders, maar ik durf dat wel te betwijfelen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 23 mei 2010 om 18:50.
Oud 23 mei 2010, 18:46   #10866
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Tjah, provinciaal zijn we allen niet. Maar ik heb (geen virtuele) contacten met West-Vlamingen, Hollanders, Noord-Brabanders en Groningers.
Goed, maar eigenlijk bent u ook 'onverschillig' tegenover mensen van deze of gene provincie. Dus wat u allemaal komt te vertellen over 'onverschilligheid mbt de relatie Vlamingen- Walen, houdt geen steek.

Laatst gewijzigd door system : 23 mei 2010 om 18:47.
Oud 23 mei 2010, 18:51   #10867
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Goed, maar eigenlijk bent u ook 'onverschillig' tegenover mensen van deze of gene provincie. Dus wat u allemaal komt te vertellen over 'onverschilligheid mbt de relatie Vlamingen- Walen, houdt geen steek.
En Limburgers zijn niet Nederlandstalig. Dat kennen we wel.
Oud 23 mei 2010, 19:07   #10868
system
Banneling

Standaard

Citaat:
En Limburgers zijn niet Nederlandstalig. Dat kennen we wel.
Wat heeft dat er nu mee te maken.
Oud 23 mei 2010, 19:09   #10869
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat heeft dat er nu mee te maken.
Zoals ik al vaak poneerde.

Als een echte vlaming niet meer weet van welk hout hij/zij pijlen moet maken, dan beginnen ze over iets anders of sleuren ze oude koeien uit de gracht.
Met zo'n mensen is een zinvolle dicussie haast altijd onmogelijk.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 19:17   #10870
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Geen idee, maar Wallonië ziet er me niet bepaald een provincie uit. Maar goed, als het u een plezier doet.
Ja! Vlamingen en Walen klampen aan elkaar en leven dagelijks in elkaars wereld. Spontaan voelen zij zich één volk! Net als de Waal leeft de Vlaming ook eerder met Frankrijk, overigens.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 23 mei 2010 om 19:18.
Oud 23 mei 2010, 19:57   #10871
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Geen idee, maar Wallonië ziet er me niet bepaald een provincie uit. Maar goed, als het u een plezier doet.
Ja! Vlamingen en Walen klampen aan elkaar en leven dagelijks in elkaars wereld. Spontaan voelen zij zich één volk! Net als de Waal leeft de Vlaming ook eerder met Frankrijk, overigens.
Walen en Vlamingen verstaan mekaar beter dan u denkt. Het zijn alleen bepaalde politiekers én bepaalde media die de zaak blijven verzieken. Aan beide kanten van de taalgrens wel te verstaan.

Laatst gewijzigd door system : 23 mei 2010 om 20:04.
Oud 23 mei 2010, 20:24   #10872
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Walen en Vlamingen verstaan mekaar beter dan u denkt. Het zijn alleen bepaalde politiekers én bepaalde media die de zaak blijven verzieken. Aan beide kanten van de taalgrens wel te verstaan.
Persoonlijk vind ik dat de Vlaamse politiekers meer met uitwerpselen gooien dan de Waalse.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 20:27   #10873
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Persoonlijk vind ik dat de Vlaamse politiekers meer met uitwerpselen gooien dan de Waalse.
Dat zou ik zo niet durven zeggen. Ze hebben alletwee boter op hun hoofd.
Oud 23 mei 2010, 22:14   #10874
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik merk dat wel in contacten tussen Walen en Vlamingen, veel niet-separatisten blijken opvallend slecht met Walen om te kunnen gaan en vice versa.
Ik merk net het tegenovergestelde.

Vlamingen kunnen heel goed overweg met Walen en omgekeerd.
Het zijn vooral Vlamingen die nog nooit met Walen in contact zijn gekomen die zomaar aannemen dat ze er niet mee overeen komen.

Dat merk je ook hier met bv Shadowke die een oordeel klaar heeft over die mensen maar er nog nooit mee gepraat heeft.
Oud 23 mei 2010, 22:23   #10875
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik merk net het tegenovergestelde.

Vlamingen kunnen heel goed overweg met Walen en omgekeerd.
Het zijn vooral Vlamingen die nog nooit met Walen in contact zijn gekomen die zomaar aannemen dat ze er niet mee overeen komen.
Volgens mij zever in pakjes. Ik ken ook Vlamingen die in de Rand wonen die overtuigd separatist zijn en die dagelijks met Franstaligen, geen Walen, in contact komen. Sterker, één van mijn beste vrienden is de zoon van een Waalse moeder die vaak bij zijn familie in Wallonië op bezoek komt en vrij Vlaams-gezind (niet bereid tot compromissen om BHV).
Overigens is het geen kwestie van overeenkomen op persoonlijk niveau, maar om de mogelijkheid van samen in één land te leven zonder dat de één steeds compromissen moet sluiten voor wat een logica dient te zijn.

Dit is erg gespleten materie in ons land, volgens mij.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 23 mei 2010 om 22:29.
Oud 23 mei 2010, 22:38   #10876
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij zever in pakjes.
In tegendeel. Persoonlijke ervaring, geen 'horen zeggen' of 'volgens de media'.
Oud 23 mei 2010, 22:41   #10877
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik had het vooral op je laatste zin.
Oud 23 mei 2010, 22:45   #10878
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En Uw persoonlijke ervaring wordt gelijk de maatstaf om een héle bevolkingsgroep te veroordelen...
Erg kort door de bocht mijn beste...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 22:47   #10879
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Via internet (toegegeven) ken ik wel iemand uit Luik, maar ik merk dat ze zo weinig weet wat in Vlaanderen leeft. We hebben goede contacten en we verhouden ons vriendelijk, maar ik merk dat ze toch meer met Frankrijk leeft. Ze denkt zelfs dat wij unaniem onze taal Vlaams noemen en dat de Vlaming een afkeer heeft van Nederlanders tenzij hij Groot-Nederlands is. Goed bezig.
Mij valt ook op dat stereotyperen van Nederlanders blijkbaar nog meer leeft in Wallonië dan in Vlaanderen, alsof ik kijk naar Vlaanderen toen het oude Belgicisme nog welig tierde. Spinoza mag wel zeggen dat Walen hartelijker zijn voor Nederlanders, maar ik durf dat wel te betwijfelen.
Net als de meeste Franstaligen : ze weten amper wat er in Vlaanderen gebeurt maar ze leven wel met Frankrijk! Ze leven zelfs elke dag met Frankrijk : wie in Franstalig België kijkt nooit naar TF1, France 2, France 3, enz............? Zelfs tweetalige Franstaligen (ik bedoel natuurlijk hier Frans/Nederlands) kijken nooit of amper naar de Vlaamse TV........
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 22:52   #10880
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Die persoon is dus perfect tweetalig. Ze spreek Nederlands op B2-niveau en mag in Nederlandse en Vlaamse universiteiten studeren indien ze die ambitie heeft.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be