Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 mei 2008, 16:14   #101
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mbeya Bekijk bericht
als zo'n krot het enigste is dat je kan betalen...?
Ook dan...
Beetje prioriteiten stellen dan me dunkt.

Citaat:
en wie zorgt er intussen voor de kinderen?
De ouder tiens, wie anders?
Als je maar wil, gaat er veel. Mijn moeder was alleenstaande ouder voor twee kinderen; ze heeft een universitaire opleiding voor beiden weten te bekostigen (voor de jongste still ongoing zelfs) en was intussen in staat het huis dat ze in betere tijden samen had gekocht, af te betalen (en dat zonder enige alimentatie of enige andere hulp). Dat was enkel mogelijk door hard werk, zelfopoffering en door geen folliekes te doen (reizen was er niet bij), maar het gaat. Enkel de zon gaat voor niets op...

Citaat:
kijk, ik zeg niet dat een alleenstaande niet voor zichzelf en eventuele kinderen moet zorgen he. Maar het is een feit dat je met 1 fulltime-loon in deze tijden al goed moet uitkijken. Dat mensen dan gaan besparen op reizen, uitstapjes, kleren,luxeproducten.... dat vind ik dan normaal. Maar wonen is een basisrecht en het wordt voor veel mensen onbetaalbaar. Als alleenstaande kan je dan wel gaan werken maar je bent vaak beperkt in je mogelijkheden om méér te verdienen, omdat je bv op tijd thuis moet zijn voor je kinderen, minder keuze aan jobs, minder promotiemogelijkheden, minder uren per week kunnen werken,...
De huurprijzen zijn ook totaal niet meer in vergelijking met wat je voor je geld krijgt he. Het is compleet uit evenwicht.
Hangt er puur van af wat je waar wil; 550€ voor +100m², twee kamers, nieuwe badkamer, buitenterras en met goeie ontsluiting (e313, e34 vlakbij, e19 niet al te ver weg, station op 5 minuten wandelen) kan je bezwaarlijk veel noemen en dat staat hier enkele honderden meters verderop te huur...

Citaat:
Ik ben ook opgevoed in een éénoudergezin en bij ons thuis werd ook elke frank 2 of 3 keer omgedraaid, kleren waren afdankertjes van familie, een geluk dat ons moeder héél goed wist hoe ze zuinig kon (over)leven. Zo zijn we er allemaal toch goed in geslaagd om goed terecht te komen. Maar ik ben 100% zeker dat iemand vandaag in dezelfde positie, met dezelfde job en hetzelfde aantal kinderen en dezelfde zuinigheid, het hoofd niet meer boven water kan houden.
't Is niet meer dan een kwestie van willen hoor. En inderdaad van zuinig zijn; een kennis van me is alleenstaande, heeft geen kinderen, en komt met twee quasi fulltime jobs niet rond. Ze heeft dan ook een gat in haar hand en wil, als alleenstaande per se in een huis gaan kruipen dat met gemak een gezin met 4 kinderen kan huisvesten (en elk kind een eigen kamer kan geven)...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2008, 19:46   #102
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Wat zegde gij nu allemaal,eerst en vooral heb aan 10.5% moeten lenen,moet ge eens vergelijken met nu! de woning is ofwel minder duur ofwel is de lening minder duur,daar is geen weg naast.
Wat die lening betreft heb je zeker een punt. De voeten zijn een pak hoger geweest. Anderzijds weegt dat niet op tegen de gestegen prijzen. Concreet: liever 3 miljoen aan 10 procent dan 10 miljoen aan 3 procent...

Citaat:
Wat dat harder werken betreft beste,heb ik nog verschillende jaren aan 45 uren per week gewerkt Gij ook?
Ik werk nog niet lang genoeg om over 'jaren' te spreken maar ik weet ook wat een 48-urenweek inhoudt. Toch was dit niet mijn punt. Wat ik wèl bedoelde:

- De intensiteit van werken neemt toe. Sigaretten roken of koffiedrinken werd vroeger bij heel wat jobs in de uren gerekend. Dat is er echt wel uitgegaan sinds de 'efficiency' van de late eighties...
- De pensioenleeftijd verhoogt. Heel wat babyboomers namen brugpensioen, dat zit er niet in voor ons.
- Alleenverdienen (vrouw of man die voor de kinderen zorgt) is vandaag niet meer realistisch, terwijl het vroeger het model vormde voor heel wat gezinnen. In die zin moet er vandaag meer gewerkt worden (en het huishouden moet evengoed gedaan worden).

