Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 april 2009, 04:47   #1081
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Akkoord, er zijn genoeg mensen die het sterven niet kunnen aanvaarden. Dat heeft waarschijnlijk dan weer te maken met onze cultuur helaas.
Misschien is enige nuancering aan de orde, tussen het sterven aanvaarden als een volwaardig deel van het leven en je medemens laten stikken om redenen die geen menswaardigheid omvatten ligt iets dat bewustzijn noemt.
Citaat:
Waanzin! toch?
Misschien is obsceen een beter woord.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2009, 05:18   #1082
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Roger that. Het is de politiek-maatschappelijke paradox die ontstaat, wanneer rede en logica volledig zoek zijn en elke verantwoordelijkheid steeds wordt ontlopen. Een klinische observatie blijkt noodzakelijk, de diagnose volgt wel alsmede de remedie. En Absurdistan mag dan wel het creatieve verzinsel wezen van ene Luc Zeebroek, maar hier blijkt het idd een echte staat binnen Europa te zijn, waar alle ronddwalende tweedimensionale figuranten op het politiek-economische toneel blijkbaar enorm hun best doen, om aan de stringente voorwaarden van het absolute absurdisme te voldoen.
Geen kat die haar jongen hier nog in terug vind.
Misschien kan een parlementaire commissie iets duidelijker maken. En ja … Absurdistan.
Citaat:
De verkozenen beseffen maar al te goed hun precaire positie slechts stand houdt, zolang de bevolking hun opgedrongen beleid blijft pikken, maar eens erover... Er zijn voorbeelden genoeg in de geschiedenis waar het anders afliep, dan wat de voormalige machthebbers voor ogen hadden. Om een maatschappelijke revolutie minder gewelddadig te laten verlopen, meer in de richting van een bewuste burgerlijke ongehoorzaamheid tov De Staat, moet de bevolking gewoon leren beseffen dat hun 'leiders' compleet van hen afhankelijk zijn en niet andersom, zoals die politek-economische adepten dagelijks langs mediatieke kanalen uitsissen.

De schaal van politieke faling is idd ongezien, maar de Romeinen deden het ons al voor hoe het niet moest. Het machtsvacuum dat nadien werd opgevuld door de maatschappelijke overname van een religieus instituut, heeft ook niet echt bijgedragen tot de intellectueel-intuitieve ontwikkeling en spiritueel inzicht van de Europese bevolking, die slechts voor de opeenvolgende machtseliten was voorbehouden.

