Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 27 augustus 2010, 18:52   #1101
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Als ik dit lees, zie ik niet in waarom Coca-Cola ineens nieuwe vestigingen zou openen enkel en alleen omdat Vlaanderen en Brussel onafhankelijk zijn geworden. Impact: nihil.
Kan best zijn, maar het grootste deel van de fiscale inkomsten zal niet meer in Brussel worden aangegeven, maar daar waar de omzet wordt gerealizeerd, en dat zal in Vlaanderen zijn, waar de grote productie- en distributie-centra liggen. Het zal vlug blijken dat Brussel bijzonder weinig eigen toegevoegde waarde creëert. Bovendien, hoe zou Brussel het zich kunnen permitteren om al die coördinatie-centra in Brussel te houden, als die amper belastingen betalen? Brussel zal toch ergens inkomsten moeten uit halen. Maar coördinatie-centra werden er opgezet omdat de belastingen laag waren, al de internationale instellingen genieten ook van allerhande vrijstellingen.
Snap je, een onafhankelijk Brussel maakt financiëel geen enkele zin, een WalloBrux helpt de zaak nog veel minder vooruit. Brussel zonder Vlaanderen is zo dood als een pier.
fonne is offline  
Oud 27 augustus 2010, 19:17   #1102
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Kan best zijn, maar het grootste deel van de fiscale inkomsten zal niet meer in Brussel worden aangegeven, maar daar waar de omzet wordt gerealizeerd, en dat zal in Vlaanderen zijn, waar de grote productie- en distributie-centra liggen. Het zal vlug blijken dat Brussel bijzonder weinig eigen toegevoegde waarde creëert. Bovendien, hoe zou Brussel het zich kunnen permitteren om al die coördinatie-centra in Brussel te houden, als die amper belastingen betalen? Brussel zal toch ergens inkomsten moeten uit halen. Maar coördinatie-centra werden er opgezet omdat de belastingen laag waren, al de internationale instellingen genieten ook van allerhande vrijstellingen.
Niet noodzakelijk.
Het gaat eigenlijk om dezelfde problematiek als voor de personenbelasting: WAAR gaat men zijn belastingen betalen? Waar men werkt of waar men woont? Bij de exploitatiezetel(s), of bij de maatschappelijke zetel?
En dit zou dan opgelost moeten worden door een bilateraal verdrag (of Europese regels).

En op het gebied van de jobs zie ik nog steeds geen impact.

Citaat:
Snap je, een onafhankelijk Brussel maakt financiëel geen enkele zin, een WalloBrux helpt de zaak nog veel minder vooruit. Brussel zonder Vlaanderen is zo dood als een pier.
Ik quote mezelf eventjes: Behalve in een scenario van "Brussels European Disctrict", zal Brussel ofwel bij Vlaanderen, ofwel bij Wallonië terechtkomen.
"Alleen" verdergaan zou inderdaad je reinste zelfmoord betekenen.é
http://forum.politics.be/showthread.php?t=142858&page=3

Maar ik durf ook te beweren dat Vlaanderen zonder Brussel een serieuze klap in haar economisch gezicht krijgt.
Oud 27 augustus 2010, 19:54   #1103
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik quote mezelf eventjes: Behalve in een scenario van "Brussels European Disctrict", zal Brussel ofwel bij Vlaanderen, ofwel bij Wallonië terechtkomen.
"Alleen" verdergaan zou inderdaad je reinste zelfmoord betekenen.é
http://forum.politics.be/showthread.php?t=142858&page=3

Maar ik durf ook te beweren dat Vlaanderen zonder Brussel een serieuze klap in haar economisch gezicht krijgt.
Brussel en Vlaanderen horen ook bij elkaar, dat ziet iedere buitenstaander die een blik op de landkaart werpt.
Hollander is offline  
Oud 27 augustus 2010, 19:55   #1104
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Brussel en Vlaanderen horen ook bij elkaar, dat ziet iedere buitenstaander die een blik op de landkaart werpt.
Moet die discussie écht terug op gang komen?
Oud 27 augustus 2010, 19:57   #1105
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Bad Atilla Brussel zou dan wel problemen krijgen met "No taxation without representation". Betwijfel dat ze dan de sterk toegenomen macht van Vlamingen zouden tollereren.
Gwyndion is offline  
Oud 27 augustus 2010, 20:16   #1106
Hollander

