Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 april 2008, 08:29   #101
Ramon djv
Lokaal Raadslid

Ramon djv's schermafbeelding

Standaard

@ circe

Het buitengewoon onderwijs is voor allerlei kinderen die op een of andere manier niet (meer) mee kunnen in het gewoon onderwijs. Redenen zijn divers: leerstoornis is te ernstig, leerachterstand, gedragsprobleem, laagbegaafdheid ... Ik noem die kinderen niet achterlijk. De vriend van mijn zoon zit in buitengewoon onderwijs wegens dyslexie en heeft het IQ van een hoogbegaafde (+130)

Het is inderdaad zo dat (algemeen) in het regulier onderwijs problemen niet alleen snel worden opgemerkt, maar ook worden aangepakt. Er is daar een heel team dat zo'n zaken in samenspraak doet.

In steinerscholen basisonderwijs is het één leraar die zo goed als alleen zijn licht doet schijnen op zijn klas. Dit is een gevolg van de in steinerscholen bekende 'autonomie' van de leerkracht. Deze autonomie heeft tot gevolg dat andere leraren (ook zorgleraren) eigenlijk weinig of niets in te brengen hebben. En om straks van iemand die zich steinerleraar noemt niet te hoeven horen dat ik een eenzijdige versie geef, voeg ik citaat toe uit het Rapport Zorverbreding Vlaamse Steinerscholen, opgesteld door de Federatie van steinerscholen in 2004.

citaat uit het rapport
Citaat:
(...)Tijdens mijn ronde van Vlaanderen heb ik gemerkt dat de integratie van het zorgteam binnen het pedagogisch college niet altijd vanzelfsprekend verloopt. Een belangrijke oorzaak ligt in het spanningsveld tussen de individuele benadering en de benadering van de klas. Het beeld dat de zorgcoördinator of remedial teacher heeft van het kind, en de visie op de aanpak van de problemen waarmee het kampt, is niet altijd het beeld dat de klasleerkracht heeft. Dat hoeft op zich ook niet zo te zijn, zolang de beelden elkaar maar aanvullen. En daar wringt het schoentje. Er wordt nog te vaak gedacht in termen van het één of het ander, en niet het één en het ander. Vanuit de steinerpedagogie heeft de klasleerkracht de vrijheid om de leraar te worden die hij is.(...)
(...)Meestal bestaan er op scholen geen centrale leerlingendossiers die toegankelijk zijn voor het hele pedagogisch team, t.t.z. leerkrachten en zorgmensen. Vaak houden beide partijen er een eigen dossiersysteem op na. (...)
Dit zijn slechts twee kleine voorbeelden. Voor meer: klik hier voor het rapport
Ramon djv is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 08:34   #102
Ramon djv
Lokaal Raadslid

Standaard

steinerleraar schreef
Citaat:
Laat me er even van uitgaan dat u van goede wil bent, ondanks het feit dat u tot nog toe enkel negatieve berichten met een suggestief karakter heeft geplaatst. Laat ik er van uitgaan dat u het oprecht meent en overtuigd bent van uw gelijk.
En dan...

Citaat:
...want u bent overtuigd van uw eigen gelijk
Volgens mij vul je iets in, dat, zolang ik het je niet toevertrouw, alleen ik kan weten, namelijk dat waarvan ik overtuigd ben.

steinerleraar schreef
Citaat:
ondanks het feit dat u tot nog toe enkel negatieve berichten met een suggestief karakter heeft geplaatst
Beste, als je zelfs dit nog niet controleert voor je iets opschrijft, hoe zit het dan met de rest van wat je schrijft? Ik heb voor de vuist weg 3 berichten opgehaald die je stelling tegenspreken.

Citaat:
Dit is wat heel veel mensen in en buiten onderwijs weten, maar wat door heel weinig onderzoek kan worden bevestigd. In België heb ik weet van een gedane studie waaruit blijkt dat wat het hoger onderwijs betreft steinerschoolleerlingen het moeilijker hebben dan leerlingen uit het traditioneel onderwijs. Hun slaagcijfers in het eerste jaar liggen beduidend lager: slechts 44% van de steinerschoolleerlingen slaagt in het eerste jaar, tegenover 60% van de leerlingen van het traditioneel onderwijs. (Schepers, C. Het verloop van de hogere studies van voormalige leerlingen van de steinerschool - Eindverhandeling, 2002)
Citaat:
Ik heb vandaag nog met een directrice gesproken. Die wist van elke leerling die de voorbije jaren uit de school was gegaan wat en waar hij nu studeerde en hoe hij het deed. Die vrouw ging ervan uit dat een school vanaf het moment dat een leerling wordt opgenomen die leerling dient te volgen tot zijn volledige schoolloopbaan is afgewerkt, zelfs al is dat in een andere school. Wat denk je van zo’n leerlingenvolgsysteem? Steinerpedagogie?
Citaat:
@steinerleraar

Het lijkt alsof in de steinerschool waar je het steeds over hebt de zaken al flink geëvolueerd zijn. Het is natuurlijk leuk om zoiets te horen. Ik vraag me wel af of over welke steinerschool het dan gaat. Dat het niet de Leuvense is gaf je al aan. Kan je ook aangeven welke het dan wel is, zodat ik je stellingen betreffende die school kan verifiëren?
Zoals het nu staat kan jij eigenlijk zeggen wat je wilt, want toch niet controleerbaar.

Een beetje Steiners, haha.

Maar graag een controleerbare bron, anders blijft het vaag
steinerleraar schreef

Citaat:
Bezoek eens een Steinerschool, kijk en luister, spreek met leraren, ouders, leerlingen en oud-leerlingen vraag u af of er mensen staan die een mooi ideaalbeeld proberen op te hangen dat niet van deze wereld is en vooral:
ga af op uw gevoel of woorden en daden elkaar wel met elkaar stroken
Nog een extra raad; ga niet op je gevoel alleen af, maar houd ook je hoofd erbij.

Het lijkt me moeilijk een steinerschool te bezoeken onder de lessen, waardoor de gegeven woorden tijdens feestelijke momenten (zoals opendeurdagen) pas kunnen worden getoetst aan de hand van wat het kind dagelijks ervaart in de klas. Dan is het al ingeschreven. Ik zou zeggen; informeer je terdege. Ook bij organisaties die te boek staan als ‘kritisch’.

steinerleraar schreef
Citaat:
Ik merk dat ik teveel meegetrokken wordt in een niet-constructieve discussie, wat niet mijn bedoeling was.
Als de discussie niet constructief zou zijn, zou je misschien beter stellen dat je ze mee voert, ipv dat je erin meegetrokken wordt.

steinerleraar
Citaat:
Steiner ging uit van het potentieel tot individueel oordeelsvermogen van ieder mens, los van alle mogelijke bevoogdende instanties. Laten we daar maar vertrouwen in hebben
.

Als we dan toch Steiner aanhalen mbt tot individualisatie. Wat zei de ‘meester’ op 27 maart 1924 zelf toen hij vijf jaar na het openen van de eerste Waldorfschool (steinerschool) de resultaten van de laatstejaars van die school beoordeelde.

‘De statistiek van de resultaten schijnt er op te wijzen dat het slechte resultaat meestal te maken heeft met het feit dat de leerlingen op het moment dat ze hun opgaven alleen moesten oplossen, ze er niet mee overweg konden omdat ze te veel gewoon waren de dingen in groep op te lossen…Ze hebben immers te weinig tijd gehad; maar het lijkt er op dat de leerlingen te weinig ertoe gebracht zijn om problemen alleen op te lossen. De individualiteit van de leerlingen wordt niet in aanmerking genomen; Dat schijnt mij het essentiële te zijn van wat hier is misgegaan.’ E.A.K. Stockmeyer, Rudolf Steiners Lehrplan für die Waldorfschulen, Stuttgart, 1976, p.37

Hoe zit het tegenwoordig met differentiatie (individuele aanbod) in steinerscholen?

Laatst gewijzigd door Ramon djv : 30 april 2008 om 08:38.
Oud 30 april 2008, 09:10   #103
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ramondjve
@ circe

Het buitengewoon onderwijs is voor allerlei kinderen die op een of andere manier niet (meer) mee kunnen in het gewoon onderwijs. Redenen zijn divers: leerstoornis is te ernstig, leerachterstand, gedragsprobleem, laagbegaafdheid ... Ik noem die kinderen niet achterlijk. De vriend van mijn zoon zit in buitengewoon onderwijs wegens dyslexie en heeft het IQ van een hoogbegaafde (+130)

Het is inderdaad zo dat (algemeen) in het regulier onderwijs problemen niet alleen snel worden opgemerkt, maar ook worden aangepakt. Er is daar een heel team dat zo'n zaken in samenspraak doet.

In steinerscholen basisonderwijs is het één leraar die zo goed als alleen zijn licht doet schijnen op zijn klas. Dit is een gevolg van de in steinerscholen bekende 'autonomie' van de leerkracht. Deze autonomie heeft tot gevolg dat andere leraren (ook zorgleraren) eigenlijk weinig of niets in te brengen hebben. En om straks van iemand die zich steinerleraar noemt niet te hoeven horen dat ik een eenzijdige versie geef, voeg ik citaat toe uit het Rapport Zorverbreding Vlaamse Steinerscholen, opgesteld door de Federatie van steinerscholen in 2004.

Ik denk dat we vooral op dezelfde lijn zitten;

Ik schreef "achterlijk" niet zozeer om andere kinderen te stigmatizeren, maar vooral om te duiden dat wat die kinderen onderwezen kregen (op haar 15de kon ze al écht 'kaarsen maken' en ik geloof dat ze maanden bezigheidstherapie hadden over het project "van de boom in het bos tot de kast in je huis" of zoiets... Ik kan me de naam van de school niet herinneren, iets met een middeleeuwse bijklank
-----------> gevonden: Parcival (Buitengewoon lagere school - Buitengewoon secundaire school http://www.parcivalschool.net/)

Maar wat je schrijft is dus effektief zo: ze had één leraar gehad bij Steiner en nee blijkbaar lagen ze elkaar niet, dus besloot leraar maar dat ze naar dat bijzonder steineronderwijs moest. heel het kind haar toekomst werd daarmee om zeep geholpen (ook uiteraard mede dankzij het blinde ridicule vertrouwen dat haar ouders hadden in die opvoedingsmethode).

In dit geval heeft de moeder na de echtscheiding nog snel haar dochter uit dat bijzonder steineronderwijs kunnen buitenhalen (mits dus twee jaar herdoen in een reguliere school richting BEROEPSonderwijs zodat ze nog een klein beetje meekon) en dan heeft ze op een normale manier dat beroepsonderwijs kunnen afmaken. De achterstand die ze dankzij de Steineraanpak had opgelopen heeft ze echter nooit meer kunnen inhalen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 30 april 2008 om 09:20.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 16:33   #104
Ramon djv
Lokaal Raadslid

Standaard

circe schreef
Citaat:
Maar wat je schrijft is dus effektief zo: ze had één leraar gehad bij Steiner en nee blijkbaar lagen ze elkaar niet, dus besloot leraar maar dat ze naar dat bijzonder steineronderwijs moest. heel het kind haar toekomst werd daarmee om zeep geholpen (ook uiteraard mede dankzij het blinde ridicule vertrouwen dat haar ouders hadden in die opvoedingsmethode).
Het is door het bestaan van zulke schrijnende zaken dat het belangrijk is om te weten te komen door wie en hoe steinerscholen worden geëvalueerd.

Nog interessanter zou zijn dat de overheid een onafhankelijk meldpunt zou creëren om zulke zaken in kaart te brengen. De meldingen zouden dan kunnen bijdragen in de evaluatie.

Er is toch ook een federale ombudsdienst voor klachten en vragen betreffende overheidsadministratie. Waarom dan zo geen dienst voor onderwijs?

Momenteel probeer ik zelf maar om via mijn website mensen advies te geven. Maar dat initiatief ziet men in de steinerscholen dan weer niet zitten.

Laatst gewijzigd door Ramon djv : 30 april 2008 om 16:35.
Oud 23 mei 2008, 18:48   #105
Ramon djv
Lokaal Raadslid

Standaard

Voor wie geînteresseerd is in een (Duitstalige) documentaire over steinerscholen; klik op de link http://nl.youtube.com/watch?v=H7n9859t9WU
Oud 4 december 2008, 13:16   #106
Ramon djv
Lokaal Raadslid

Standaard

Nu alweer 6 maanden geleden stelde ik de vraag wie steinerscholen in België gaat evalueren.

Ik heb in de tussentijd contact gehad met het kabinet van de minister van onderwijs om duidelijk te maken dat het tijd wordt dat ook in België wetenschappelijk onderzoek naar steinerscholen noodzakelijk is. Ik weet niet of het een gewoonte is bij ministeries, maar men heeft mij louter aanhoord zonder mij te laten weten of men op het door mij aangehaalde in zal gaan of niet. Ik heb de indruk dat men het louter als een melding beschouwt. Misschien ligt het aan de amateuristische stijl die ik hanteer, ik weet het niet.

