Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 mei 2008, 12:32   #101
BladeToke
Gouverneur

BladeToke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Wie heeft jou geholpen om deze draad te vinden?

Ouwoor mij kan Belgique niet aan Zwiterland tippen.

Maar ik zou ook vechten om mijn land (Vlaanderen) uit de klauwen van de Belgische kolonisators te bevrijden.
hmmm, zwitserland heeft anders wel goede prijzen, swoit, idd het is een mooi land, maar niet echt mijn temperatuur...
Spijtig is Vlaanderen geen land, dusjah...
BladeToke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 12:41   #102
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BladeToke Bekijk bericht
hmmm, zwitserland heeft anders wel goede prijzen, swoit, idd het is een mooi land, maar niet echt mijn temperatuur...
Daar kan over gediscussieerd worden:

land (het)
1 (geen meervoud) gedeelte van de aarde dat boven water uitsteekt
2 (geen meervoud) terrein in agrarisch gebruik
3 (geen meervoud) platteland
4 (landen) staat, natie
5 (landen) landstreek

land·streek (de)
1 gebied dat cultureel of landschappelijk een eenheid vormt

Bron: www.vandale.nl
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.

Laatst gewijzigd door Burkide : 2 mei 2008 om 12:41.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 12:50   #103
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch wel.
Alleen wordt dat niet door belgicisten erkend.
Het kan ook nooit een échte democratie worden zoals Zwitserland waar het volk de souverein is. Niet zolang Vlaanderen aan Belgique geklonken blijft. Belgique verdraagt geen democratie. Elke Belgische politicus en politicoloog zal dat beamen.
In Belgique is 'de natie' de souverein. Met andere woorden: een zeer kleine kern van machthebbers, maar niet het volk.
Nochtans is een democratie, waar de macht bij de burger ligt inplaats van bij een beperkt clubje, voor mij belangrijker dan het weer.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 2 mei 2008 om 12:52.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 12:54   #104
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is dat dan, water?
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 13:07   #105
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met andere woorden: wij hadden geen reden om Belgique uit te vluchten zoals de regering dat deed.
Voor de regering moest dat natuurlijk maar inderdaad voor de bevolking niet. Hier op het platte land was de oorlog ook minder voelbaar dan in de steden... De SS is zelf komen eten één avond zei m'n grootvader onlangs nog (op het einde van den oorlog). Keurige mannen tegenover de amerikanen die echte boeren waren (ook komen logeren).
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 13:09   #106
largo_w

Standaard

Citaat:
De meerderheid deed thuisbleef omdat het allemaal niet zo erg was dat ervoor gevlucht moest worden deed dus wél een 'goede zaak', ook al wist die evenmin beter.

In snap opeens waarom ze hier de opkomstdwang niet durven afschaffen.
Of gewoon had de meerderheid rap door dat de nazis niet deugden...wat denk jij?
Citaat:
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
Oud 2 mei 2008, 13:11   #107
largo_w

Standaard

Citaat:
Volgens je eigen theorie kan iemand dus pas een echte Vlaming zijn als zijn grootvader tegen de bolsjewieken vocht. En de jouwe deed dat zo te zien niet...
je had wel door dat ik probeerde na te denken in jouw termen, niet?

Citaat:
Omdat je daarmee denkt te kunnen bewijzen dat jij een echte Vlaming bent?
Moet ik dat dan "bewijzen"? Blauwe ogen-blond haar-...
Citaat:
Oud 2 mei 2008, 13:12   #108
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
inderdaad hoe naïef hé ... Sommigen zouden nu nog vertrekken
Citaat:
Oud 2 mei 2008, 13:17   #109
BladeToke
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Wat is dat dan, water?
nee een landsstreek...
Oud 2 mei 2008, 13:19   #110
BladeToke
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Toch wel.
Alleen wordt dat niet door belgicisten erkend.
Het kan ook nooit een échte democratie worden zoals Zwitserland waar het volk de souverein is. Niet zolang Vlaanderen aan Belgique geklonken blijft. Belgique verdraagt geen democratie. Elke Belgische politicus en politicoloog zal dat beamen.
In Belgique is 'de natie' de souverein. Met andere woorden: een zeer kleine kern van machthebbers, maar niet het volk.
Nochtans is een democratie, waar de macht bij de burger ligt inplaats van bij een beperkt clubje, voor mij belangrijker dan het weer.
België --> economie --> lonen--> welvaart --> Vlaanderen --> Economie omzeep --> Inflatie --> daling koopkracht --> Ramp...
Oud 2 mei 2008, 13:22   #111
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
nee een landsstreek...
Een land, dus.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Oud 2 mei 2008, 13:27   #112
L. J. Brutus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Inderdaad. Heel naïef van je. Maar dat is menselijk, natuurlijk.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
Oud 2 mei 2008, 13:28   #113
L. J. Brutus
Minister-President

Standaard

Citaat:
nee een landsstreek...
Land en landstreek. Zoek de zeven verschillen.
Oud 2 mei 2008, 13:31   #114
BladeToke
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Land en landstreek. Zoek de zeven verschillen.
streek van een land...
een land is voor mij een natie... als gij het hebt over een landstreek is het goed, daar heb je gelijk, blijft wel nog altijd htezelfde, want een landstreek is niet onafhankelijk..., dus dan kan men het antwoord 'Vlaanderen' op bovenstaande vraag in vraag trekken, want het is geen natie, terwijl de vraag daar duidelijk op doelt.
Oud 2 mei 2008, 13:33   #115
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
streek van een land...
een land is voor mij een natie... als gij het hebt over een landstreek is het goed, daar heb je gelijk, blijft wel nog altijd htezelfde, want een landstreek is niet onafhankelijk..., dus dan kan men het antwoord 'Vlaanderen' op bovenstaande vraag in vraag trekken, want het is geen natie, terwijl de vraag daar duidelijk op doelt.
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=102
Oud 2 mei 2008, 13:38   #116
L. J. Brutus
Minister-President

Standaard

Citaat:
streek van een land...
Een land is geen staat. Vlaanderen is geen staat, wel een land. De Kempen is ook een land. Zelfs een stad is een land. Mijn tuin is ook een land, als ik het ver wil doortrekken.

Een natie is weer iets helemaal anders.
Oud 2 mei 2008, 13:41   #117
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Ik heb drie vragen voor je:

Vertel me eens wat in wezen het verschil is tussen Vlamingen die destijds, om welke reden dan ook, de zijde van de Duitsers kozen, en Irakezen die vandaag de zijde van de Amerikanen gekozen hebben...
In wezen he, in de kern, in de diepte.

Tweede vraag:

In welke mate heeft de Belgische staat zelf schuld aan die keuze van heel wat mensen (Vlamingen én Walen) door nog vóór WO1 niet in te stemmen met de taaleisen in het leger en met de eis voor een Nederlandstalige universiteit?

Derde vraag:

Stel dat het oorlog wordt. Je hebt kinderen, die hebben honger. Eén manier om aan eten te geraken, is gaan werken voor de bezetter. Maar dan pleeg je "landverraad". Doe je het niet, dan sterven je kinderen. Wat kies je?
Als je op deze vraag kan antwoorden, mag je van mij verder hautain doen over "collaborateurs". Kan je er niet op antwoorden, ga dan eerst eens praten met mensen die geleden hebben onder de repressie.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 13:52   #118
BladeToke
Gouverneur

Standaard

beter zou ik het zelf niet kunnen verwoorden...Maar anderzijds is collaborateurs een ruim begrip... Je hebt ook diegene die gingen infiltreren bij de bezetter, die andere mensen verraaden voor hun eigen leventje iets beter door te komen...

Laatst gewijzigd door BladeToke : 2 mei 2008 om 14:03.
Oud 2 mei 2008, 13:56   #119
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ik heb drie vragen voor je:

Vertel me eens wat in wezen het verschil is tussen Vlamingen die destijds, om welke reden dan ook, de zijde van de Duitsers kozen, en Irakezen die vandaag de zijde van de Amerikanen gekozen hebben...
In wezen he, in de kern, in de diepte.
Geen link...dus niet "geen verschil" maar "geen link" het ene heeft NIKS met het andere te maken. Irakezen die kiezen voor de kant van "amerika" (welke kant dat ook moge zijn hoor want volgens mij is amerika daar bijna weg) hebben gekozen om het land terug een toekomst te bieden. Een toekomst buiten al dat fanatieke milieu. Daarvoor moest hoesein eerst vallen natuurlijk voor dictators van dat alluur is geen plaats in de moderne samenleving. (enzo moesten de hitlers en stalins van vroeger verdwijnen voor een toekomst voor onze contrijen)

Citaat:
Tweede vraag:

In welke mate heeft de Belgische staat zelf schuld aan die keuze van heel wat mensen (Vlamingen én Walen) door nog vóór WO1 niet in te stemmen met de taaleisen in het leger en met de eis voor een Nederlandstalige universiteit?
De Belgische staat heeft in de verste verten geen schuld aan de collaboratie van enkelingen tijdens de oorlog.

Taalproblemen in WO I waren een spijtige zaak (zeker niet ontkenbaar) maar zo gebeurden wel meer spijtige zaken in die tijden. Tijd is een krachtig wapen tot evolutie... Nederlandstalige universiteiten zijn ook een evolutie of die ZOOO positief was laat ik links liggen.

m.a.w. de belgische staat treft geen schuld bij enige laffe beslissing van irrationele dromers.

Citaat:
Derde vraag:

Stel dat het oorlog wordt. Je hebt kinderen, die hebben honger. Eén manier om aan eten te geraken, is gaan werken voor de bezetter. Maar dan pleeg je "landverraad". Doe je het niet, dan sterven je kinderen. Wat kies je?
Als je op deze vraag kan antwoorden, mag je van mij verder hautain doen over "collaborateurs". Kan je er niet op antwoorden, ga dan eerst eens praten met mensen die geleden hebben onder de repressie.
Je bedoeld mijn eigen mensen afronselen en gaan vechten voor het goede doel? Voor een appel en een ei voor mijn kinders? Mij zie je dan wel vlugger de kant van lomas' grootvader kiezen hoor ...
Jij doet alsof collaboratie het enige was wat mensen KONDEN doen. Dat is gewoon te gek. Nog een geluk dat er nog enkelingen waren die bereid waren jodentransporten te saboteren. Die hebben zeker afgezien maar ten minste hebben die de goeie keuze gemaakt.
Citaat:
Oud 2 mei 2008, 13:59   #120
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
beter zou ik het zelf niet kunnen verwoorden...Maar anderzijds is collaborateurs een ruim begrip... Je hebt ook diegene die gingen infiltreren bij de bezetter, die andere mensen verraaden voor hun eigen leventje iets beter door te komen...
Dat is waar. Het is dan de taak van de staat te zorgen voor een eenduidig rechtskader, zodat iedereen verzekerd is van een gelijke berechtiging gebaseerd op objectief bepaalde rechtsregels.
Er moeten ook de nodige bewijzen op tafel gelegd kunnen worden.

De staat moet dan ook tegen zichzelf "beschermd" worden. Het kan niet zijn dat een staat repressie hanteert om ideeën te achtervolgen.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be