Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 mei 2010, 12:14   #10901
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
En dat willen de Vlamingen niet. En Olijke Bart zal zijn stiekeme hartewens ook niet in vervulling zien gaan. Nooit.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2010, 12:21   #10902
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Heeft u zich lekker uitgeleefd Henri?

http://www.vandaag.be/verkiezingsaffiche

Laatst gewijzigd door Fetai : 25 mei 2010 om 12:21.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2010, 12:22   #10903
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht

Laatst gewijzigd door Henri1 : 25 mei 2010 om 12:24.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2010, 12:24   #10904
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Niets mis met betere frietkotten in Nederland, ik zie het graag op de agenda van NVA staan.
Oud 25 mei 2010, 12:37   #10905
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niets mis met betere frietkotten in Nederland, ik zie het graag op de agenda van NVA staan.
Was het niet Henri die beweerde dat we in Nederland patatkraam zouden zeggen?
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2010, 12:39   #10906
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Was het niet Henri die beweerde dat we in Nederland patatkraam zouden zeggen?
Zegt u ook friet? Ik dacht dat patat iets van boven de rivieren was?
Oud 25 mei 2010, 12:42   #10907
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zeg zowel patat als friet. Ik heb ieder geval nog nooit het woord 'patatkraam' gehoord en Henri1 beweerde dat we dat zouden zeggen.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2010, 12:43   #10908
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat het woord 'patat' van Franse origine was. Enfin, kom er maar aan uit met die Hollanders. Het is niet aan iedereen gegeven.
Oud 25 mei 2010, 13:01   #10909
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

http://www.vandaag.be/verkiezingsaffiche
Fetai, de creativiteit en de persoonlijke rancune van Henri zijn grenzeloos geworden. Hij gaat zijn gang maar, maar wat het laatste betreft, tart hij de regels van dit forum.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2010, 13:03   #10910
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En dat willen de Vlamingen niet. En Olijke Bart zal zijn stiekeme hartewens ook niet in vervulling zien gaan. Nooit.
U weet niet wat de Vlamingen willen. Praat voor uzelf.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2010, 13:03   #10911
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hou op met die onzin, system. Bart De Wever weet net zogoed en zelfs beter dan iedereen dat er op dit ogenblik geen kans is op "Uitrit België" , laat staan "Inrit Nederland". Wat hij wél wenst is dat de komende legislatuur start met een consequente vorm van confederalisme. Hij wil dat de Vlamingen zich niet zouden bereid tonen in een regering te stappen zonder dat er daaromtrent gebetonneerde garanties bestaan. En daarin heeft hij meer dan gelijk. Er was over dat thema deze morgen een kort debat op de radio tussen De Wever en Decroo. Ook Decroo gaf de wens te kennen niet in een regering te willen stappen zonder garanties op een confederale staat. Maar alras bleek dat het confederalisme dat Decroo voor ogen heeft slechts een flauw soepje is.
Persoonlijk ben ik eerder pessimistisch omtrent de slaagkansen. Maingain heeft reeds elke notie van confederalisme stante pede afgewezen. De rest van de MR zal hem volgen. Het CDH al evenzeer. Dan stel ik de nuchtere vraag "Quid als de Belgische Francofonie van geen confederalisme wil horen?" Verwachten zij nu werkelijk dat de Vlamingen dan maar gelaten, lichtjes pruttelend, hun confederalismewens zullen inslikken? Geloof me vrij, als op dit ogenblik er nog geen meerderheid is bij de Vlamingen om voor onafhankelijkheid te opteren, is die meerderheid voor een confederale staat er wel degelijk.
Oud 25 mei 2010, 13:05   #10912
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Fetai, de creativiteit en de persoonlijke rancune van Henri zijn grenzeloos geworden. Hij gaat zijn gang maar, maar wat het laatste betreft, tart hij de regels van dit forum.
Ik heb die affiche hier niet geplaatst.

Als U mij hier door tweede-,of derderangs-posts in discrediet wil brengen zegt veel over uw persoon, en niet over mij.

Denkt U daar maar eens aan.

Ik denk dat het eerder gaat over een persoonlijke rancune van U naar mij toe.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 25 mei 2010 om 13:05.
Oud 25 mei 2010, 13:42   #10913
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik heb die affiche hier niet geplaatst.

Als U mij hier door tweede-,of derderangs-posts in discrediet wil brengen zegt veel over uw persoon, en niet over mij.

Denkt U daar maar eens aan.

Ik denk dat het eerder gaat over een persoonlijke rancune van U naar mij toe.
U was niet diegene die deze kunstwerken op het wereldwijde web plaatste?
Oud 25 mei 2010, 13:45   #10914
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Hou op met die onzin, system. Bart De Wever weet net zogoed en zelfs beter dan iedereen dat er op dit ogenblik geen kans is op "Uitrit België" , laat staan "Inrit Nederland". Wat hij wél wenst is dat de komende legislatuur start met een consequente vorm van confederalisme. Hij wil dat de Vlamingen zich niet zouden bereid tonen in een regering te stappen zonder dat er daaromtrent gebetonneerde garanties bestaan. En daarin heeft hij meer dan gelijk. Er was over dat thema deze morgen een kort debat op de radio tussen De Wever en Decroo. Ook Decroo gaf de wens te kennen niet in een regering te willen stappen zonder garanties op een confederale staat. Maar alras bleek dat het confederalisme dat Decroo voor ogen heeft slechts een flauw soepje is.
Persoonlijk ben ik eerder pessimistisch omtrent de slaagkansen. Maingain heeft reeds elke notie van confederalisme stante pede afgewezen. De rest van de MR zal hem volgen. Het CDH al evenzeer. Dan stel ik de nuchtere vraag "Quid als de Belgische Francofonie van geen confederalisme wil horen?" Verwachten zij nu werkelijk dat de Vlamingen dan maar gelaten, lichtjes pruttelend, hun confederalismewens zullen inslikken? Geloof me vrij, als op dit ogenblik er nog geen meerderheid is bij de Vlamingen om voor onafhankelijkheid te opteren, is die meerderheid voor een confederale staat er wel degelijk.
En u moet ophouden met te proberen de mensen om te tuin te leiden.

