Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Vandaag staken de vakbonden voor meer koopkracht. Heeft zo'n actie zin?
Ja 18 26,87%
Neen 49 73,13%
Aantal stemmers: 67. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 7 oktober 2008, 11:35   #101
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Hoeveel denken die werkgevers nog bijkomend bij de gehandicapten te halen?
Nog heel wat, want het is niet alsof die mensen in opstand kunnen komen.

En het is zeker niet alsof er ook maar èèn partij voor die mensen opkomt.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2008, 12:08   #102
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

De vakbond en de ziekenkassen hebben daags na de recentste agressieve werkeversdemarges i.v.m. de jarenlang beloofde welvaartaanpassing voor uitkeringstrekkers, besloten tot actie over te gaan, rekenend op steun van werkende lotgenoten.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2008, 13:01   #103
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie Bekijk bericht
en zeggen dat 98 procent van de NMBS aanwezig was en wilde werken maar niet mocht van .....de vakbonden ACOD en ACV
Euhm .. effe ter verduidelijking, er reden wel degeleijk treinen.. het was wel 4 - 5 keer langer onderweg zijn, maar ik ben ook gisteren op mijn werk geraakt... de grootste ramp was terug thuis geraken, en dat vind ik ergens niet kunnen, s'ochtends treinen laten rijden (al was het dan traag en met nog grotere vertragingen) maar s'middags de mensen compleet aan hun lot overlaten was een beetje wraakroepend. Waarom ik dus maar "deels" gestaakt en "deels" gewerkt heb: ik vind ook dat de koopkracht omhoog moet, maar ik wens daar geen dag verlof voor op te offeren, want als ik echt minder verdien dan ik uitgeef dan stop ik gewoon met werken en ga ik stempelen en/of in't zwart werken.
Oud 7 oktober 2008, 13:03   #104
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Nu gewoon effe onderhandelen daarna zien wat er uit de bus komt en overgaan tot actie indien het onvoldoende is. Werkende mensen zouden toch een 10% netto meer moeten verdienen dan nu het geval is!
Oud 7 oktober 2008, 13:21   #105
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Nu gewoon effe onderhandelen daarna zien wat er uit de bus komt en overgaan tot actie indien het onvoldoende is. Werkende mensen zouden toch een 10% netto meer moeten verdienen dan nu het geval is!
Persoonlijk denk ik dat het al een hele prestatie zal zijn als iedereen zijn inkomen zou kunnen behouden...

Of wat denken de heren wat een recessie is? Een periode van loonsverhogingen?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2008, 13:31   #106
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
In een land (geen wereld) waar, weleenswaar voor het eerst, de bedrijfswinsten na aftrek van belasting, hoger zijn dan alle lonen van alle werknemers samen.
Lees eens de commentaar van Guy Tegenbos in De Standaard...

De gevolgen van de bankencrisis beginnen te wegen op de hele economie. De beurs maakte gisteren een ongeziene duik. Bedrijven en gezinnen slikken massaal hun projecten in. Waar gaan we heen als die infernale spiraal niet snel gestopt wordt? Niemand weet het. Hyper-beangstigend is dat.

Maar, geen paniek. De vakbond staat pal. Een vakbond vond het nodig gisteren het land half te verlammen - en de andere bonden durfden er niet tegen in te gaan - voor een conflict over de koopkracht dat weken geleden actueel was, maar waarvan de relevantie door de jongste evoluties verwasemd is.

Maar net zoals de Fortis-leiding niet wou toegeven dat de prijs voor ABN Amro te hoog was toen het economisch tij keerde, zo kon de vakbondsleiding niet toegeven dat haar geplande actie achterhaald was en zelfs nefast geworden was voor haar leden en voor het land.
Onverantwoorde gepelde garnalen...
Oud 7 oktober 2008, 13:32   #107
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
Jaja, en de banken zijn zeker het heil van onze economie. Deze crisis heeft niets te maken met de hoge loonkost of enige stakingacties!!! Het feit dat die bv ene duitse bank 100 miljard nodig heeft komt zeker ook door de stakers!!
De banken zijn een weerspiegeling van de economie... De banken hebben de hebzucht van de mens die maximale interestvoeten wensen op hun lopende rekening proberen te verzoenen met de hebzucht van de aandeelhouder die maximaal rendement wilt.
En die verzoening is een gewaagde over-investering in risicobonds.

