![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1141 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1142 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1143 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1144 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1145 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, alice, eno had het over "de recuperatie van vaste relaties door de overheid" en hij doelde daarmee op het geregistreerd partnerschap.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#1146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wanneer trouw je voor de kerk? Het is toch maar een ceremonie zonder enig gevolg...oei, jou burgelijk huwelijk wordt door dat clubje niet eens erkent! Vreemd, dus blijkbaar moeten gelovige homo's niet hopen op dat kerkelijk huwelijk.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
- wel kerkelijk getrouwd; - niet burgerlijk getrouwd. Toch niets moeilijks aan dit te begrijpen? Je bent inderdaad "niet een beetje getrouwd". Voor de Kerk ben je getrouwd. Voor de overheid niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1148 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gefeliciteerd trouwens! Dankzij burgers werd dit mogelijk! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1149 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen waar wilt u nu eigenlijk naartoe met dat voortdurend herhalen van iets waarmee we het volkomen eens zijn? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1150 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Welnu, de Kerk stelt geenszins dat een huwelijk eerst voor of door de overheid afgesloten moeten worden alvorens men over de dorpel van de kerk stapt. In Italië worden alle kerkelijke huwelijken afgesloten zonder burgerlijke plechtigheid. Niet ervoor, niet erna. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1151 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wanneer je gelovig bent. Inderdaad. Citaat:
Daar lijkt het wel op.
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1152 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De kerk, voor de zoveelste keer, kan ceremonies houden zoveel ze wil, ze heeft geen bevoegdheid om mensen getrouwd te verklaren.Dus zijn ze zelfs geen beetje, maar gewoon niet getrouwd, ongeacht de plechtigheden van onbevoegde instanties. Dus is dat kerkelijk "huwelijk" evenveel waard als een huwelijk in de kroeg, ingezegent door de kroegbaas. Ookal beschouwt de kroegbaas je als getrouwd, je bent het daarom evenmin dan wanneer de kerk je als getrouwd zou beschouwen. Dat zal de kerk ook nooit doen, zonder bevoegdheid om dat huwelijk te wettigen. En tja.. die is er niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1153 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stel je dus zelf een ceremonie op zonder enige priester, imam, rabbijn..., dan verplicht de wet je tot niets. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1154 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Let wel, en zoals ik hier honderden posts eerder heb gesteld, was de achterliggende politieke hoofdreden van die bepaling het feit dat men het kerkelijk huwelijk wilde ondergeschikt maken aan het juridisch enig relevant burgerlijk huwelijk (men gelieve “kerkelijk huwelijk” in dat verband te lezen als “elk soort religieus huwelijk” --arrest Belgisch Hof van Cassatie dd. 26.12.1876), en men in ruimere zin de Kerk (lees alle godsdienstige groeperingen) wilde ondergeschikt maken aan de staat en aan de wetgeving ervan. Met het openstellen in 2003 van het huwelijk voor personen van hetzelfde geslacht nam de Belgische wetgever overigens zelfs nog verder afstand van de kerkelijke regels inzake het huwelijk. Maar dat is allemaal al lang geen nieuws meer in deze draad, nietwaar. Mij gaat het hier zeer specifiek om de stelling van mijnheer Van den Berghe dat het artikel 21 van uw grondwet een “discriminatie” van gelovigen inhoudt. Daarmee stelt mijnheer Van den Berghe in wezen zijn wens als gelovige om enkel kerkelijk te kunnen huwen, en meer algemeen de regels van zijn geloof, boven de grondwet. U zult mij hier in de regel absoluut niet de Belgische grondwet zien verdedigen, want mijn visie is dat deze in diverse bepalingen (bijvoorbeeld daar waar de in Art.4 tweede lid bepaalde vereiste meerderheid wordt vereist) duidelijk en opzettelijk tekort schiet inzake de basisprincipes van een democratie. Maar waar het gaat om wetsbepalingen (trouwens verre van enkel in België) die de ondergeschiktheid van religieuze gemeenschappen en godsdiensten aan de staat en aan de ruimere maatschappij beogen, zal men in mij steeds een fervente verdedigster vinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1155 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We weten toch allemaal dat het kerkelijk huwelijk niet het burgerlijk huwelijk is. Wat wilt u nu dat we nog meer zeggen? De kerkelijke ceremonie heeft geen juridische consequenties. Bijgevolg zou het geen enkel probleem zijn een religieuze ceremonie te houden los van het burgerlijk huwelijk. Of heeft u er problemen mee dat gelovigen ongehuwd door het leven gaan voor de wet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1156 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Nu nog dezelfde courtoisie aan gelovigen verlenen en hen toelaten een kerkelijk huwelijk aan te gaan zonder burgerlijk huwelijk en dus zonder juridische gevolgen. Een mens moet per slot van rekening voor iedereen de zon in het water kunnen zien schijnen, nietwaar?
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In alle vrijheid mag ik als burger kritiek uitoefenen op bestaande wetgeving. Daardoor word ik geen burger die zich bezondigt aan het negeren van de wetten of het overtreden ervan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1158 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor de Kerk geldt het aan elkaar gegeven ja-woord en de zegening van de priester. In de ogen van de Kerk is dat het huwelijk, een band die voor de Kerk onverbreekbaar is. Tot de dood. Hierdoor ziet u nogmaals dat het ene niet het andere is en dat niemand de twee door elkaar wil halen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De kerk ziet dit als zonde en behandeldt u dus nog minder aardig dan de hondenschool zou doen! ![]() En die andere instantie kan zelfs een erkende religie zijn, moskees sluiten huwelijken af van mensen die geen wettig huwelijk zijn aangegaan. Voor de islam zijn die mensen dan getrouwd, voor onze wet niet. In Nederland gaf dit al behoorlijk veel problemen, kun je lezen in strijdsters voor Allah van twee vrouwelijke Nederlandse journalisten die de groep rond de moordenaar van Theo van Gogh volgden. Zelf krijg ik daar af en toe ook mee te maken, vaak realiseren die meisjes zich niet, dat ze voor onze wet ongehuwd zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1160 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat zou je wel doen, als je een boete opliep van 50€ |
|
![]() |
![]() |