Standaard

Citaat:
Moet die discussie écht terug op gang komen?
Welnee, dan voeren jullie die discussie gewoon niet. Gaat het probleem vanzelf wel weg he
Hollander is offline  
Oud 27 augustus 2010, 20:39   #1107
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Bad Atilla Brussel zou dan wel problemen krijgen met "No taxation without representation". Betwijfel dat ze dan de sterk toegenomen macht van Vlamingen zouden tollereren.
Het principe zal niet van toepassing zijn omdat het om grensoverschrijdend arbeid gaat.
Zoals nu de Fransen die in W-Vl gaan werken, daar ook belastingen betalen zonder enige vorm van stemrecht te hebben.
Of zoals alle vreemdelingen in Belgie geen stemrecht hebben (buiten het gemeentelijk stemrecht), maar wel belastingen willen betalen.
Oud 27 augustus 2010, 20:40   #1108
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het verschil tussen de Vlaming en de Nederlander is dat een van de twee verplicht Frans moet leren op school.

Dat heeft met hoffelijkheid niets tezien, eerder met conditionering.
Conditionering tot op zekere hoogte. Die paar jaartjes Frans op school zijn echt niet voldoende om je deftig uit de slag te trekken hoor. Maar een verschil is wel dat wij (Vlamingen) gewoon zijn vreemde talen te horen (televisieprogramma's worden niet gedubd, muziek van allerlei talen op de radio,...), waardoor we automatisch makkelijker andere talen in ons opnemen.

Trouwens, de tweede taal in Wallonië was jarenlang Engels. Ik ken nochtans niet veel Franstaligen die behoorlijk Engels spreken hoor.
kizzy is offline  
Oud 27 augustus 2010, 20:41   #1109
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
(behalve als er subsidies aan te pas komen, uiteraard).
Wat, gezien de belachelijk lage vennootschapsbelasting, tal van 'economiebevorderende' maatregelen en allerhande trucjes het geval is.
kizzy is offline  
Oud 27 augustus 2010, 20:45   #1110
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Weldenkende mensen noemen dat : De verplichting voor elke Vlaming voor het aanleren van de, vooralsnog, tweede taal van het land.
En er zijn zélfs mensen die het vooral catastrofaal dom noemen.
Ik noem dat hoffelijkheid. Wanneer ik naar Wallonië ga, vind ik het normaal om die mensen in het Frans te woord te staan. Ga ik naar Duitsland, spreek ik Duits, in Italië Italiaans en in Spanje Spaans. Mocht ik ooit naar Rusland gaan, mag u er zeker van zijn dat ik mij op voorhand zal wapenen om op zijn minst een aantal basisbegrippen te kunnen hanteren en me zo verstaanbaar te maken.

Dat, mijn beste, is hoffelijkheid. De mensen respecteren voor hun eigenheid in hun respectievelijke thuislanden. En dat, mijn beste verwacht ik als Vlaming ook van wie zich in Vlaanderen bevindt.
kizzy is offline  
Oud 27 augustus 2010, 20:46   #1111
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kizzy Bekijk bericht
Ik noem dat hoffelijkheid. Wanneer ik naar Wallonië ga, vind ik het normaal om die mensen in het Frans te woord te staan. Ga ik naar Duitsland, spreek ik Duits, in Italië Italiaans en in Spanje Spaans. Mocht ik ooit naar Rusland gaan, mag u er zeker van zijn dat ik mij op voorhand zal wapenen om op zijn minst een aantal basisbegrippen te kunnen hanteren en me zo verstaanbaar te maken.

Dat, mijn beste, is hoffelijkheid. De mensen respecteren voor hun eigenheid in hun respectievelijke thuislanden. En dat, mijn beste verwacht ik als Vlaming ook van wie zich in Vlaanderen bevindt.
en terecht.
Hollander is offline  
Oud 27 augustus 2010, 20:48   #1112
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Ik neem een kennelijke tegenspraak waar.

Je mag dat natuurlijk best even verhelderen voor ons.
Citaat:
Ik zou niet weten welke tegenspraak. Verheldert u het even voor mij. Ik ben daar waarschijnlijk te Vlaamse kleinburgerlijk voor. Maar uw grootsheid zal me vast de nodige kennis aanbrengen.
Ik zie dat u inmiddels wel weer on line bent geweest, maar geen antwoord hebt gegeven. Hieruit moet ik concluderen dat u tot niets meer dan loze quotes in staat bent; of komt u alsnog over de brug?
kizzy is offline  
Oud 27 augustus 2010, 20:53   #1113
kwantum
Parlementsvoorzitter

Standaard

@ Kizzy

Man man man, die vlaggetjes onderaan je posts...

Laatst gewijzigd door kwantum : 27 augustus 2010 om 20:53.
kwantum is offline  
Oud 27 augustus 2010, 20:59   #1114
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het verplicht aanleren van het Frans in het Nederlandstalig onderwijs als tweede taal - terwijl dit omgekeerd niet gebeurt - zorgt er langs de andere kant wel voor dat Vlamingen op eigen grondgebied Franstaligen zonder veel problemen in hun eigen taal te woord kunnen staan. En aangezien deze Belgitude nog steeds bij veel mensen ingebakken zit, gebeurt het dan ook nog steeds dagelijks.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 27 augustus 2010 om 21:03.
Zwartengeel is offline  
Oud 27 augustus 2010, 21:20   #1115
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Dat Onkelinckx zegt het einde van belgië voor te bereiden.
Des te beter zou ik zeggen. Vooruit met de geit.
Pericles is offline  
Oud 27 augustus 2010, 21:37   #1116
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Van het ogenblik dat er een beetje toeristen zijn in Nederland, bijv. in Amsterdam word je automatisch in het EN aangesproken.
azert is offline  
Oud 27 augustus 2010, 22:09   #1117
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Dat Onkelinckx zegt het einde van belgië voor te bereiden.
Des te beter zou ik zeggen. Vooruit met de geit.
Het is een klassieke "hou me vast" reactie, ingegeven door angst.
Oud 27 augustus 2010, 22:11   #1118
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Het verplicht aanleren van het Frans in het Nederlandstalig onderwijs als tweede taal - terwijl dit omgekeerd niet gebeurt - zorgt er langs de andere kant wel voor dat Vlamingen op eigen grondgebied Franstaligen zonder veel problemen in hun eigen taal te woord kunnen staan. En aangezien deze Belgitude nog steeds bij veel mensen ingebakken zit, gebeurt het dan ook nog steeds dagelijks.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door "destandaard
"In Franstalig België is het meertalig onderwijs in opmars. Vorig schooljaar waren er meer dan tweehonderd scholen bij betrokken, waarvan meer dan 80 procent voor het Nederlands koos. In de basisscholen wordt maar liefst 50 tot 75 procent van het curriculum in het Nederlands onderwezen.
pajoske is offline  
Oud 27 augustus 2010, 23:53   #1119
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat is het tragische, dat juist iemand met allemaal Vlaamse vlaggetjes in zijn footer, dat 'hoffelijkheid' noemt.

Niet dat ik vermoed dat je inziet waarom dat tragisch zou zijn.

Hoffelijk alvast tot aan de poorten van Antwerpen, zullen we dan maar zeggen.

Die Vlaamse hoffelijkheid heeft inderdaad indrukwekkende resultaten opgeleverd als we eens naar de de facto territoriale taalevolutie kijken de laatste 180 jaar.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 28 augustus 2010, 00:09   #1120
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
too little too late. Het probleem ligt niet in wallonië maar in in brussel en de Vlaamse Rand, zonder deze minderheid, zou het er in belgië helemaal anders uitzien.
Miguelito is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be