De andere weerspiegeling is: als het slecht gaat zijn zij de eerste om dat te voelen, de beurs 'voorspelt' de economie. Dus zij zijn de eerste om de eindjes niet aan elkaar te knopen. Zij zijn het die de hete patat van de 'hypotheekcrisis' herverpakt hebben naar een beleggingsprodukt waar erger genoeg het risico niet weggediviersifieerd is geworden..

De vakbond is gewoon verantwoordelijk voor het delocaliseren van de produktie naar china. En deze reus die wakker wordt zuigt al onze kracht van onze economie weg.. We zijn op onze plaats gezet.

Laatst gewijzigd door brother paul : 7 oktober 2008 om 13:33.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2008, 14:55   #108
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
De banken zijn een weerspiegeling van de economie... De banken hebben de hebzucht van de mens die maximale interestvoeten wensen op hun lopende rekening proberen te verzoenen met de hebzucht van de aandeelhouder die maximaal rendement wilt.
En die verzoening is een gewaagde over-investering in risicobonds.

De andere weerspiegeling is: als het slecht gaat zijn zij de eerste om dat te voelen, de beurs 'voorspelt' de economie. Dus zij zijn de eerste om de eindjes niet aan elkaar te knopen. Zij zijn het die de hete patat van de 'hypotheekcrisis' herverpakt hebben naar een beleggingsprodukt waar erger genoeg het risico niet weggediviersifieerd is geworden..

De vakbond is gewoon verantwoordelijk voor het delocaliseren van de produktie naar china. En deze reus die wakker wordt zuigt al onze kracht van onze economie weg.. We zijn op onze plaats gezet.
Dat wil ik nog wel eens zien, als China niets doet aan zijn kwaliteit kan dat voor vertrekkende bedrijven wel eens nadelig uitvallen. Peugeot heeft er al enige ervaring mee... Maar goed, wat dan nog?? De bedrijven hebben de vakbonden niet nodig om te beslissen naar het Oosten te trekken.
Besef je trouwens niet hoe ziek die bedrijfspolitiek is? De werkomstandigheden doen ginder op momenten Daens toestanden lijken op een koningen leven. En ik die dacht dat het Deansverhaal ging over enige moraliteit van de werkgevers te eisen. Die bedrijven moeten niet de sukkelaars gaan uithangen he, moraliteit is ver te zoeken!! Maar nee, het zijn de vakbonden die alles kapotmaken en niet de hebzucht van grote meneren.
Onze enige troef zijn innoverende sectoren en producten waar kwaliteit van hoog belang is, je hoort de producenten van windmolens ook niet klagen of dreigen met te vertrekken naar het buitenland.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2008, 15:38   #109
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat wil ik nog wel eens zien, als China niets doet aan zijn kwaliteit kan dat voor vertrekkende bedrijven wel eens nadelig uitvallen. Peugeot heeft er al enige ervaring mee... Maar goed, wat dan nog?? De bedrijven hebben de vakbonden niet nodig om te beslissen naar het Oosten te trekken.
Besef je trouwens niet hoe ziek die bedrijfspolitiek is? De werkomstandigheden doen ginder op momenten Daens toestanden lijken op een koningen leven. En ik die dacht dat het Deansverhaal ging over enige moraliteit van de werkgevers te eisen. Die bedrijven moeten niet de sukkelaars gaan uithangen he, moraliteit is ver te zoeken!! Maar nee, het zijn de vakbonden die alles kapotmaken en niet de hebzucht van grote meneren.
Onze enige troef zijn innoverende sectoren en producten waar kwaliteit van hoog belang is, je hoort de producenten van windmolens ook niet klagen of dreigen met te vertrekken naar het buitenland.
Voor wind zullen de vakbonden wel zorgen...
Oud 7 oktober 2008, 16:46   #110
pibo®
Parlementslid