Citaat:
Elke tijd heeft zijn moeilijkheden,mss kunt gij nog wat meer omdat je jong bent,In ieder geval kan ik vloeren,metsen,papier plakken,lassen,elektriciteit loodgieten en tuinieren omdat ik het allemaal heb moeten leren,waarschijnlijk moet je in uw ogen ook een rund zijn om dat allemaal te leren.
Nu ben je wat aan het zwanzen hé. Ik heb alle respect voor jouw self-made veelzijdigheid en ik heb op geen enkele manier gesuggereerd dat je een rund moet zijn om veel skills te leren. Je opmerking is in die zin naast de kwestie.

Terzijde echter: ook ik moet zorgen dat ik veel zelf kan leren. Loodgieten en tuinieren lukt al aardig, lassen gaat nog niet zo goed en vloeren en metselen moet ik nog leren. Wat doet je denken dat het veelzijdig zijn bij jouw generatie hoort?
Oud 5 mei 2008, 20:30   #103

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lezer Bekijk bericht
De essentie is echter dat (bouw)gronden en huizen eigenlijk niet koopwaar als andere zouden mogen zijn.
Veel van de artificiële prijsstijgingen ontstaan door speculatie en 'grootbezitters'.

Hoe kan het dan wel?

Men zou kunnen stellen dat bouwgronden dienen om een huis op te bouwen en huizen om jezelf te huisvesten. Te simpel misschien?

Concreet: laat ieder slechts één huis 'bezitten' om zelf te bewonen. Idem voor bouwgronden: binnen een bepaalde termijn te bebouwen en zelf te bewonen.
Gedaan met huisjesmelkerij en speculatie op stijgende prijzen.

Geen probleem voor bouwfirma's die huizen effectief op de markt brengen. Je kan het aantal bouwgronden in bezit van zo'n firma beperken door te stellen dat ze binnen de 3 jaar bebouwd moeten worden.

Er zijn natuurlijk allerhande modaliteiten en beperkte uitzonderingen mogelijk.
Je kan tijdelijk meer huizen bezitten als je voor je kinderen een huis koopt, waar ze dan bv. na max. 1 jaar ook effectief in moeten gaan wonen.
Tijdelijk verhuren is toegestaan mits een ander kind er binnen afzienbare tijd in komt wonen.
Verder kan verhuren nog enkel via sociale huisvestingmaatschappijen, die niet noodzakelijk overheidsgebonden moeten zijn, wel vzw's.

Een regeling voor vakantiehuisjes valt ook wel te treffen.

Bouwgronden mag je als vooruitziende ouders kopen als er binnen 5 jaar een huis voor één van je kinderen op gebouwd wordt.
Als iedereen slechts één huis MAG bezitten stel je eigenlijk ook dat iedereen één huis MOET bezitten hé want dan zijn er geen huizen meer om te huren natuurlijk.

Laatst gewijzigd door Karma : 5 mei 2008 om 20:32.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2008, 20:51   #104

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door delcom Bekijk bericht
door uw veronderstelling dat huizen beneden de 250.000 € steeds een addertje onder het gras zitten hebben jaagt u onbewust de prijzen de hoogte in. er zijn nog veel personen die zo redeneren, het is vrij duur dus het zal wel goed zijn.
komplete misredenering, neem dat maar van mij aan, ik ben vrij actief in deze sector. door die redenering gaat men de prijs aanzienlijk hoger zetten om die gedachtengang van de mensen te volgen. geloof mij vrij, bij alle woningen, ongeacht hun prijsklasse, zitten addertjes onder het gras.
je moet je enkel de vraag stellen, geef ik liever veel geld uit bij de aankoop of koop ik goedkoper en besteed ik wat meer aan renovatie, want, hoe je het ook draait of keert, als je een bestaande woning koopt doet men er toch kosten aan om het naar eigen wens te maken.
er zijn trouwens in oost-Vlaanderen heel wat woningen te kopen onder de 250.000 €, onder de 200.000 € zelfs en geloof het of niet, zelf onder de 100.000 €. de vraag is enkel, wat zoek je, als je een immense tuin verwacht en een kant en klare woning met vier slaapkamers, drie badkamers, immense living met open haard, ... ga je inderdaad heel wat geld moeten ophoesten.
als je niet overhaast bent, koop je beter een goedkopere woning aan en renoveer je wat meer, de woning gaat beter naar uw smaak ingericht zijn en op het eind van de rit misschien zelfs minder gekost hebben dan een duurde woning die zowiezo ook kosten met zich meebrengt.
Het huis waar ik nu woon (al twintig jaar) heb ik zelf totaal gerenoveerd dus ik ken wel wat van renovatiewerken hoor. Alleen ben ik het renoveren eigenlijk wat moe dus zoek ik iets dat "klaar" staat.
Momenteel zijn we reeds enkele maanden aan het zoeken en aan het vergelijken met als conclusie dat, als ik een huis naar (mijn) wens wil, ik toch minstens 250.000 euro zal moeten ophoesten. De meeste huizen die lager geprijsd staan (die ik totnogtoe al gezien en bezocht heb) zijn heus niet beter dan het huis waar ik nu woon dus zie ik niet waarom ik dan zou verhuizen. Mijn huis heeft immers vier slaapkamers, een mooie living en een grote tuin met veel privacy. Enkel de drie badkamers mankeer ik nog.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2008, 21:17   #105
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
ok, het is iets meer dan een huisje, het is een vrij grote en volledig instapklare woning met meerdere slaap- en badkamers en noem maar op, de belangrijkste factor is de oppervlakte van 16 HA. maar dit deed eigenlijk niets ter zake, ik wou aantonen dat een woning maar zoveel waard is als dat wat iemand ervoor wil betalen, ik heb enkel een voorbeeld gebruikt van een woning die ik ken om op die manier reële zaken te kunnen aanhalen.

nu, wat die job van die twee universitairen betrefd, als zij een beetje een deftig inkomen heben, gecombineerd met enige werkzekerheid kan die 300.000 € geen enkel probleem vormen zolang er nog geen leningen lopen.
een bevriend koppel van mij die ik wel heel goed ken zijn ook op zoek naar een woning, ik adviseerde hen eerst bij de bank te luisteren wat de mogelijkheden zijn. zonder enige problemen mogen ze tot een aankoopprijs van tussen de 320.000 € en 350.000 € gaan. dit koppel is niet rijk en zeker niet rijk van familie, zij werkt in de thuiszorg en hij als truckchauffeur, wat mij dunkt beiden degelijke jobs zijn doch niet echt hoogvangers als het op loon aankomt. ze zijn beiden wel leningvrij op heden.
Lang gestudeerd of niet houdt tegenwoordig bitter weinig verband met het cijfer dat op je loon- of weddebriefje staat.
Een vriendin van me is na haar achttiende beginnen werken in de bejaardenzorg en kreeg daar als starter een loon dat hoger zal liggen dan het mijne na vijf jaar studies, voor minder uren.

Maar als je even rekent: tegenwoordig kost een middenklashuis (een open bebouwing op "het platteland" op een bouwplaats van rond de tien are van een jaar of 15 oud of een nog in orde maar oudere ±30 jr oude rijwoning midden in de stad met een bescheiden tuintje) al gauw een 300 000 euro. Daarvoor heb je nog niets speciaal. Neem dat ons gemiddeld gezin bestaat uit een werkend paar die alletwee rond de 1250 euro netto verdienen. (Wat relatief veel is voor de meeste jobs.) Jaarlijks verdienen ze zo 30 000 euro. Stel dat er per maand de helft van af gaat voor eten, huishuur e.d. Dat betekent 20 jaar sparen eer ze dat huis kunnen kopen ... of zo'n 30 jaar afbetalen en hopen dat geen van beide de job kwijtraakt.
Nu moet ik bekennen dat dat eigenlijk nog meevalt. De generatie voor ons moest volgens mij ook zo'n 20 jaar afbetalen. Alleen hadden zij voor dat geld en die termijn een veel groter en zelfgebouwd huis, met tuin. Of heb ik ergens een rekenfout gemaakt?