Denken moet ieder idd voor zichzelf doen, maar de geschiedenis herhaalt zich ook steeds weer en nu is het wellicht de beurt aan de geldelite en hun politieke vazallen om hun nakende ondergang te aanschouwen, al hoop ik dat de vrijkomende machtsruimte en de evenrdige maatschappelijke kwetsbaarheid, deze keer niet een andere van ongeduld trappelende religie verder aanzet geeft, om de praktische uitvoering van haar onderwerpingsideologie te installeren voor een nieuw Europees rondje Duistere Middeleeuwen. Het zou de noodzakelijke bewustzijnsverruiming voor lange tijd elke levenskans de kop indrukken, die nodig zal blijken voor het mentaal-fysisch evolueren van de mensheid.
Inderdaad, als reactie op een pathologische hiërarchie verzamelt men zich doorgaans omdat men van de hiërarchie vanaf wil. Een wereldoorlog is dan ook niet ondenkbaar, slechts wie zichzelf wil blijven beliegen zal het over doemdenken willen hebben, congruentie ver zoek.
Citaat:
Ik deel dus voor een stuk je onzekerheid, omtrent de al dan niet prettige manieren en problemen waarop die transpersoonlijke kentering zou kunnen plaatsvinden, al denk ik dat diezelfde en tot nog toe misbruikte mediakanalen ook op een positieve manier kunnen gebruikt worden, om het collectieve bewustwordingproces op gang te trekken en te ondersteunen. Ook het onderwijs kan er veel toe bijdragen, om een mentaal-intellectueel-fysiek gezonde generatie te laten afstuderen, die het belang en de bijdrage van bewustzijn onderschrijven in hun handelen.
Aan alternatieven is er geen gebrek. Een onthutsende maar niet mis te verstane vaststelling moge zijn dat er geen geld is om de alternatieven een levenskans te geven. Moesten er dus Marsmannetjes bestaan … zoiets durf ik hen echt niet te vertellen, men zal snel de aarde laten voor wat het is, terecht.
Citaat:
Ik meen me een uitzendperiode te herinneren, waarin de leugens en halve waarheden van de verkozen oreerders van het Vlaamse parlement live te volgen waren op de buis, maar wegens de wenkbrauwfronsende werkzaamheden of eerder het stuitende gebrek eraan, is dit Recht ons even later weer ontnomen, de machtsevidentie zelve. 't Zou wel kunnen dat het op internet te volgen is, maar van mij mogen alle Belgische parlementen en Kamers permanent live op tv worden uitgezonden. Met de huidige glasvezeltechniek, past er nog wel een kanaaltje of zes bij. Die zullen ons veel meer leren en een pak sneller, dan alle andere uitzendkanalen samen.
Een wetsvoorstel in de maak, we hebben het recht om diegene die we betalen aan het werk te zien, no nonsens.
Citaat:
Als die rechtstreekse tv-uitzendingen via de URvdM op enigerwijze afdwingbaar zouden zijn, is dat dan in Straatsburg of zo te doen?
Geen idee, ik denk dat het oorlogstribunaal in Den Haag ook tot de mogelijkheden behoort.
Citaat:
Mss kan een politieke fractie daar een voorstel rond breien, al denk ik niet echt dat veel rechters aldaar spontaan bereid zullen zijn om in de politieke vingers te snijden, wat bij veel van die tweedimensionale bospoepers tot een fataal bloedverlies zou leiden, onrustwekkend veel. Vandaar m'n lage inschatting van de slaagkans van dit mogelijk afdwingbaar recht.
Wellicht heb je gelijk, het zou te menselijk worden op deze planeet. Onbewust schuldbesef zal menig één ervan weerhouden om de bevolking te dienen.
Citaat:
De paradox van de menselijke tragiek ten top gedreven en veel verder dan wat de losgeslagen jongens van Monty Python ooit zouden aangedurfd hebben, wegens trop en teveel en langs alle kanten zwaar erover. Die Engelse komieken hadden tenminste nog een schaamtegrens.
Aan schaamteloosheid inderdaad geen gebrek.
Citaat:
Natuurlijk werkt het zo niet, MIS, net door het hanteren van uitgechikte en smaakloze boutades en het acute gebrek aan tijd voor algemene dienstbaarheid en probleemoplossingen wegens de eigen prioriteiten, anders had die politieker niet gestaan waar hij nu stond, wegens de dan vermoedelijke overbodigheid jegens het machtssysteem dat de uitspraak 'zo werkt het niet', als permanente mantra bezigd om hun ideologische betovering in stand te houden, maar dat wist je ongetwijfeld ook al.
Dat is al een tijdje duidelijk. Nu, je mag zelfs een poging doen om te helpen, een terrorist heeft meer succes op dialoog.
Citaat:
Als ik de huidige politiek-economische ideologie op haar maatschappelijke verdienste moet beoordelen, ben ik ook van mening dat 'dit zo niet werkt', al ben ik dan ook geen politieker die hiermee onmiddelijk z'n fin de carriere zou onderschrijven en verder jou een te diplomatische houding en dito fijngevoeligheid toeschrijf, om dat zo vrij rechtstreeks en ongezouten aan die politiek denkende medemens mee te delen en onderschat ik hopelijk hiermee geenszins de vasthoudendheid van je maatschappelijke visie
Een mens kan beter allerhande alternatieven in de schuif leggen, er zijn teveel problemen om op te lossen. Spreken uit ervaring, het ware mooi om één en ander bekrachtigd te zien, voor de rest brengt het niets op. Al is het mooi als bewustwording maar dat mag niet gezegd worden in een maartschappij die heeft geleerd wat het is om verdraagzaam te zijn. Met ‘verdraagzaam’ heeft men al menig één om de tuin kunnen leiden, dat is een zekerheid.
Oud 5 april 2009, 22:39   #1083
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Oeps, heb me daar een keer of wat te veel gepost, nadat m'n doorsturing wat op zich liet wachten. Excuzie aan allen daarvoor.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Misschien kan een parlementaire commissie iets duidelijker maken. En ja … Absurdistan.
In de huidige omstandigheden kunnen we die tigste commissie, voor de grap mss eens bevolken met een roedel afgerichte koningspoedels en wat napratende circuspapegaaien, onder het eclatante voorzitterschap van Eddy Wally en de punctuele notulenregistratie daarvan wordt toevertrouwd aan Jean-Marie van Brasschaat en het gehele onderzoek wordt accuraat gemodereerd door Urbanus op een kratje RedBull.
Actie verzekert en niemand die echt een verschil zou merken in het abstracte landschap van het federale Absurdistan waar de chaostheorie hoogtij viert.

Citaat:
Inderdaad, als reactie op een pathologische hiërarchie verzamelt men zich doorgaans omdat men van de hiërarchie vanaf wil. Een wereldoorlog is dan ook niet ondenkbaar, slechts wie zichzelf wil blijven beliegen zal het over doemdenken willen hebben, congruentie ver zoek.
De mentale fragmentatie die de huidige tijd kenmerkt, is evenredig aan de pathologische toestand waarin de doorsnee mens zich bevindt, veelal door de politieke nalatigheid van een gedegen voorlichtingsprogramma, dat het individueel-collectieve bewustzijn op de eerste plaats stelt en dat ieder hierin z'n eigen potenties moet aanspreken, om daarin te anticiperen naar beste vermogen en inzicht.
Het ontbreken van elke overheidsbijdrage hiertoe spreekt boekdelen.

