![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wellicht allemaal heel eenvoudig en ook allemaal kletskoek Toch iets over Congo in de jaren 70. Toen was de kindersterfte er het laagste van heel Afrika. Voor de moeders voorwaar geen kletskoek.
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
|
![]() Citaat:
2) Goede vraag. Op de Antillen wordt denk ik vooral papiamento (of zoiets) gesproken, en dat is een bonte mengeling. Is in Suriname Nederlands echt de voertaal? ik weet het eigenlijk niet zo zeker. En Suriname is 'ver van ons bed'! Want het gaat natuurlijk ook niet alleen over taal, de cultuur is wellicht belangrijker. Historisch is de verbondenheid met de Boeren met Vlaanderen ook veel nauwer. Onder de hugenoten die destijdsnaar ZA trokken waren heel wat Vlamingen. De Boerenoorlog wekte hier veel sympathie. Afrikanerliedjes en poëzie zijn ons nog bekend. Het is trouwens merkwaardig hoe vindingrijk de taal is en hoe levendig de Afrikanerpoëzie. Tijdens en na de Boerenoorlog, maar ook vandaag nog. Ook ivm de strijd tegen apartheid. Er is een prachtig gedicht van een jonge dichteres Jonker: "Die kind is nie dood nie" Een zwart kind dat omkwam tijdens een betoging maar verder blijft leven in de ziel van Afrika. Mandela las het gedicht voor in het parlement bij zijn eerste toespraak. Ook zeer mooie gedichten van kleurlingen wier voertaal ook het Afrikaans is. Ik heb nog nooit iets gehoord van poëzie uit Suriname. Ligt het aan mij? Er is een Taalunie die Vl en Nl en mogelijk ook ZA verbindt. Ik meen dat Antillen & suriname daar niet bij betrokken zijn. Werk op de plank!
www . Luc Broes . be Laatst gewijzigd door luc broes : 2 maart 2008 om 23:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Verder was zijn verzoeningspolitiek natuurlijk redelijk succesvol op de korte termijn, maar nu wordt langzaamaan duidelijk dat dit meer een politiek van pappen en nathouden was dan het echt oplossen van de problemen tussen de bevolkingsgroepen. De tegenstellingen, wederzijdse haat, wantrouwen en discriminatie vieren wederom (of beter gezegd nog steeds) hoogtij in Zuid-Afrika. Massaal etnisch geweld lijkt slechts een kwestie van tijd en volgens sommigen is het zelfs al begonnen; zie idd de plaasmoorden of de velen moorden tussen Zoeloes en Xhosas Citaat:
Laatst gewijzigd door Brandaan : 3 maart 2008 om 00:36. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De blanken (het zal u plezieren: dus ook de Arabieren!) zijn een perfiede kwelduivel geweest voor de zwarten, van het ogenblik dat zij ook maar één voet hebben gezet op Afrikaanse bodem. Tevens zijn de blanken (hier zijn er dus geen Arabieren mee gemoeid -tot uw spijt, vermoed ik) een kwelduivel geweest voor de indianen in Zuid-, Midden-Amerika en voor de 'roodhuiden' in de USA, sinds dat zij een voet hebben gezet op Amerikaanse bodem. Massaal zijn de indianen uitgemoord met het zwaard én met de bijbel door de bleekgezichten. D�*t zijn de feiten. En die feiten we niet kunnen loochenen, wat u ook probeert. Laatst gewijzigd door system : 3 maart 2008 om 09:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 3 maart 2008 om 09:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
|
![]() Citaat:
Ik praat geen enkel uitbuitingsregime goed. En drijf ook niet de spot met de 'Zustertjes van Liefde'. Je moest je schamen.
www . Luc Broes . be Laatst gewijzigd door luc broes : 3 maart 2008 om 09:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
|
![]() Citaat:
Al wat blanken (het verdoemde ras) ooit gedaan hebben was slecht. Wat de anderen deden was goed. En als die laatsten schijnbaar iets verkeerd deden dan was dit in feite de schuld van die eersten. Wie daar niet mee akkoord gaat vertelt kletskoek. Zo simpel is het. Mugabe, aids en al de rest: schuld van de blanken.
www . Luc Broes . be Laatst gewijzigd door luc broes : 3 maart 2008 om 09:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Blanken, een verdoemd ras? Natuurlijk niet. Maar wel in de 4 laatst eeuwen, als kolonisatoren, de oorzaak van onnoemelijk veel ellende. Mugabe, Mobutu, Bokassa, Idi Amin, en noem maar op geen haar betere als de voormalige kolonisatoren al werden ze soms (Bokassa, Mobutu,bijvoorbeeld) heimelijk gesteund door ex-kolonisatoren. Of kwamen ze aan de macht met de stilzwijgende steun van de ex-kolonisatoren (Idi Amin). Dat men Mugabe afschildert als een machtswellusteling is volledig correct. Maar dat de blanken machswellustelingen waren die hun macht behielden in Afrika door geweld, regelmatige razzia's, knevelarij, omkoperij, slavernij, kortom door uitbuiting tot en met, dat mag niet worden gezegd. Wel, ik zeg het dus wel. Straks gaan we nog moeten geloven dat de 'thuislanden' in Suid-Afrika allemaal Shangri-la's waren. Grote arbeidsresevoires waren het, vol met spotgoedkope zwarte arbeidskrachten voor Pretoria. En niets anders. Laatst gewijzigd door system : 3 maart 2008 om 10:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
|
![]() Citaat:
Soms bleven we een dag of meer ter plaatse, vroegen aan het lokale dorpshoofd of we onze tent mochten opslaan. Toen we na een dag rondstappen 's avonds terugkwamen was alles onaangeroerd. Ik heb er betere herinneringen aan dan aan het Shangri-La hotel aan de Orchard Road in Singapore waar ik een maand verbleef. Zoals iedereen (system inbegrepen) met een scherpe neus wel merkt ben ik nu apartheid aan het verdedigen. En niets anders, allemaal kletskoek.
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Heel mooie wandelingen allemaal die u daar hebt gemaakt. Maar dat heeft niets met de zaak te maken. Laatst gewijzigd door system : 3 maart 2008 om 10:43. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
|
![]() Citaat:
Toen de VOC voor het eerst aankwam in de Kaap was die streek zeer dun bewoond door bosjesmannen. Er waren geen zwarten. Die zijn eerst veel later uit het NO Zuid-Afrika binnengekomen. Een paar jaar geleden heb nog bosjesmannen in de Noord-Kaap bezocht. Het zijn kleine zwakke mensjes, praten nu Afrikaans en leven nog altijd uiterst primitief en in een beschutte omgeving. Kunnen we Van Riebeek verwijten dat hij zich destijds niet geconformeerd heeft aan die bosjesmannen? Volgens system en andere onredelijken blijkbaar wel.
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat wil je nu?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 3 maart 2008 om 10:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Banneling
|
![]() Ik bedoel dat tijdens het aparheidsregime zeer weinig zwarten recht hadden op onderwijs. Hetzelfde zoals in 'de Congo'. Want in feite was er in Belgisch Congo ook een apartheidregime. Blanken woonden in aparte wijken waar geen zwarte mocht komen wonen. Wel mochten de zwarten bij de blanken de tuin doen of de afwas.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Werden de witten bezocht door aliens of zo?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar bon, Afrika is een zwart continent en daar mogen geen blanken komen, laat staan een staat oprichten, n'est pas? Natuurlijk was Apartheid fout in haar uitvoering, omdat het niet gebaseerd was op een feitelijke verdeling van de rijkdom etc. Zwarten werden aanzien als werkvolk, niets meer. Spijtig, want het had anders kunnen zijn. Maar goed, de geschiedenis heeft zich hersteld: de zwarten zijn geen untermenschen meer en hebben het er nu voor het zeggen en kijk eens aan: het land floreert als geen ander, de economie boomt, iedereen krijgt gratis AIDS en verkracht en vermoord worden is gemakkelijker geworden dan een job te vinden. Joepie, allen daarheen.
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence. Laatst gewijzigd door backfire : 3 maart 2008 om 10:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
|
![]() Citaat:
1) Wat stel jij in de plaats? Een zwarte die destijds zeer ontwikkeld was in zijn natuurlijke habitat, kon echter onmogelijk wedijveren met bv een blanke boer met moderne landbouwtechnieken. Dus is voor een bepaalde periode gescheidenontwikkeling in het voordeel van iedereen. Wat kun je daartegen inbrengen? 2) Wanneer die eerste universiteiten gesticht werden weet ik niet. En ze konden waarschijnlijk ook de vergelijking niet doorstaan met onze westerse universiteiten. Wie ze juist gesticht heeft weet ik niet, maar mogelijk op initiatief van blanken samen met de eerste opgeleide zwarten. Weet jij daar meer over? Wat zou jij dat anders en beter gedaan hebben? Deden wij 'belgen' het beter? Ik luister. Maar inderdaad vooraleer die universiteiten gesticht werden waren er geen universiteiten. Dat is trouwens onvermijdelijk en een wereldwijd fenomeen. Ben ik nu de wandaden van de apartheid aan het verdedigen?
www . Luc Broes . be Laatst gewijzigd door luc broes : 3 maart 2008 om 11:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Banneling
|
![]() We moeten vertrekken van het begin. En het begin is: de blanke had niets te zoeken in Afrika, zeker niet als kolonisator. Als men bijvoorbeeld de uitgestrektheid van het gebied ziet, dat nu Congo heet, dat Leopold II zich toeëigende en bestuurde -als persoonlijk bezit!-met de hulp van de blanke uitbuiters (ambtenaren, soldaten, planters, paters, enz), dan is dit onvoorstelbaar moreel abject.
Laatst gewijzigd door system : 3 maart 2008 om 11:07. |
![]() |
![]() |