Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 april 2008, 13:40   #101
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Op nog niet "overal" geweest zeker? Waar halen sommigen toch dat non-argument dat je met Engels "zonder veel problemen overal terecht kan"?
Uit de boekskes? Aan den lijve op één of twee toeristische of academische plaatsten ondervonden en dan maar veralgemeend? Of waar halen jullie dat?
Alles komt uit de boekskes. Dat ik op nog niet "overal" geweest ben, heb je goed gezien, w.t.f. het ook betekent.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 14:11   #102
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
...in Noord-Amerika, de Britse eilanden, hier en daar bij iemand in de rest van de wereld. in een steenkolenvorm bij de jongere generatie in de rest van Noordwest-Europa en in een nog "steenkolerigere" versie in de rest van de wereld.
Dit kan me geen moer schelen. Ik ga niet naar het buitenland om er diepzinnige gesprekken in het Engels te voeren. Als aan mijn basisbehoeften voldaan wordt is het dik in orde.
Citaat:
Maar van mij mag de unief van Cambridge gerust zelf beslissen over haar taalbeleid. Dat is haar zaak; daar zal ik geen punt van maken. Waar ik wel moeite mee heb is de klakkeloze aanvaarding van sommigen van het Engels als wereldtaal, en beweringen als zou ons onderwijs daar best in geschieden en dit best de enige (werk/officiële) taal van de E.U. worden.
Akkoord wat het eerste deel betreft, de beslissing van de universiteit. Dat het Engels dé wereldtaal is valt nu eenmaal niet te ontkennen en de rest van je betoog heb ik helemaal niet beweerd.

Citaat:
Onzin: dat is het Latijn.
Dus meer dan 90 % van de wetenschappelijke berichten in vakbladen is in het Latijn gesteld? En ik die veronderstelde dat het in het Engels was. Silly me.

Citaat:
Je bedoelt dat hoopje onregelmatigheden in spelling en die gigantische verzameling idiomatische uitdrukkingen? Om een degelijke - wetenschappelijke - tekst in het Engels op te stellen is heus wel een verregaandere kennis van die taal nodig dan de meeste Vlaamse tieners spreken, hoor.
Iedere levende taal is gekenmerkt door die onregelmatigheden. Wie spreekt en schrijft foutloos Frans en Duits om nog maar alleen van onze nationale talen te spreken. Dat voor een wetenschappelijke Engelse tekst meer nodig is dan de basiskennis zal ik niet ontkennen. Maar daarover gaat de discussie niet.

Citaat:
Omdat het vreemd is te aanvaarden dat een deel van de wereld een natuurlijke voorsprong heeft op de rest van de wereld?
Zo is dat.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 18:21   #103
Senza Sordino
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
... in Noord-Amerika, de Britse eilanden, hier en daar bij iemand in de rest van de wereld. in een steenkolenvorm bij de jongere generatie in de rest van Noordwest-Europa en in een nog "steenkolerigere" versie in de rest van de wereld.
Ik wil daar niet oneerbiedig over spreken, maar er zijn inderdaad zeer weinig mensen die naast hun moedertaal écht goed een tweede taal beheersen. Zelfs in Vlaanderen gaat het om een kleine minderheid, al scoren wij wellicht nog het minst slecht van allemaal. Talenknobbels komen heus niet zo veel voor. De meeste mensen kunnen slechts met veel en lang volgehouden inspanningen een goed niveau halen in meer dan één taal.

Daarom meen ik dat drie verplichte talen voor elke scholier er één te veel is. In plaats van 4 lesuren te verdelen over een tweede en derde taal, zou men deze beter allemaal besteden aan de tweede taal. Meer talen zou men als optie moeten aanbieden voor de begaafden. Het niveau van de tweede taal zal daardoor bij veel meer leerlingen dan thans het geval is de drempel van de sociale bruikbaarheid overschreiden. Een veel groter percentage van de afgestudeerde middelbare scholieren zal in zijn leven enig nut ervaren van al die jaren op de schoolbanken.

De verplichte tweede taal moet uiteraard de voor iedereen meest onmisbare zijn na zijn moedertaal: het Engels. Vlamingen en Walen kunnen dan in het Engels onderling communiceren en eindelijk stoppen elkaar te treiteren met hun aardige, doch marginale taaltjes. De eeuwige communautaire twisten zijn dan meteen voor de helft opgelost.

En wat de EU betreft: ik vind dat haar interne communicatie ééntalig Engels moet worden. Van EU-ambtenaren en mandatarissen mag men gerust eisen dat ze dit aankunnen. Anderzijds moeten EU-burgers wel het recht behouden om in hun moedertaal bediend te worden.
Senza Sordino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 18:36   #104
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Senza Sordino Bekijk bericht
De verplichte tweede taal moet uiteraard de voor iedereen meest onmisbare zijn na zijn moedertaal: het Engels. Vlamingen en Walen kunnen dan in het Engels onderling communiceren en eindelijk stoppen elkaar te treiteren met hun aardige, doch marginale taaltjes. De eeuwige communautaire twisten zijn dan meteen voor de helft opgelost.
Als Vlaamse/Waalse handelaar zou ik toch liever zien dat mijn verkopers ,... de andere Belgische klanten in hun moedertaal kunnen aanspreken i.p.v. in het Engels.
En aangezien je tijdens je studies niet weet welke job je zult hebben, is het toch veiliger om de andere landstaal te leren.
Als je dat nog moet doen wanneer je 25 bent?j!?
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 22:50   #105
Senza Sordino
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Als Vlaamse/Waalse handelaar zou ik toch liever zien dat mijn verkopers ,... de andere Belgische klanten in hun moedertaal kunnen aanspreken i.p.v. in het Engels.
En aangezien je tijdens je studies niet weet welke job je zult hebben, is het toch veiliger om de andere landstaal te leren.
Als je dat nog moet doen wanneer je 25 bent?j!?
Ja, u draagt ongetwijfeld een groot probleem aan. Door de dagdagelijkse economische logica blijft de historisch misgroeide situatie geblokkeerd. Om uit die Babelse vicieuze cirkel te geraken zou je het niet vanuit een louter economisch standpunt mogen bekijken. Het gaat om veel meer: de houdbaarheid van de samenleving.

Dat iedereen 3, 4 of 5 talen MOET kennen vind ik ronduit waanzin. Vooral wanneer je vaststelt dat - wellicht mede daardoor - slechts een minderheid 1 of 2 talen behoorlijk onder de knie krijgt. En wanneer je ziet dat mensen elkaar in dit land haten omdat ze wederzijds mekaar hun moedertaal door de strot willen duwen, hoewel geen van beide op wereldschaal nog een belangrijke taal is.

Ik denk dat het Engels, zowel bij veel Franstaligen als bij veel Vlamingen, TERECHT minder weerstanden oproept dan de landstalen die niet hun moedertaal zijn. Het moet dan ook mogelijk zijn dat ze mekaar daarin vinden, zelfs wanneer de één klant is en de ander verkoper.
Oud 4 april 2008, 06:26   #106
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Senza Sordino Bekijk bericht

En wanneer je ziet dat mensen elkaar in dit land haten omdat ze wederzijds mekaar hun moedertaal door de strot willen duwen, hoewel geen van beide op wereldschaal nog een belangrijke taal is.
Waar en wanneer zie je dat haten en door de strot duwen?
Drijven is goed, maar overdrijven???
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 09:20   #107
Senza Sordino
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Waar en wanneer zie je dat haten en door de strot duwen?
Het wordt vaak zo ervaren denk ik, al dan niet terecht of met overdrijving.
Bijvoorbeeld door franstaligen die in Vlaanderen wonen en geconfronteerd worden met opschriften in de trend van "aanpassen of verhuizen".
Of door Vlamingen die in een Brussels ziekenhuis terecht komen waar de dokter hen in het Nederlands niet begrijpt.

Deze ongemakken zouden verholpen zijn als beide partijen zich vlot in het Engels konden en wilden uitdrukken. Het voordeel zou zijn dat geen van beiden zich ten opzicht van de andere benadeeld zou moeten voelen. Juist op dat punt zit de situatie nu geblokkeerd. Het is volgens mij echt geen overdrijving om te stellen dat dit de vrede in het land bedreigt. Het is de spreekwoordelijke lont in het kruitvat.

Laatst gewijzigd door Senza Sordino : 5 april 2008 om 09:24.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be