Citaat:
Aan alternatieven is er geen gebrek. Een onthutsende maar niet mis te verstane vaststelling moge zijn dat er geen geld is om de alternatieven een levenskans te geven. Moesten er dus Marsmannetjes bestaan … zoiets durf ik hen echt niet te vertellen, men zal snel de aarde laten voor wat het is, terecht.
Geld is er voldoende, in tegenstelling tot de politieke wil ertoe, het waarom is genoegzaam bekend.
Mochten er dus aliens bestaan die wegens hun defecte ruimteGPS pardoes in m'n tuin zouden belanden, dan zou ik alvast aan die verdwaalde ET vragen, hoe zijn soort er dan in geslaagd is om een hoogtechnologische beschaving op te bouwen zonder daarbij zichzelf te vernietigen, gezien ze anders niet tot bij ons zouden geraakt zijn.
Ik denk dat het antwoord daarop, niet onmiddelijk aan het verstand zou appelleren, maar eerder naar het weten vanuit het hart.
Daarna zou ik ze alvast met m'n auto naar de Wetstraat brengen, om daar een en ander te onthullen over evolutie en zo.

Citaat:
Een wetsvoorstel in de maak, we hebben het recht om diegene die we betalen aan het werk te zien, no nonsens.
Zo is dat. Boter bij de vis. Laat ze maar eens bewijzen wat ze waard zijn.
Wel goed om te weten dat er nog idealen leven.

Citaat:
Geen idee, ik denk dat het oorlogstribunaal in Den Haag ook tot de mogelijkheden behoort.
Mooi, dat staat dan alvast niet ver van de maatschappelijke oorlogsintentie, die de politieke broodheren in de kanttekeningen van hun machtsbeleid uitdragen, als het aankomt om de morrende bevolking te financieel en wetkundig te knechten en te muilkorven waar het hun uitkomt, ter bestendiging en vermeerdering van de eigen machtsinvloed.
Ooit zullen Europese ex-politiekers zich voor dit tribunaal mogen verantwoorden, voor de misdadige nalatigheden en schandalige obstructies die ze decennialang 'wettelijk' hebben gearrangeerd en voor mijn part met bewuste voorkennis voor de maatschappelijk-desastreuze gevolgen van vandaag.

Regeren is vooruitzien en dat is hier niet het geval, nooit geweest.

Citaat:
Wellicht heb je gelijk, het zou te menselijk worden op deze planeet. Onbewust schuldbesef zal menig één ervan weerhouden om de bevolking te dienen.Aan schaamteloosheid inderdaad geen gebrek.
Om in de relatieve veiligheid van de politiek-economische scene van partners in crime te worden toegelaten, dient men de morele schaamte af te leggen bij de toetreding van het theatrale halfrond.
Trouw zweren aan het hoogste machtsorgaan en haar staatinstellingen is bij deze een verplicht vestimentaire aangelegenheid en tegelijk een knoert van een contradictie tov het welzijn van het volk, waarvoor diezelfde politici notabene verkozen zijn.
De meesten van deze perfide judassen zijn zo bedwelmd door de verslavende roes van de macht, dat ze gewoonweg vergeten zijn wat schaamte uberhaupt nog wil zeggen, laat staan menselijke rechtvaardigheid of mededogen.
Erover dus, trop.

Citaat:
Dat is al een tijdje duidelijk. Nu, je mag zelfs een poging doen om te helpen, een terrorist heeft meer succes op dialoog.
Omdat mentaal-fysiek geweld deel uitmaakt van de kunst van het politieke denken en dit perfect overeenkomt met het extremisme waarmee een terrorist zijn problemen aanpakt.
Het vasthouden aan een zelfvernietigende denkwijze en ideologie, is de stilzwijgende overeenkomst die beiden bindt en van elkaars bestaan afhankelijk maakt en in wezen geen echte dialoog met elkaar (willen) hebben, daar dit elkaars motieven en bestaansreden zou vernietigen.
En de geweldloze meerderheid keek ernaar, zweeg en deed niets...

Citaat:
Een mens kan beter allerhande alternatieven in de schuif leggen, er zijn teveel problemen om op te lossen. Spreken uit ervaring, het ware mooi om één en ander bekrachtigd te zien, voor de rest brengt het niets op. Al is het mooi als bewustwording maar dat mag niet gezegd worden in een maartschappij die heeft geleerd wat het is om verdraagzaam te zijn. Met ‘verdraagzaam’ heeft men al menig één om de tuin kunnen leiden, dat is een zekerheid.
We moeten vooral verdraagzaam zijn voor de officiele staatsideologie en hondskritisch voor onszelf, liefst neigend naar een chronisch-collectief schuldgevoel, zodat enige kritische oppositie uit de bevolking al in haar eigen kiemende omgeving wordt opgemerkt en mediatiek-gerechtskundig kan worden aangepakt en afgemaakt.
Doet me eerder denken aan een zachtere uitvoering van geweldadige regimes, dan iets wat een hedendaagse democratie vertegenwoordigt.
Laat de klok maar verder tikken, vroeg of laat loopt de wekker wel af, ook dat is een zekerheid.

Laatst gewijzigd door Diego Raga : 5 april 2009 om 22:52.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2009, 22:49   #1084
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar zoals je vraag het antwoord of het bewijs in zichzelf herbergt, laat ons even aannemen dat de ziel bestaat, welk nut zou dan de ‘ziel’ hebben?
Mocht er al zoiets als de ziel kunnen aangetoond worden, dan zou dit duiden op een onderlinge verbondenheid des mensen aan iets overkoepelends, een Overziel of zoiets.
Elke daad die men stelt tov een ander is een rechtstreeks gebaar tov van dat geheel der zielen, dus ook rechtstreeks tov jezelf.
Behandel dus een ander zoals je dat zelf ook wenst te ondergaan, is dan het nuttige inzicht dat men uit de bestaanskennis van de ziel kan genereren.
Een algemene daling van dagelijkse agressiviteit zou zich voordoen en het mededogen voor elkaar en onze omgeving zou groeien.

