Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 augustus 2008, 19:14   #101
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Als nu alle scholen het spaarprincipe zouden toepassen ipv de hele som ineens te eisen van de ouders, zou het ook al minder dramatisch worden.
Het systeem bij ons is elke maand minimum 10€ sparen, dat geldt voor alle kinderen.
mja maar de grondwet stelt dat onderwijs kosteloos moet zijn en 10
euro sparen is niet kosteloos en kan voor sommigen ook teveel zijn - niet enkel aan je eigen situatie denken dus duupje - je bent niet alleen op de wereld.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 19:14   #102
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Die grondwet ja, allemaal goed en wel, maar niemand houdt zich er aan, dus school is nergens gratis. NERGENS.
De grondwet zegt natuurlijk niet wat fleabag beweert dat ze zegt.

"De TOEGANG is gratis".

Dat wil dus NIET zeggen dat iedereen die opduikt een gratis passer of atlas of engelse grammatica in zin handen krijgt gestopt.

Ook wil dat niet zeggen dat de school geen optionele, betalende activiteiten kan organiseren.
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 19:18   #103

Standaard

het wil zeggen dat de toegang tot het verplichtte leerpakket gratis moet zijn depth

als er een passer gebruikt moet worden voor dat leerpakket dan moet de school maar zorgen dat er een passer is voor iedereen

als er tijdens de schooluren iets wordt georganiseerd dat ook een pedagogisch doel heeft (bvb studiereis ) en op die manier dus onderdeel is van het leerprogramma dan heeft de school te zorgen dat alle leerlingen daaraan kunnen deelnemen

en dit alles zonder de ouders ook maar één factuur aan te rekenen - aldus onze grondwet
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
Oud 29 augustus 2008, 19:26   #104
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
je bent dus inderdaad zonder dat je het zelf weet net zoals vele vele belgen een anarchist en dat is ook het grootste probleem vandaag de dag - een te groot aantal deelnemers aan de rechtstaat begrijpt de basisregels ervan niet en dit zowel onder nieuwe belgen als onder oude belgen.
Wat ga je er aan doen ?

Citaat:
mensen zoals jij doen mij trouwens twijfelen of het wel zinvol geweest is om zoiets als een grondwet en mensenrechten zomaar in de schoot te werpen - ik zou je bvb eens willen zien als vrouw in het afghanistan van de taliban bvb zonder mensenrechten en zonder grondwet waaraan je je recht op leven ( op niet willekeurig gedood mogen worden ) ontleend
Ik leef niet in Afghanistan, dus dat is hier niet aan de orde. Ik denk dat in Afghanistan de mensen ook al op een heel andere manier opgevoed worden.

Citaat:
je weet gewoon niet wat je zegt - hebt nooit zonder grondwet en mensenrechten ( die ongeveer idem zijn - het recht op onderwijs is ook een mensenrecht ) geleefd en daarom ben je niet in staat de waarde daarvan in te schatten en precies vanuit dit gebrek aan bewustzijn ontleen je je typische minachting voor grondwet en mensenrechten
Nogmaals, ik leef in België, niet elders. Ik denk dat je beter aanklaagt hoe slecht het er in andere landen aan toe gaat. Hier valt nog zo veel niet te klagen.

Citaat:
het belang van de grondwet is het volgende

als de overheid zelf haar eigen grondwet niet meer toepast en of ernstig neemt dan opent zij hierdoor de deuren voor haar burgers om hetzelfde te doen - als de overheid dus bvb het recht op kosteloos onderwijs niet respecteerd is zij moreel gezien niet langer bij rechte om van haar onderdanen bvb te eisen dat ze mekaar bvb de kop niet inslaan. ook het recht op leven is namelijk een grondwettelijk mensenrecht - heb je daar soms ook geen boodschap aan ?
Oh, maar sinds vorig jaar is onderwijs normaal gezien kosteloos. De school moet zelfs instaan voor het materiaal dat de leerlingen nodig hebben. Bovendien is er sinds kort een extraatje bij de kinderbijslag, en kan nu zelfs vanaf de kleuterschool een studietoelage aangevraagd worden.

Citaat:
tot slot verwijs ik nog even naar de preambule van de universele verklaring voor de rechten vd mens die waarschuwt dat minachting voor de mensenrechten ( iets waaraan jij je schuldig maakt - doch niet jij alleen ) heeft geleid tot barbaarse handelingen. soit je zou eens wat minder negatief moeten denken duupje - want als je met zure gedachten soep staat te koken dan krijg je ..... zure soep idd
Ik denk helemaal niet negatief. Dat doen anderen wel in mijn plaats. Ik stel alleen vast dat er echt wel moeite gedaan wordt vanuit die overheid om het de mensen iets makkelijker te maken met schoolgaande kinderen.

Bovendien : Stukje uit de grondwet :

Art. 24

§ 1. Het onderwijs is vrij; elke preventieve maatregel is verboden; de bestraffing van de misdrijven wordt alleen door de wet of het decreet geregeld.

De gemeenschap waarborgt de keuzevrijheid van de ouders.

De gemeenschap richt neutraal onderwijs in. De neutraliteit houdt onder meer in, de eerbied voor de filosofische, ideologische of godsdienstige opvattingen van de ouders en de leerlingen.

De scholen ingericht door openbare besturen bieden, tot het einde van de leerplicht, de keuze aan tussen onderricht in een der erkende godsdiensten en de niet-confessionele zedenleer.

§ 2. Zo een gemeenschap als inrichtende macht bevoegdheden wil opdragen aan een of meer autonome organen, kan dit slechts bij decreet, aangenomen met een meerderheid van twee derden van de uitgebrachte stemmen.

§ 3. Ieder heeft recht op onderwijs, met eerbiediging van de fundamentele rechten en vrijheden. De toegang tot het onderwijs is kosteloos tot het einde van de leerplicht.

Alle leerlingen die leerplichtig zijn, hebben ten laste van de gemeenschap recht op een morele of religieuze opvoeding.

§ 4. Alle leerlingen of studenten, ouders, personeelsleden en onderwijsinstellingen zijn gelijk voor de wet of het decreet. De wet en het decreet houden rekening met objectieve verschillen, waaronder de eigen karakteristieken van iedere inrichtende macht, die een aangepaste behandeling verantwoorden.

§ 5. De inrichting, erkenning of subsidiëring van het onderwijs door de gemeenschap wordt geregeld door de wet of het decreet.

Bron

Niets staat erin over het onderwijs op zich dat kosteloos moet zijn.
I'll just kill myself now.

Laatst gewijzigd door Duupje : 29 augustus 2008 om 19:30.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 19:31   #105
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field Bekijk bericht
De grondwet zegt natuurlijk niet wat fleabag beweert dat ze zegt.

"De TOEGANG is gratis".

Dat wil dus NIET zeggen dat iedereen die opduikt een gratis passer of atlas of engelse grammatica in zin handen krijgt gestopt.

Ook wil dat niet zeggen dat de school geen optionele, betalende activiteiten kan organiseren.
Sinds kort moet men van school uit het basismateriaal aanbieden op school zelf. Scholen zijn wel niet verplicht het mee naar huis te geven. Dus in de meeste scholen moet men het nog aankopen wil een kind zijn huiswerk deftig kunnen maken.

Verder ben ik akkoord met u.
Oud 29 augustus 2008, 19:31   #106
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
het wil zeggen dat de toegang tot het verplichtte leerpakket gratis moet zijn depth

als er een passer gebruikt moet worden voor dat leerpakket dan moet de school maar zorgen dat er een passer is voor iedereen

als er tijdens de schooluren iets wordt georganiseerd dat ook een pedagogisch doel heeft (bvb studiereis ) en op die manier dus onderdeel is van het leerprogramma dan heeft de school te zorgen dat alle leerlingen daaraan kunnen deelnemen

en dit alles zonder de ouders ook maar één factuur aan te rekenen - aldus onze grondwet
Dat is zo sinds vorig schooljaar.
Oud 29 augustus 2008, 19:33   #107
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
interessant om eens te zien of bij dergelijke gelijke kansen de arme kinderen het meeste gaan verkopen of de rijke

ps er kan ook intern een beloning voorzien worden voor degene die het meeste pannekoeken verkoopt - die mag gerust wat meer hebben - daar is niks op tegen
Ook overbodig; het is nog steeds niet de plicht dat kinderen of hun ouders moeten opdraaien voor de tekortkomingen van andere kinderen en die hun ouders.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 19:35   #108

Standaard

Citaat:
Dat is zo sinds vorig schooljaar.
hoe komt het dan dat je nog steeds 10 euro moet sparen ?
Oud 29 augustus 2008, 19:36   #109
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
hoe komt het dan dat je nog steeds 10 euro moet sparen ?
Voor de schoolreis.
Wat heeft dat te zien met materiaal nodig om je school te kunnen lopen?
Oud 29 augustus 2008, 19:38   #110
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
als jij voor jouw kind die uitstap zomaar betaald en hem die uitstap dus zomaar in zijn schoot werpt dan is dat schadelijk voor jouw kind want zo maak je er een rotverwend rijkeluisjong van dat nergens de waarde van kent
Leuke veronderstellingen om het gebrek aan kracht van je eigen punt wat te verdoezelen, maar ook niet meer dan dat
Er is immers niemand die stelt dat ik dat voor mijn kinderen doe.

Citaat:
als het voor jouw kind geen kwaad kan bovendien om één en ander in de schoot geworpen te krijgen dan kan dit voor kinderen van arme afkomst ook geen kwaad - het is het een of het ander
Je tracht tegenspraken te zoeken waar er geen zijn
Als ik mijn kind dingen in de schoot werp, wil dat niet zeggen dat ik andere kinderen ook iets in de schoot moet werpen. Daar moeten hun ouders maar voor zorgen.

Citaat:
het beste blijft gewoon dat alle extra onkosten die een school wil maken ( zoals uitstapjes enz ) samen door alle kinderen gegenereerd worden - en zo krijgt geen enkel kind het verkeerde signaal als zou alles zomaar gratis zijn
Nope, het beste blijft dat elk kind samen met zijn ouders opdraait voor de kosten. Of die ouders al dan niet cadeautjes uitdelen, is hun eigen verantwoordelijkheid...
Oud 29 augustus 2008, 19:40   #111

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Ook overbodig; het is nog steeds niet de plicht dat kinderen of hun ouders moeten opdraaien voor de tekortkomingen van andere kinderen en die hun ouders.
die kinderen hebben geen tekortkomingen - hooguit hun ouders en dan nog kan jij je daar geen oordeel over vormen - in ieder geval moeten deze kinderen niet opdraaien voor de eventuele tekortkomingen van hun ouders - net zoals jij nergens voor moet opdraaien.

bovendien zou niemand opdraaien voor een ander of voor een ander zijn kinderen indien alle extraatjes door van die activiteiten zouden worden gegenereerd - maar het is overduidelijk - jij wil je eigen kinderen alles in de schoot kunnen werpen zonder dat ze daar iets voor moeten doen en er dus rotverwende rijkeluisjong van kunnen maken.

als je arbeidsethos echt zo belangrijk zou vinden dan zou je je eigen kinderen deze zeker bijbrengen - maar het feit dat je hen ervan wil vrijwaren bewijst dat je goed genoeg beseft dat ze eigenlijk eerder schadelijk is.
Oud 29 augustus 2008, 19:40   #112
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Jouw interpretatie van de grondwet is niet de correcte.

Zelfs de VOORSTANDERS van de maximumfactuur zijn het oneens met jouw interpretatie, anders hadden ze nooit dat voorstel ingediend.

Met wat normale logica had je dat zelf kunnen bedenken.

Helaas, jouw logica is van een peil dat eigenlijk te verwachten was van iemand voor wie correcte spelling en interpunctie optioneel zijn.
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 19:42   #113

Standaard

Citaat:
Wat ga je er aan doen ?

