Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 april 2008, 10:49   #101
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
En stonden vroeger de high-tech fabs van Alcatel Mietec. (intussen AMIS geweest en intussen alweer van een ander semicon bedrijf). Maar die high-tech fabs staan er toch nog steeds. En menig Oost- en WestVlaming is verdomd blij dat ze daar kunnen werken in plaats van 20% van hun leven te verspillen aan het binnenrijden van het Brussels "Gewest"
Mijn vader werkt bij Samsonite en hij is ook blij dat hij niet dagelijks in de file moet staan naar Brussel.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 10:50   #102
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

ma goed, als je azert moet geloven, werken ongeveer alle Vlamingen in Brussel, goed om te weten.
Oud 17 april 2008, 10:55   #103
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ma goed, als je azert moet geloven, werken ongeveer alle Vlamingen in Brussel, goed om te weten.
en zijn die daar zo gelukkig mee !

nu moet ik persoonlijk de eerste nog tegenkomen die daar niet geweldig tegenopziet ... ze geven het ook allemaal op na een paar jaar ... of staan te springen voor overplaatsing (t is al eender naar waar)
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 10:58   #104
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Inderdaad: de Vlamingen denken vaak dat eindelijk slimmer geweest zijn ; om dan na een tijdje vast te stellen dat de Franstaligen weer een lepe tegenzet gevonden hebben.
Hierin geef ik je 100% gelijk. Het beste strategische spel komt inderdaad van de Franstalige politici en als dit een voetbalmatch was, mochten zij van mij gerust het pleit winnen. Helaas voel ik alleen plaatsvervangende schaamte voor het amateurwerk van de Vlaamse politiek in België - om zot van te worden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Zo leep vind ik het allemaal niet. Het is eerder een spelletje "chicken" met dat verschil dat de Franstaligen meer te verliezen hebben dan de Nederlandstaligen als ze tegen elkaar botsen. Nu het is een duidelijk teken aan de Vlaamse partijen dat Brussel nooit deel zal uitmaken van een onafhankelijk Vlaanderen maar er is zowieso niemand in Vlaanderen die daar anders over denkt of meer doet dan alleen maar lippendienst te bewijzen aan dat idee. Nu er is ook geen meerderheid in Vlaanderen die een onafhankelijke Vlaamse staat wenst en dat vergeten ze in Franstalig België nog al eens.
Ik denk dat de Franstalige politici maar al te goed weten dat de inzet niet een onafhankelijk Vlaanderen is. Voor hen gaat het erom: op z'n minst de status quo behouden. Door hun positie in Brussel te verstevigen hebben ze een ideale pasmunt om zelfs gematigde Vlaamse eisen te blokkeren.

Laatst gewijzigd door Johan217 : 17 april 2008 om 10:59.
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 10:58   #105
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
hm, banken hebben geen fabriek hoor en de EU zit hier ook nog. je mag nu ook niet Brussel onderschatten.
trouwens bedrijven gaan niet rap naar een land gaan die oorlogstaal gebruikt.

je gaat het sowieso met overleg moeten doen hoor.
nee, die bedrijven gaan naar landen met een lagere vennootschapsbelasting.
Oud 17 april 2008, 10:58   #106
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
en zijn die daar zo gelukkig mee !

nu moet ik persoonlijk de eerste nog tegenkomen die daar niet geweldig tegenopziet ... ze geven het ook allemaal op na een paar jaar ... of staan te springen voor overplaatsing (t is al eender naar waar)
dat is ook niet waar hoor, ik werk in Brussel al zo'n 10 jaar en ik werk hier graag.

maar dichter bij huis mag natuurlijk. ergens graag werken hangt niet alleen af van waar je werkt hé.
Oud 17 april 2008, 10:59   #107
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Ik werk in Zaventem en dat is me momenteel al niet lief wegens het infarct op de Brusselse ring. Vroeger nog zo rustig kunnen werken in Kontich en Mechelen-Noord

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 11:00   #108
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Het feit is dat Brussel op sociaal-economisch vlak een Vlaamse stad is. Brussel ligt namelijk in de Vlaamse ruit. Als (Franstalig) Brussel die banden met Vlaanderen wil doorknippen, dan ziet de toekomst van Bruxelles er niet bepaald rooskleurig uit.

Ik zie niet direct waarom een Franstalig Brussel als onderdeel van Wallo-Bruxelles de economische banden met Vlaanderen zou doorknippen. Geen van beiden zou daar enige baat bij hebben.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 11:00   #109
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Denk je dat in het Europa van 2008 nota bene in de hoofdstad zelf je dergelijke chantagemiddelen kan inzetten om je doelstellingen te realiseren. Als je het Europees Parlement of Commissie zonder stroom of water zet hoe denk je dat ze dan zullen reageren?
vennootschapsbelasting is nationale materie
waar Vlaanderen zijn ambtenarenkorps tewerkstelt, daar komt de EU ook niet intussen (ze zullen mss blij zijn met de extra kantoorruimte in BRU)
Oud 17 april 2008, 11:01   #110
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
nee, die bedrijven gaan naar landen met een lagere vennootschapsbelasting.
dan zou België weinig bedrijven mogen hebben hé
Oud 17 april 2008, 11:01   #111
stropdrager
Minister-President

Standaard

Ik heb het artikel juist gelezen. Volgens mij is dit gewoon blufpoker en belgicistische bangmakerij van de PS- PARTIJGENOTEN Demotte en Picqué.

