![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#1141 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Voor wat betreft Brussel het volgende: - België heeft geen drie volwaardige gewesten maar twee: Vlaanderen en Wallonië. Het HGBrussel is een uit de hand gelopen agglomeratie. - Hoewel het HGBrussel zich op de eigen website presenteert als volwaardig gewest met dezelfde rechten en bevoegdheden als de andere twee - wat op zich niet onjuist is - vind je na wat zoeken op dezelfde website het voorbehoud dat de wetgever heeft gemaakt: Brussel bestaat grondwettelijk niet, net zoals de Duitstalige Gemeenschap. Ze bestaat wél maar heeft alleen gedelegeerde bevoegdheden vanuit het federale België, geen eigen bevoegdheden. - Speurend in jullie grondwet - die opvallend vaag is opgezet - en de toelichting bij die grondwet, blijkt dat Brussel expres geen volwaardig gewest is geworden om geen nieuwe subnationaliteit te creëren. Zo bestaat er ook wel een Duitstalige gemeenschap met gedelegeerde bevoegdheden maar deze heeft geen eigen gewest. - Het Hoofdstedelijk Gewest Brussel is nadrukkelijk geen volwaardig gewest zoals bedoeld in 1970, maar het laatste stukje België. (De Vlamingen hebben zich altijd tegen deze grondroof verzet en zijn nooit akkoord gegaan met een volwaardig Brussels Gewest.) De (Grond)wetgever heeft dan ook nadrukkelijk het onderscheid gemaakt. - Brusselaars zullen zich dan ook niet mogen uitspreken over een grensverandering. Althans, dat mogen ze wel maar net zoals alle andere Vlamingen en Walen puur op federaal niveau. Hun stemmen worden bij de andere gerekend. Er is geen subnatie Brussel, er is geen volwaardig gewest Brussel, en behalve als stedelingen met die naam zijn er zelfs geen Brusselaars, alleen Vlamingen en Walen. - Brussel wordt op federaal niveau geregeld. De federale regering gaat over Brussel. En aangezien het BHG louter en alleen is opgericht om te dienen als hoofdstad van België vervalt de HG-functie als België ophoudt te bestaan. |
|
![]() |
![]() |
#1142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#1143 | |
|
![]() Citaat:
Staat dat allemaal op dat vodje papier? Amai.
![]() |
#1144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#1145 | |
|
![]() Citaat:
Iets claimen wat reeds een deel uitmaakt van Vlaanderen? Het zijn er anderen die claimen en die dat vodje papier niet al te ernstig nemen.
![]() |
#1146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#1147 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
#1148 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dit is voor mij erg moeilijk. Ik kan, maar besef wel dat dit niet helemaal terecht is, het Vlaams het nationalistisch probleem moeilijk los zien van de gebeurtenissen tijdens WOII. Mijn joodse grootouders langs moeders kant zijn tijdens de oorlog samen met hun kinderen, mijn mamma uitgezonderd, omgekomen in de Duitse kampen. Deze gebeurtenissen heb ik persoonlijk nog altijd niet helemaal verwerkt. Kan je n deze optiek begrijpen dat kiezen voor de Vlaams nationalistische kant in mijn hoofd verraad zou zijn aan mijn famillie?
Laatst gewijzigd door speurneus : 11 augustus 2010 om 18:04. |
![]() |
![]() |
#1149 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1150 |
Minister-President
|
![]() Er bestaat geen Brusselse gemeenschap, gemeenschapsmateries zoals: ' cultuur, onderwijs,media, gezondheids- en jeugdzorg en bepaalde sociale zaken.' daar heeft BHG geen bevoegdheid over. De subnationaliteit Brusselaar als aparte entiteit bestaat niet. Het zijn Franstalige of Nederlandstalige Brusselaars behorend bij overeenkomstige gemeenschap.
#1151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#1152 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#1153 | |
|
![]() Citaat:
De VL hadden gedacht van dat zo te kunnen houden, maar in de feiten is het een volwaardig gewest geworden. De mensen houden van simpele dingen en niet van pezewevers die hun vingertje opsteken en zeggen: ja Brussel is een gewest, maar toch niet helemaal hoor. net zoals de faciliteiten; de VL geven die en denken dan dat ze zullen kunnen zeggen; ja maar het was niet voor altijd hoor. Kijk maar in de wet, ah nee sorry, het staat er niet in; maar het was wel zo bedoeld. Voor de gewone mensen moet het duidelijk zijn; er zijn faciliteiten gegeven en die blijven dus. |
|
![]() |
![]() |
#1154 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
#1155 | |
|
![]() Citaat:
Belgen die de nieuwe orde hebben gevolgd, hebben dat uit vrije wil gedaan. |
|
![]() |
![]() |
#1156 | |
|
![]() Citaat:
maar dat zeg je tuurlijk ni hé. |
|
![]() |
![]() |
#1157 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
#1158 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Dit terzijde, zoals Solidarnosc het aangeeft, zeg de Grondwet duidelijk : "België omvat drie gewesten : het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Gewest". Geen twee, geen vier, geen twintig, neen drie gewesten. Ik begrijp echt niet wat daar moeilijk aan is... Citaat:
De bevoegdheden van Brussel zijn exact, exact dezelfden als die van de Vlaamse of Waalse Gemeenschap : zij zijn geregeld door artikel 39 en uitgevoerd in de bijzondere wet van 8.8.1980. Dus neen, er is geen sprake van "gedelegeerde bevoegdheden", Brussel heeft eigen bevoegdheden. Of ik moet mij serieus vergissen (een link is dan meer dan welkom ![]() Wat wel klopt, is dat Brussel geen decreten uitvaardigt, maar ordonnanties die aan een (beperkte) gerechtelijke controle kunnen worden onderworpen (zoals dat in andere landen bestaat), maar de wet erkent wél dat ordonnanties overeenkomen met decreten; bovendien kan de federale regering en parlement inderdaad tussenkomen in de Brusselse wetgeving, maar enkel "Ter vrijwaring van de internationale rol en de hoofdstedelijke functie van Brussel", wat mij vrij logisch lijkt. Maar dat is uitzonderlijk: zie de ganse heisa rond de geluidsnormen: een Brusselse bevoegdheid waar niemand iets aan heeft kunnen doen. Citaat:
Anderzijds wouden de Franstaligen ook niet dat Vlaanderen zich zou mengen met Brussel die zij als een "Franstalige stad" zien. uiteraard weten zij ook wel dat een Brussels Gewest de beste manier is om Brussel te "behouden" wanneer Vlaanderen zich onafhankelijk zou verklaren. En de Brusselaars, tja, die waren niet echt tevreden met de voogdij van de Minister en Staatssecretarissen, en hebben ervan geprofiteerd om eigen bevoegdheden te eisen, en te krijgen. Maar het eindresultaat is wel dat Brussel sinds 1989 een volwaardig Gewest is geworden, tot groot ongenoegen van (vooral) de Vlaams-nationalisten... Laat het nu juist lukken dat De Wever Vlaams-nationalist is. Citaat:
Maar in 1970 bestonden de Gewesten niet, hoor, enkel "culturele raden". ![]() Citaat:
Voor de rest maak je vaststelling die voor eigen rekening zijn. ![]() Citaat:
![]()
![]() |
#1159 |
|
![]() amai, wat een mooie toeter heb jij Jack
#1160 |
Minister-President
|
![]() Dat vind ik persoonlijk erger dan een jonge naïeve idealist die door meneer pastoor naar het oostfront is gestuurd om het communisme te bestrijden.