Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 mei 2008, 10:39   #101
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht
Ik begrijp dat bepaalde personen dat zo kunnen zien,
elke dag worden wij immers geconfronteerd met zulke contradicities van modernisering, wij krijgen bijvoorbeeld de natuur meer en meer onder controle en zijn daar minder afhankelijk van maar hierdoor zijn we meer afhaneklijk van allerlei technologien. Het punt is: dat bepaalde zaken contradictorisch lijken hoeft niet noodzakelijk een probleem te zijn, integendeel, in veel gevallen spreken we van vooruitgang.

Ik vrees dat dit totaal naast de kwestie is.

Hoe kan samenwerking en verplichting nu samen gaan?
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 12:25   #102
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

jamás será vencido's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Ik vrees dat dit totaal naast de kwestie is.

Hoe kan samenwerking en verplichting nu samen gaan?
Hoe niet? U kan mischien uw collega niet uitstaan, toch bent u verplicht als u wilt blijven werken voor het bedrijf waar u werkt om toch samen te werken met bepaalde collega's, ook al is dat niet volledig vrijwillig. u koos immers niet zelf uw collega's.
Oud 29 mei 2008, 16:25   #103
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

jamás será vencido's schermafbeelding

Standaard

Dus waarom kan samenwerking niet opgelegd worden?
Oud 7 juni 2008, 18:45   #104
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als er nu één structuur is die niet overeenkomst met een sociologische werkelijkheid is het wel de provincie. Op geen enkele wijze vormt het grondgebied en de bevolking van de verschillende provincies een bepaalde sociologische eenheid die het bestaan van die provincie kan rechtvaardigen.
Maak dit dan eens wijs aan de Limburgers en West-Vlamingen die zich verbonden voelen met hun provincies. Waarom niet gewoon de inwoners van die provincies zélf bij referendum laten beslissen of ze hun provincie willen afschaffen of niet? Waarom altijd als een betuttelende keizer-koster die weet wat goed is voor een ander de inwoners bestuurlijke strukturen door hun strot duwen?

Citaat:
Als er iets is waar er in een gedecentraliseerde Vlaamse staat wel nood is, is het ontwikkelen van relevante stads- en plattelandsgewesten waarbinnen gemeenten en steden kunnen samenwerken, gestimuleerd door de hogere overheid (de Vlaamse staat, of, voorlopig, het Vlaams Gewest).
Als het op dezelfde manier gebeurt als indertijd bij de gemeentefusies, dan zal het alweer zonder inspraak van de inwoners worden opgelegd. Toen werden dorpen die niet met elkaar wilden samensmelten verplicht van bovenaf samengesmolten zonder rekening te houden met de sociologische werkelijkheid op het terrein. Je vervangt dan gewoon een "Belgique �* papa" door een "Flandre �* papa". Nogmaals: laat de inwoners daar zelf in een referendum over beslissen. Het zijn toch geen kleine kinderen die aan het handje moeten worden vastgehouden?
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2008, 00:11   #105
Larissa
Banneling

Standaard

Citaat:
In België/Vlaanderen is dat inderdaad anders. De huidige provincies gaan immers terug op de oude Franse departementen en niet op de vroegere "staten" van de zuidelijke Nederlanden. Die departementen werden bedacht in Parijs met de uitdrukkelijke bedoeling te breken met alles wat in het verleden bestond.
Die departementen gaan terug op de oude prinsdommen! Zo werd het hertogdom Brabant in de Zuid. Nederlanden verdeeld in (het latere) Antwerpen en Brabant, het graafschap Vlaanderen in wat vandaag de twee provincies Vlaanderen zijn, Limburg gaat direct terug op Loon enzovoort.
Larissa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2008, 08:46   #106
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Hoe niet? U kan mischien uw collega niet uitstaan, toch bent u verplicht als u wilt blijven werken voor het bedrijf waar u werkt om toch samen te werken met bepaalde collega's, ook al is dat niet volledig vrijwillig. u koos immers niet zelf uw collega's.
Google maar eens naar "pesten op de werkvloer" en dan kom je automatisch uit op het woordje inefficiëntie. Waarom denk je dat bedrijven duizenden euro's uitgeven aan teambuilding weekends? Juist om de sfeer op de werkvloer te verbeteren en zo de return te verhogen.
Oud 21 juni 2008, 08:46   #107
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Larissa Bekijk bericht
Die departementen gaan terug op de oude prinsdommen! Zo werd het hertogdom Brabant in de Zuid. Nederlanden verdeeld in (het latere) Antwerpen en Brabant, het graafschap Vlaanderen in wat vandaag de twee provincies Vlaanderen zijn, Limburg gaat direct terug op Loon enzovoort.
Dus wat u zegt, is dat ze juist niet terug gaan tot die oude prinsdommen.
Oud 21 juni 2008, 11:55   #108
Cottenjé
Lokaal Raadslid

Cottenjé's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indien men de macht dichter bij de mensen wilt brengen. Waarom denkt men dan altijd aan vlaanderen. Wat denkt men aan mee bevoegdheden voor de, steden of provincies? Waarom zou men bepaalde bevoegdheden aan vlaanderen geven die beter op het niveau van de provincies worden behandeld. Vandaag de dag worden de provincies nogal tweederangs behandeld? Dient dit niet verandert te worden in het kader van lokale autonomie?

Waarom pleit ik hier niet voor alle macht aan gemeenten?
Aangezien veel gemeentes afhankelijk zijn van de stad. Veel tewerkstelling hangt ermee te samen evenals winkels, cultuur, enz. Toch als het op sociale woningen aankomt, op belastingen, op culturele gelegenheden, enz. Dan willen gemeentes niet in de kosten delen. Ze willen hun belastingen zo laag mogelijk houden ten koste van de stad waarvan ze meeprofiteren... Provincies kunnen hier een rol in spelen waarbij gemeenten aangezet worden om niet in concurrentie te gaan met de stad enz. maar elkaar juist te ondersteunen, samen te werken en aan te moedigen. In buitenland blijkt dit soort samenwerkingserbanden vaak aangemoedigd. In Belgie verdwijnt deze problematiek maar al te vaak onder andere communautaire problemen.
Praten over stadsgewesten en autonomie hiervoor is nochtans niet onrealtisch...

Uiteraard pleit ik ook nog steeds voor overkoepelende structuren die samenwerking moeten opleggen...
Dit is precies waar wij voor staan !
Cottenjé is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2008, 13:58   #109
Schuppezot
Schepen

Schuppezot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Maak dit dan eens wijs aan de Limburgers en West-Vlamingen die zich verbonden voelen met hun provincies. Waarom niet gewoon de inwoners van die provincies zélf bij referendum laten beslissen of ze hun provincie willen afschaffen of niet? Waarom altijd als een betuttelende keizer-koster die weet wat goed is voor een ander de inwoners bestuurlijke strukturen door hun strot duwen?
Provinciegevoel bestaat nagenoeg enkel in Limburg en West-Vlaanderen. In Oost-Vlaanderen misschien ook wel wat, maar in de provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant volgens mij zo goed als niet. Ik woon in het oosten van de Antwerpse Kempen. Technisch gezien dus in de provincie Antwerpen, maar als men mij elders in Vlaanderen vraagt waar ik vandaan kom, zal ik eerder zeggen de Kempen dan de provincie Antwerpen.
Ik heb niets tegen Antwerpen (de stad), maar men moet mij geen Antwerpenaar noemen!

Trouwens in de meeste landen zijn de 'provincies' even groot als Vlaanderen (Frankrijk, Duitsland...). Voor mijn part mogen de provincies gerust verdwijnen.

Laatst gewijzigd door Schuppezot : 21 juni 2008 om 14:12.
Schuppezot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2008, 14:02   #110
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schuppezot Bekijk bericht
Voor mijn part mogen de provincies gerust verdwijnen.
En inderdaad van heel België een tweetalig land maken.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2008, 14:04   #111
Schuppezot
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
En inderdaad van heel België een tweetalig land maken.
Hoe bedoelt u? België is toch al een tweetalig land?

Laatst gewijzigd door Schuppezot : 21 juni 2008 om 14:11.
Schuppezot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2008, 19:38   #112
Larissa
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Dus wat u zegt, is dat ze juist niet terug gaan tot die oude prinsdommen.
Net wel.
Oud 22 juni 2008, 16:32   #113
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Net wel.
Als dat zo was, waren er slechts 6 provincies in België: Vlaanderen, Brabant, Luik, Henegouwen, Namen en Luxemburg.
Oud 22 juni 2008, 22:58   #114
Larissa
Banneling

Standaard

Citaat:
In sé denken de meesten al confederalistisch
Mijnheer Pelgrim voelt de polsslag van zijn volk aan hé
Oud 23 juni 2008, 08:25   #115
flamingant
Provinciaal Statenlid

flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Provinciegevoel bestaat nagenoeg enkel in Limburg en West-Vlaanderen. In Oost-Vlaanderen misschien ook wel wat, maar in de provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant volgens mij zo goed als niet. Ik woon in het oosten van de Antwerpse Kempen. Technisch gezien dus in de provincie Antwerpen, maar als men mij elders in Vlaanderen vraagt waar ik vandaan kom, zal ik eerder zeggen de Kempen dan de provincie Antwerpen.
Ik heb niets tegen Antwerpen (de stad), maar men moet mij geen Antwerpenaar noemen!

Trouwens in de meeste landen zijn de 'provincies' even groot als Vlaanderen (Frankrijk, Duitsland...). Voor mijn part mogen de provincies gerust verdwijnen.
en in de plaats, zoals LDD voorstelt, de veel effciciëntere streek en stadsregio's.

Kempen, Waasland, Kustregio, Groot-Gent, ...
flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2008, 08:53   #116
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ja, als de indeling 1000 jaar oud is, dan moét ze wel goed zijn...

puur conservatisme.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2008, 12:12   #117
Schuppezot
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flamingant Bekijk bericht
en in de plaats, zoals LDD voorstelt, de veel effciciëntere streek en stadsregio's.

Kempen, Waasland, Kustregio, Groot-Gent, ...
Daar had ik nog niet over nagedacht, maar dat lijkt me inderdaad wel een goed idee.
Mede omdat iedere provincie zowel landelijke streken kent als grootstedelijke gebieden. En deze vereisen elk een andere aanpak...
Oud 23 juni 2008, 13:32   #118
flamingant
Provinciaal Statenlid

flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar had ik nog niet over nagedacht, maar dat lijkt me inderdaad wel een goed idee.
Mede omdat iedere provincie zowel landelijke streken kent als grootstedelijke gebieden. En deze vereisen elk een andere aanpak...
inderdaad
en dan kunnen de gemeentefusies eventueel ongedaan gemaakt worden om een echt lokaal niveu uit te bouwen... Een sterke lokale verankering van de streek/stads-regio's die instaan voor algemener bestuur (bvb wegen, infrastructuur, politie, brandweer, )
flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2008, 15:27   #119
Doedelzak
Banneling

Doedelzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Omdat we bezig zijn met natievorming. Laten komen de onderliggende niveau's aan de beurt, wees gerust.
Ja, ja. Dat zal wel.
Doedelzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2008, 15:27   #120
Doedelzak
Banneling

Doedelzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Moeten die in uw logica dan niet allemaal onafhankelijk worden?
Doedelzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be