Ik heb het al eens in een vorig topic gezegd. Als Walen en Franstalige Brusselaars elkaar toch zo graag zien, dan was er al lang een fusie tussen het Waals gewest en de Franse gemeenschap.
Oud 17 april 2008, 11:02   #112
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Zijn we al vergeten dat quasi de volledige Belgische ("geliberaliseerde") energiesector in handen is van Franse multinationals en dat een zekere Albert Frère één van de belangrijkste aandeelhouders is van Suez en dat België vandaag vaak reeds afhankelijk is van energie-import vanuit het buitenland voornamelijk Frankrijk. De kans is dus veel groter dat Vlaanderen gekloot zal worden dan dat Vlaanderen de kans zal krijgen om anderen te kloten.
Doel ligt toch nog altijd in Vlaanderen, niet ?

moptje : of ben je plots principieel tegen nationaliseringen mocht het erop aankomen ???
Oud 17 april 2008, 11:03   #113
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
dan zou België weinig bedrijven mogen hebben hé
ge ziet de trend nog niet ofzo ?
Oud 17 april 2008, 11:06   #114
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Doel ligt toch nog altijd in Vlaanderen, niet ?

moptje : of ben je plots principieel tegen nationaliseringen mocht het erop aankomen ???

Helemaal niet maar zie je Vlaamse partijen al overgaan tot de nationalisering van een onderdeel van een Franse multinational. Zelfs Chavez is daar nog niet aan begonnen.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 11:11   #115
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het al eens in een vorig topic gezegd. Als Walen en Franstalige Brusselaars elkaar toch zo graag zien, dan was er al lang een fusie tussen het Waals gewest en de Franse gemeenschap.
Nochtans kunnen ze door het Waalse gewest en de Franse gemeenschap gescheiden te houden gemakkelijker Franstalige eisen doordrukken en hun invloedssfeer in Brussel en Vlaanderen uitbreiden. De twee verenigen zou impliceren dat men het territorialiteitsbeginsel onderschrijft waarbij elk gewest slechts bevoegd is binnen de eigen grenzen, en dat wil men niet.
Oud 17 april 2008, 11:12   #116
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
deze triomfalistische Waals-Franstalige houding is een direct gevolg van het communautair overstag gaan van het 'Vlaams'-kartel

als dit gebeurt, moet gelijk welk Vlaams politicus mij de meerwaarde van België voor Vlaanderen eens uitleggen ...
Zie jij echt de tegenspraak tussen deze twee zinnen niet in?
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 11:14   #117
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Zie jij echt de tegenspraak tussen deze twee zinnen niet in?
tussen die twee ligt een gedecimeerde CD&V na het opstappen van Dewever, niet ?
Oud 17 april 2008, 11:19   #118
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik zie niet direct waarom een Franstalig Brussel als onderdeel van Wallo-Bruxelles de economische banden met Vlaanderen zou doorknippen. Geen van beiden zou daar enige baat bij hebben.
Dan vrees ik dat je de bedoeling van sommige Franstalige politici niet kent. In Perspectives Francophones (het partijblaadje van het FDF) heb ik een paar maanden geleden eens het volgende gelezen. Brussel en Wallonië moeten 1 regio worden en er moet een sterke economische as komen tussen Brussel en Luxemburg. Vlaanderen en de Vlamingen moeten zich niet langer moeien met Brussel.

http://perspectivesfrancophones.be/
Oud 17 april 2008, 11:22   #119
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
Nochtans kunnen ze door het Waalse gewest en de Franse gemeenschap gescheiden te houden gemakkelijker Franstalige eisen doordrukken en hun invloedssfeer in Brussel en Vlaanderen uitbreiden. De twee verenigen zou impliceren dat men het territorialiteitsbeginsel onderschrijft waarbij elk gewest slechts bevoegd is binnen de eigen grenzen, en dat wil men niet.
Daar heb je gelijk in. Daarom ook dat het beter zou zijn dat de Franse gemeenschap wordt opgedoekt. Bij vele Franstaligen (zowel in Brussel als in Wallonië) is die Franse gemeenschap niet populair.
Oud 17 april 2008, 11:25   #120
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlaanderen en de Vlamingen moeten zich niet langer moeien met Brussel.
Over het omgekeerde zal het FDF uiteraard zedig zwijgen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be