![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Lees het verslag (vanaf blz. 110) en bepaal het zelf.
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. Laatst gewijzigd door Bad Attila : 26 september 2008 om 11:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Vlaanderen is altijd een wingewest geweest voor de franstalige bourgeoisie. Volgens sommigen(KBC, KUL) bedragen die transferten 12 miljard volgens anderen(NB) 6 miljard. Laat ons aannemen dat de waarheid hier tussen ligt, dan vinden jullie daty normaal dat 6 miljoen Vlamingen hier voor opdraaien. Als ik Henri1 hier bezig hoor nl dat de transferten "dikke zever zijn" dan denk ik : "zalig zijn de armen van geest" Ik denk dat Henri1 ne missionaris is, die geven ook alles weg omdat ze de gelofte van armoede afgelegd hebben.
![]() |
![]() |
#106 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() O ja, internationale vergelijking:
"Uit deze analyse blijkt duidelijk dat de graad van intergewestelijke herverdeling via de overdrachten tussen de overheid en de huishoudens in België al met al relatief laag is : gemeten naar zowel de variatiecoëfficiënt als het verschil tussen de maximale en de minimale waarde lijkt de dispersie van de verhouding tussen het beschikbare en het primaire inkomen in België duidelijk kleiner te zijn dan in de meeste andere lidstaten van de EU. De graad van herverdeling is bijvoorbeeld veel groter in Hongarije en in de buurlanden Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. In Duitsland beloopt de verhouding tussen het beschikbare en het primaire inkomen net iets meer dan 83 pct. in Beieren, Hessen en Baden-Württemberg, terwijl die verhouding maar liefst 23 procentpunten hoger ligt in Saksen en Saksen-Anhalt, die deel uitmaken van het voormalige Oost-Duitsland. In het Verenigd Koninkrijk bedraagt het verschil tussen Londen en Wales ook meer dan 20 procentpunten. In België, daarentegen, blijft het maximale verschil – namelijk dat tussen het Vlaams en het Waals Gewest – beperkt tot 6 procentpunten."
![]() |
#107 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gaat ge toch eens moeten uitleggen wat het beschikbare en wat het primaire inkomen is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ik vind dat we de treinen toch maar best daar laten ontsporen, misschien. Kunnen we tijdens de ramp nog wat onbetaalbare natuur opsnuiven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar of de notoire hardwerkend Vlaming bestaat ? Sommige wel (maar die zullen in de Walen ook wel te vinden zijn, maar nog minder). Maar dat er in Vlaanderen dingen verkeerd gaan, zal niemand ontkennen (het aantal ambtenaren loopt er ook de spuigaten uit...), alleen gaan er in de Walen nog een boel meer zaken verkeerd (hebben zowat het europees rekord van het aantal ambtenaren, onderwijs , dat in Vlaanderen ook zijn glans verliest, glanst helemaal niet meer in Wallonie...). En daarbij, heb ik sterk den indruk, dat er in Wallonie, geen echte motivatie is, om deze zaken recht te trekken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() Je klaagt over het egoïsme van sommige Vlamingen. Ik heb naar die ellenlange septremberverklaring geluisterd en wat stel ik vast; in grote mate is politiek = geld. Ook het herverdelen van de rijkdom. Zodus, ik wil die rijkdom binnen Vlaanderen herverdelen, ben ik dan een egoïst ?
![]() |
![]() |
#111 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mis, het zijn zij die de definitieve en onvermijdelijke splitsing tegenhouden die hiervoor verantwoordelijk zijn.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is een verschil tussen transfers en onverantwoorde transfers. Maar dat vraagt een mate van nuancering die jij als rabiate staatsnationalist en flamingantenhater niet aan de dag weet te leggen.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zelfs toen vlaanderen straatarm was, gingen de centen van N naar Z. Doe daarbij dan nog eens de arrogante, imperialistische, neerkijkende houding van de Waalse politici, en je kan zelf al raden hoeveel euro's er ooit van Z naar N zullen vloeien. Ze splitsen dit land nog liever op.
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Partijlid
|
![]() 'Diefstal is het dus niet, want wijzelf (de Vlaams(talige) politici hebben dat in der tijd inderdaad het 'transfersysteem goedgekeurd. Of dat met 'lafheid' te maken had, is een andere zaak. Alles wat op dit ogenblik legaal gebeurd in de verhouding tussen de gewesten zijn het gevolg van 'overeenkomsten' en compromissen waarvan wijzelf (de Vlamingen) meestel de vragende partij waren. Met de 'transfers' is het zoals met de taalfaciliteiten en BHV: zijn allen wisselgelden die wij 'betaald' hebben om datgene te bereiken waarvan wij dachten goed mee te zijn: Vlaamse autonomie. De Franstalige politieke economische en financiële elite die van in het begin alle macht in België hadden, heeft steeds toegevingen gedaan en stelselmatig delen van haar oorspronkelijke macht afgestaan. Om dat te bereiken waren er logischerwijs tegenprestaties van de Vlamingen nodig. Dat wij als gevolg daarvan nog steeds met enkele onaangename 'nageboorten en-weeën te maken hebben (zoals BHV, faciliteiten, Brussel en de rand, en de transfers) is de logica zelve.
De cijfers zijn wat ze zijn, alhoewel. Al eens gedacht aan de financiële 'transfers' die reeds jaar en dag gebeuren van steden met een groot aantal goedbemiddelde en inkomstrijke burgers, naar gemeenten met veel ouderlingen, autochtone werklozen, en lage inkomensgezinnen? Als eens afgevraagd hoeveel belastinggeld van inwoners in de slecht onderhouden straten buiten het centrum dat naar goed onderhouden en regelmatig gerenoveerde Winkel- en centrumstraten versluisd wordt, omdat daar weinig bewoning en dus ook belastinginkomsten van zijn? Volgens de in dit forum veel gehanteerde begrippen is dat allemaal 'diefstal' en zouden daarom de financiering en belastinginning maar best volledig naar het gemeentelijk, of zelfs naar het wijk- of straatniveau overgeheveld worden. Enfin, waar het dus in theorie op neerkomt is, dat iedereen percentagewijs evenveel van de gemeenschap zou moeten terugkrijgen, als hij er via belastinggeld heeft toe bijgedragen. Dé natte droom van Rechts-Vlaanderen.
![]() |
#117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#118 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Het verschil ligt er namelijk in dat bij die transfers geen vragen worden gesteld omdat de ontvangers dezelfde ideeen hebben over de besteding van die transfers als de steden die gelden afstaan. Bij de transfers tussen Vl en W zijn er enorme verschillen in politieke visie omtrent de besteding van die gelden. En daarom komt er zoveel kritiek op enkel die transfers. Ik geef jou 100 euro en jij doet daar dingen mee waarvan ik zeg 'Hmmm, is dat wel verstandig voor ons op lange termijn'. Ik maak je daar op attent en leg uit dat we toch eens ons bestedingspatroon moet aanpassen. Een week later geef ik je nog eens 100 euro en je maakt dezelfde, in mijn ogen verkeerde, keuze. Begin je het patroon te zien? Maak nu eens translatie naar W en Vl, transfers en bv. sanctioneringsbeleid van werkonwilligen.... Citaat:
Het gaat bij een solidaire Vlaming niet om een grotere koek, het gaat om een koek waarvan we zelf de smaak willen bepalen. En dan mogen de Walen van mij gerust hun koekje houden... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
En daar gaat het hem juist om: jij kan dat misschien enigszins genuanceerder zien, maar de optie van de voorstanders van de 'responsabilisering' is dat er geen geld meer van de Vlaamse belastingbetaler meer 'verspild' wordt aan Wallonië, of indien toch, dat Vlaanderen toezicht zou krijgen op de 'besteding' daarvan. Een soort 'budgetbeheer' zoals men dat bij 'onbekwame' leefloonontvangers doet. Tja! met dergelijke onderhandelingsatitude kom je begrijpelijkerwijs niet ver natuurlijk. Bovendien: men moet mij toch eens komen uitleggen welk dat 'ontoelaatbaar' gebruik van 'Vlaams' geld in Wallonie dan wel is. Tenzij weer, dat men stelt dat het op 'onverantwoorde' wijze wordt 'uitgedeeld' aan de 'luie' werklozen aldaar. Weeral een eindeloze, oeverloze discussie waar men niets mee opschiet.
![]() |
![]() |
#120 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Over andere niet. Vlaamse politici hangen bv. een geneeskunde van de 1ste lijn aan. Hun Waalse tegenhangers niet. Ik spreek me niet uit over de 'juistheid' van de ene of de andere keuze. Feit blijft dat de consumptie in Waalse ziekenhuizen in Vlaanderen aanzien wordt als overconsumptie. Wie is er juist? Who cares? Not me... Laat elk zijn eigen systeem uitbouwen naar eigen inzichten en vermogen. Idem voor justitie, ziekteverzekering, aanpak van werkloosheid en vrijwel alle federaal gebleven materies. Materies waarin alle Vlaamse partijen meer bevoegdheden over vragen. En materies waarin alle Waalse partijen alles federaal willen houden. Kun je in een ander land in Europa nog een duidelijkere breuklijn zien lopen? Citaat:
![]() Ook SPA, VL Pro, VLD (en in mindere mate zelfs GROEN!) willen die grotere responsabilisering wel degelijk. En we kunnen toch niet echt stellen dat dat Vlaamsnationalistische partijen zijn ![]() Enkel Vlaams Belang (en soms NVA) spreekt in termen van 'verspilling' en 'profitariaat'. Uw methodes lopen gelijk met die van de Waalse media en politiek: het afschilderen van een redelijke vraag (die tot doel heeft een beter Vlaanderen en een beter Wallonie) als zijnde het opblazen van de solidariteit. Met uw woorden; "Tja! met dergelijke onderhandelingsatitude kom je begrijpelijkerwijs niet ver natuurlijk." Citaat:
Is dat dan een schande om te stellen: 'Gasten, doen jullie gerust voort, maar laat ons tenminste onze keuzes maken...' Renaat, laat eens uw 19e eeuwse nationalisme varen...Grenzen verdwijnen, grenzen komen opnieuw bij. Dat is niks nieuws en no big deal. Een "staat"-"land' is geen werk voor de eeuwigheid. Het is een vehikel dat een volk gebruikt om op zo'n efficiente en effectieve manier mogelijk de beschikbare middelen te gebruiken en te herverdelen. Indien je vaststelt dat dat vehikel op zijn laatste benen loopt (beide chauffeurs van de autocar willen naar Blankenberge maar de ene wil via de E40 en de andere via de expressweg) is het tijd om uit te zien naar een ander karretje voor de volgende 250 jaar. Ik snap wel de emotionele band die sommigen hebben met hun "eerste wagentje", maar pas op dat je niet met een opgeblazen motor langs de kant van de weg moet staan terwijl de wereld voorbijzoeft. |
|||
![]() |
![]() |