Niets staat erin over het onderwijs op zich dat kosteloos moet zijn.
lol je hebt het zelf in vet gezet
Oud 29 augustus 2008, 19:44   #114
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
lol je hebt het zelf in vet gezet
Dat is sinds vorig jaar een nieuwe maatregel dat ze hebben ingevoerd. Maar die staat niet in de grondwet.
Oud 29 augustus 2008, 19:47   #115

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field Bekijk bericht
Jouw interpretatie van de grondwet is niet de correcte.
de correcte interpretatie is dat degenen die dit in de grondwet hebben gezet "§ 3. Ieder heeft recht op onderwijs, met eerbiediging van de fundamentele rechten en vrijheden. De toegang tot het onderwijs is kosteloos tot het einde van de leerplicht." hiermee letterlijk kosteloosheid hebben bedoelt en dus geen facturen die betaald moeten worden ten einde het onderwijsplan volledig mee te kunne volgen.

Citaat:
Zelfs de VOORSTANDERS van de maximumfactuur zijn het oneens met jouw interpretatie, anders hadden ze nooit dat voorstel ingediend.
idd want de voorstanders van de maximumfactuur zijn anarchisten en ik ben dat niet - voor mij is een grondwet belangrijk en mensen die over een maximumfactuur beginnen terwijl de grondwet "geen factuur" oplegd minachten die grondwet.

Citaat:

Met wat normale logica had je dat zelf kunnen bedenken.

Helaas, jouw logica is van een peil dat eigenlijk te verwachten was van iemand voor wie correcte spelling en interpunctie optioneel zijn.
jouw mening over mijn persoon blijft nog steeds totaal irrelevant
Oud 29 augustus 2008, 19:48   #116
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
die kinderen hebben geen tekortkomingen - hooguit hun ouders en dan nog kan jij je daar geen oordeel over vormen - in ieder geval moeten deze kinderen niet opdraaien voor de eventuele tekortkomingen van hun ouders - net zoals jij nergens voor moet opdraaien.
Het zijn hun ouders, dus het is logisch dat zij mee opdraaien voor die ouders; het is in de eerste plaats aan die ouders om ervoor te zorgen dat hun kinderen niet voor hen moeten opdraaien.

Citaat:
bovendien zou niemand opdraaien voor een ander of voor een ander zijn kinderen indien alle extraatjes door van die activiteiten zouden worden gegenereerd - maar het is overduidelijk - jij wil je eigen kinderen alles in de schoot kunnen werpen zonder dat ze daar iets voor moeten doen en er dus rotverwende rijkeluisjong van kunnen maken.
Nog maar een veronderstelling, maar daar bouw jij je redeneringen rond op, dus dat is niets nieuws onder de zon .
Probeer maar verder
Ik weet dat ik geen verwende nesten van mijn kinderen ga maken, maar ze zullen hebben wat ze nodig hebben, ook al kost mij dat geld. Jouw kinderen, of iemands anders kinderen, zijn mijn verantwoordelijkheid niet.

Jij wil jouw verantwoordelijkheden, zoals altijd, afwentelen op de maatschappij, ipv deze zelf onder ogen te zien.

Citaat:
als je arbeidsethos echt zo belangrijk zou vinden dan zou je je eigen kinderen deze zeker bijbrengen - maar het feit dat je hen ervan wil vrijwaren bewijst dat je goed genoeg beseft dat ze eigenlijk eerder schadelijk is.
Ik zeg nergens dat ik ze ervan wil vrijwaren; ik zeg wel dat zij niet moeten opdraaien voor de rest.
Oud 29 augustus 2008, 19:50   #117

Standaard

Citaat:
Dat is sinds vorig jaar een nieuwe maatregel dat ze hebben ingevoerd. Maar die staat niet in de grondwet.
dit staat wel in de grondwet

§ 3. Ieder heeft recht op onderwijs, met eerbiediging van de fundamentele rechten en vrijheden. De toegang tot het onderwijs is kosteloos tot het einde van de leerplicht.

en dat staat er al heel wat langer in dan vorig jaar

de maatregel waarover je het hebt is een stap in de goede richting en heeft tot doel tot een correctere toepassing vd grondwet te komen

maar het kan nog beter - er is nog een wet nodig die scholen verbiedt om gelijk welke facturen aan ouders van schoolplichtigen aan te rekenen.
Oud 29 augustus 2008, 19:51   #118
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dit staat wel in de grondwet

en dat staat er al heel wat langer in dan vorig jaar

de maatregel waarover je het hebt is een stap in de goede richting en heeft tot doel tot een correctere toepassing vd grondwet te komen

maar het kan nog beter - er is nog een wet nodig die scholen verbiedt om gelijk welke facturen aan ouders van schoolplichtigen aan te rekenen.
Vrij vertaald : tot uw 18 jaar moeten ze u zonder inschrijvingsgeld toelaten op elke school.

If not stond er wel degelijk 'toegang en materiaal' in de grondwet.
Oud 29 augustus 2008, 19:58   #119

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Het zijn hun ouders, dus het is logisch dat zij mee opdraaien voor die ouders;
je rekent dus de zonden van de voorvaderen toe aan de huidige generatie - de talibans doen dat ook nog - je hebt jezelf weer eens van een mooie kant laten zien - als jij echt tot de hogere klasse behoort bewijs je slechts dat moreel ontwikkelingsniveaui en kapitaalkracht niets met elkaar van uitstaans hebben.

Citaat:

Nog maar een veronderstelling, maar daar bouw jij je redeneringen rond op, dus dat is niets nieuws onder de zon .
Probeer maar verder
door' mijn analyse een kwaliteit op te kleven heb je ze niet ontkracht - integendeel geef je aan daarmee geen weerwoord meer te hebben

Citaat:
Ik weet dat ik geen verwende nesten van mijn kinderen ga maken, maar ze zullen hebben wat ze nodig hebben, ook al kost mij dat geld. Jouw kinderen, of iemands anders kinderen, zijn mijn verantwoordelijkheid niet.

Jij wil jouw verantwoordelijkheden, zoals altijd, afwentelen op de maatschappij, ipv deze zelf onder ogen te zien.
ik heb geen kinderen en heb hier dus geen enkel persoonlijk belang - het is zelfs zo dat mij niet voortplanten een bewuste keuze is - vooraleer ik iemand op deze wereld zet wil ik immers eerst zeker zijn dat er een plekje daarvoor op die wereld is.

Citaat:
Ik zeg nergens dat ik ze ervan wil vrijwaren; ik zeg wel dat zij niet moeten opdraaien voor de rest.
jouw kinderen moeten idd niet opdraaien voor wat dan ook - maar andere kinderen ook niet omdat ze ouders hebben die te arm zijn of die hen niet belangrijk genoeg vinden - iets dat bovendien niet hetzelfde is - ik heb al ongeveer evenveel kinderverwaarlozing gekend bij rijke kinderen als bij arme kinderen - bij rijke kinderen gaat het trouwens meestal over emotionele verwaarlozing - wat ook niet anders kan met ouders die steeds maar werken en nooit thuis zijn en dit dan maar met wat cadeautjes en andere materiele verwennerij trachten te compenseren.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 29 augustus 2008 om 20:02.
Oud 29 augustus 2008, 20:01   #120

Standaard

Citaat:
Vrij vertaald : tot uw 18 jaar moeten ze u zonder inschrijvingsgeld toelaten op elke school.

If not stond er wel degelijk 'toegang en materiaal' in de grondwet.
dat is jouw enge interpretatie en niet meer dan dat

ik lees gewoon letterlijk wat er staat "De toegang tot het onderwijs is kosteloos tot het einde van de leerplicht."

wat wil zeggen dat er geen facturen verbonden mogen zijn tot de leeftijd van 18 jaar om gebruik te maken van je recht op toegang tot het volledige onderwijs ( het verplichtte programma )

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 29 augustus 2008 om 20:02.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be