Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Legerdienst terug invoeren?
Ja, verplicht en voor mannen én vrouwen 19 24,36%
Ja, verplicht maar enkel voor vrouwen (lol) 3 3,85%
Ja, verplicht maar enkel voor mannen 10 12,82%
Ja, maar vrijwillig voor eender wie 5 6,41%
Nee, ik geloof niet in het nut van de militarisering van de maatschappij 26 33,33%
Nee, maar een alternatief mag wel: jongeren verplichten 1 jaar in een ontwikkelingsland te werken, bijvoorbeeld, wat veel leerrijker is 2 2,56%
Nee, maar het alternatief - ontwikkelingswerk - op vrijwillige basis en goed georganiseerd is welkom 10 12,82%
Ander antwoord 3 3,85%
Aantal stemmers: 78. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 6 september 2008, 14:49   #101
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Vrijwillige legerdienst heb ik niks op tegen eh.

Tis het dwang aspect dat me tegensteekt.
Ik weet niet of we dat wel moeten laten meetellen, tenslotte wordt een werkloze bijvoorbeeld gedwongen van te solliciteren, dat is ook dwang en dan zegt iedereen - of de meesten, dat is goed.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 15:32   #102
FDM
Banneling

Standaard

burgerdienst voor nieuwkomers
als er plaatsen vrij zijn mogen asielzoekers ook komen bewijzen wat ze kunnen , evaluatie na 1 jaar
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 15:46   #103
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Om onze jongens moraal aan te leren, gaan we ze omvormen tot hersenloze gevechtsmachines. Ben ik de enige die daar een paradox in ziet?
Ben jij nu aan het nadenken zonder toestemming of wat?!

Waar gaat dat naartoe met de jeugd de dag van vandaag?
Er moet dringend iets gebeuren.

Oud 6 september 2008, 15:56   #104
De rechtvaardige rechter
Parlementslid

De rechtvaardige rechter's schermafbeelding

Standaard

Wat ik eigenlijk ook geen slecht systeem vind is type Zwitserland. Dat mss nog beter dan 1 of 2 jaar dienst te doen in het leger.
Oud 6 september 2008, 16:08   #105
Groentje-18

Standaard

Buiten de argumenten van Jantje, waar wel iets voor te zeggen valt omdat hij pleit voor een leger dat inzetbaar is ter voorkoming van rampen, heb ik hier niet veel goede argumenten gezien voor een legerinvoer.
De meeste lijken niet verder te komen als 'ik heb het ook moeten doen' of 'dat zal ze leren', wat mij doet vermoeden dat de voornaamste reden kwaadheid of een soort wraak op de jeugd van vandaag de dag is, omdat men het zelf vroeger minder goed is. Dat is nu net iets waar ik ziedend woedend van kan worden, mensen die andere een lesje willen leren of bepaalde, mogelijk volledig niet in de context passende en volledig uit de tijd zijnde, maatregelen opleggen die totaal geen hout snijden, waarom? Omdat het vroeger ook allemaal niet zo makkelijk was. Zeg dan ineens dat je gewoon jaloers bent en het de ander niet gunt, zou ik zeggen... Het erge is ook nog dat veel mensen dit toepassen bij de opvoeding van hun kinderen. Als ik later zo zal worden, dan hoop ik van harte dat er iemand is die me daar opwijst.

De manier waarop Jantje het aanbrengt, vind ik wel goed, maar dan zou ik eerder denken aan zoiets voor ontspoorde jongeren. Zoiets mag nooit verplicht worden. Zoals Tavek zegt hebben mensen met een hoger diploma bvb die hun weg in het leven al gevonden hebben daar hoegenaamd niets aan. Integendeel, het vloekt met alles wat ze hebben geleerd.
Als je er enkel 'ontspoorde' jongeren gaat zetten, vertoont het dan weer meer tekenen van een strafkamp. Dat is ook waarvoor de meeste het leger graag willen zien, heb ik de indruk hier. Alleen is straf meestal niet de juiste manier om ervoor te zorgen dat mensen zich beter gaan gedragen. Je kan hooguit hopen dat men er tot bezinning komt. Maar iemand die het voordien al moeilijk had met vrijheid in een heel strak keurslijf steken, om hem dan weer volledig over te laten aan die vrijheid ... daar komen ongelukken van, getuige alle vrijgelaten gevangenen die je de volgende dag in het ziekenhuis terugvindt omdat ze zich lazarus gedronken, geslikt of gesnoven hebben, om het even cru te stellen
Oud 6 september 2008, 16:13   #106
FDM
Banneling

Standaard

Nee, maar een alternatief mag wel: jongeren verplichten 1 jaar in een ontwikkelingsland te werken

deportatie anno 2008
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 17:23   #107
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik acht verplichte legerdienst niet echt nuttig!
Het leger heeft nood aan gemotiveerde krachten... niet aan mensen die verplicht worden iets te doen 'tegen hun goesting'.
De enige motivatie voor onze para's is een dikke vette bankrekening en de streling van hun mannelijk ego.

Citaat:
De nadruk van ons leger ligt op 'peacekeeping' niet op oorlogsvoering!
Ons leger moet klein, snel inzetbaar zijn en snel en efficiënt kunnen optreden!
Een leger moet het dezer dagen niet meer hebben van veel manschappen, maar van moderne techniek/wapens en efficiëntie...
Waarom werd belgië in WO 1 en 2 overlopen door de duitsters, juist omdat we geen leger hebben dat noemenswaardig is. Het enige wat we nu hebben is een buitenlandse politiemacht die enkel in beveiligde gebieden durft te opereren nadat de amerikanen of britten het gebied veilig hebben gemaakt.
En het enige wat sommige organisaties/landen of terreurgroepen verstaan is een sterk militair optreden zoals de amerikanen en russen geregeld doen.

Een leger kan altijd wel mensen gebruiken want het leger is meer dan soldaatje spelen, het leger heeft ook een immense logistiek en andere sociale functies te vervullen.

Citaat:
Wat wel nuttig zou zijn is een soort burgerdienst (niet verplicht, maar waar wel bv. fiscale voordelen aan kunnen vasthangen) in ontwikkelingslanden, zodat de overbeschermde Vlaming eens aan de lijve kan ondervinden in welk paradijs hij woont, en ook het geluk kan apreciëren dat hij hier geboren is!!
inderdaad, wij hebben een paradijs en willen we dat zo houden mag een goed groot leger wel nodig zijn gezien het feit dat het westen niet zo graag gezien is in de rest van de wereld en onze landen overspoeld worden met allerlei fundamentalisten die onze vrijheden en waarden willen vernietigen

We blijven beter in ons eigen landje, dat de mensen in het middeleeuws afrika hun problemen maar zelf oplossen,

Citaat:
Het fabeltje dat je in het leger disipline leert en een 'man' gaat worden is onzin!
In het leger leert men zuipen en andere onverantwoorde dingen
het zuipen leert men nu ook al zonder legerdienst en dat samen met de nodige drugs, vandalisme en criminaliteit en zinloos geweld dankzij een gebrek aan respect en discipline in de ouderlijke opvoedingen bij jongeren en de scholen schuiven hun verantwoordelijkheid af naar de ouders toe

Een legerdienst zal altijd meer voordelen dan nadelen op leveren dan geen legerdienst in mijn ogen.
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 17:26   #108
Another Jack
Banneling

Standaard

Het grootste probleem dat het huidige beroepsleger heeft is een vrij hoog aantal 'uitgebluste' elementen. Veelal ouderen die gedesillusioneerd zijn over de geringe appreciatie die hij krijgt van zijn omgeving, een stompzinnige functie, weinig om handen, gebrek aan uitdagingen...
Waar het leger nood aan heeft zijn gemotiveerde jonge mensen, dus zeker geen 'miliciens', puur tijdverlies voor de 2 partijen.
Waar de regering schuld treft is het gebrek aan respect en het gevoel van overbodigheid waarmee de oudere militairen vroeg of laat te maken krijgen...

Ik heb nooit begrijpen waarom ongeschoolde sportieve jongemensen liever aan de band of in een muf kantoor wegkwijnen dan zich in de buitenlucht uit te leven, sporten en werken en leven met mensen waarvoor je door het vuur wil gaan.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 17:29   #109
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat is verrijkend.
Jij kan dat verrijkend vinden, ik noem dat demotiverend
Mensen zijn niet gelijk; dan moet je ze ook niet in zo'n keurslijf dwingen.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 17:30   #110
Casca
Minister

Standaard

Dienstplicht = slavernij

'nuff said.
Oud 6 september 2008, 18:02   #111
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De rechtvaardige rechter Bekijk bericht
Wat ik eigenlijk ook geen slecht systeem vind is type Zwitserland. Dat mss nog beter dan 1 of 2 jaar dienst te doen in het leger.
De Belgische staat die het volk wapens gaat geven?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 18:09   #112
De rechtvaardige rechter
Parlementslid

De rechtvaardige rechter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
De Belgische staat die het volk wapens gaat geven?

Heb ik ooit iets gezegd over de belgische staat??

Laatst gewijzigd door De rechtvaardige rechter : 6 september 2008 om 18:28.
De rechtvaardige rechter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 18:42   #113
Bill Ayers
Burgemeester

Bill Ayers's schermafbeelding

Standaard

Goed bezig, die "liberale" vakbond. De slavernij gauw effe opnieuw invoeren.

Als er één strekking is die het zelfbeschikkingsrecht van personen als absoluut beschouwt, dan is het wel het (klassiek-)liberalisme. Toont maar weer dat de democratie niets meer is dan een middel voor anderen om hun arbitraire wil op te leggen aan al de rest. Als het moet onder dreiging van het pistool. Verwerpelijk. Afschuwelijk voorstel.
Bill Ayers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 18:50   #114
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Mensen die hun dienstplicht ne schonen tijd vonden zijn nu de kettinghonden van hun baas/vrouw.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 18:58   #115
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Mensen die hun dienstplicht ne schonen tijd vonden zijn nu de kettinghonden van hun baas/vrouw.

Ik vond het een schonen tijd en ben eigen baas. Mensen die de legerdienst slavernij noemen zijn wellicht verwende 20-ers die niet weten wat de dienstplicht was. En nu, vuur maar weg op deze kettinghond.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 18:59   #116
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Ik vond het een schonen tijd en ben eigen baas. Mensen die de legerdienst slavernij noemen zijn wellicht verwende 20-ers die niet weten wat de dienstplicht was. En nu, vuur maar weg op deze kettinghond.
Oh kijk eens een uitzondering...
Oud 6 september 2008, 19:04   #117
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Buiten de argumenten van Jantje, waar wel iets voor te zeggen valt omdat hij pleit voor een leger dat inzetbaar is ter voorkoming van rampen, heb ik hier niet veel goede argumenten gezien voor een legerinvoer.
De meeste lijken niet verder te komen als 'ik heb het ook moeten doen' of 'dat zal ze leren', wat mij doet vermoeden dat de voornaamste reden kwaadheid of een soort wraak op de jeugd van vandaag de dag is, omdat men het zelf vroeger minder goed is. Dat is nu net iets waar ik ziedend woedend van kan worden, mensen die andere een lesje willen leren of bepaalde, mogelijk volledig niet in de context passende en volledig uit de tijd zijnde, maatregelen opleggen die totaal geen hout snijden, waarom? Omdat het vroeger ook allemaal niet zo makkelijk was. Zeg dan ineens dat je gewoon jaloers bent en het de ander niet gunt, zou ik zeggen... Het erge is ook nog dat veel mensen dit toepassen bij de opvoeding van hun kinderen. Als ik later zo zal worden, dan hoop ik van harte dat er iemand is die me daar opwijst.

De manier waarop Jantje het aanbrengt, vind ik wel goed, maar dan zou ik eerder denken aan zoiets voor ontspoorde jongeren. Zoiets mag nooit verplicht worden. Zoals Tavek zegt hebben mensen met een hoger diploma bvb die hun weg in het leven al gevonden hebben daar hoegenaamd niets aan. Integendeel, het vloekt met alles wat ze hebben geleerd.
Als je er enkel 'ontspoorde' jongeren gaat zetten, vertoont het dan weer meer tekenen van een strafkamp. Dat is ook waarvoor de meeste het leger graag willen zien, heb ik de indruk hier. Alleen is straf meestal niet de juiste manier om ervoor te zorgen dat mensen zich beter gaan gedragen. Je kan hooguit hopen dat men er tot bezinning komt. Maar iemand die het voordien al moeilijk had met vrijheid in een heel strak keurslijf steken, om hem dan weer volledig over te laten aan die vrijheid ... daar komen ongelukken van, getuige alle vrijgelaten gevangenen die je de volgende dag in het ziekenhuis terugvindt omdat ze zich lazarus gedronken, geslikt of gesnoven hebben, om het even cru te stellen
Noem het maar als een terug betaling aan je vaderland die je zoveel steun heeft gegeven om te mogen studeren. Voornamelijk op de kosten van het land.
Enkele maanden dienst zal geen enkele afbreuk doen aan je intelligente capaciteiten.
Meestal steken ze er zelfs nog heel wat van op.
En voor de rest, mensen die denken dat ze "meer" zijn dan een ander kunnen daar eens ondervinden dat ze het niet zijn.
Wat verrijkend is.

Sommigen hebben dat eens dringend nodig.

Laatst gewijzigd door Mambo : 6 september 2008 om 19:07.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 19:07   #118
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Noem het maar als een terug betaling aan je vaderland die je zoveel steun heeft gegeven om te mogen studeren. Voornamelijk op de kosten van het land.
Enkele maanden dienst zal geen enkele afbreuk doen aan je intelligente capaciteiten.
Meestal steken ze er zelfs nog heel wat van op.
En voor de rest, mensen die denken dat ze "meer" zijn dan een ander kunnen daar eens ondervinden dat ze het niet zijn.
Wat verrijkend is.

Sommigen hebben dat eens dringend nodig.
Merci.

Ik wou maar zeggen: in het (hoger) onderwijs leer je kritisch zijn, niet zomaar dingen te aanvaarden van anderen en voor jezelf te denken.
In het leger leer je het omgekeerde: alles aannemen van anderen, ongeacht je eigen mening. Als je al een eigen mening hebt, mag je er zeker niet voor uitkomen. Niet denken maar wel doen, als je gecommandeert wordt om iets te doen.
Oud 6 september 2008, 19:09   #119
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Oh kijk eens een uitzondering...

Bhairavke, gij ligt waarschijnlijk nog aan mama's ketting. Ziet ge, de legerdienst was ook een goeie manier om eindelijk vanonders moeder's rok te moeten kruipen.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 19:11   #120
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Bhairavke, gij ligt waarschijnlijk nog aan mama's ketting. Ziet ge, de legerdienst was ook een goeie manier om eindelijk vanonders moeder's rok te moeten kruipen.
Wat is er mis met mama's rok?
Gij zit liever in de broek van vadertje staat natuurlijk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be