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 5 mei 2008 om 21:18.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2008, 21:24   #106
Another Jack
Banneling

Standaard

De rekenfout:
Een werkend paar: beiden verdienen 1250 euro netto, wat volgens u relatief veel is???
Een beginnend postbode, kantoorklerk, beroepsvrijwilliger, bandarbeider verdienen zoveel...en dat is gene vette.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2008, 21:29   #107
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Lang gestudeerd of niet houdt tegenwoordig bitter weinig verband met het cijfer dat op je loon- of weddebriefje staat.
Een vriendin van me is na haar achttiende beginnen werken in de bejaardenzorg en kreeg daar als starter een loon dat hoger zal liggen dan het mijne na vijf jaar studies, voor minder uren.

Maar als je even rekent: tegenwoordig kost een middenklashuis (een open bebouwing op "het platteland" op een bouwplaats van rond de tien are van een jaar of 15 oud of een nog in orde maar oudere ±30 jr oude rijwoning midden in de stad met een bescheiden tuintje) al gauw een 300 000 euro. Daarvoor heb je nog niets speciaal. Neem dat ons gemiddeld gezin bestaat uit een werkend paar die alletwee rond de 1250 euro netto verdienen. (Wat relatief veel is voor de meeste jobs.) Jaarlijks verdienen ze zo 30 000 euro. Stel dat er per maand de helft van af gaat voor eten, huishuur e.d. Dat betekent 20 jaar sparen eer ze dat huis kunnen kopen ... of zo'n 30 jaar afbetalen en hopen dat geen van beide de job kwijtraakt.
Nu moet ik bekennen dat dat eigenlijk nog meevalt. De generatie voor ons moest volgens mij ook zo'n 20 jaar afbetalen. Alleen hadden zij voor dat geld en die termijn een veel groter en zelfgebouwd huis, met tuin. Of heb ik ergens een rekenfout gemaakt?
Een kennis van mij heeft een 25-tal jaren afbetaald en heeft een mooi huisje gebouwd op 2000m². Niet overdreven groot, wel rustige buurt. Hij was wel enige kostwinner voor de helft van die tijd.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2008, 22:02   #108
lezer
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Als iedereen slechts één huis MAG bezitten stel je eigenlijk ook dat iedereen één huis MOET bezitten hé want dan zijn er geen huizen meer om te huren natuurlijk.
Lees eens iets verder:
Citaat:
Verder kan verhuren nog enkel via sociale huisvestingmaatschappijen, die niet noodzakelijk overheidsgebonden moeten zijn, wel vzw's.
Zo is de situatie in Nederland min of meer: het grootste deel van het huuraanbod verloopt via "woningverenigingen".
lezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2008, 22:18   #109
Groentje-18