Een klinische methode om dit via een individuele manier aan te tonen zou in deze welkom zijn.

Laatst gewijzigd door Diego Raga : 5 april 2009 om 22:50.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2009, 11:17   #1085
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
In de huidige omstandigheden kunnen we die tigste commissie, voor de grap mss eens bevolken met een roedel afgerichte koningspoedels en wat napratende circuspapegaaien, onder het eclatante voorzitterschap van Eddy Wally en de punctuele notulenregistratie daarvan wordt toevertrouwd aan Jean-Marie van Brasschaat en het gehele onderzoek wordt accuraat gemodereerd door Urbanus op een kratje RedBull. Actie verzekert en niemand die echt een verschil zou merken in het abstracte landschap van het federale Absurdistan waar de chaostheorie hoogtij viert.
Gaat een keertje leuk worden, zo zie ik. Chaostheorie? Bedoel je hiermee de verschillende fasen … activering, accumulatie, verzadiging en vervolgens buigen of barsten. Het barsten is duidelijk aan de gang, dat moge inmiddels wel duidelijk zijn. Wellicht te eenvoudig om te begrijpen, kunnen maar beter het onderwijs en allerhande studiewerk afschaffen, politiek lijkt het allemaal te negeren.
Citaat:
De mentale fragmentatie die de huidige tijd kenmerkt, is evenredig aan de pathologische toestand waarin de doorsnee mens zich bevindt, veelal door de politieke nalatigheid van een gedegen voorlichtingsprogramma, dat het individueel-collectieve bewustzijn op de eerste plaats stelt en dat ieder hierin z'n eigen potenties moet aanspreken, om daarin te anticiperen naar beste vermogen en inzicht. Het ontbreken van elke overheidsbijdrage hiertoe spreekt boekdelen.
Je mag het hen zelfs niet eens zeggen, dan worden ze nog kwaad ook. Psychisch knoopje met catastrofale gevolgen.
Citaat:
Geld is er voldoende, in tegenstelling tot de politieke wil ertoe, het waarom is genoegzaam bekend. Mochten er dus aliens bestaan die wegens hun defecte ruimteGPS pardoes in m'n tuin zouden belanden, dan zou ik alvast aan die verdwaalde ET vragen, hoe zijn soort er dan in geslaagd is om een hoogtechnologische beschaving op te bouwen zonder daarbij zichzelf te vernietigen, gezien ze anders niet tot bij ons zouden geraakt zijn. Ik denk dat het antwoord daarop, niet onmiddelijk aan het verstand zou appelleren, maar eerder naar het weten vanuit het hart. Daarna zou ik ze alvast met m'n auto naar de Wetstraat brengen, om daar een en ander te onthullen over evolutie en zo.
Pas maar op, men zal misschien denken dat het Bin Laden is. Of Lippens …
Citaat:
Zo is dat. Boter bij de vis. Laat ze maar eens bewijzen wat ze waard zijn. Wel goed om te weten dat er nog idealen leven.
Al is het misschien ijdele hoop maar kan me moeilijk voorstellen dat mensen gaan blijven slapen. Misschien wachten ze op een bom, letterlijk.
Citaat:
Mooi, dat staat dan alvast niet ver van de maatschappelijke oorlogsintentie, die de politieke broodheren in de kanttekeningen van hun machtsbeleid uitdragen, als het aankomt om de morrende bevolking te financieel en wetkundig te knechten en te muilkorven waar het hun uitkomt, ter bestendiging en vermeerdering van de eigen machtsinvloed. Ooit zullen Europese ex-politiekers zich voor dit tribunaal mogen verantwoorden, voor de misdadige nalatigheden en schandalige obstructies die ze decennialang 'wettelijk' hebben gearrangeerd en voor mijn part met bewuste voorkennis voor de maatschappelijk-desastreuze gevolgen van vandaag. Regeren is vooruitzien en dat is hier niet het geval, nooit geweest.
België heeft echter wel een voordeel, door de versnippering van het land krijg je geen vijf mensen bij elkaar die het eens zijn met elkaar. Politiek weet dat bijzonder goed te bespelen, elke dag opnieuw. We hebben een mentale omslag nodig, zo zegt men vervolgens. De mentale omslag blijkt er dan eentje te zijn van nog meer werken voor minder geld. We kunnen niet ontkennen dat het een omslag is, een terugslag of een kaakslag jegens al de inspanningen die reeds geleverd zijn ware een betere omschrijving geweest. Maar uiteraard, het is makkelijk praten als allerhande alternatieven gekend zijn.
Citaat:
Om in de relatieve veiligheid van de politiek-economische scene van partners in crime te worden toegelaten, dient men de morele schaamte af te leggen bij de toetreding van het theatrale halfrond. Trouw zweren aan het hoogste machtsorgaan en haar staatinstellingen is bij deze een verplicht vestimentaire aangelegenheid en tegelijk een knoert van een contradictie tov het welzijn van het volk, waarvoor diezelfde politici notabene verkozen zijn. De meesten van deze perfide judassen zijn zo bedwelmd door de verslavende roes van de macht, dat ze gewoonweg vergeten zijn wat schaamte uberhaupt nog wil zeggen, laat staan menselijke rechtvaardigheid of mededogen. Erover dus, trop.
Jaja, maar toch kan het m’n bewondering genieten. Je moet zelf eens proberen 10 miljoen mensen onwaarheden proberen te verkondigen. Wel, ze lukken daar nog in ook, petje af. Geen cynisme, gewoonweg wonderbaarlijk dat het mogelijk is.
Citaat:
We moeten vooral verdraagzaam zijn voor de officiele staatsideologie en hondskritisch voor onszelf, liefst neigend naar een chronisch-collectief schuldgevoel, zodat enige kritische oppositie uit de bevolking al in haar eigen kiemende omgeving wordt opgemerkt en mediatiek-gerechtskundig kan worden aangepakt en afgemaakt. Doet me eerder denken aan een zachtere uitvoering van geweldadige regimes, dan iets wat een hedendaagse democratie vertegenwoordigt. Laat de klok maar verder tikken, vroeg of laat loopt de wekker wel af, ook dat is een zekerheid.
Mee eens, in zekere zin kan je een tikkende tijdbom als een wekker zien. Vroeg of laat.