Eerder al had ik dezelfde ervaring met onderwijsinspectie. Pas na talloze telefoons en brieven kwam er een inhoudelijk antwoord.

En dan nog dit. Ik probeer al sinds februari van de onderwijsinspectie de opvolgingscontroles van de steinerschool van Leuven te bekomen, maar heb nog steeds niets aangekregen. Het inspectieverslag zelf heb ik wel gekregen. Vallen die opvolgingscontroles (net zoals inspectieverslagen) niet onder openbaarheid van besturen?

Weet iemand daar meer over? Graag jullie bevindingen.

Ramon
Oud 4 december 2008, 13:17   #107
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Ik blijf u nen wener vinden, eigenlijk.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2008, 13:23   #108
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Er zijn geen Steinerscholen die naam waardig in België.
Er zijn alleen maar 'Steiner'scholen.

In ieder geval; hun 'methode' is quasi gelijk aan die van het reguliere onderwijs, idem met hun leerplannen.

Wat is feitelijk uw zaak? Wat heb jij te maken met die Steinerscholen en waarom heb je precies de onoverkomelijke dwang om die te controleren. Denk je dat die ouders de scholen van hun kinderen niet controleren misschien?

Ik vrees dat niemand zit te wachten op jij de Messias; behalve misschien jezelf.

Werk jij op een steinerschool ofzo? Je lijkt je wel erg bedreigd te voelen. In elk geval vind ik je reactie opvallend emotioneel gekleurd (mag natuurlijk, maar dat zijn we niet gewoon van je).
Oud 4 december 2008, 13:27   #109
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht

Werk jij op een steinerschool ofzo? Je lijkt je wel erg bedreigd te voelen. In elk geval vind ik je reactie opvallend emotioneel gekleurd (mag natuurlijk, maar dat zijn we niet gewoon van je).
Ik ben een heel emotioneel wezen, hoor.

Nu, ik voel me niet echt bedreigd. Ik vind alleen de steinermethode op zich niet zo slecht - die wordt alleen in België niet toegepast. Daarmee dat ik dat even duidelijk maak. Steiner zei zelf dat zijn methode nooit toegepast zou kunnen worden van zodra overheden zich met onderwijs gingen bezig houden. Hij heeft gelijk gekregen.

EN ik heb gewoon een hekel aan mensen die 'controle' gelijk stellen met 'de overheid die daar eens orde op zaken gaat stellen'. Als de ouders die scholen ok vinden, dan zal dat wrslk wel niet al te slecht zijn.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 4 december 2008, 13:59   #110
Ramon djv
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Ik blijf u nen wener vinden, eigenlijk.
Ik ben niet van Wenen, maar ben geboren in Herentals.

Ik begrijp niet waarom je steeds op de man begint te spelen, terwijl je even goed zou kunnen proberen iets inhoudelijks toe te voegen.

Ik geef Goldband gelijk wanneer hij stelt dat je nogal emotioneel reageert. Ik vermoed dus dat wanneer je me een 'wener' noemt, je te veel van je eigen emoties uitgaat. Ik heb daar geen bezwaar tegen, uitgezonderd wanneer het je bedoeling is me te beledigen.

Trouwens, ik denk niet dat uit mijn bijdragen op dit forum is uit te maken of ik, om het op z'n Antwerps te zeggen, 'nen bleiter' ben.

Of het moet zijn dat jij vindt dat iemand die door het kritisch aan de kaak stellen van wantoestanden hoopt dat er verbeteringen kunnen optreden een 'wener' is?

PS: Als je een probleem hebt met het zoeken naar waarheid, is filosofie niet direct de beste richting. Want dat is toch wat je bezighoudt, niet? Probeer dat dan ook een beetje toe te passen i.p.v. op personen te schieten.

Vriendelijke groet
Ramon
Oud 4 december 2008, 14:10   #111
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Kritisch?

De overheid moet die steinerscholen controleren!!!
Kritisch?
Oud 4 december 2008, 14:14   #112
Ramon djv
Lokaal Raadslid

Standaard

Maar goed. Ik zal je een handje toesteken.