pibo®'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht

neem maar gerust 20 % meer verdienen om aan de levensstandaard van een jaar of 10 geleden te komen !!!!!!! 10 % van de staat ( en dit horen vakbonden niet graag !!!) en 10 % van de werkgever
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2008, 18:06   #111
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Maar net zoals de Fortis-leiding niet wou toegeven dat de prijs voor ABN Amro te hoog was toen het economisch tij keerde, zo kon de vakbondsleiding niet toegeven dat haar geplande actie achterhaald was en zelfs nefast geworden was voor haar leden en voor het land.
[/b][/indent]
Wat de vakbonden en ziekenkassen eisten was een peulschil vergeleken met wat de werkgevers daarvoor in de plaats wilde hebben. Die werkgevers koppelde dit bijkomend geschenk ook deze keer niet aan een belofte van meer investering en werkgelegenheid. Ze hadden louter de bedoeling daarmee hun eigen zakken te vullen.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2008, 19:59   #112
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat de vakbonden en ziekenkassen eisten was een peulschil vergeleken met wat de werkgevers daarvoor in de plaats wilde hebben. Die werkgevers koppelde dit bijkomend geschenk ook deze keer niet aan een belofte van meer investering en werkgelegenheid. Ze hadden louter de bedoeling daarmee hun eigen zakken te vullen.
Die ondernemershaat is die er bij U met de paplepel in gekieperd?
Oud 7 oktober 2008, 21:05   #113
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die ondernemershaat is die er bij U met de paplepel in gekieperd?
Is kritisch zijn geen deugd?

Ik heb niets tegen ondernemen, maar heb wel een probleem met uitbuiting. Het is je goed recht om hier geen probleem mee te hebben, egoïsme onder het mom van individuele vrijheid is nu eenmaal de norm.

Maar er zijn anderen die wel geraakt worden door de grote schaal waarop mensen misbruikt worden, zonder dat zij zelf hier slachtoffer van zijn.
Waarom? Omdat ze het welzijn van de mens boven eigen profijt stellen.

Het systeem in vraag stellen, is evolueren en zoeken waar het misloopt. Natuurlijk wordt vaak de bal misgeslagen van hoe men bepaalde zaken moet oplossen. Maar in essentie is er wel een probleem voor het grootste deel van de wereldbevolking. Zelf hier in Europa zie je steeds meer mensen hun grip op hun eigen leven verliezen.

Maar ik weet ook dat dit geen argument kan zijn, in deze wereld is er maar één argument en dat is geld en schuld. Als je geld hebt tel je mee, zonder ben je niets waard, eigenlijk niet veel verschil met een feodaal systeem. We zijn vrij tot zo ver onze portemonnee ons toelaat, voor sommigen betekend dit een koningenbestaan voor de meesten is er in essentie geen verschil met slavernij. De sexindustrie is een mooi voorbeeld van wat ondernemen kan inhouden, alles voor het geld.

De gang van zaken in vraag stellen is niet links of rechts, maar humaan.
Oud 7 oktober 2008, 22:48   #114
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik heb niets tegen ondernemen, maar heb wel een probleem met uitbuiting. Het is je goed recht om hier geen probleem mee te hebben, egoïsme onder het mom van individuele vrijheid is nu eenmaal de norm.

Maar er zijn anderen die wel geraakt worden door de grote schaal waarop mensen misbruikt worden, zonder dat zij zelf hier slachtoffer van zijn.

Het systeem in vraag stellen, is evolueren en zoeken waar het misloopt. Natuurlijk wordt vaak de bal misgeslagen van hoe men bepaalde zaken moet oplossen. Maar in essentie is er wel een probleem voor het grootste deel van de wereldbevolking. Zelf hier in Europa zie je steeds meer mensen hun grip op hun eigen leven verliezen.

Maar ik weet ook dat dit geen argument kan zijn, in deze wereld is er maar één argument en dat is geld en schuld. Als je geld hebt tel je mee, zonder ben je niets waard, eigenlijk niet veel verschil met een feodaal systeem. We zijn vrij tot zo ver onze portemonnee ons toelaat, voor sommigen betekend dit een koningenbestaan voor de meesten is er in essentie geen verschil met slavernij. De sexindustrie is een mooi voorbeeld van wat ondernemen kan inhouden, alles voor het geld.

Je hebt een punt. Ikzelf merk ook dat de drang naar meer en meer geld een soort nieuwe gevangenis is waar we in leven. Je bent pas iemand als je een groot huis hebt, een dikke auto voor de deur en dure kleding. Dat is natuurlijk achterlijke bullshit. Het is een beeld wat opgehangen wordt door de maatschappij. Iedereen wilt nu leven zoals de aristocraten vroeger. Meer, meer en meer ! We MOETEN gewoon spenderen, uitgeven, kopen, meer verdienen...noem maar op !

