![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Legerdienst terug invoeren? | |||
Ja, verplicht en voor mannen én vrouwen |
![]() ![]() ![]() |
19 | 24,36% |
Ja, verplicht maar enkel voor vrouwen (lol) |
![]() ![]() ![]() |
3 | 3,85% |
Ja, verplicht maar enkel voor mannen |
![]() ![]() ![]() |
10 | 12,82% |
Ja, maar vrijwillig voor eender wie |
![]() ![]() ![]() |
5 | 6,41% |
Nee, ik geloof niet in het nut van de militarisering van de maatschappij |
![]() ![]() ![]() |
26 | 33,33% |
Nee, maar een alternatief mag wel: jongeren verplichten 1 jaar in een ontwikkelingsland te werken, bijvoorbeeld, wat veel leerrijker is |
![]() ![]() ![]() |
2 | 2,56% |
Nee, maar het alternatief - ontwikkelingswerk - op vrijwillige basis en goed georganiseerd is welkom |
![]() ![]() ![]() |
10 | 12,82% |
Ander antwoord |
![]() ![]() ![]() |
3 | 3,85% |
Aantal stemmers: 78. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik weet niet of we dat wel moeten laten meetellen, tenslotte wordt een werkloze bijvoorbeeld gedwongen van te solliciteren, dat is ook dwang en dan zegt iedereen - of de meesten, dat is goed.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Banneling
|
![]() burgerdienst voor nieuwkomers
als er plaatsen vrij zijn mogen asielzoekers ook komen bewijzen wat ze kunnen , evaluatie na 1 jaar |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
|
![]() Citaat:
![]() Waar gaat dat naartoe met de jeugd de dag van vandaag? Er moet dringend iets gebeuren. ![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Parlementslid
|
![]() Wat ik eigenlijk ook geen slecht systeem vind is type Zwitserland. Dat mss nog beter dan 1 of 2 jaar dienst te doen in het leger.
![]() |
![]() |
#105 |
|
![]() Buiten de argumenten van Jantje, waar wel iets voor te zeggen valt omdat hij pleit voor een leger dat inzetbaar is ter voorkoming van rampen, heb ik hier niet veel goede argumenten gezien voor een legerinvoer.
De meeste lijken niet verder te komen als 'ik heb het ook moeten doen' of 'dat zal ze leren', wat mij doet vermoeden dat de voornaamste reden kwaadheid of een soort wraak op de jeugd van vandaag de dag is, omdat men het zelf vroeger minder goed is. Dat is nu net iets waar ik ziedend woedend van kan worden, mensen die andere een lesje willen leren of bepaalde, mogelijk volledig niet in de context passende en volledig uit de tijd zijnde, maatregelen opleggen die totaal geen hout snijden, waarom? Omdat het vroeger ook allemaal niet zo makkelijk was. Zeg dan ineens dat je gewoon jaloers bent en het de ander niet gunt, zou ik zeggen... Het erge is ook nog dat veel mensen dit toepassen bij de opvoeding van hun kinderen. Als ik later zo zal worden, dan hoop ik van harte dat er iemand is die me daar opwijst. ![]() De manier waarop Jantje het aanbrengt, vind ik wel goed, maar dan zou ik eerder denken aan zoiets voor ontspoorde jongeren. Zoiets mag nooit verplicht worden. Zoals Tavek zegt hebben mensen met een hoger diploma bvb die hun weg in het leven al gevonden hebben daar hoegenaamd niets aan. Integendeel, het vloekt met alles wat ze hebben geleerd. ![]() Als je er enkel 'ontspoorde' jongeren gaat zetten, vertoont het dan weer meer tekenen van een strafkamp. Dat is ook waarvoor de meeste het leger graag willen zien, heb ik de indruk hier. Alleen is straf meestal niet de juiste manier om ervoor te zorgen dat mensen zich beter gaan gedragen. Je kan hooguit hopen dat men er tot bezinning komt. Maar iemand die het voordien al moeilijk had met vrijheid in een heel strak keurslijf steken, om hem dan weer volledig over te laten aan die vrijheid ... daar komen ongelukken van, getuige alle vrijgelaten gevangenen die je de volgende dag in het ziekenhuis terugvindt omdat ze zich lazarus gedronken, geslikt of gesnoven hebben, om het even cru te stellen ![]()
![]() |
![]() |
#106 |
Banneling
|
