![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |||
Banneling
|
![]() Ook dan...
Beetje prioriteiten stellen dan me dunkt. Citaat:
Als je maar wil, gaat er veel. Mijn moeder was alleenstaande ouder voor twee kinderen; ze heeft een universitaire opleiding voor beiden weten te bekostigen (voor de jongste still ongoing zelfs) en was intussen in staat het huis dat ze in betere tijden samen had gekocht, af te betalen (en dat zonder enige alimentatie of enige andere hulp). Dat was enkel mogelijk door hard werk, zelfopoffering en door geen folliekes te doen (reizen was er niet bij), maar het gaat. Enkel de zon gaat voor niets op... Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
- De intensiteit van werken neemt toe. Sigaretten roken of koffiedrinken werd vroeger bij heel wat jobs in de uren gerekend. Dat is er echt wel uitgegaan sinds de 'efficiency' van de late eighties... - De pensioenleeftijd verhoogt. Heel wat babyboomers namen brugpensioen, dat zit er niet in voor ons. - Alleenverdienen (vrouw of man die voor de kinderen zorgt) is vandaag niet meer realistisch, terwijl het vroeger het model vormde voor heel wat gezinnen. In die zin moet er vandaag meer gewerkt worden (en het huishouden moet evengoed gedaan worden). Citaat:
Terzijde echter: ook ik moet zorgen dat ik veel zelf kan leren. Loodgieten en tuinieren lukt al aardig, lassen gaat nog niet zo goed en vloeren en metselen moet ik nog leren. Wat doet je denken dat het veelzijdig zijn bij jouw generatie hoort?
![]() |
![]() |
#103 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Karma : 5 mei 2008 om 20:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Momenteel zijn we reeds enkele maanden aan het zoeken en aan het vergelijken met als conclusie dat, als ik een huis naar (mijn) wens wil, ik toch minstens 250.000 euro zal moeten ophoesten. De meeste huizen die lager geprijsd staan (die ik totnogtoe al gezien en bezocht heb) zijn heus niet beter dan het huis waar ik nu woon dus zie ik niet waarom ik dan zou verhuizen. Mijn huis heeft immers vier slaapkamers, een mooie living en een grote tuin met veel privacy. Enkel de drie badkamers mankeer ik nog. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Een vriendin van me is na haar achttiende beginnen werken in de bejaardenzorg en kreeg daar als starter een loon dat hoger zal liggen dan het mijne na vijf jaar studies, voor minder uren. ![]() Maar als je even rekent: tegenwoordig kost een middenklashuis (een open bebouwing op "het platteland" op een bouwplaats van rond de tien are van een jaar of 15 oud of een nog in orde maar oudere ±30 jr oude rijwoning midden in de stad met een bescheiden tuintje) al gauw een 300 000 euro. Daarvoor heb je nog niets speciaal. Neem dat ons gemiddeld gezin bestaat uit een werkend paar die alletwee rond de 1250 euro netto verdienen. (Wat relatief veel is voor de meeste jobs.) Jaarlijks verdienen ze zo 30 000 euro. Stel dat er per maand de helft van af gaat voor eten, huishuur e.d. Dat betekent 20 jaar sparen eer ze dat huis kunnen kopen ... of zo'n 30 jaar afbetalen en hopen dat geen van beide de job kwijtraakt. Nu moet ik bekennen dat dat eigenlijk nog meevalt. De generatie voor ons moest volgens mij ook zo'n 20 jaar afbetalen. Alleen hadden zij voor dat geld en die termijn een veel groter en zelfgebouwd huis, met tuin. Of heb ik ergens een rekenfout gemaakt? ![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 5 mei 2008 om 21:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Banneling
|
![]() De rekenfout:
Een werkend paar: beiden verdienen 1250 euro netto, wat volgens u relatief veel is??? Een beginnend postbode, kantoorklerk, beroepsvrijwilliger, bandarbeider verdienen zoveel...en dat is gene vette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
|
![]() Citaat:
Er zijn nog woningen te vinden aan een redelijke prijs, maar (in de hoop niet arrogant over te komen) wat voor woningen zijn het...
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 5 mei 2008 om 22:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
|
![]() In mijn ogen ook niet, maar ik heb dat gemiddelde helaas niet bepaald. (Ik dacht dat het echte gemiddelde zoiets was. En ik geloof ook niet dat een heel aantal univstudenten in het begin van hun carriëre meer zullen verdienen.)
![]() |
![]() |
#112 |
Minister-President
|
![]() Dan werken die univstudenten fameus onder hunnen diploma! 'Op diploma' verdient eender welke univstudent, zelfs filosofen, in de minst 'aantrekkelijke' sectoren (welzijnssector, socio-culturele sector en nog een paar anderen) als startersloon iets meer dan 1500 Euro netto per maand. En je zou goe zot zijn om in de privé als universitair te gaan werken voor minder, dan ga je gewoon toch voor de overheid werken. Vanwaar dat gemiddelde van 1250 euro vandaan komt? Van die 'eerlijke' zelfstandigen, vooral middenstanders, die opgeven dat ze rondkomen met 800 of 900 euro netto per maand, natuurlijk. En er ondertusen drie huizen, een boot, coupons in Luxemburg en een jaguar op nahouden. Dat kan allemaal in België. En de overheid beschouwt je waarschijnlijk nog als 'rotverwend' als je als loon- of weddetrekkende vind dat een loon van 1250 euro maar een karig loontje is (zoals ik).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Banneling
|
![]() Neen, de huizenprijzen zullen niet stabiliseren.
Wat er wel gebeurt is, dat verkopers zich gaan spiegelen aan centrumsteden waar de prijzen wel stijgen. Een huis verkopen in Gent voor 300K geraak je zo verkocht, dat zelfde huis in Waregem of Harelbeke is andere koek. Ze denken de huizenprijzen uit de steden te kunnen imiteren, maar dit lukt niet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
maar mss is dat nog niet zo slecht ... een keuken en een badkamer, dat wil je eigenlijk toch niet 'overnemen', dat wil je eigenlijk al is het maar om hygienische redenen toch nieuw ... dus kan je je maar beter richten op huizen waar die twee echt verouderd zijn ... maar wel een huis met mogelijkheden (struktureel goed, breed genoeg, goede indeling...) ik zou dus trachten te focussen op huizen waar je misschien niet de elektriciteit en verwarming moet vernieuwen maar wel kkn en bdkmr ... zo hou je de werken 'haalbaar' en kan je toch een minder duur huis kopen en echt ... pak eens een doe het zelf boek vast ... een keuken en een badkamer, dat kan je gerust helemaal zelf installeren (vanaf 0 !) maar laat je wel goed adviseren (bij iemand die heeft bewezen er wat van te kennen)! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
of vind je van jezelf mss dat je al genoeg gewerkt hebt nu je je master hebt ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() ik ben universitair , en ik heb in 2001-2002 een jaar op binnenlandse zaken gewerkt, zonder anciënniteit en ik verdiende toen ongeveer 48.000BeF, dus zo'n 1200€. Toen ben ik overgestapt naar de socio-culturele sector, eerst in een asielcentrum en daar verdiende ik +/- 1250€ (en dat omdat er avond en weekendwerk bijzit!). Nu zit ik in mijn huidige job, nog altijd socio-cult sector, intussen wordt er 5 jaar anciënniteit meegerekend en ik verdien een kleine 1500€ + maaltijdcheques. Er is hier ook een nieuwe universitair aangeworven, vers van de schoolbanken en ik denk dat zij +/- 1200-1250€ verdiend. Er zullen er hier misschien verschieten, maar ik vind dat ik op zich goed verdien, ik doe mijn job graag, ik vind het interessant, heel toffe werksfeer, leuke collega's, heb goeie uren, overuren kunnen we makkelijk compenseren, verlof kunnen we altijd makkelijk opnemen, ben op een half uur op het werk/thuis,...
![]() |
![]() |
#119 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Wat betreft time en levenskwaliteit: dat hangt ook van jezelf af he, in mijn keuken staan er nu van die lelijke witte goedkope gamma-kastjes. Ne mens kan zich daar dan lopen in frustreren dat ge geen mooie keuken hebt, maar ik trek mij daar echt geen reet van aan, ik kan mijn borden in de kast zetten en de rest da komt wel ne keer zenne ![]()
![]() |
![]() |
#120 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Anna List : 6 mei 2008 om 09:59. |
|
![]() |
![]() |