Standaard

Citaat:
door uw veronderstelling dat huizen beneden de 250.000 € steeds een addertje onder het gras zitten hebben jaagt u onbewust de prijzen de hoogte in. er zijn nog veel personen die zo redeneren, het is vrij duur dus het zal wel goed zijn.
komplete misredenering, neem dat maar van mij aan, ik ben vrij actief in deze sector. door die redenering gaat men de prijs aanzienlijk hoger zetten om die gedachtengang van de mensen te volgen. geloof mij vrij, bij alle woningen, ongeacht hun prijsklasse, zitten addertjes onder het gras.
je moet je enkel de vraag stellen, geef ik liever veel geld uit bij de aankoop of koop ik goedkoper en besteed ik wat meer aan renovatie, want, hoe je het ook draait of keert, als je een bestaande woning koopt doet men er toch kosten aan om het naar eigen wens te maken.
er zijn trouwens in oost-Vlaanderen heel wat woningen te kopen onder de 250.000 €, onder de 200.000 € zelfs en geloof het of niet, zelf onder de 100.000 €. de vraag is enkel, wat zoek je, als je een immense tuin verwacht en een kant en klare woning met vier slaapkamers, drie badkamers, immense living met open haard, ... ga je inderdaad heel wat geld moeten ophoesten.
als je niet overhaast bent, koop je beter een goedkopere woning aan en renoveer je wat meer, de woning gaat beter naar uw smaak ingericht zijn en op het eind van de rit misschien zelfs minder gekost hebben dan een duurde woning die zowiezo ook kosten met zich meebrengt.
Ik ben het daarmee eens. Maar het probleem is dat je bij een woning die nog gerenoveerd moet worden (dat moet altijd wat gebeuren als je er eentje koopt die geen nieuwbouw is, en zelfs dan, daar ben ik het mee eens) het gevaar loopt dat ze in de 'ze moet nog gerenoveerd worden' status blijft. Hoeveel mensen zijn er niet eeuwig aan het renoveren tot later? Hoe vaak komt men dan voor onverwachte problemen en dus kosten te staan. En hoe aangenaam is het leven in een huis dat nog afgewerkt moet worden. Time, en levenskwaliteit in die tijdspanne, is ook money, denk ik dan.
Oud 5 mei 2008, 22:25   #110
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Het huis waar ik nu woon (al twintig jaar) heb ik zelf totaal gerenoveerd dus ik ken wel wat van renovatiewerken hoor. Alleen ben ik het renoveren eigenlijk wat moe dus zoek ik iets dat "klaar" staat.
Momenteel zijn we reeds enkele maanden aan het zoeken en aan het vergelijken met als conclusie dat, als ik een huis naar (mijn) wens wil, ik toch minstens 250.000 euro zal moeten ophoesten. De meeste huizen die lager geprijsd staan (die ik totnogtoe al gezien en bezocht heb) zijn heus niet beter dan het huis waar ik nu woon dus zie ik niet waarom ik dan zou verhuizen. Mijn huis heeft immers vier slaapkamers, een mooie living en een grote tuin met veel privacy. Enkel de drie badkamers mankeer ik nog.
Een herkenbaar probleem.
Er zijn nog woningen te vinden aan een redelijke prijs, maar (in de hoop niet arrogant over te komen) wat voor woningen zijn het...

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 5 mei 2008 om 22:26.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2008, 22:28   #111
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
De rekenfout:
Een werkend paar: beiden verdienen 1250 euro netto, wat volgens u relatief veel is???
Een beginnend postbode, kantoorklerk, beroepsvrijwilliger, bandarbeider verdienen zoveel...en dat is gene vette.
In mijn ogen ook niet, maar ik heb dat gemiddelde helaas niet bepaald. (Ik dacht dat het echte gemiddelde zoiets was. En ik geloof ook niet dat een heel aantal univstudenten in het begin van hun carriëre meer zullen verdienen.)
Oud 6 mei 2008, 00:07   #112
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In mijn ogen ook niet, maar ik heb dat gemiddelde helaas niet bepaald. (Ik dacht dat het echte gemiddelde zoiets was. En ik geloof ook niet dat een heel aantal univstudenten in het begin van hun carriëre meer zullen verdienen.)
Dan werken die univstudenten fameus onder hunnen diploma! 'Op diploma' verdient eender welke univstudent, zelfs filosofen, in de minst 'aantrekkelijke' sectoren (welzijnssector, socio-culturele sector en nog een paar anderen) als startersloon iets meer dan 1500 Euro netto per maand. En je zou goe zot zijn om in de privé als universitair te gaan werken voor minder, dan ga je gewoon toch voor de overheid werken. Vanwaar dat gemiddelde van 1250 euro vandaan komt? Van die 'eerlijke' zelfstandigen, vooral middenstanders, die opgeven dat ze rondkomen met 800 of 900 euro netto per maand, natuurlijk. En er ondertusen drie huizen, een boot, coupons in Luxemburg en een jaguar op nahouden. Dat kan allemaal in België. En de overheid beschouwt je waarschijnlijk nog als 'rotverwend' als je als loon- of weddetrekkende vind dat een loon van 1250 euro maar een karig loontje is (zoals ik).
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2008, 00:12   #113
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

:
Als je vriendin op 18 jaar in de bejaardenzorg begint te werken, vergelijkbaar met een oud A3-certificaat, verdient ze hooguit als starter 1100 euro per maand. Ze zit in een onaantrekkelijke sector qua verloning + een laag diploma (een A1 in gezondheidszorg is al een ander verhaal). Ik vraag mij af welke richting gij dan aan het studeren bent? Toch zeker dat het niet de McDonalds universiteit is? (grapje )
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2008, 00:38   #114
giserke
Banneling

Standaard

Neen, de huizenprijzen zullen niet stabiliseren.
Wat er wel gebeurt is, dat verkopers zich gaan spiegelen aan centrumsteden waar de prijzen wel stijgen.

Een huis verkopen in Gent voor 300K geraak je zo verkocht, dat zelfde huis in Waregem of Harelbeke is andere koek. Ze denken de huizenprijzen uit de steden te kunnen imiteren, maar dit lukt niet.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2008, 07:49   #115
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Dan werken die univstudenten fameus onder hunnen diploma! 'Op diploma' verdient eender welke univstudent, zelfs filosofen, in de minst 'aantrekkelijke' sectoren (welzijnssector, socio-culturele sector en nog een paar anderen) als startersloon iets meer dan 1500 Euro netto per maand. En je zou goe zot zijn om in de privé als universitair te gaan werken voor minder, dan ga je gewoon toch voor de overheid werken. Vanwaar dat gemiddelde van 1250 euro vandaan komt? Van die 'eerlijke' zelfstandigen, vooral middenstanders, die opgeven dat ze rondkomen met 800 of 900 euro netto per maand, natuurlijk. En er ondertusen drie huizen, een boot, coupons in Luxemburg en een jaguar op nahouden. Dat kan allemaal in België. En de overheid beschouwt je waarschijnlijk nog als 'rotverwend' als je als loon- of weddetrekkende vind dat een loon van 1250 euro maar een karig loontje is (zoals ik).
Meestal zijn dat waarschijnlijk dokters, tandartsen en advocaten... En welk diploma hebben die?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2008, 08:19   #116
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
in dat geval, denk ik dat je toch nog eens door de (zure) appel zult moeten...

maar mss is dat nog niet zo slecht ...

een keuken en een badkamer, dat wil je eigenlijk toch niet 'overnemen', dat wil je eigenlijk al is het maar om hygienische redenen toch nieuw ... dus kan je je maar beter richten op huizen waar die twee echt verouderd zijn ... maar wel een huis met mogelijkheden (struktureel goed, breed genoeg, goede indeling...)

ik zou dus trachten te focussen op huizen waar je misschien niet de elektriciteit en verwarming moet vernieuwen maar wel kkn en bdkmr ... zo hou je de werken 'haalbaar' en kan je toch een minder duur huis kopen

en echt ... pak eens een doe het zelf boek vast ... een keuken en een badkamer, dat kan je gerust helemaal zelf installeren (vanaf 0 !) maar laat je wel goed adviseren (bij iemand die heeft bewezen er wat van te kennen)!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2008, 08:21   #117
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
de overheid belet u toch niet zelfstandige te worden ... dan zal je wel keihard moeten werken natuurlijk ...

of vind je van jezelf mss dat je al genoeg gewerkt hebt nu je je master hebt ?
Oud 6 mei 2008, 09:21   #118
Mbeya
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Dan werken die univstudenten fameus onder hunnen diploma! 'Op diploma' verdient eender welke univstudent, zelfs filosofen, in de minst 'aantrekkelijke' sectoren (welzijnssector, socio-culturele sector en nog een paar anderen) als startersloon iets meer dan 1500 Euro netto per maand.
huh???
ik ben universitair , en ik heb in 2001-2002 een jaar op binnenlandse zaken gewerkt, zonder anciënniteit en ik verdiende toen ongeveer 48.000BeF, dus zo'n 1200€. Toen ben ik overgestapt naar de socio-culturele sector, eerst in een asielcentrum en daar verdiende ik +/- 1250€ (en dat omdat er avond en weekendwerk bijzit!).
Nu zit ik in mijn huidige job, nog altijd socio-cult sector, intussen wordt er 5 jaar anciënniteit meegerekend en ik verdien een kleine 1500€ + maaltijdcheques. Er is hier ook een nieuwe universitair aangeworven, vers van de schoolbanken en ik denk dat zij +/- 1200-1250€ verdiend.