![]() Nee, maar een alternatief mag wel: jongeren verplichten 1 jaar in een ontwikkelingsland te werken
deportatie anno 2008 |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | ||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
En het enige wat sommige organisaties/landen of terreurgroepen verstaan is een sterk militair optreden zoals de amerikanen en russen geregeld doen. Een leger kan altijd wel mensen gebruiken want het leger is meer dan soldaatje spelen, het leger heeft ook een immense logistiek en andere sociale functies te vervullen. Citaat:
We blijven beter in ons eigen landje, dat de mensen in het middeleeuws afrika hun problemen maar zelf oplossen, Citaat:
Een legerdienst zal altijd meer voordelen dan nadelen op leveren dan geen legerdienst in mijn ogen. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Banneling
|
![]() Het grootste probleem dat het huidige beroepsleger heeft is een vrij hoog aantal 'uitgebluste' elementen. Veelal ouderen die gedesillusioneerd zijn over de geringe appreciatie die hij krijgt van zijn omgeving, een stompzinnige functie, weinig om handen, gebrek aan uitdagingen...
Waar het leger nood aan heeft zijn gemotiveerde jonge mensen, dus zeker geen 'miliciens', puur tijdverlies voor de 2 partijen. Waar de regering schuld treft is het gebrek aan respect en het gevoel van overbodigheid waarmee de oudere militairen vroeg of laat te maken krijgen... Ik heb nooit begrijpen waarom ongeschoolde sportieve jongemensen liever aan de band of in een muf kantoor wegkwijnen dan zich in de buitenlucht uit te leven, sporten en werken en leven met mensen waarvoor je door het vuur wil gaan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Minister
|
![]() Dienstplicht = slavernij
'nuff said.
![]() |
![]() |
#111 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Parlementslid
|
![]() Heb ik ooit iets gezegd over de belgische staat??
![]() ![]()
Links en Vlaams Laatst gewijzigd door De rechtvaardige rechter : 6 september 2008 om 18:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Burgemeester
|
![]() Goed bezig, die "liberale" vakbond. De slavernij gauw effe opnieuw invoeren.
![]() Als er één strekking is die het zelfbeschikkingsrecht van personen als absoluut beschouwt, dan is het wel het (klassiek-)liberalisme. Toont maar weer dat de democratie niets meer is dan een middel voor anderen om hun arbitraire wil op te leggen aan al de rest. Als het moet onder dreiging van het pistool. Verwerpelijk. Afschuwelijk voorstel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
|
![]() Mensen die hun dienstplicht ne schonen tijd vonden zijn nu de kettinghonden van hun baas/vrouw.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik vond het een schonen tijd en ben eigen baas. Mensen die de legerdienst slavernij noemen zijn wellicht verwende 20-ers die niet weten wat de dienstplicht was. En nu, vuur maar weg op deze kettinghond. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enkele maanden dienst zal geen enkele afbreuk doen aan je intelligente capaciteiten. Meestal steken ze er zelfs nog heel wat van op. En voor de rest, mensen die denken dat ze "meer" zijn dan een ander kunnen daar eens ondervinden dat ze het niet zijn. Wat verrijkend is. Sommigen hebben dat eens dringend nodig. ![]()
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 6 september 2008 om 19:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
|
![]() Citaat:
![]() Ik wou maar zeggen: in het (hoger) onderwijs leer je kritisch zijn, niet zomaar dingen te aanvaarden van anderen en voor jezelf te denken. In het leger leer je het omgekeerde: alles aannemen van anderen, ongeacht je eigen mening. Als je al een eigen mening hebt, mag je er zeker niet voor uitkomen. Niet denken maar wel doen, als je gecommandeert wordt om iets te doen.
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |