Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke stad zou de hoofdstad van de Vlaamse Republiek moeten zijn?
Antwerpen 14 22,95%
Brugge 2 3,28%
Brussel 29 47,54%
Gent 7 11,48%
Leuven 3 4,92%
Mechelen 6 9,84%
Ieper 0 0%
Aantal stemmers: 61. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 15 januari 2008, 15:45   #101
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Hier is iemand significant aan het opschuiven.
Dat niet alleen, die 'iemand' is ook serieus geïnteresseerd in jouw onderschrift. Ik denk dat we op de volgende meeting er iemand bij hebben...

Is het niet zo, Pelgrim?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2008, 15:50   #102
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Den Haag heeft wel een historisch centrum, er wonen in vergelijking met de 3 andere grote steden in de randstad de minste allochtonen relatief gezien, maar dat ter zijde. Ik ben voor Antwerpen als hoofdstad in een Groot-Nederland, vanwege de centrale ligging, de historie en het is een goed compromis.
Antwerpen heeft denk ik niet wat het nodig heeft om een hoofdstad te zijn. Bovendien ligt het in het centrum van Vlaanderen, niet van Groot-Nederland. Waarom proberen we niet gewoon Apeldoorn? Moeilijk iets aan te verkrachten en de Koningin kan zo verkassen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2008, 15:51   #103
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Pech dus voor wie van Hasselt komt?
En vanuit Maaseik dan (aan de Maas, steek de brug over en je bent in Nederland).

Ik zou zeggen Antwerpen, aangezien we waarschijnlijk Brussel als een soort enclave of misschien zelfs helemaal aan Wallonië moeten afstaan als een soort van compensatie.

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2008, 16:00   #104
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Dat niet alleen, die 'iemand' is ook serieus geïnteresseerd in jouw onderschrift. Ik denk dat we op de volgende meeting er iemand bij hebben...

Is het niet zo, Pelgrim?
ik heb me nooit tégen een heel-nederlandse confederatie uitgesproken, integendeel. Ik stel alleen wel eisen omdat ik niet wil dat Vlaanderen en Wallonië de ene bezetter inruilen voor de andere. Sommige kwesties zijn te nemen of te laten voor mij, zoals de republiek als staatsvorm en voldoende slagkracht voor Vlaanderen (en Wallonië) met voldoende bevoegdheden.
Dat laatste impliceert ook dat ik me zal verzetten tegen een heel-nederland als deel van de huidige EU.

Voor de rest is samenwerking tussen de Nederlanden geen probleem.

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 15 januari 2008 om 16:01.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2008, 16:01   #105
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek Bekijk bericht
En vanuit Maaseik dan (aan de Maas, steek de brug over en je bent in Nederland).

Ik zou zeggen Antwerpen, aangezien we waarschijnlijk Brussel als een soort enclave of misschien zelfs helemaal aan Wallonië moeten afstaan als een soort van compensatie.
a) Wat moet er gecompenseerd worden?
b) Hoe kan Brussel dienen ter compensatie? Wat winnen de Walen ermee?
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2008, 16:19   #106
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
ik heb me nooit tégen een heel-nederlandse confederatie uitgesproken, integendeel. Ik stel alleen wel eisen omdat ik niet wil dat Vlaanderen en Wallonië de ene bezetter inruilen voor de andere. Sommige kwesties zijn te nemen of te laten voor mij, zoals de republiek als staatsvorm en voldoende slagkracht voor Vlaanderen (en Wallonië) met voldoende bevoegdheden.
Dat laatste impliceert ook dat ik me zal verzetten tegen een heel-nederland als deel van de huidige EU.

Voor de rest is samenwerking tussen de Nederlanden geen probleem.
In de samenwerking die wij voor ogen hebben is er geen sprake van 'bezetting' maar dat heb je ongetwijfeld zelf ook al gezien. En als het een confederatie wordt dan kan Vlaanderen een republiek zijn terwijl Nederland monarchie is.

Maar ik zie je graag verschijnen op onze volgende meeting.
Oud 15 januari 2008, 20:05   #107
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

en wanneer is die?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2008, 20:15   #108
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Centerparks.

A State of Happiness.

En 't voordeel: 't is daar allemaal al geprivatiseerd.
Oud 15 januari 2008, 22:35   #109
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
en wanneer is die?
Exacte datum en plaats staan nog niet vast maar het is in het tweede weekend van februari en het is deze keer in Vlaanderen.
Ik stuur je een PB zodra ik meer weet.
Oud 16 januari 2008, 00:10   #110
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Antwerpen, Brussel, Den Haag, Namen (&c.?) binnen een Heel-Nederlandse statenbond.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2008, 08:49   #111
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Antwerpen, Brussel, Den Haag, Namen (&c.?) binnen een Heel-Nederlandse statenbond.
Probeer Nederland niet op te schepen met Belgische problemen!
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2008, 15:34   #112
Olivier_FDF
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Een volledig tweetalig Brussel.
Neen, voor die 7 % Vlamingen in Brussel moet er geen tweetaligheid zijn. Dat is absurd! De positie van de Vlamingen in Brussel moet gewoon ook herzien worden. Brussel dan toch tweetalig? Brussel zou tweetalig Frans - Engels moeten zijn vanwege zijn internationale uitstraling en het de hoofdstad van de UE is.
Olivier_FDF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2008, 15:41   #113
Olivier_FDF
Banneling

