![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1101 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1102 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1103 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Of met de Groot-Nederlandse utopie en mythe. (Bruno De Wever) Of met Van Duyses 'De taal is gans het volk'...en Conscience die "zijn volk leerde lezen'.... Om te besluiten met de vaak gehoorde gelijkstelling 'taal en Vlaamse identiteit' in Vlaamse taal- en volksnationalistische middens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1104 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1105 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1106 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1107 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Ik vroeg naar verplichte lektuur voor studenten vermits hij 'moet' schreef. Misschien een poginbg doen tot begrijpend lezen ipv onmiddellijk beledigingen en bitsigheden te spuien hetgeen ge hier al de ganse draad doet zoals Rikm hier reeds opmerkte, en ook nu weer:.... Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1030 http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1031
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 oktober 2014 om 09:55. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1108 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1109 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De meesten die ik ken zijn helemaal niet zo taalbewust maar eerder centenbewust en stellen (bijgevolg) ook onafhankelijkheid boven de taalreconquista van Brussel. Ik heb er zelfs een heuse draad aan gewijd. http://forum.politics.be/showthread.php?t=173954 Neen, ik ben de alleenstaande en verweesde erfgenaam van de zg. kultuurflaminganten en taalminnaars, de laatste der taalmohikanen; mijn helden heten bijvb. Prudens Van Duyse, Jan Theodoor van Rijswijkck, Pieter Geijl en Flor Grammens, de laatste Grote, ...maar.... die zijn allemaal al lang dood en geen kat die ze nog kent. Wat waren trouwens één van de laatste woorden van Bart De Wever in de uitzending waarbij men hem volgde op de dag van de verkiezingen ? "Het gaat niet over taal, maar over een zelfbewust Vlaanderen dat zijn lot in eigen handen neemt". (En ja, ik hoor u al afkomen met een ongenuanceerde, laag bij de grondse repliek. Ik zal u dan wijzen op wat uw medestander het Oosten hier stelde.)
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 oktober 2014 om 11:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1110 | |
|
![]() Citaat:
De taal blijft bestaan ,door de eeuwen heen. Dus u heeft de toekomst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1111 |
Europees Commissaris
|
![]() Wanneer dan zo ?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1112 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Brabants. Berger, bers, weurdt Da shert men. Dacht/ge zaijt, dacht gaaij Hauch gaij, dacht go t E goeh gat, daf folck Niech gedo n. dich gô nô Goch gai niech gaere Goech getaij, nieflies Waf feur oe was salf Dach geluck wach gedeckt Dach geldt ou. Dacheme Nie gedreve. Dis scheurke Heech gieen noot. Wach gebrack. Waf vorietaits. Hedde daf vernome Waffis. Waf verschuijve. Dippotteken. Heddene man? Moe geven. W addenen bôij! Nie saijn. M etta. (…) Hollands Borger, borst. Wordt.. Dat schort mij. Dat ghij zijt. Dat ghij. Houdt ghij, dat gaet Een goed gat, dat Volck. Niet gedaen. Dit gaet nae. Goed getij. Niet vies Wat voor u. Wat salf. Dat geluck. Wat gedeckt. Dat geldt u. Dat geldt mij. Niet gedreven. Dit scheurken. Heeft geen noot. Wat gebrack. Wat varieteits. Heb ghij dat vernomen? Wat visch. Wat vershuiijuen. Dit potteken. Hebt ghij enen man? Moet geuen. Wat enen baeij! Niet zijn. Met dat. (…) Mijn vraag aan u is een hele simpele. Op welk soort Nederlands lijkt ons hedendaags Nederlands het meest? Op het Hollands van toen of op het Brabants van toen? Zonder op uw antwoord te willen anticiperen, denk ik toch dat het antwoord nu al glashelder is. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 oktober 2014 om 12:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 oktober 2014 om 13:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1115 | |
|
![]() Citaat:
Ik vraag me af of het Brabants wel dialect is of ABN. Dus waarschijnlijk een slechte vergelijking. Is het u niet opgevallen dat de "ij" in Hollands en Brabants als" ij of aai" wordt uitgesprokene en in andere delen van het taalgebied als" ie"? In verschillende Hollandse dialecten wordt "ij" nog als "aai "uitgesproken . Holland en Brabant hadden in de 15e en 16 e eeuw veel handelscontacten. Dit betekende ook veel taalveranderingen naar elkaar toe. Natuurlijk in de dialecten.Het AN en eenheids-spelling was van later datum. P.s De term Hollands ,wordt hier gebruikt voor Holland en niet voor alle Nederlandse provincies, zoals de Belgen doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1116 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 oktober 2014 om 14:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1117 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Nochtans stonden in 1302 de troepen van het Graafschap Namen aan de Vlaamse kant. Het Gents stadsbestuur koos de kant van de Franse vorst. Geen deelname aan Vlaamse kant van Brabant noch Loon. Van een taalkwestie was in die tijd nog geen sprake. Het was dus een louter feodaal geschil. De graven van Vlaanderen spraken trouwens Frans! Maar het enigszins aangepaste verhaal paste in de negentiende-eeuwse romantiek van een jong land op zoek naar helden in een lang en glorieus verleden. Op velerlei punten van het conflict spreken kroniekschrijvers mekaar tegen. De nationalistische behoefte om die geschiedenis op "romantische" leest te herschrijven, heeft voor behoorlijk wat geschiedenisvervalsing gezorgd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1118 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Ik ben Vlaming evenals mijn echtgenote en kinderen. Mijn moeder was geen "flamande". Laat haar aub uit het debat en leer lezen wat ik schrijf. En vertel ons bij gelegenheid iets meer over die 'Vlaamse identiteit'... By the way: homofoob, racist en nazi-vriend Franken heeft een Nederlandstalige vader, een Franstalige moeder en houdt dolveel van Brussel. Stuur hem eens een mailtje met dezelfde zever die je hier aan mijn adres post. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 oktober 2014 om 16:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1120 | |
|
![]() Citaat:
Waarschijnlijk heeft die van de Wal van u niet veel verstand van dialectologie. |
|
![]() |
![]() |