![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() nope ik weet dat de waarheid hard te verduren kan zijn maar dit is de volledige waarheid en als bokkie het niet bevestigd dan liegt hij
je bent verward jongen, zoals de meeste commies - laat je nakijken
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 30 april 2008 om 18:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
|
![]() en trouwens nog eens iets he - je zegt zelf dat je uit het vws gekickt werd -nu ja dat klopt - toen je na een dag al terug was en deze unieke kans niet had gegrepen om je marxistische theorieen aan de praktijk te toetsen was dat voor mij de druppel en toen wist ik zeker dat je voor de vierde wereld als activist verder waardeloos zou blijven en alleen een extra mening zou blijven waar we rekening mee moesten houden zonder er iets voor terug te krijgen ten dienste van de armsten.
en daarom hebben we je toen idd buiten gesmeten - net zoals ik deed met toeristen in mijn kraakpand destijds - had iets te veel ervaring opgedaan met dat soort zaken gedurende de jaren daarvoor om jouw hierin niet te doorzien
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 30 april 2008 om 18:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#104 | |
|
![]() Citaat:
![]() of heb je het te druk met je boekjes mss en schaadt de afwas doen je ego en voel je je daar te goed voor ? nu ja zolang je thuis braaf je boekjes leest van die baardaap loop je daar tenminste niet in de weg - en hebben ze daar een toerist minder - dus op die manier hebben die baardaap zijn boekjes dan toch nog iets van nut ![]()
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 30 april 2008 om 19:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
|
![]() nog een relevantie van marx vandaag de dag - hij zorgt met zijn boekjes dat de krakers ontlast worden van toeristen zodat ze verder kunnen met hun activiteiten
![]()
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 30 april 2008 om 19:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Marx schreef niet meer dan een reactie op de verkrachting van klassiek-liberale vrijheidsidealen door geldhongerige industriëlen die politici (de staat) als middel ter realisatie van hun doel zagen. Daar is het voor het klassiek-liberalisme verkeerd gelopen, want van toen af werd dit steeds geassocieerd met uitbuitend kapitalisme. Libertarisme, als enige resterende drager van de klassieke vrijheden, heeft in sé geen uitstaans met kapitalisme (waarmee ik niet zeg dat kapitalisme - maar evenzeer communisme - verwerpelijk hoeft te zijn), maar dit laatste even terzijde. Is Marx dus een goed uitgangspunt voor mensen die een alternatief willen formuleren voor kapitalisme? Volgens mij niet omdat Marx niet erkent dat de overheid (de staat) de misbruiken die hij aankloeg mogelijk maakte. Hij schuift als oplossing een 'staat van iedereen en iedereen staat'-utopie naar voor, zonder die utopie te omschrijven. In de niet zo verre toekomst wordt Marx omschreven als een invloedrijk schrijver-ideoloog gedurende een fase in de menselijke geschiedenis. De droom dat het communistische paradijs ooit realiteit wordt, zal enkel nog door wereldvreemde en naiëve dromers worden aangehangen. Om een geloofwaardig alternatief voor het kapitalisme te formuleren moet men, volgens mij althans, Marx uit het hoofd zetten en 'from scratch' en contemporair (vanuit de hedendaagse realiteit) nadenken over dat alternatief.
![]() |
![]() |
#107 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Er waren ook al economische crisis voordat monetair beleid grote invloed had op de economie. Overproductie is een inherent mechanisme van het kapitalisme. Als een aantal producenten een (nieuw of middels een vernieuwde manier van distributie) product produceren, is het zaak om zo snel mogelijk een groot marktaandeel te halen. Die producenten zullen zich realiseren dat zij gezamenlijk op een bepaald moment te veel eenheden van een product produceren. Maar zij kunnen niet anders dan zo een groot mogelijk aandeel proberen te halen. Als zij dat niet doen, wordt hun kost te groot in verband met de marginale kostenreductie bij vergrote omzet. Bij verzadiging van de markt blijven alleen de grootste producenten over. Er komt een moment van shake-out. Als het gaat om producten die een aanzienlijk aandeel van de totale economie innemen, zoals huizen, dan leidt een shake-out onvermijdelijk tot een economische crisis. Laatst gewijzigd door Sjaax : 1 mei 2008 om 09:45. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, jongen, ja.
Vooral aantonen dat je het niet begrijpt. Zucht.
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
|
![]() waarom en hoe toont hij aan dat hij het niet begrijpt
![]() Zucht.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 1 mei 2008 om 13:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
|
![]() hoe toont hij dat aan dan ?
hoe zit het trouwens met het vermogen van mensen om structureel te denken indien ze de structuur van hun denken; die hun tot hun waardeoordelen brengt( over de meningen van anderen) niet kunnen uitschrijven maar enkel random waardeoordelen kunnen geven ?
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 1 mei 2008 om 14:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
|
![]() Misschien kunnen we eens een lijstje samenstellen van inzichten van Marx die vandaag nog altijd brandend actueel zijn.