Standaard

Vandaag de dag vertegenwoordigen de Vlamingen 7 % van de Brusselse bevolking, waarom moet Brussel dan nog tweetalig zijn? Het is inderdaad historisch een Nederlandstalige stad, maar Praag was vroeger ook Duitstalig. Taalgrenzen evolueren nu eenmaal, zo een taalgrens zal niet honderden jaren ongewijzigd blijven. Demografische evolutie speelt een rol.
Olivier_FDF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2008, 16:00   #114
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Olivier_FDF Bekijk bericht
Vandaag de dag vertegenwoordigen de Vlamingen 7 % van de Brusselse bevolking, waarom moet Brussel dan nog tweetalig zijn? Het is inderdaad historisch een Nederlandstalige stad, maar Praag was vroeger ook Duitstalig. Taalgrenzen evolueren nu eenmaal, zo een taalgrens zal niet honderden jaren ongewijzigd blijven. Demografische evolutie speelt een rol.

Goh, een paar ideetjes: er is sowieso geen echte taalkundige meerderheid, er werken ontelbare Nederlandstaligen (een taal die toch door een derde van de bevolking beheerst schijnt te worden) en 't is leuk de bourgeois eens te kl...
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Oud 16 januari 2008, 16:01   #115
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
taalgrenzen kunnen wijzigen, gewestgrenzen wijzigen is nog iets anders, daar staat taal los van.
Oud 16 januari 2008, 16:01   #116
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Neen, voor die 7 % Vlamingen in Brussel moet er geen tweetaligheid zijn. Dat is absurd!
Voor die minderheid aan Franstaligen moet Brussel dan wel Frans als officiële taal hebben?

Citaat:
De positie van de Vlamingen in Brussel moet gewoon ook herzien worden. Brussel dan toch tweetalig? Brussel zou tweetalig Frans - Engels moeten zijn vanwege zijn internationale uitstraling en het de hoofdstad van de UE is.
Bij mijn weten is Engels ook binnen Europa niet de officiële voertaal. Als je dat gedrocht dan toch wil inroepen als argument, moet je maar van de 23 officiële talen ervan ook officiële talen van Brussel maken.
Oud 16 januari 2008, 16:13   #117
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
9% spreekt Nederlands, 20% tweetalig en er pendelen dagelijks zo'n 200.000 Vlamingen op en neer. Bovendien is Frans ook een minderheidstaal in Brussel. Uw vergelijking met Praag is wel grappig trouwens. In Praag sprak alleen de elite Duits, totdat in 1919 Praag bij Tsjechoslowakije ging horen, toen werd de stad volledig Tsjechisch. In Brussel is het omgekeerde gebeurd: waar oorspronkelijk alleen de elite Frans sprak, kwam Brussel in 1830/1839 in de francofone staat Belgie te liggen en verfranste in rap tempo.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2008, 16:15   #118
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Engels moeten zijn vanwege zijn internationale uitstraling en het de hoofdstad van de UE is.
??
Er wonen meer Duitsers en Fransen dan Engelsen.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2008, 16:40   #119
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
taalgrenzen kunnen wijzigen, gewestgrenzen wijzigen is nog iets anders, daar staat taal los van.
De gewesten in België hebben geen vastgelegde grenzen, ze bevatten enkel provincies. Die provinicies hebben natuurlijk wel grenzen, maar die kan men veranderen met een gewone meerderheid.

Volgens mij zijn enkel de grenzen van de taalgebieden "gebetonneerd" (enkel gewijzigd door een speciale meerderheid).
Als ik het goed heb kan men de grenzen van de provincies wijzigen met een gewone meerderheid, behalve als men de bepaalde gebieden onttrekt aan de provinciale indeling (Brussels Hoofdstedelijk Gewest is zo'n gebied.)

Dus volgens mij is het perfect mogelijk om met een gewone meerderheid gemeentes over te hevelen naar een provincie van een ander gewest, zonder dat het de taalgebieden verlaat.

Met andere woorden, volgens mij kan de Vlaamse meerderheid in het parlement elke Waalse gemeente overhevelen zolang het maar aanvaard dat die gemeentes bij een ander taalgebied behoren.
Oud 16 januari 2008, 18:08   #120
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, voor die 7 % Vlamingen in Brussel moet er geen tweetaligheid zijn. Dat is absurd! De positie van de Vlamingen in Brussel moet gewoon ook herzien worden. Brussel dan toch tweetalig? Brussel zou tweetalig Frans - Engels moeten zijn vanwege zijn internationale uitstraling en het de hoofdstad van de UE is.
Lijden alle Franstaligen aan dyslectie?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be