Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 september 2008, 11:24   #101
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Die notoire hardwerkende Vlaming, bestaat die wel ? Nu en na een scheiding ?
Die bestaat naar mijn gevoel zeer zeker. Alleen is hij slachtoffer van deinternationale loonnorm, die verhindert dat hij beter zou betaald worden dan die luie hollanders.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2008, 11:25   #102
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hieronder eens iemand anders aan het woord :

http://www.archivesolidaire.org/scri...ABP&obid=35268
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2008, 11:28   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hieronder eens iemand anders aan het woord :

http://www.archivesolidaire.org/scri...ABP&obid=35268
Best wel grappig te lezen hoe ze de lage werkloosheidsgraad en hoge industriespreiding verklaren met elementen die ze nu totaal verwerpen. Er wordt bijvoorbeeld gesproken over de lagere lonen in het vroegere Vlaanderen, iets wat Wallonië ook in onze tijd er bovenop kan brengen. Echter, vanuit linkse hoek wil men daar vandaag de dag niet van weten...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2008, 11:29   #104
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, ze "zouden" verminderen. Vraag is dan wel parameters er gebruikt werden om een toekomstperspectief op te stellen.
Lees het verslag (vanaf blz. 110) en bepaal het zelf.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 26 september 2008 om 11:31.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2008, 11:33   #105
anakin
Partijlid

anakin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ik zie wel dat het verslag eveneens vermeldt dat de transfers aan het verminderen zijn , en dat de eens o zo beruchte transfers in de gezondheidszorg ondertussen verdwenen zijn.

Sterker, er een prognos gesteld waarbij de transfers verder zullen verminderen...
Op basis van wat gaan die dan verminderen.
Vlaanderen is altijd een wingewest geweest voor de franstalige bourgeoisie.
Volgens sommigen(KBC, KUL) bedragen die transferten 12 miljard volgens anderen(NB) 6 miljard. Laat ons aannemen dat de waarheid hier tussen ligt, dan vinden jullie daty normaal dat 6 miljoen Vlamingen hier voor opdraaien.
Als ik Henri1 hier bezig hoor nl dat de transferten "dikke zever zijn" dan denk ik : "zalig zijn de armen van geest"
Ik denk dat Henri1 ne missionaris is, die geven ook alles weg omdat ze de gelofte van armoede afgelegd hebben.
Oud 26 september 2008, 11:34   #106
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

O ja, internationale vergelijking:

"Uit deze analyse blijkt duidelijk dat de graad van intergewestelijke
herverdeling via de overdrachten tussen de
overheid en de huishoudens in België al met al relatief
laag is : gemeten naar zowel de variatiecoëfficiënt als het
verschil tussen de maximale en de minimale waarde lijkt
de dispersie van de verhouding tussen het beschikbare
en het primaire inkomen in België duidelijk kleiner te zijn
dan in de meeste andere lidstaten van de EU. De graad
van herverdeling is bijvoorbeeld veel groter in Hongarije
en in de buurlanden Duitsland, het Verenigd Koninkrijk
en Frankrijk. In Duitsland beloopt de verhouding tussen
het beschikbare en het primaire inkomen net iets meer
dan 83 pct. in Beieren, Hessen en Baden-Württemberg,
terwijl die verhouding maar liefst 23 procentpunten hoger
ligt in Saksen en Saksen-Anhalt, die deel uitmaken van
het voormalige Oost-Duitsland. In het Verenigd Koninkrijk
bedraagt het verschil tussen Londen en Wales ook meer
dan 20 procentpunten. In België, daarentegen, blijft het
maximale verschil – namelijk dat tussen het Vlaams en het
Waals Gewest – beperkt tot 6 procentpunten."
Oud 26 september 2008, 11:38   #107
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Gaat ge toch eens moeten uitleggen wat het beschikbare en wat het primaire inkomen is.
Bob is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2008, 11:45   #108
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik zie wel dat het verslag eveneens vermeldt dat de transfers aan het verminderen zijn , en dat de eens o zo beruchte transfers in de gezondheidszorg ondertussen verdwenen zijn.
Maar er zijn nog altijd Waalse dorpjes waar er aan het treinspoor gewerkt wordt voor bedragen die niet in verhouding staan tot de plaatselijke bevolkingsdichtheid.
Ik vind dat we de treinen toch maar best daar laten ontsporen, misschien. Kunnen we tijdens de ramp nog wat onbetaalbare natuur opsnuiven.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2008, 11:49   #109
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die transfers zijn dikke zever.

Niemand, maar dan ook niemand kan becijferen hoeveel dat precies is, en de lijn dan doortrekken naar een zogenaamd onafhankelijk Vlaanderen is nog idioter.

Die notoire hardwerkende Vlaming, bestaat die wel ? Nu en na een scheiding ?
Maar nog idioter is hij, die ontkent dat er transfers bestaan.
Maar of de notoire hardwerkend Vlaming bestaat ? Sommige wel (maar die zullen in de Walen ook wel te vinden zijn, maar nog minder). Maar dat er in Vlaanderen dingen verkeerd gaan, zal niemand ontkennen (het aantal ambtenaren loopt er ook de spuigaten uit...), alleen gaan er in de Walen nog een boel meer zaken verkeerd (hebben zowat het europees rekord van het aantal ambtenaren, onderwijs , dat in Vlaanderen ook zijn glans verliest, glanst helemaal niet meer in Wallonie...). En daarbij, heb ik sterk den indruk, dat er in Wallonie, geen echte motivatie is, om deze zaken recht te trekken.
Bob is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2008, 11:53   #110
anakin
Partijlid

anakin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Maar er zijn nog altijd Waalse dorpjes waar er aan het treinspoor gewerkt wordt voor bedragen die niet in verhouding staan tot de plaatselijke bevolkingsdichtheid.
Ik vind dat we de treinen toch maar best daar laten ontsporen, misschien. Kunnen we tijdens de ramp nog wat onbetaalbare natuur opsnuiven.
Dan moet je naar Limburg komen, de "groene long" van Vlaanderen.
Je klaagt over het egoïsme van sommige Vlamingen. Ik heb naar die ellenlange septremberverklaring geluisterd en wat stel ik vast; in grote mate is politiek = geld. Ook het herverdelen van de rijkdom. Zodus, ik wil die rijkdom binnen Vlaanderen herverdelen, ben ik dan een egoïst ?
Oud 26 september 2008, 11:58   #111
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
O ja, internationale vergelijking:

"Uit deze analyse blijkt duidelijk dat de graad van intergewestelijke
herverdeling via de overdrachten tussen de
overheid en de huishoudens in België al met al relatief
laag is : gemeten naar zowel de variatiecoëfficiënt als het
verschil tussen de maximale en de minimale waarde lijkt
de dispersie van de verhouding tussen het beschikbare
en het primaire inkomen in België duidelijk kleiner te zijn
dan in de meeste andere lidstaten van de EU. De graad
van herverdeling is bijvoorbeeld veel groter in Hongarije
en in de buurlanden Duitsland, het Verenigd Koninkrijk
en Frankrijk. In Duitsland beloopt de verhouding tussen
het beschikbare en het primaire inkomen net iets meer
dan 83 pct. in Beieren, Hessen en Baden-Württemberg,
terwijl die verhouding maar liefst 23 procentpunten hoger
ligt in Saksen en Saksen-Anhalt, die deel uitmaken van
het voormalige Oost-Duitsland. In het Verenigd Koninkrijk
bedraagt het verschil tussen Londen en Wales ook meer
dan 20 procentpunten. In België, daarentegen, blijft het
maximale verschil – namelijk dat tussen het Vlaams en het
Waals Gewest – beperkt tot 6 procentpunten."
Eigenlijk gaat het niet zozeer over de grootte van de transfers, maar wel de vraag of ze redelijk en beleidsmatig te verdedigen zijn en achteraf getoetst worden. In Duitsland is de overdracht van West naar Oost geen automatisme, maar wordt het beleidsmatig vastgesteld. Er zijn ook controlemechanismen die in België volledig ontbreken.
Oud 26 september 2008, 11:58   #112
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
En aangezien Vlaamsnationalisten alles willen opsplitsen komen er altijd maar bij...
Mis, het zijn zij die de definitieve en onvermijdelijke splitsing tegenhouden die hiervoor verantwoordelijk zijn.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2008, 12:00   #113
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doedelzak Bekijk bericht
Een verdoken pleidooi voor unitarisme naar Nederlands model.

Wat denken jullie van de transfers in andere landen als Duitsland? Ook maar (weer) splitsen?
Er is een verschil tussen transfers en onverantwoorde transfers. Maar dat vraagt een mate van nuancering die jij als rabiate staatsnationalist en flamingantenhater niet aan de dag weet te leggen.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 26 september 2008, 12:00   #114
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Reeds eerder heeft Brepoels van de N-VA - die zich in deze materie heeft verdiept - berekend dat het spoor in Wallonië heel wat moderner zal zijn doordat er verhoudingsgewijze meer en gespreider wordt geïnvesteerd in het Zuiden van België dan in het Noorden. De huidige verdeelsleutel bevoordeelt Wallonië in grote mate.
Oud 26 september 2008, 12:04   #115
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doedelzak Bekijk bericht
Dat is nu net wat ik deze morgen op de radio hoorde. Tegen 2030 via de pensioenen.
Zelfs toen vlaanderen straatarm was, gingen de centen van N naar Z. Doe daarbij dan nog eens de arrogante, imperialistische, neerkijkende houding van de Waalse politici, en je kan zelf al raden hoeveel euro's er ooit van Z naar N zullen vloeien. Ze splitsen dit land nog liever op.
Oud 26 september 2008, 12:17   #116
renaat6
Partijlid

renaat6's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar renaat6
Standaard

'Diefstal is het dus niet, want wijzelf (de Vlaams(talige) politici hebben dat in der tijd inderdaad het 'transfersysteem goedgekeurd. Of dat met 'lafheid' te maken had, is een andere zaak. Alles wat op dit ogenblik legaal gebeurd in de verhouding tussen de gewesten zijn het gevolg van 'overeenkomsten' en compromissen waarvan wijzelf (de Vlamingen) meestel de vragende partij waren. Met de 'transfers' is het zoals met de taalfaciliteiten en BHV: zijn allen wisselgelden die wij 'betaald' hebben om datgene te bereiken waarvan wij dachten goed mee te zijn: Vlaamse autonomie. De Franstalige politieke economische en financiële elite die van in het begin alle macht in België hadden, heeft steeds toegevingen gedaan en stelselmatig delen van haar oorspronkelijke macht afgestaan. Om dat te bereiken waren er logischerwijs tegenprestaties van de Vlamingen nodig. Dat wij als gevolg daarvan nog steeds met enkele onaangename 'nageboorten en-weeën te maken hebben (zoals BHV, faciliteiten, Brussel en de rand, en de transfers) is de logica zelve.

De cijfers zijn wat ze zijn, alhoewel. Al eens gedacht aan de financiële 'transfers' die reeds jaar en dag gebeuren van steden met een groot aantal goedbemiddelde en inkomstrijke burgers, naar gemeenten met veel ouderlingen, autochtone werklozen, en lage inkomensgezinnen? Als eens afgevraagd hoeveel belastinggeld van inwoners in de slecht onderhouden straten buiten het centrum dat naar goed onderhouden en regelmatig gerenoveerde Winkel- en centrumstraten versluisd wordt, omdat daar weinig bewoning en dus ook belastinginkomsten van zijn?

Volgens de in dit forum veel gehanteerde begrippen is dat allemaal 'diefstal' en zouden daarom de financiering en belastinginning maar best volledig naar het gemeentelijk, of zelfs naar het wijk- of straatniveau overgeheveld worden.

Enfin, waar het dus in theorie op neerkomt is, dat iedereen percentagewijs evenveel van de gemeenschap zou moeten terugkrijgen, als hij er via belastinggeld heeft toe bijgedragen. Dé natte droom van Rechts-Vlaanderen.
Oud 26 september 2008, 12:37   #117
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eigenlijk gaat het niet zozeer over de grootte van de transfers, maar wel de vraag of ze redelijk en beleidsmatig te verdedigen zijn en achteraf getoetst worden. In Duitsland is de overdracht van West naar Oost geen automatisme, maar wordt het beleidsmatig vastgesteld. Er zijn ook controlemechanismen die in België volledig ontbreken.
Daar ben ik het volledig mee eens. Ik ben zelf voorstander van het responsabiliseringsmodel, hoewel wss om andere redenen dan Vlaams-nationalisten.
Oud 26 september 2008, 12:40   #118
Maes_P
Staatssecretaris

Maes_P's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door renaat6 Bekijk bericht
De cijfers zijn wat ze zijn, alhoewel. Al eens gedacht aan de financiële 'transfers' die reeds jaar en dag gebeuren van steden met een groot aantal goedbemiddelde en inkomstrijke burgers, naar gemeenten met veel ouderlingen, autochtone werklozen, en lage inkomensgezinnen? Als eens afgevraagd hoeveel belastinggeld van inwoners in de slecht onderhouden straten buiten het centrum dat naar goed onderhouden en regelmatig gerenoveerde Winkel- en centrumstraten versluisd wordt, omdat daar weinig bewoning en dus ook belastinginkomsten van zijn?
Ja daar heb ik al eens over nagedacht. En je legt hier, ongewild, de vinger op de wonde...
Het verschil ligt er namelijk in dat bij die transfers geen vragen worden gesteld omdat de ontvangers dezelfde ideeen hebben over de besteding van die transfers als de steden die gelden afstaan.
Bij de transfers tussen Vl en W zijn er enorme verschillen in politieke visie omtrent de besteding van die gelden.
En daarom komt er zoveel kritiek op enkel die transfers.

Ik geef jou 100 euro en jij doet daar dingen mee waarvan ik zeg 'Hmmm, is dat wel verstandig voor ons op lange termijn'. Ik maak je daar op attent en leg uit dat we toch eens ons bestedingspatroon moet aanpassen.
Een week later geef ik je nog eens 100 euro en je maakt dezelfde, in mijn ogen verkeerde, keuze. Begin je het patroon te zien?
Maak nu eens translatie naar W en Vl, transfers en bv. sanctioneringsbeleid van werkonwilligen....

Citaat:
Enfin, waar het dus in theorie op neerkomt is, dat iedereen percentagewijs evenveel van de gemeenschap zou moeten terugkrijgen, als hij er via belastinggeld heeft toe bijgedragen. Dé natte droom van Rechts-Vlaanderen.
Helemaal niet: wat Vlaanderen wil is meer zeggenschap en meer mogelijkheden om hun deel van de koek te besteden. En dan kan Wallonie zijn eigen keuzes maken; zonder de beleidskeuzes die voor Vlaanderen echt nodig zijn, te blokkeren .
Het gaat bij een solidaire Vlaming niet om een grotere koek, het gaat om een koek waarvan we zelf de smaak willen bepalen.
En dan mogen de Walen van mij gerust hun koekje houden...
Maes_P is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2008, 13:11   #119
renaat6
Partijlid

renaat6's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar renaat6
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maes_P Bekijk bericht
Helemaal niet: wat Vlaanderen wil is meer zeggenschap en meer mogelijkheden om hun deel van de koek te besteden. En dan kan Wallonie zijn eigen keuzes maken; zonder de beleidskeuzes die voor Vlaanderen echt nodig zijn, te blokkeren .
Het gaat bij een solidaire Vlaming niet om een grotere koek, het gaat om een koek waarvan we zelf de smaak willen bepalen.
En dan mogen de Walen van mij gerust hun koekje houden...
Ik dacht dat Vlaanderen al zeggenschap had over 'hun' deel van de koek, tenzij je natuurlijk vindt dat zij alleen uitsluitend recht heeft op de koek door haar eigen inwoners gegenereerd.
En daar gaat het hem juist om: jij kan dat misschien enigszins genuanceerder zien, maar de optie van de voorstanders van de 'responsabilisering' is dat er geen geld meer van de Vlaamse belastingbetaler meer 'verspild' wordt aan Wallonië, of indien toch, dat Vlaanderen toezicht zou krijgen op de 'besteding' daarvan. Een soort 'budgetbeheer' zoals men dat bij 'onbekwame' leefloonontvangers doet. Tja! met dergelijke onderhandelingsatitude kom je begrijpelijkerwijs niet ver natuurlijk.

Bovendien: men moet mij toch eens komen uitleggen welk dat 'ontoelaatbaar' gebruik van 'Vlaams' geld in Wallonie dan wel is. Tenzij weer, dat men stelt dat het op 'onverantwoorde' wijze wordt 'uitgedeeld' aan de 'luie' werklozen aldaar. Weeral een eindeloze, oeverloze discussie waar men niets mee opschiet.
Oud 26 september 2008, 13:36   #120
Maes_P
Staatssecretaris

Maes_P's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door renaat6 Bekijk bericht
Ik dacht dat Vlaanderen al zeggenschap had over 'hun' deel van de koek, tenzij je natuurlijk vindt dat zij alleen uitsluitend recht heeft op de koek door haar eigen inwoners gegenereerd.
Over sommige materies wel.
Over andere niet. Vlaamse politici hangen bv. een geneeskunde van de 1ste lijn aan. Hun Waalse tegenhangers niet.
Ik spreek me niet uit over de 'juistheid' van de ene of de andere keuze.
Feit blijft dat de consumptie in Waalse ziekenhuizen in Vlaanderen aanzien wordt als overconsumptie. Wie is er juist? Who cares? Not me...
Laat elk zijn eigen systeem uitbouwen naar eigen inzichten en vermogen.
Idem voor justitie, ziekteverzekering, aanpak van werkloosheid en vrijwel alle federaal gebleven materies.
Materies waarin alle Vlaamse partijen meer bevoegdheden over vragen.
En materies waarin alle Waalse partijen alles federaal willen houden.
Kun je in een ander land in Europa nog een duidelijkere breuklijn zien lopen?

Citaat:
En daar gaat het hem juist om: jij kan dat misschien enigszins genuanceerder zien, maar de optie van de voorstanders van de 'responsabilisering' is dat er geen geld meer van de Vlaamse belastingbetaler meer 'verspild' wordt aan Wallonië, of indien toch, dat Vlaanderen toezicht zou krijgen op de 'besteding' daarvan. Een soort 'budgetbeheer' zoals men dat bij 'onbekwame' leefloonontvangers doet. Tja! met dergelijke onderhandelingsatitude kom je begrijpelijkerwijs niet ver natuurlijk.
Ah, de oude Vlaams-Belang = Vlaamsgezinden truuk...
Ook SPA, VL Pro, VLD (en in mindere mate zelfs GROEN!) willen die grotere responsabilisering wel degelijk. En we kunnen toch niet echt stellen dat dat Vlaamsnationalistische partijen zijn
Enkel Vlaams Belang (en soms NVA) spreekt in termen van 'verspilling' en 'profitariaat'.
Uw methodes lopen gelijk met die van de Waalse media en politiek: het afschilderen van een redelijke vraag (die tot doel heeft een beter Vlaanderen en een beter Wallonie) als zijnde het opblazen van de solidariteit.
Met uw woorden; "Tja! met dergelijke onderhandelingsatitude kom je begrijpelijkerwijs niet ver natuurlijk."

Citaat:
Bovendien: men moet mij toch eens komen uitleggen welk dat 'ontoelaatbaar' gebruik van 'Vlaams' geld in Wallonie dan wel is. Tenzij weer, dat men stelt dat het op 'onverantwoorde' wijze wordt 'uitgedeeld' aan de 'luie' werklozen aldaar. Weeral een eindeloze, oeverloze discussie waar men niets mee opschiet.
Ik zeg niet dat het "ontoelaatbaar" is. Ik zeg gewoon dat Vlaanderen een andere visie heeft. Op vrijwel ieder maatschappelijk vraagstuk.
Is dat dan een schande om te stellen: 'Gasten, doen jullie gerust voort, maar laat ons tenminste onze keuzes maken...'

Renaat, laat eens uw 19e eeuwse nationalisme varen...Grenzen verdwijnen, grenzen komen opnieuw bij. Dat is niks nieuws en no big deal.
Een "staat"-"land' is geen werk voor de eeuwigheid. Het is een vehikel dat een volk gebruikt om op zo'n efficiente en effectieve manier mogelijk de beschikbare middelen te gebruiken en te herverdelen.
Indien je vaststelt dat dat vehikel op zijn laatste benen loopt (beide chauffeurs van de autocar willen naar Blankenberge maar de ene wil via de
E40 en de andere via de expressweg) is het tijd om uit te zien naar een ander karretje voor de volgende 250 jaar.
Ik snap wel de emotionele band die sommigen hebben met hun "eerste wagentje", maar pas op dat je niet met een opgeblazen motor langs de kant van de weg moet staan terwijl de wereld voorbijzoeft.
Maes_P is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be