Laatst gewijzigd door MIS : 6 april 2009 om 11:19.
Oud 6 april 2009, 11:21   #1086
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Mocht er al zoiets als de ziel kunnen aangetoond worden, dan zou dit duiden op een onderlinge verbondenheid des mensen aan iets overkoepelends, een Overziel of zoiets. Elke daad die men stelt tov een ander is een rechtstreeks gebaar tov van dat geheel der zielen, dus ook rechtstreeks tov jezelf. Behandel dus een ander zoals je dat zelf ook wenst te ondergaan, is dan het nuttige inzicht dat men uit de bestaanskennis van de ziel kan genereren. Een algemene daling van dagelijkse agressiviteit zou zich voordoen en het mededogen voor elkaar en onze omgeving zou groeien.
Mee eens, blijkbaar moet je eerst ruzie maken om het te kunnen uitleggen.
Oud 7 april 2009, 23:52   #1087
kamiel spieces
Minister

kamiel spieces's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien is enige nuancering aan de orde, tussen het sterven aanvaarden als een volwaardig deel van het leven en je medemens laten stikken om redenen die geen menswaardigheid omvatten ligt iets dat bewustzijn noemt.
Daar kan ik u geen ongelijk ingeven!
Mooi verwoord!
Oud 8 april 2009, 19:02   #1088
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar kan ik u geen ongelijk ingeven!
Er kunnen geen conflicten bestaan zonder hun consensus die ze laat bestaan en waarin ze geschieden. En ons vervolgens afvragen of de ziel bestaat, vreemd.
Oud 9 april 2009, 01:04   #1089
willem1940NLD

Standaard

Iedereen zou zonder ziel maar zielig zijn ... of juist niet?

Oud 9 april 2009, 06:14   #1090
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht

Duidelijk niet.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2009, 06:37   #1091
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Zal voor interpretatie vatbaar zijn, net zoals hoe meer zielen, hoe meer vreugde. Als we er ons van bewust worden dat tijd en ruimte relatief en wederkerig bestaan,geldt dat net zo voor alles wat er binnen tijd en ruimte verschijnt. Vanuit deze perceptie is bvb de monetaire crisis een grap van jewelste maar jammer genoeg worden we meegesleurd door een gedachtestroom die nog slechts eenzijdig kan denken door de hechting of conditionering die eraan ten grondslag ligt. De vraag of de ziel bestaat is dan ook niet onbegrijpelijk, het kan toch niet zijn dat mensen slaven zijn van een stukje papier waarvan het bezit ervan het eeuwige leven zou betekenen. Net omwille van de relativiteit is niets minder waar maar zonder de overstijging of het doorzien hiervan blijft het touwtrekken binnen tijd en ruimte, doorgaans het protectionisme en individualisme bekrachtigend. De stelling ‘Hoe meer zielen, hoe meer vreugde’ die verwijst naar de solidariteit of eenheid van ons bestaan, raakt dan al snel in de verdrukking, de hunkering naar diezelfde eenheid (of wereldziel) uit zich vervolgens in uitsluiting, verdringing, ontkenning en zelfs vernietiging. Dit proces werkt wonderbaarlijk perfect, zelfs wanneer het niet begrepen wordt dat we er elke dag in participeren op manieren die niet laten vermoeden dat er zoiets zou bestaan als menszijn (wat dat ook moge betekenen). Eén van de beste voorbeelden om dit aan te tonen is het politieke machtsspelletje, het is een gratis cursus van hoe we vooral niet die solidariteit en het broodnodige vertouwen kunnen wekken. Op deze manier is ons belastingsgeld dan ook goed besteed, of we er ons ook van bewust zijn of worden … een bijzonder groot vraagteken.
Oud 10 april 2009, 04:24   #1092
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Vrede is wat je zelf bent
Geen probleem met een dergelijke definitie, vergadering gesloten met en in een vredige consensus. Vervolgens zouden we onszelf kunnen uiten in daden die de definitie bekrachtigd, net zoals bewustzijn zich vanuit de schijnbare afgescheidenheid tracht te verlossen of bewust te worden van zichzelf. Binnen het spel der relatieve waarheden, waanbeelden, conditioneringen, actie en reactie … of hoe we dit alles ook willen noemen, kunnen we vanuit de vrede die we zijn dan ook participeren in functie van de ontdekking ervan, dat is nu eenmaal de dynamiek van bewustzijn wat zich inherent niet beperkt tot een doorgaans narcistisch wereldbeeld. De spontane hulp die vanuit het vredige niet-iets aangeboden wordt, is slechts de manifestatie van de stille geest, agerend doorheen het ego dat hiermee versmolten of verbonden is. Anders gezegd, het hoeft helemaal niet zo wereldschokkend te zijn, enkel voor iedereen een dak boven z’n hoofd, voedsel en een degelijke medische verzorging. Het enige dat ik wereldschokkend zou kunnen noemen is het simpele feit dat het, ondanks een rijke geschiedenis en wetenschap, al niet lang een feit is. Sterker nog, het tegendeel lijkt zich te manifesteren, steeds meer mensen komen in de verdrukking door een monetaire malaise waarvan men blijkbaar niet begrijpt dat ze objectief rekenkundig bewezen op drijfzand gebouwd werd. Oppervlakkig bekeken is het normaal te noemen dat men de meubelen tracht te redden, een huis gebouwd op een misbegrepen fundament zal vroeg of laat toch in elkaar zakken, en dat is wat nu dan ook geschied. Net zoals politiek richt men zich angstvallig en krampachtig tot de meubelen, het huis waarvan we dachten (en nog steeds) dat het ons het opperste geluk zou brengen begint te barsten maar de oorzaak zelf krijgt geen aandacht door een gebrek aan diepgang van de analyse die het wil verklaren. Langs de ene kant is het bijna te absurd voor woorden en paradoxaal genoeg is het dezelfde absurditeit die genoopt tot de woorden die vanuit het vredige en innerlijke zelf spontaan opkomen, gelukkig maar. Uiteraard is dit alles een grap, wat kan het anders zijn?