Er zullen er hier misschien verschieten, maar ik vind dat ik op zich goed verdien, ik doe mijn job graag, ik vind het interessant, heel toffe werksfeer, leuke collega's, heb goeie uren, overuren kunnen we makkelijk compenseren, verlof kunnen we altijd makkelijk opnemen, ben op een half uur op het werk/thuis,...
Oud 6 mei 2008, 09:38   #119
Mbeya
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik ben het daarmee eens. Maar het probleem is dat je bij een woning die nog gerenoveerd moet worden (dat moet altijd wat gebeuren als je er eentje koopt die geen nieuwbouw is, en zelfs dan, daar ben ik het mee eens) het gevaar loopt dat ze in de 'ze moet nog gerenoveerd worden' status blijft. Hoeveel mensen zijn er niet eeuwig aan het renoveren tot later? Hoe vaak komt men dan voor onverwachte problemen en dus kosten te staan. En hoe aangenaam is het leven in een huis dat nog afgewerkt moet worden. Time, en levenskwaliteit in die tijdspanne, is ook money, denk ik dan.
wij hebben ook zo'n te renoveren huis gekocht omdat we anders niks konden kopen. Wij hebben er wél op gelet dat de structuur van het huis goed is, om die "onvoorziene omstandigheden" te vermijden. Dat kan je net zo goed voorhebben met een gerenoveerd huis: het ziet er mooi uit maar je weet ook niet wat of hoe het gedaan is Voordeel van het zelf te doen: ik weet precies waar al mijn electriek, water, en gasleidingen liggen.

Wat betreft time en levenskwaliteit: dat hangt ook van jezelf af he, in mijn keuken staan er nu van die lelijke witte goedkope gamma-kastjes. Ne mens kan zich daar dan lopen in frustreren dat ge geen mooie keuken hebt, maar ik trek mij daar echt geen reet van aan, ik kan mijn borden in de kast zetten en de rest da komt wel ne keer zenne ik ben al lang blij dat ik een huis héb kunnen kopen.
Oud 6 mei 2008, 09:59   #120
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mbeya Bekijk bericht
huh???
ik ben universitair , en ik heb in 2001-2002 een jaar op binnenlandse zaken gewerkt, zonder anciënniteit en ik verdiende toen ongeveer 48.000BeF, dus zo'n 1200€. Toen ben ik overgestapt naar de socio-culturele sector, eerst in een asielcentrum en daar verdiende ik +/- 1250€ (en dat omdat er avond en weekendwerk bijzit!).
Nu zit ik in mijn huidige job, nog altijd socio-cult sector, intussen wordt er 5 jaar anciënniteit meegerekend en ik verdien een kleine 1500€ + maaltijdcheques. Er is hier ook een nieuwe universitair aangeworven, vers van de schoolbanken en ik denk dat zij +/- 1200-1250€ verdiend.

Er zullen er hier misschien verschieten, maar ik vind dat ik op zich goed verdien, ik doe mijn job graag, ik vind het interessant, heel toffe werksfeer, leuke collega's, heb goeie uren, overuren kunnen we makkelijk compenseren, verlof kunnen we altijd makkelijk opnemen, ben op een half uur op het werk/thuis,...
plezier in je werk, sfeer en goede collega's zijn idd bijzonder belangrijk ... maar mss kan je je werkgever toch eens vragen om eens een klein marktvergelijk te houden hoor ... jezelf al te veel 'uit de markt' laten prijzen (aan de onderkant dan) daar haal je ook geen respect uit.

Laatst gewijzigd door Anna List : 6 mei 2008 om 09:59.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be