Citaat:

In ieder geval; hun 'methode' is quasi gelijk aan die van het reguliere onderwijs, idem met hun leerplannen.

Hoe kom je daarbij?

Heb je er iets over gelezen? Ben je op bezoek geweest in verscheidene steinerscholen? Of heb je erover horen vertellen door een van je medestudenten die er school heeft gelopen?

Ik ben benieuwd.

Update omdat Adrian Healey 's post de mijne gekruist heeft. Adrian, waar staat geschreven dat de overheid steinerscholen moet controleren? Ze doen dat toch al?

Laatst gewijzigd door Ramon djv : 4 december 2008 om 14:19.
Oud 4 december 2008, 14:23   #113
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ramon djv Bekijk bericht
Hoe kom je daarbij?
Ik heb de praktijk van de 'Steiner'scholen vergeleken met wat Steiner daar zelf over te zeggen had. Dat is nu eens fundamenteel anders, he.

Steiner: ja, iedereen behoort vrij scholen op te kunnen richten, met curricula die ze zelf willen en de ouders mogen dan kiezen welke scholen ze bezoeken.
Belgische 'steiner'scholen: owjah, we doen een beetje alternatief, binnen de grenzen dat de overheid ons heeft opgelegd.

Euhm...

Citaat:
Adrian, waar staat geschreven dat de overheid steinerscholen moet controleren? Ze doen dat toch al?
Dus is er geen enkel probleem en kan je stoppen met zeuren om u af te vragen 'wie' de Steinerscholen in België controleert. De ouders doen dat al. Als dat voor u niet genoeg is, pech.
Oud 4 december 2008, 14:31   #114
Ramon djv
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Ik heb de praktijk van de 'Steiner'scholen vergeleken met wat Steiner daar zelf over te zeggen had. Dat is nu eens fundamenteel anders, he.

Steiner: ja, iedereen behoort vrij scholen op te kunnen richten, met curricula die ze zelf willen en de ouders mogen dan kiezen welke scholen ze bezoeken.
Belgische 'steiner'scholen: owjah, we doen een beetje alternatief, binnen de grenzen dat de overheid ons heeft opgelegd.

Euhm...

Dus is er geen enkel probleem en kan je stoppen met zeuren om u af te vragen 'wie' de Steinerscholen in België controleert. De ouders doen dat al. Als dat voor u niet genoeg is, pech.
Je gaat niet op mijn vragen in. Ik probeer het nog eens. Als je traag van begrip zou zijn, mag je me dat laten weten. Ik heb wat onderwijservaring en dan pas ik de vragen aan.

Om te beginnen.

Hoe heb je de praktijk van 'Steiner'scholen vergeleken met wat Steiner daar zelf over te zeggen had? En hoe kom je ertoe om te stellen dat dat nu fundamenteel anders is?

En nu graag of een antwoord dat terzake doet. Anders beschouw ik je niet langer als capabel om een discussie te voeren.

Groet
Ramon
Oud 4 december 2008, 14:37   #115
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vanwaar de interesse?
Oud 4 december 2008, 14:38   #116
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het feit dat je 'onderwijservaring' hebt, is wel al een bewijs ind e richting van wat ik over je vermoede.
Oud 4 december 2008, 16:26   #117
Ramon djv
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Het feit dat je 'onderwijservaring' hebt, is wel al een bewijs ind e richting van wat ik over je vermoede.
Je vermoedens over mijn persoon laten me koud. Je kent me niet, maar dat weerhoudt je blijkbaar niet me voortdurend te oordelen.

Als dat trouwens het enige is dat je als antwoord op mijn vragen kan verzinnen en als je bezig blijft met op de man te spelen, kan je beter elders gaan spelen. Als je tekortschiet om tot een gefundeerd antwoord te komen, heb ik daar geen probleem mee. Dat kan iedereen overkomen. Voel je niet verplicht.

Tussen haakjes: het is vermoedde i.pv. vermoede.

En nog iets: je verwart al van in het begin van deze discussie 'controleren' en 'evalueren'.
Oud 4 december 2008, 16:29   #118
shaddy
Banneling

Standaard

Het CLB in Antwerpen controleert zijn steinerscholen niet al te strikt. Dat heb ik alvast begrepen. Elke aantijging dat ouders maken wordt verworpen onder het mom van uw kind liegt en staat het u niet aan bol het dan af. Dus zo groot zal die controle niet zijn. Integendeel.

grappige anekdote

mama van een steinerkind kreeg van de juf een brief mee met de mededeling uw kind heeft een motorische stoornis gelive een specialist hiernaar te laten kijken en zijn bevindingen mee te delen - kindje is 10 jaar oud mama in alle staten en naar de nodige specialisten die ook de prijzige verslagen moesten maken uiteindelijk niets gevonden aan het kind - de mama naar de directie met de vraag wat nu onze specialist vraagt om meer uitleg en specifiek te zijn om dan de juiste stappen te kunnen te ondernemen - dus de directie de juf erbij : ja zegt de juf hij wil niet mee tikkertje spelen onde de speelpauze hij wil voetballen

dus ja die mama redelijk boos zulle dit grapje had vele centjes gekost

Laatst gewijzigd door shaddy : 4 december 2008 om 16:34.
shaddy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2008, 17:34   #119
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ramon djv;3840626
Tussen haakjes: het is vermoe[B
dd[/b]e i.pv. vermoede.
.
Het is ook 'in de' en niet 'ind e'. Et alors? Je verstond me toch?

Er is geen verschil tussen evalueren en controleren. Een evaluatie is een controle.
Oud 4 december 2008, 18:53   #120
Ramon djv
Lokaal Raadslid

Standaard

@Adrian Healey,

Er is wel degelijk een verschil tussen controleren en evalueren.

Evaluatie is het verzamelen, interpreteren en presenteren van informatie teneinde de waarde van een resultaat of proces te bepalen. Hierbij kan het gaan om het waarderen van de resultaten van personen of bedrijven, maar ook om het waarderen van alternatieve oplossingen. Het begrip evalueren heeft ook als betekenis het schatten van het belang en de betekenis van een zaak. (wikipedia)

Controle is een begrip met meerdere betekenissen, afhankelijk van de context. Het is bijvoorbeeld het toezicht op de juiste werking van een toestel, op het naleven van de voorschriften, op het al of niet aanwezig zijn van een fout. Controle is ook de mate van beheersing. Een ingrijpende mate van bemoeienis wordt ook controle genoemd.

Een controle is een instrument dat te allen tijde gevoerd kan worden, voortdurend of periodiek. Verder is controle vaak ten behoeve van de veiligheid of voorkomen van fouten. (wikipedia)

Maar goed, je kunt dus je stelling niet aantonen, zelfs niet bij benadering.

Dit was je stelling
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey

En dit was mijn vraag
Citaat:
Hoe heb je de praktijk van 'Steiner'scholen vergeleken met wat Steiner daar zelf over te zeggen had? En hoe kom je ertoe om te stellen dat dat nu fundamenteel anders is?
En het volgende voegde ik eraan toe
Citaat:
En nu graag of een antwoord dat terzake doet. Anders beschouw ik je niet langer als capabel om een discussie te voeren.
Je hebt in ieder geval het laatste bevestigd. Veel plezier nog met het maken van vrijblijvende opmerkingen.

@shaddy,

Je schreef:
Citaat:
Het CLB in Antwerpen controleert zijn steinerscholen niet al te strikt. Dat heb ik alvast begrepen. Elke aantijging dat ouders maken wordt verworpen onder het mom van uw kind liegt en staat het u niet aan bol het dan af. Dus zo groot zal die controle niet zijn. Integendeel.

grappige anekdote

mama van een steinerkind kreeg van de juf een brief mee met de mededeling uw kind heeft een motorische stoornis gelive een specialist hiernaar te laten kijken en zijn bevindingen mee te delen - kindje is 10 jaar oud mama in alle staten en naar de nodige specialisten die ook de prijzige verslagen moesten maken uiteindelijk niets gevonden aan het kind - de mama naar de directie met de vraag wat nu onze specialist vraagt om meer uitleg en specifiek te zijn om dan de juiste stappen te kunnen te ondernemen - dus de directie de juf erbij : ja zegt de juf hij wil niet mee tikkertje spelen onde de speelpauze hij wil voetballen

dus ja die mama redelijk boos zulle dit grapje had vele centjes gekost
Dat is niet zo vreemd als je bedenkt dat personeel van CLB en scholen strikt genomen collega's zijn. Net zoals ze dat zijn van het personeel van onderwijsinspectie.

Met vriendelijke groeten
Ramon

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be