Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 maart 2004, 13:14   #101
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JoeQpublic
komaan k9, in theorie klopt het dat de VS ook maar 1 stem heeft in de algemene vergadering (terwijl grote beslissingen altijd in de veiligheidsraad genomen worden en daarin zetelen ze permanent)
Het gaat hier niet over de grote beslissingen maar over de talloze kleintjes uit de algemene raad. Voer die allemaal uit en israel houd op te bestaan. Onmogelijk dus.

Citaat:
maar je gaat toch niet ontkennen dat diplomatie en handelsbelangen tussen staten het stemgedrag in de algemene vergadering mee bepalen? en op dat vlak is de VS nog steeds de facto machtigst in de wereld.
Nee de VS als democratie kan zoiets moeilijk doen. De VS is trouwens alleen, er zijn veel moslim landen die zowat de helft van de olie ter wereld onder controle hebben. Een 3e wereldland is zo rap geintimideerd/omgekocht.

Nogmaals kijk naar de feiten de VN neemt gewoon abnormaal veel beslissingenn ivm israel. Zelfs over complete genocides als in rwanda doet de VN er langer over en maakt ze minder tijd vrij als voor israeL. En zo zijn er al vele situaties geweest de laatste 50 jaar.

Citaat:
btw Plestina heeft enkel "permanent observer" status en Israel is al sinds 11 mei 1949 volwaardig lid van de VN. Ze mogen dus wel stemmen in de algemene vergadering.
In 61 werd de VN geherorganiseerd en sindsdien was israel geen lid meer van de veiligheidsraad, pas in 2000 kwam daar verandering in. Israel is nu een tijdelijk lid bij de WEOG regionale groep van de VN in de veiligheidsraad. Israel is dus alles behalve een volwaardig lid geweest.

Citaat:
Wel behoorden ze tot mei 2000 niet tot een regionale groep waardoor het voor hen onmogelijk was in de veiligheidsraad of bijzondere comités te zetelen. Gelukkig behartigde grote broer de VS al die tijd hun belangen...
Maakt niet uit hoe kan je een volwaardig lid zijn als ze in de belangrijkste groepen niet mogen zitten (want het was meer dan niet enkele een zitje daar) ? Je spreekt jezelf tegen. Of israel was een volwaardig lid en vergelijkbaar met belgie of ze waren het niet er is geen tussenweg.

Blijft dat de palestijnen een unieke positie hebben, blijft de disproportioneel aantal van resoluties blijft ,...

Ach ja blijf jij maar geloven dat de VN compleet eerlijk is .
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2004, 13:17   #102
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Hey griffin! Ooit gehoord van de quote knop???
Kijk eens wat ik schrijf en welk stuk van K9 komt ja! Ik heb dit niet verzonnen maar wel K9 hé.
Euh? Ik heb echt gewoon het bericht boven het mijne gepakt, op de quoteknop gedrukt en er commentaar op gegeven... En volgens mij staat het er nog steeds zo...
Ja maar ik regeerde op die manier omdat K9 dit beweerde ok.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2004, 13:18   #103
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fonske
Citaat:
Ooit al eens geteld hoeveel moslimlanden er zijn? Als drukkingsgroep kan dat tellen hoor. Komt daarnog bij dat er een heleboel zijn die rijk zijn en die kunnen maken dat anderen naar hen luisteren.

Sinds begin jaren 70 was er een moslim/sovjet blok dat veel resoluties stemde ivm israel. 1 ervan was dat zionisme=racisme. DAt die resolutie in 91 werd herroepen zegt toch genoeg?
Als er één iemand er iets te zeggen heeft in de VN is het wel Amerika. En wie is de grote bondgenoot van Amerika, inderdaad Israel. Het werkt dus wel in twee richtingen.

Kom nu niet af dat Amerika geen machtspositie in de VN heeft op basis van Iraq 2003. We weten allemaal dat Amerika het er nog het meest voor het zeggen heeft.
Ik dacht dat Groot brittanie de grootste aanhanger was van de US.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2004, 13:20   #104
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Ja maar ik reageerde op die manier omdat K9 dit beweerde ok.
Ah! Excuses... Ik heb dringend wat slaap nodig

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2004, 13:29   #105
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

[quote="k9"]
Citaat:
Nogmaals kijk naar de feiten de VN neemt gewoon abnormaal veel beslissingenn ivm israel. Zelfs over complete genocides als in rwanda doet de VN er langer over en maakt ze minder tijd vrij als voor israeL. En zo zijn er al vele situaties geweest de laatste 50 jaar.