Laatst gewijzigd door MIS : 10 april 2009 om 04:26.
Oud 10 april 2009, 05:19   #1093
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom leggen hennen eivormige eieren? Omdat er ooit een haan geweest is die een ei berekend heeft?
Er zijn nu eenmaal slimme kiekes, de rest denkt dat God dit alles bedacht heeft. En wie dat gelooft is een kieken, ooit zullen we moeten aanvaarden dat we allemaal kiekes zijn, of een stel runderen in de kudde van de herder. Uiteindelijk maakt het niet uit welke vorm het heeft, zolang er vorm is, bestaat er twijfel over het gevormde. Sunny side up of een spiegelei, what’s the difference …
Oud 10 april 2009, 09:54   #1094
kamiel spieces
Minister

Standaard

Citaat:
Uiteraard is dit alles een grap, wat kan het anders zijn?
Het is ook een grap!
Beelden komen en beelden gaan, maar het blijven slechts beelden die ons niet de hoogste werkelijkheid tonen! Tot ik tegen een steen aantrap en zeg....dit moet wel echt zijn!
Oud 10 april 2009, 16:31   #1095
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is ook een grap! Beelden komen en beelden gaan, maar het blijven slechts beelden die ons niet de hoogste werkelijkheid tonen! Tot ik tegen een steen aantrap en zeg....dit moet wel echt zijn!
Zeer zeker, het probleem van een grap is dat wanneer ze niet begrepen wordt en je eerst moet uitleggen waarom het een grap is, dat het spontane ervan wegebt. Politiek is de laatste jaren dan ook bijzonder grappig, alleen vertellen ze altijd dezelfde moppen. Ik vrees echter dat ze zelf niet begrijpen dat ze betrokken zijn in een theaterspel, doorgaans een tragikomedie. Ook een beetje jammer dat de bevolking het slachtoffer is van deze tragedie, het frivole van het spel zelf werd al een tijdje op een zijspoor gezet en geruild voor destructivisme met als grondtoon negationisme. Het moge een volwaardig deel van het spel genoemd worden maar of we dit lied nog lang kunnen zingen? Een waar tranendal maar wellicht willen we ook dat ontkennen omdat we geleerd hebben wat het is om verdraagzaam te zijn. De lijdensweg wordt zwaarder en zwaarder maar nog steeds negeert men de alternatieven, we zijn oprecht benieuwd wanneer het tij gaat keren. En dan spreken we nog niet over die pseudo economen die niet anders meer weten dan dat ze eerst geld moeten produceren alvorens erover na te denken. Kunnen we eens geen andere DVD opzetten, de deze wordt een beetje pathetisch om zien.
Oud 10 april 2009, 17:36   #1096
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Asielzoekers die in ons land rondlopen met tuberculose, brengen de volksgezondheid in gevaar. Dat zegt de Artsenkrant. Asielzoekers met tbc willen heel vaak niet in het ziekenhuis blijven, waardoor ze makkelijk anderen kunnen besmetten. Wie gaat de verantwoordelijkheid op zich nemen?
Gewoon terugsturen die handel. Om dat financieel tekortje op de pensioenen op te lossen hebben we gezonde import nodig, dat staat buiten kijf. Zoals ik eerder zei, we doen er goed aan om lokaal in de landen van export die mensen te gaan screenen. We kunnen dan ook wat artsen met begrenzing meesturen om de tandjes na te kijken. Ik weet het, dit hadden we vroeger moeten weten maar toen waren we nog niet zo ruimdenkend. Nu dat we onderwijs genoten hebben, weten we wel beter hé. Die zieke asielzoekers vormen nu een beetje een probleem, je mag tegenwoordig niet openlijk zeggen dat je ze liever in een put wil dumpen, dat zou betekenen dat niemand je nog gelooft wanneer je het hebt over integratie of multidinges, je weet wel. Maar misschien kunnen we die zieke asielzoekers lokken met een zoethoudertje en kampen voor ze bouwen, wat denk je? We zoeken alvast een gepaste speech om het een menselijke verpakking te geven, daar hebben we immers voor gestudeerd. Wie helpt er mee om te doen wat we moeten doen?

Als de ziel bestaat, zielig ook, lijkt me evident. Als de ziel niet bestaat, ook zielig.
Oud 10 april 2009, 19:16   #1097
kamiel spieces
Minister

Standaard

Citaat:
Politiek is de laatste jaren dan ook bijzonder grappig, alleen vertellen ze altijd dezelfde moppen. Ik vrees echter dat ze zelf niet begrijpen dat ze betrokken zijn in een theaterspel, doorgaans een tragikomedie. Ook een beetje jammer dat de bevolking het slachtoffer is van deze tragedie, het frivole van het spel zelf werd al een tijdje op een zijspoor gezet en geruild voor destructivisme met als grondtoon negationisme. Het moge een volwaardig deel van het spel genoemd worden maar of we dit lied nog lang kunnen zingen? Een waar tranendal maar wellicht willen we ook dat ontkennen omdat we geleerd hebben wat het is om verdraagzaam te zijn. De lijdensweg wordt zwaarder en zwaarder maar nog steeds negeert men de alternatieven, we zijn oprecht benieuwd wanneer het tij gaat keren. En dan spreken we nog niet over die pseudo economen die niet anders meer weten dan dat ze eerst geld moeten produceren alvorens erover na te denken. Kunnen we eens geen andere DVD opzetten, de deze wordt een beetje pathetisch om zien.
Aan kakelen is er geen probleem bij die politiekers, maar het zijn die eieren hé die maar niet willen komen! Maar goed, waarom zouden die eieren er ook moeten komen, als het volk toch maar braaf en verdraagzaam blijft toekijken naar dit theater en blijft luisteren naar de al jaren afgezaagde mantra's van loze beloften. Als het aan mij ligt zou ik met plezier een andere DVD willen opzetten, maar ik vrees dat ik dan weerstand zal krijgen van mijn brave verdraagzame mede landgenoten. Wat wel interessant is is tot hoe ver men kan gaan tot er een einde komt aan verdraagzaamheid of zouden we het misschien eerder onderdanigheid mogen noemen?
Oud 10 april 2009, 21:23   #1098
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Aan kakelen is er geen probleem bij die politiekers, maar het zijn die eieren hé die maar niet willen komen! Maar goed, waarom zouden die eieren er ook moeten komen, als het volk toch maar braaf en verdraagzaam blijft toekijken naar dit theater en blijft luisteren naar de al jaren afgezaagde mantra's van loze beloften. Als het aan mij ligt zou ik met plezier een andere DVD willen opzetten, maar ik vrees dat ik dan weerstand zal krijgen van mijn brave verdraagzame mede landgenoten. Wat wel interessant is is tot hoe ver men kan gaan tot er een einde komt aan verdraagzaamheid of zouden we het misschien eerder onderdanigheid mogen noemen?
Mooi gezegd, ik ben alleen benieuwd wanneer de bom echt gaat barsten. Als politiek erin slaagt om enkel in België 10 miljoen mensen onwaarheden te verkondigen die volledig tegendraads zijn aan wat logisch kan geacht worden, dan ben ik ervan overtuigd dat de bevolking op een keertje toch eens zal rechtveren. Hoe dat zich zal uiten zullen we nog zien, als het gedragen wordt door onbewustheid dan kunnen we nu al voorspellen hoe leuk dat gaat worden. Maar gelukkig hebben we inmiddels ervaring opgebouwd met dat soort aangelegenheden, zo dom zijn we nu ook weer niet. De politiestaat is ons allen gekend.