Merk op: sommige van die inzichten zijn zo ingeburgerd geraakt dat velen al niet meer weten dat ze hun oorsprong vinden in het denken van de grootste denker van de laatste twee eeuwen. Vul gerust aan: -zijn belangrijke inzicht dat er in het kapitalistische systeem een tendens heerst naar de concentratie van productiemiddelen en kapitaal in een steeds kleiner wordende groep handen - ik denk dat dit actueler is dan ooit, gegeven de snel stijgende ongelijkheid -zijn hierbij aansluitende theorie van het monopolie-kapitalisme: er heerst in dat systeem een tendens tot monopolies en kartelvorming, waarbij kapitaalaccumulatie de truuk doet: grootkapitaal kan enkel groter worden, door hefboom-effecten - wie de actualiteit een beetje volgt, ziet die monopolies en kartelvorming dagelijks aan het werk -zijn theorie over de aliënatie: door het kapitalisme wordt de mens weggerukt uit zijn oorspronkelijke leefwereld tot hij enkel nog zijn arbeid heeft om te verkopen - vertaald naar vandaag: de mens is gealiëneerd van de natuur, op planetaire schaal -zijn idee over de vernietiging van het sociale: "all that is solid, melts into air"; het transnationale kapitalisme vernietigt familiale, sociale, culturele en nationale banden ("deterritorialisatie") waardoor een poel ontstaat van anonieme "vrije arbeid" die ge overal kunt gaan uitzuigen en overal tegen elkaar kunt uitspelen (zie de hedendaagse chantage: "als jullie hier in België jullie sociale verworvenheden - die banden van solidariteit - niet opgeven, verhuizen we naar China"); nadat het kapitalisme deze banden heeft vernield ("deterritorialisatie"), installeert het artificiële, fake banden ("reterritorialisatie") die dienen om producten te verkopen (het installeert bijvoorbeeld het ideaal van het suburbane kerngezin - mama, papa et moi.) -zijn idee dat de mens bepaald is door de materiële condities waarin hij leeft. Marx is hierdoor dan ook de grondlegger van de hedendaagse sociologie. -zijn theorie van het warenfetisjisme: de verhulling van de materiële omstandigheden waarin productieprocessen plaatsvinden: producten komen uit een fabriek, maar verbergen het onrecht en de menselijke input die daarin steekt - denk maar aan de kinder- en slaven-arbeid die aan de basis ligt van vele producten gemaakt in China; wij zien daar niks van en wij denken dus ten onrechte dat er "waarde" zit in die producten zelf, maar vergeten dat die "waarde" het resultaat is van menselijke arbeid -vul maar aan.
Laatst gewijzigd door C2C : 1 mei 2008 om 14:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Ergo, die actualiteit lijkt eerder wensdroom dan werkelijkheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | ||
|
![]() Citaat:
Bovendien is de actie van de EU vandaag grotendeels futiel. Kapitaal is namelijk fluïede en verplaatst zich sneller dan eender welke Staat, zelfs de EU, dat kan opmerken. Microsoft zit ondertussen al lang in China. De EU met zijn anti-monopolie wetgeving heeft een marginaal effect op het doorbreken van dat soort transnationale, mondiale monopolies. Kortom, die actualiteit is meer werkelijkheid dan ge kunt vermoeden. Uw eerste punt is wel belangrijk: elke goede kapitalist heeft uiteraard Marx gelezen, want zo weet hij hoe hij het steeds weer opduikende Marxisme te snel af kan zijn. De kapitalist heeft het voordeel dat hij over de hele planeet zaken kan doen, en snel, als een bandiet, ervan door kan gaan met winst, en die bliksemsnel kan versluizen. De marxist moet daarentegen het moeilijke werk doen: namelijk een globaal klassebewustzijn installeren en de staatsmacht overal ter wereld veroveren. Dat is natuurlijk veel harder werken. Maar dat kapitalisten Marx hun belangrijkste leestijd geven spreekt vanzelf.
Laatst gewijzigd door C2C : 1 mei 2008 om 20:11. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laat ons dat denkkader even toetsten op de Indische kastenmaatschappij. Moeten wij niet vaststellen dat deze kastenmaatschappij geen de facto institutionalisering van de verschillende klassen betreft, zoals door Marx omschreven? En worden kastenleden, door deze institutionalisering niet genormeerd tot een bepaald gedrag, door geboorte? Laat ons dat denkkader verder toetsen op klassen-migratie binnen de westerse wereld, na WO-II. Twee perioden worden onderscheden: de periode voor Reagan in de VS, en de periode erna (analoog voor Thatscher in Groot-Brittannië). Wat stellen wij vast? Een paradox. Die paradox is de volgende: een middenklasse aanzetten tot individualisering, dat maakt die middenklasse alleen maar armer. Sinds Reagan in de VS en Thatcher in het VK is er geen klassen-migratie meer in die landen, terwijl dat ervoor wel het geval was. De kloof tussen arm en rijk is er navenant. ==> Prachtig denkkader, van waaruit normering van bestuur mogelijk is, en wenselijk, tenzij je een maatschappij wil waarbinnen klassen-migratie bij geboorte reeds voor de overgrote meerderheid een uit te sluiten zaak is?
![]() |
![]() |
#117 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Over de kastenmaatschappij in India wil ik wel een opmerking maken. Het is een uitvloeisel van een feodale standenmaatschappij. Net zoals in Europa de adel, de geestelijkheid en de derde stand bestond. In Europa is dankzij Napoleon die feodale maatschappij vrij snel vernietigd. Maar in Rusland is zij pas na de Russische revolutie een kopje kleiner gemaakt. In Engeland veranderde het karakter van de maatschappij, hoewel Engeland het meest ontwikkelde kapitalistische land was, slechts langzaam. India leeft duidelijk niet meer in de feodaliteit. Maar structuren veranderen niet zo snel, tenzij er een revolutie of een verovering plaatsvindt. Louis Althusser heeft daar wel eens wat over geschreven. Pas nu, met de snelle ontwikkeling van India, zal de impact van het kastensysteem verdwijnen. Dat past in het marxistische denkkader waarbij de ontwikkelingsgraad van productiewijze de maatschappelijke instituties bepaalt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Aanbevolen lectuur: 'De explosie van de klassenstrijd'
http://www.globalinfo.nl/content/view/422/41/
![]() |
#119 | |
Minister