Citaat:
btw Plestina heeft enkel "permanent observer" status en Israel is al sinds 11 mei 1949 volwaardig lid van de VN. Ze mogen dus wel stemmen in de algemene vergadering.
In 61 werd de VN geherorganiseerd en sindsdien was israel geen lid meer van de veiligheidsraad, pas in 2000 kwam daar verandering in. Israel is nu een tijdelijk lid bij de WEOG regionale groep van de VN in de veiligheidsraad. Israel is dus alles behalve een volwaardig lid geweest.

Je spreekt jezelf tegen. Of israel was een volwaardig lid en vergelijkbaar met belgie of ze waren het niet er is geen tussenweg.
Blijft dat de palestijnen een unieke positie hebben, blijft de disproportioneel aantal van resoluties blijft ,...

Ach ja blijf jij maar geloven dat de VN compleet eerlijk is
zowel de positie van Israel, als die van de Palestijnse autoriteit zijn "speciallekes" binnen de VN.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik hierin verre van thuis ben, ik ga daar dan ook geen verdere uitspraken over doen.

k9, zeg mij aub waar ik "geloof dat de VN compleet eerlijk is"
De VN is bij mijn weten het enige internationale orgaan dat landen toelaat uitspraken te doen en besluiten te nemen met een schijn van algemene geldigheid.
Het is en blijft echter een politiek organisme dat een beperkte diplomatieke rol vervult. Zowel "politiek" als "diplomatiek" lijken mij onverenigbaar met "compleet eerlijk". Staten gebruiken de VN dus ten goede en ten slechte naargelang het hen uitkomt.
Ik heb nooit Arafat-sjaals gedragen m'n beste...

Uw opmerkingen ivm fiasco Rwanda kloppen, helaas blijft het conflict ts Israel en de Palestijnen voortduren, nu bijna 50 jaar aan een stuk.
Oud 23 maart 2004, 13:46   #106
k9

Standaard

Citaat:
zowel de positie van Israel, als die van de Palestijnse autoriteit zijn "speciallekes" binnen de VN.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik hierin verre van thuis ben, ik ga daar dan ook geen verdere uitspraken over doen.
Israel is een gewoon land, het is niet zoals de PLO een terroristsiche organisatie. Dat israel dus afzonderlijk behandelt word is al een bewijs dat de VN "biased" is .

Al de andere feiten tonen dat nog duidelijker aan.

Het werd beter met de val van de USSR dan is het blok ten dele uiteengevallen. Het is nu wel ten dele vervangen door wat 3e wereldlanden maar is niet meer zo machtig als vroeger.

Toch dateren enorm veel resolutie uit die periode en komen er elk jaar resoluties bij. Dat terwijl de andere kant van het conflict (de palestijnen of landen zoals syrie) practisch genegeerd worden.

Citaat:
De VN is bij mijn weten het enige internationale orgaan dat landen toelaat uitspraken te doen en besluiten te nemen met een schijn van algemene geldigheid.
In het geval van israel is die schijn er practisch niet meer.

1 goed voorbeeld is de resolutie die oproept dat alle arabieren in de vluchtelingenkampen (alle 4 a 5 miljoen dus) in israel zouden mogen.

Kan je je dat vorstellen in een land van 6 miljoen 4 a 5 miljoen vijandige arabieren binnenlaten? Mensen die heel hun leven onder propaganda geleeft hebben dat israel de schuld van alles is? Kampen waar veel terroristen vandaan komen?

Die resolutie alleen al zou israel vernietigen. Een land kan nu eenmaal niet aanvaarden zelfmoord te plegen.

Citaat:
Het is en blijft echter een politiek organisme dat een beperkte diplomatieke rol vervult. Zowel "politiek" als "diplomatiek" lijken mij onverenigbaar met "compleet eerlijk". Staten gebruiken de VN dus ten goede en ten slechte naargelang het hen uitkomt.
Ik heb nooit Arafat-sjaals gedragen m'n beste...
Ik wel maakt niks uit

Citaat:
Uw opmerkingen ivm fiasco Rwanda kloppen, helaas blijft het conflict ts Israel en de Palestijnen voortduren, nu bijna 50 jaar aan een stuk.
En op geen enkel moment was dat erger dan in rwanda. Als je al de aanslagen en oorlogen optelt kom je nog niet in de buurt van rwanda. Toch zijn er 100 keer zoveel resoluties over israel dan over rwanda en dan heb je nog 2 andere plaatsten waar genocides bezig zijn en waar er geen resoluties over zijn.
Oud 23 maart 2004, 14:16   #107
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Tactisch gezien is de moord op de Sjeik een enorme blunder. Die man wordt daar aanzien als een spirituele leider. Nu zullen nog meer terroristen opstaan.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2004, 14:17   #108
Mustapha
Gouverneur

Mustapha's schermafbeelding

Standaard

Vrijdag verkiezingen van de nieuwe spirituele leider voor Hamas.

