![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bovendien insinueert u dat ik boeken lees 'om mijn gelijk te halen'. Ik heb zo het gevoelen dat u dit eerder doet in uw posten. En uw laatste post hierboven laat er niet zoveel twijfel over bestaan. Immers, u ontkent het licht van de (taalkundige) zon! En dit om uw gelijk te kunnen halen. Terloops, hebt u Van der Wal wel gelezen? Want als u haar gelezen had, dan was u die tekst ook tegengekomen. Maar misschien was u die tekst 'vergeten'. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 oktober 2014 om 16:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1122 | |||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zonder die overwinning zou grosso modo de Schelde nu de taalgrens zijn geworden. Bovendien zou ook Brabant binnen de Franse invloedssfeer gekomen zijn. En de later ten tonele verschijnende Lowie Kators zou in één tangbeweging de rest van de zuidelijke Nederlanden kunnen hebben inpalmen. Citaat:
Citaat:
Van een Naamse troepenmacht is nergens sprake. Het was vooral een West-Vlaamse aangelegenheid en de kosten werden trouwens gedragen door de Brugse schatkist. Citaat:
En dat stadsbestuur werd na de overwinning uiteraard prompt vervangen door een bestuur van Klauwaards. Het ganse graafschap deelde in de overwinningsroes. Citaat:
![]() Het was evenzeer een sociaal geschil. En de overwinning maakte het Vlaanders nationaal bewustzijn in alle hevigheid wakker. Maar het was reeds in de kiem aanwezig: 'Om de defensie van den lande' schreven de Bruggelingen in de stadsrekeningen ter verantwoording voor de uitgaven van de oorlogskosten. Bovendien was er meer aan de hand dan de louter sociale tegenstellingen want er stonden ook patriciërs (traditioneel leliaards) aan de klant van de neringen en ambachten hetgeen wijst op het nationaal karakter van de strijd. Citaat:
Maar men was wel taalbewust: schilt ende vriend... Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 oktober 2014 om 17:36. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wees maar zeker dat toen Gwijde van Namen optrok, hij vergezeld was van een legertje gewapende Namenaars. Of wat dacht u. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 oktober 2014 om 17:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1124 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar goed, waaruit blijkt dat er een Naamse troepenmacht was.....?? Wél vochten de Fransen met heel wat Italiaanse en andere huurlingen. Het tot de verbeelding sprekende blijft echter dat een volksleger het haalde op een professioneel leger. Te vergelijken met de Indianen tegen het US-leger.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 oktober 2014 om 17:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1126 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 oktober 2014 om 18:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U dicht mij allerlei complotten toe. U reageert emotioneel. U zou zou zich beter bij de taalfeiten houden. Mijn mening, mijn mening. Ik haal Van der Wal aan. Een eminent taalkundige én Nederlandse. Deze dame vergelijkt twee teksten uit de tijd van toen. Een Brabantse en een Hollandse. En daaruit blijkt kristalklaar dat ons Nederlands afstamt van het Hollands. Iets wat u ontkende. Want u zag grote invloeden van de Statenbijbel, van de 'Antwerpenaren die uitweken naar de val van Antwerpen', en dies meer. Enfin, het traditionele verhaal. Uit tekstvergelijking blijkt hier allemaal maar bitter weinig van. Ik zie dit toch nergens. U wel? Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 oktober 2014 om 19:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn mening, mijn mening. Ik haal Van der Wal aan. Een eminent taalkundige én Nederlandse. Deze dame vergelijkt twee teksten in taalvarianten uit de tijd van toen. Een Brabantse en een Hollandse. En daaruit blijkt kristalklaar dat ons Nederlands afstamt van het Hollands. Iets wat u ontkende. Want u zag grote invloeden van de Statenbijbel, van de 'Antwerpenaren die uitweken na de val van Antwerpen', en dies meer. Enfin, het traditionele verhaal. Uit tekstvergelijking blijkt hier allemaal maar bitter weinig van. Ik zie dit toch nergens. U wel? Ik geef nog enkele korte voorbeelden (want er zijn er nog heel wat meer): Brabants. Nocte, noste, host Sôcht, , hôckt, plots, lot, hôperen. Hollands. Naeckte, naeste, haest Sacht, haekt,plaets, laet, haperen. (Op. Cit, blz. 206) Welke taal lijkt het meest op ons hedendaags Nederlands: het Hollands of het Brabants? U hoeft volgens mij zelfs nog geen 2 keer te raden om het antwoord te kennen. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 oktober 2014 om 19:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1131 |
Europees Commissaris
|
![]() Veel vrolijkheid komt er niet uit jou. Misschien is er lang niet aan je eigen lolly gelikt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1132 |
Europees Commissaris
|
![]() Zegt de inwoner van een land dat het wereldrecord regeringsvormen heeft gebroken.
VSSE, kijk goed mee: Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 17 oktober 2014 om 20:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1133 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En dan? Wij nemen onze tijd. Di Rupo hield het wel een hele legislatuur uit. Balkenende echter, en Rutte... Niet te doen mens, niet te doen.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 oktober 2014 om 20:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1134 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1142 Of hoe ge steeds naast mekaar spreekt...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 oktober 2014 om 20:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1135 |
Europees Commissaris
|
![]() Uw punt...?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1137 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn punt is dat we onze Vlaamse taal hebben laten schieten voor de Hollandse. Maar niet alles is verloren. Laten we redden wat er nog te redden valt.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 oktober 2014 om 21:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1138 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat u laat zien is slechts 1 variatie. De standaard waarvoor we hebben gekozen is slechts 1 van de vele vormen van het Nederlands, toen en nu. Dat geldt zowel voor België als Nederland. Bovendien, wat u laat zien is meer een dialectvariatie binnen het Nederlandse taalgebied. In sommige delen van Holland is het dialectverschil ten opzichte van uw Brabants bijna nul komma nul
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 17 oktober 2014 om 21:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1139 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 oktober 2014 om 21:30. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1140 |
Europees Commissaris
|
![]() Uw masterplan....?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |