![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Mars terraformere? | |||
Ja, en wel zo snel mogelijk; eindelijk nog eens iets interessants |
![]() ![]() ![]() |
22 | 62,86% |
Ja, zeker doen, maar het is nog iets te vroeg; laten we eerst afwachten wat er met global warming gebeurt |
![]() ![]() ![]() |
4 | 11,43% |
Nee, dat kost teveel en er is al genoeg armoede en ongelijkheid op deze planeet |
![]() ![]() ![]() |
3 | 8,57% |
Nee, we moeten eerst onze eigen planeet terraformeren; ecologische problemen hier eerst aanpakken |
![]() ![]() ![]() |
5 | 14,29% |
Nee, mijn godsdienst zegt dat de Mens niet zelf leefbare planeten of nieuw leven mag scheppen |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,86% |
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
ah, sarcasm, the lowest form of wit
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je per see een magnetisch veld wilt, ook mogelijk. Geef Mars een vloeibare kern die een andere rotatie snelheid kent dan de rest van de planeet. Hoe dat te doen. Energievretend en tijdrovend met de huidige stand van zaken, maar geef Mars "gewoon" een grote maan.
![]() |
![]() |
#103 | |
|
![]() Citaat:
per see niet, maar als je je inspanning om een bewoonbare atmosfeer te verkrijgen niet nodeloos wilt rekken, lijkt me dat, zonder magnetisch veld, dweilen met de kraan open. En hoe pak je de straling aan? Zonder veld, zonder ozon?
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De afstand Zon-Mars doet al veel aan de hoeveelheid straling die de zonnewind met zich meebrengt. De hoofdreden waarom Mars toch teveel straling op het oppervlak ontvangt voor een gezond en lang leven voor een aardse soort, is de zeer dunne atmosfeer.
Eenmaal er genoeg atmosfeer is gecreerd door de inslagen van de kometen- wat ik voordien al voorstelde- is er al een heel deel van het stralingsprobleem opgelost. En een Ozonlaag. Geen probleem, die komt er vanzelf, als er vrije zuurstof in de atmosfeer zit. Hoe meer zuurstof en hoe meer straling des te meer ozon. En ik heb op dit moment geen idee hoeveel "materie" zonnewind uit een atmosfeer kan wegblazen. Kwestie, zonnewind is voornamelijk straling. (tuurlijk, straling kan materie zijn, alfa en beta straling bijvoorbeeld)
![]() |
#105 |
|
![]() Als ik het goed begrijp, dienen er kometen en ateroïden gedumpt te worden op Mars teneinde de massa te veranderen.
Gemakkelijkheidshalve en met een ton fantasie erbij gaan we even aannemen dat we inderdaad die kometen en asteroïden zomaar uit het heelal kunnen plukken. Over hoeveel van die jongens spreken we vooraleer er een bepaalde verandering in de massa gemeten kan worden ? 5 kometen ? 100 ? 20.000 ? En hoe precies worden die op Mars geplaatst ? Hopelijk niet door middel van een inslag, want hoewel ik geen geoloog of astrofysicus ben, huiver ik bij de gedachte van een meteorenregen op Mars zelf. De dinosaurussen zijn van minder uitgestorven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
|
![]() Ja, dat zou het ook geweest kunnen zijn.
Slecht karakter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als wij een planeet waarnemen met DARWIN waar ozon in de atmosfeer wordt waargenomen, een exoplaneet, dan betekent dit een revolutie in onze manier van denken. Er is hoogst waarschijnlijk leven buiten onze aardbol. Het is een vraag die even fundamenteel is als "is er leven na de dood" of "is er een god", vragen die mee bepalen wie we zijn. Het is het toppunt van menselijkheid die we ten toon stellen door op zoek te gaan naar het waarom en het hoe. En dat is iets wat uiteindelijk de gehele mensheid ten goede komt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Banneling
|
![]() Overigens Heftruck, het werk van Burt Rutan ( Scaled Composites) is een mooi staaltje van Engineering, maar is absoluut geen wetenschap, en eigenlijk zelfs niet revolutionair. Hij heeft het gewoon gedaan. De wetenschap staat al een pak verder als wat hij doet. Private ondernemingen lopen vaak achter op de state of the art, omwille van het kostenplaatje.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Banneling
|
![]() En waarom doe je aan astronomie (daar draait de vraag om). Waarom heeft ESO in chili die gigantische telescopen staan en trekt het nu nog eens 500 miljoen euro uit voor een Extremely Large telescope (met adaptive mirrors en active wavefront control) ?
Waarom tuurde de mens honderden jaren geleden naar de sterren ? We doen exact hetzelfde, alleen op wat grotere schaal. |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
En anders vang je maar een maantje of 3 van Jupiter. Citaat:
Maar je wil de inslagsnelheid laag houden, anders ga je een deel van het inslagobject terug de ruimte in meppen. En da's niet de bedoeling.
![]() |
![]() |
#114 |
|
![]() Gooi met je eigen geld zoveel je wil.
Nu faal je zelfs om degelijke argumentatie aan te dragen om zo verdomd veel geld in die projecten te steken. Dat zijn allerminst kleine bedragen. Als de jouw persoonlijke wetenschapsfetishes maar betaald worden, blijkbaar. ![]() (Enfin, ik durf het zelfs geen wetenschap noemen.) Laatst gewijzigd door Heftruck : 1 april 2008 om 09:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
|
![]() Citaat:
En waarom ffs zou dat geen wetenschap zijn? Denk je echt dat er op het vlak van fundamenteel wetenschappelijk onderzoek vooruitgang geboekt zou zijn als het uitsluitend gefinancierd zou worden door privé-kapitaal?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
|
![]() Citaat:
er is een verschil tussen "universiteiten hebben geen geld" en "universiteiten hebben maar een bepaald budget voor wetenschappelijk onderzoek en kunnen dus niet iedereen voorzien van hopen geld".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
|
![]() Zijn we niet een kleinigheidje vergeten, namelijk de zwaartekracht en de banen die daarvan het gevolg zijn?
Even de massa verhogen is de zwaartekracht verhogen is de banen veranderen van de planeten in dit zonnestelsel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
|
![]() Citaat:
Hetgeen nu voor "aanvaarde" wetenschap doorgaat is niet meer dan de ene wetenschapper met zijn theorie die de andere wetenschapper met zijn andere theorie de loef heeft afgestoken d.m.v. overheidssubsidiëring. Dat rechtvaardigt geenszins enige juistheid van de gesubsidiëerde theorieën. (Noch van de ongesubsidiëerde, uiteraard.) En ik zie niet in waarom ik verplicht zou moeten worden dat spelletje mee te betalen. Zeker niet wanneer ik het er niet mee eens ben. Astrofysica is daar een mooi voorbeeld van. Iedereen die niet gelooft in onzichtbare fenomenen en ontestbare hypotheses zoals de Big Bang (historische oorzaak van beweging), zwaartekracht als een eigenschap van materie, donkere materie, donkere energie, quarks en weet ik veel wat nog voor onzin, die wordt verketterd en verstoten uit de "wetenschappelijke" kring. Quis custodiet ipsos custodes? Laatst gewijzigd door Heftruck : 1 april 2008 om 13:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
|
![]() allee dan, omdat gij het zegt.
Jammer voor mensen die lijden aan een zeldzame ziekte, en waar de industrie dus geen potentieel in ziet.
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Sociaal voelende mensen bestaan natuurlijk niet.