Traditie is dat de opvolger de voorganger wilt evenaren en hem zelfs wilt voorbij steken.
Mustapha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2004, 14:36   #109
Bruno*
Banneling

Standaard

Dat belooft
Oud 23 maart 2004, 15:00   #110
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9
Als je al de aanslagen en oorlogen optelt kom je nog niet in de buurt van rwanda. Toch zijn er 100 keer zoveel resoluties over israel dan over rwanda en dan heb je nog 2 andere plaatsten waar genocides bezig zijn en waar er geen resoluties over zijn.
zowel Rwanda als Israel tonen aan dat resoluties in de praktijk weinig effect hebben zolang de VN een logge, politieke organisatie is zonder eigen middelen/troepen. Praktische oplossingen genoeg te bedenken, maar niet binnen het bestaand wettelijk kader...

oh, lag dat beloofde land maar in de VS, 't zou ons een hoop geld, bloed en inkt bespaard hebben
Oud 23 maart 2004, 16:15   #111
k9

Standaard

Citaat:
zowel Rwanda als Israel tonen aan dat resoluties in de praktijk weinig effect hebben zolang de VN een logge, politieke organisatie is zonder eigen middelen/troepen. Praktische oplossingen genoeg te bedenken, maar niet binnen het bestaand wettelijk kader...
nee je legt de fout verkeerd de VN zal niet ernstig genomen worden zolang de resoluties die eruit komen lachwekkend zijn.

Een grondige hervorming van zowel de politieke als de practische kant is nodig voordat de VN een organisatie kan worden die iets kan doen aan het porbleem van het midden oosten (en vele andere conflicten over de wereld)

Citaat:
oh, lag dat beloofde land maar in de VS, 't zou ons een hoop geld, bloed en inkt bespaard hebben
Patagonia was ook een keuze
Oud 23 maart 2004, 19:42   #112
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

[size=6]Rantisi Named Overall Leader of Hamas[/size]

By IBRAHIM BARZAK, Associated Press Writer

GAZA CITY, Gaza Strip - [size=2]Abdel Aziz Rantisi, a hard-liner who rejects all compromise with Israel, was chosen Tuesday as the new Hamas leader, one day after the group's founder was assassinated by Israel.

Rantisi said he emerged from secret elections as the overall chief of Hamas and was chosen to head the group's political bureau, the main decision-making body. Until now, the political bureau was led by Khaled Mashaal, a Hamas operative based in Syria.

Rantisi replaces Hamas founder Sheik Ahmed Yassin, who was slain in an attack by Israel.

Rantisi told The Associated Press that Hamas would press for more attacks against Israel.

"We will be unified in the trenches of resistance," the 54-year-old pediatrician said. "We will not surrender, we will never surrender to Israeli terror."

Since its creation in 1987, Hamas has been run largely as a collective of senior activists in Gaza and the Arab world, with Yassin in a key role as ideologue, spiritual leader and strategist.

Hamas leaders said that while the killing of Yassin was a blow to morale, it would not hamper the group's operations, including its ability to carry out attacks. Hamas is pledged to Israel's destruction.

"Hamas will continue in the same way Sheik Yassin taught us. Hamas has its infrastructure, its institutions," Ismail Hanieh, a top Yassin aide, said as Hamas leaders formed a reception line at a Gaza City soccer stadium Monday night to greet thousands of mourners.

Hamas is secretive about its organization, though the broad outlines are known.

General policy was set by the political bureau, which was headed by Mashaal in Damascus, Syria. Other members of the bureau include several Hamas leaders in the Arab world, as well as Rantisi, Hanieh and Mahmoud Zahar in Gaza.

The Hamas military wing, Izzedine al Qassam, plans and carries out attacks on Israelis. It is headed by two shadowy figures, Mohammed Deif and Adnan al-Ghoul, who top Israel's wanted list and have been operating from hiding for years.

It remains unclear how much autonomy the military wing has in deciding on the timing and target of attacks, and to what extent it is directed by the political bureau.

Israel said Yassin personally approved many of the hundreds of Hamas attacks it said killed 377 Israelis and wounded more than 2,000 over the years.

"He (Yassin) preached, advocated and served as source of inspiration and planning of murderous attacks," the Israeli army chief, Lt. Gen. Moshe Yaalon, said Tuesday.

All top Hamas members are pledged to Israel's destruction. However, within the group, there are different views on how to reach the objective. Palestinian analysts said Yassin led the more pragmatic wing of Hamas.

In recent interviews, Yassin said his group is ready to participate in elections after an Israeli withdrawal from the Gaza Strip (news - web sites) and stop firing homemade rockets at Israel. "He (Yassin) was a moderating factor," said Ali Jarbawi, a political science professor at the West Bank university of Bir Zeit.

Yassin and Hanieh also kept in close touch with the Palestinian Authority (news - web sites), despite fierce rivalries, to try to work out an arrangement with the Palestinian Authority on how to run Gaza after an Israeli pullback.

Rantisi rejects any compromise with Yasser Arafat (news - web sites)'s government.

Last summer, he was one of the most vocal opponents to Hamas' decision to halt attacks on Israel temporarily.

He is popular among young Hamas activists, and on Monday delivered Yassin's eulogy.

Rantisi spoke at length, making much of his relationship with Yassin — they once shared an Israeli prison cell for several months.

Referring to Yassin, Rantisi said: "We are the ones who gave their commitment to God and to you, and to continue the holy war in the service of God." [/size]
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2004, 20:13   #113
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AP
In recent interviews, Yassin said his group is ready to participate in elections after an Israeli withdrawal from the Gaza Strip and stop firing homemade rockets at Israel. "He (Yassin) was a moderating factor," said Ali Jarbawi, a political science professor at the West Bank university of Bir Zeit.

Rantisi rejects any compromise with Yasser Arafat's government.
De gematigde Yassin wordt vervangen door de hard-line pediatrician Rantisi. Hoera Hoera.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2004, 20:21   #114
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10
Citaat:
In recent interviews, Yassin said his group is ready to participate in elections after an Israeli withdrawal from the Gaza Strip and stop firing homemade rockets at Israel. "He (Yassin) was a moderating factor," said Ali Jarbawi, a political science professor at the West Bank university of Bir Zeit.

De gematigde Yassin wordt vervangen door de hard-line pediatrician Rantisi. Hoera Hoera.
inderdaad, waarmee bevestigd wordt dat de stap naar vrede enkel kleiner geworden is. Benieuwd wat Antoon hiervan vindt...
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2004, 21:13   #115
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Toch wel grappig. "De gematigde Yassin".

Zijn streven was Israël als staat vernietigen tegen 2025 en vervangen door een islamitische theocratie.

Die nieuwe wil daar zeker 10 jaar minder over doen?

Dan zal 'm erg uit zijn pijp mogen komen.

Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2004, 21:18   #116
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Dilbert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Dan zal 'm erg uit zijn pijp mogen komen.
Woont die in een pijp ? De schrik voor de Israeli's zit er al goed in.
Oud 23 maart 2004, 22:08   #117
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Citaat:
inderdaad, waarmee bevestigd wordt dat de stap naar vrede enkel kleiner geworden is. Benieuwd wat Antoon hiervan vindt...
Was Yassin gematigd ..?
Oud 23 maart 2004, 22:12   #118
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Dilbert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bruno*
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba

Was Yassin gematigd ..?
Ah gij wist dat niet. Die zijn daar allemaal gematigd in het Midden-Oosten. 8)
Oud 23 maart 2004, 23:41   #119
PlastiekBeertje
Partijlid

PlastiekBeertje's schermafbeelding

Standaard

Israel: oase van beschaving in het Midden-Oosten.

Die moet behouden worden.
PlastiekBeertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2004, 01:19   #120
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard

Israël is een land waar de burgers vandaag het recht niet hebben een burgerlijk huwelijk af te sluiten. Alleen een Joods huwelijk kan.
Wij mogen gelukkig zijn met een dergelijke oase van beschaving.
Israël heeft geen grondwet.
Wij mogen gelukkig zijn met deze oase van beschaving.
Israël heeft een eerste minister die een verleden heeft van terrorist.
Israël heeft een eerste minister die beslist om mensen zonder proces te vermoorden.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be