Maar misschien moeten we eerst BHV splitsen, dat kan ook. Of misschien beter niet, dat is ook een optie natuurlijk, ik weet het niet zo goed. Er is al zoveel over verteld dat we er misschien beter een commissie over oprichten, daar zal de waarheid wel aan het licht komen, maar misschien ook niet. Enfin, binnenkort zijn het verkiezingen, dan zal het beter gaan.
Oud 11 april 2009, 10:39   #1099
kamiel spieces
Minister

Standaard

[quote]
Citaat:
Mooi gezegd, ik ben alleen benieuwd wanneer de bom echt gaat barsten. Als politiek erin slaagt om enkel in België 10 miljoen mensen onwaarheden te verkondigen die volledig tegendraads zijn aan wat logisch kan geacht worden, dan ben ik ervan overtuigd dat de bevolking op een keertje toch eens zal rechtveren. Hoe dat zich zal uiten zullen we nog zien, als het gedragen wordt door onbewustheid dan kunnen we nu al voorspellen hoe leuk dat gaat worden. Maar gelukkig hebben we inmiddels ervaring opgebouwd met dat soort aangelegenheden, zo dom zijn we nu ook weer niet. De politiestaat is ons allen gekend.
België – en dan vooral Vlaanderen – is het meest complexe en versnipperde land van Europa. Ook teveel inwoners op een te kleine oppervlakte plus die versnippering op alle vlakken zorgt voor de nodige onderdrukte spanningen en frustraties bij de bevolking. Het is een mix van onderdrukte emoties dat vroeg of laat zijn uitbarsting zal hebben. De vraag is natuurlijk, wanneer!
Citaat:
Maar misschien moeten we eerst BHV splitsen, dat kan ook. Of misschien beter niet, dat is ook een optie natuurlijk, ik weet het niet zo goed. Er is al zoveel over verteld dat we er misschien beter een commissie over oprichten, daar zal de waarheid wel aan het licht komen, maar misschien ook niet. Enfin, binnenkort zijn het verkiezingen, dan zal het beter gaan.
Voil�* zo is dat! En 50 jaar later staan ze nog stom verbaast te kijken hoe het komt dat er nog niets veranderd is. Het communautaire gezwets kan dan misschien wel passies doen oplaaien, maar zal nooit bijdragen tot het oplossen van de problemen! Zeer bizar dat een volk blijft toekijken naar dit soort van theateropvoering met de handen in de zakken.

Laatst gewijzigd door kamiel spieces : 11 april 2009 om 10:45.
kamiel spieces is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2009, 11:40   #1100
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Geef je nu niet hiermee typisch het drama van "de mens" aan? Heeft-ie eenmaal de fysieke armoede overwonnen, bevindt-ie zich in toenemende welvaart, en dan komt daar de geestelijke armoede om de hoek kijken. Je zou hieruit ook de conclusie kunnen trekken dat de mensheid helpen met fysieke armoede weinig zin heeft, het ene maakt dan immers gewoon plaats voor het ander.
Mooi gezegd en laat me hier trachten toe te lichten. Ook in de poging om verlichting te bereiken lijkt men een en ander met elkaar te verwarren. Men heeft soms de neiging zich te vereenzelvigen met de natuur maar dat is op zich een regressieve beweging, te begrijpen als natuurmystiek. Deze beweging is evolutionair gezien regressief in dien verstande dat het zich verhoudt tot het magisch en mythische wereldbeeld dat in het verleden te vinden is. Technisch gezien, en wanneer herleid tot het individuele leven, gaat het hier om de situatie die we als kind ervaren waarbij er nog geen differentiatie plaatsvond en er ook geen enkel besef was van de verscheidenheid van de vormen die zich in het leven ontvouwen. Zoals we kunnen lezen heeft er dan ergens in de 17de eeuw een omwenteling plaatsgevonden onder druk van de Kerk die zich het alleenrecht toe-eigende tot wijsheid en moraliteit. Deze druk heeft ervoor gezorgd dat er een differentiatie plaatsvond en mensen de kans kregen om een en ander zelf te onderzoeken. Zoals altijd betekent depressie (ic ontdrukking) dat vrijheid gezocht wordt in het tegengestelde dan wat als onderdrukkend ervaren werd, en dat kan leiden tot dissociatie (extreem en verdelende differentiatie). Hierdoor heeft de maatschappij de kerk verlaten en z’n heil gezocht in het materialisme, het goede van het spirituele leven zoals de kerk dat wou prediken werd hiermee tegelijkertijd overboord gekieperd. Zoals altijd kan iets dat goed is ook z’n pathologische vormen aannemen waardoor er nu alweer een tegenreactie spontaan op gang komt, als golven in de oceaan gaat de evolutie verder. Thans leven we dus in een extreem materialistisch geconditioneerde maatschappij waarbinnen ik je stelling zie verschijnen, terecht. Het is dus niet zo dat we materialisme op zich dienen te verwerpen want dat zou opnieuw een dissociatie betekenen van datgene wat dient te integreren. Integratie betekent dat we nu opnieuw het spirituele leven of het menszijn als dusdanig zullen inpassen in het goede van het materialisme van de laatste 300 jaar. Jammer genoeg zien we steeds ofwel het ene, ofwel het andere, zelden de daadwerkelijke samensmelting of symbiose ervan. De overstijging van dit alles omvat al deze evolutionaire dimensies, het betekent niet dat de dimensies zelf verdwijnen en zolang deze groei niet als dusdanig maatschappelijk en generaliserend erkend wordt, kunnen we ook geen maatschappij installeren die rekening houdt met het menselijke zelfontwikkelingsproces die al deze dimensies in zekere zin in zich herbergt. We hebben als mens dus de potentie om heel de evolutie te herbeleven, zij het steeds in een ander en geëvolueerd decor, steeds complexer omwille van de evolutie zelf. Net omwille hiervan kunnen we zeggen dat de geschiedenis niet bestaat en alles geschiedt in het eeuwige en onvergankelijke Nu.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be