Want uw magisch woord 'confederalisme' dat u voordurend hanteert, is gewoon een opstapje voor het uit mekaar rukken van België. Niet meer, maar ook niet minder. En daarmee is alles gezegd op dit punt.
Oud 25 mei 2010, 14:58   #10915
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U was niet diegene die deze kunstwerken op het wereldwijde web plaatste?
Leuke "instinker".
Oud 25 mei 2010, 15:02   #10916
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Leuke "instinker".
Ik weet niet waar u het over heeft, het lijkt mij een normale vraag.
Oud 25 mei 2010, 17:19   #10917
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En u moet ophouden met te proberen de mensen om te tuin te leiden.

Want uw magisch woord 'confederalisme' dat u voordurend hanteert, is gewoon een opstapje voor het uit mekaar rukken van België. Niet meer, maar ook niet minder. En daarmee is alles gezegd op dit punt.
Neen, het komt jou niet toe te bepalen of "alles op dit punt gezegd "is . Ik heb in mijn posting een héél concrete vraag gesteld. Maar je vermijdt natuurlijk erop te antwoorden, gewoon omdat je, ondanks je "alwetendheid", er al evenmin een zinnig antwoord op hebt. Neem gerust van mij aan dat zonder een stevig uitgebouwd confederalisme la Belgique gewoon uiteen zal brokkelen. Uw antwoord is deze maal ondubbelzinnig, waarvoor ik je dankbaar ben. Je bent tegen confederalisme omdat je het beschouwt als "een opstapje voor het uit mekaar rukken van België." Dat is helemaal het standpunt van "la Belgique francophone" en van de reactionaire Vlaamse Belgicisten. Je wenst dus dat de komende staatshervorming er eentje is die bestaat uit "quelques retouches". Er staat jou de komende maanden een zware ontgoocheling te wachten.

Laatst gewijzigd door quercus : 25 mei 2010 om 17:22.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2010, 17:38   #10918
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Neen, het komt jou niet toe te bepalen of "alles op dit punt gezegd "is . Ik heb in mijn posting een héél concrete vraag gesteld. Maar je vermijdt natuurlijk erop te antwoorden, gewoon omdat je, ondanks je "alwetendheid", er al evenmin een zinnig antwoord op hebt. Neem gerust van mij aan dat zonder een stevig uitgebouwd confederalisme la Belgique gewoon uiteen zal brokkelen. Uw antwoord is deze maal ondubbelzinnig, waarvoor ik je dankbaar ben. Je bent tegen confederalisme omdat je het beschouwt als "een opstapje voor het uit mekaar rukken van België." Dat is helemaal het standpunt van "la Belgique francophone" en van de reactionaire Vlaamse Belgicisten. Je wenst dus dat de komende staatshervorming er eentje is die bestaat uit "quelques retouches". Er staat jou de komende maanden een zware ontgoocheling te wachten.
U slaat de bal mis. Nogmaals, iedereen met wat gezond verstand is gewonnen voor een degelijke staatshervorming met duidelijke en verregaande bevoegdheden voor de deelstaten. Maar diezelfde personen met wat gezond verstand weten ook dat er sommige dingen geherfederaliseerd moeten worden.

Zoals buitenlandse handel. Het zou nogal een lachterje zijn geweest, en we hadden een mal figuur geslagen, moest België daar nu gestaan hebben op de wereldhandelsbeurs in Shanghai met ieder gewest een stand of een 'paleis'. Dat van Vlaanderen, dat van Wallonië en dan misschien nog een kleintje voor Brussel (of de Duitstaligen)l. We zouden ons kompleet belachelijk gemaakt hebben . En nu doen we dat dus niet als ik de kranten goed lees. Integendeel zelfs. België komt er zeer goed uit. En dat komt omdat België als één geheel wordt gepresenteerd.

Ook een herfederalisering van de kieskring is nodig. Iedereen moet kunnen stemmen in België voor wie hij wilt. Of dat nu een Duitstalige is, een Franstalige of een Nederlandstalige en/of Vlaamstalige. Als men aan een buitenlander moet gaan uitleggen dat onze Eerste Minister een Vlaming is, maar dat de andere bevolkingsgroepen zoals de Walen of de Duitstaligen, daar niet op kunnen stemmen wanneer het verkiezingen zijn, dan slaat men een volslagen modderfiguur.

Dus verregaande bevoegdheden aan de deelstaten, mij goed, maar sommige dingen afschaffen en herfederaliseren wanneer dit nodig is.

Laatst gewijzigd door system : 25 mei 2010 om 17:56.
Oud 25 mei 2010, 17:42   #10919
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ik zeg zowel patat als friet. Ik heb ieder geval nog nooit het woord 'patatkraam' gehoord en Henri1 beweerde dat we dat zouden zeggen.
wij zeggen wel patatkraam hoor.

affijn, das 15 km noordelijker se
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2010, 17:59   #10920
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
wij zeggen wel patatkraam hoor.

affijn, das 15 km noordelijker se
Ja zeker wordt dit gebruikt in Nederland. Zelfs in Nederlands Limburg op sommige plaatsen. Zo erg en zo diep is de 'Hollandisering' doorgedrongen daar in Limburg, helaas. Kan ook niet anders na zoveel eeuwen Hollandse dwingelandij.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be