Ik heb de droom van een eigen huis al lang laten varen. En van materiele welstand word ik niet gelukkig. Ik koop nauwelijks nog electronica of andere luxe artiekelen. Omdat ik geen reden zie. Ik vind het geen meerwaarde voor mijn leven. Mijn volgende, meer haalbare doel is om na mijn phd een wereldreis te maken van bvb een half jaar. Patagonie wil ik wel eens zien. Peru ook. En dan liefst ook op een alternatieve manier er naar toe (ik denk aan een tall ship) want vliegtuigen zijn me ondertussen ook alombekend.

Ik ben de rat race al kotsmoe, ik wil niet uitgeblust zijn op mijn 40ste omwille van de economische realiteit.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2008, 05:22   #115
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Je hebt een punt. Ikzelf merk ook dat de drang naar meer en meer geld een soort nieuwe gevangenis is waar we in leven. Je bent pas iemand als je een groot huis hebt, een dikke auto voor de deur en dure kleding. Dat is natuurlijk achterlijke bullshit. Het is een beeld wat opgehangen wordt door de maatschappij. Iedereen wilt nu leven zoals de aristocraten vroeger. Meer, meer en meer ! We MOETEN gewoon spenderen, uitgeven, kopen, meer verdienen...noem maar op !

Ik heb de droom van een eigen huis al lang laten varen. En van materiele welstand word ik niet gelukkig. Ik koop nauwelijks nog electronica of andere luxe artiekelen. Omdat ik geen reden zie. Ik vind het geen meerwaarde voor mijn leven. Mijn volgende, meer haalbare doel is om na mijn phd een wereldreis te maken van bvb een half jaar. Patagonie wil ik wel eens zien. Peru ook. En dan liefst ook op een alternatieve manier er naar toe (ik denk aan een tall ship) want vliegtuigen zijn me ondertussen ook alombekend.

Ik ben de rat race al kotsmoe, ik wil niet uitgeblust zijn op mijn 40ste omwille van de economische realiteit.
Je weet niet half hoe juist je zit.

Kreeg zo zelf een tijdje geleden van een tiener de vraag, " Jantje, waarom leef en woon jij eigenlijk zo sober?"
"Waarom rijd jij met een auto die ouder is dan mij?
Waarom heb jij geen TV?
Waarom maak jij zelf gas en electiciteit?
Waarom werk jij zoveel met regenwater?
Waarom ga jij wel zoveel naar de avondschool, maar bijna nooit naar het café of de fitnes?
Waarom hebben jou kinderen wel een quad, maar ga jij niet naar pretparken met hen?"

" Jij verdiend toch meer dan mijn papa en mama samen!!!!"

Toen ik hem antwoorde dat ik uit de maatschap haar systeem gestapt was, kreeg ik de vraag waarom. Wel nu lees ik hier hetzelfde antwoord.

Het leven is genieten zonder dwang en zonder verplichtigen tegenover de uiterlijke schijn voor andere en niet het vergaren van geld en luxe.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2008, 06:02   #116
LastMohican
Banneling

Standaard

Geld en luxe zijn leuk.

End of story.
LastMohican is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2008, 06:56   #117
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:

Dat alles niet koosjer is, dat weet zelfs het kleinste kind, dus ook ik...
Dat er zaken moeten veranderd worden... dat is ook duidelijk...

Maar zijn alle ondernemers geldwolven, worden alle bedrijven puur uit winstbejag gerund?

En kritisch zijn zonder oplossingen voor te stellen... is dat kritisch?

Duidelijk is - voor mij alleszins - dat we ons systeem veruit het beste van de wereld is (maar dat er dringend moet bijgeknipt worden).

Er zijn systemen die eerlijker en 'beter' ogen maar wat bewijst de praktijk?

Oud 8 oktober 2008, 07:02   #118
Chipie
Banneling

Standaard

De vakbonden zullen nu hun acties toch gaan versterken, want het is nu of nooit...

De beurzen crashen, de banken en de ondernemingen staan op springen, de staat (staten) springen hun interventievermogen voorbij...
De (socialistische) hoofdman van de Bank van België verklaart doodkalm dat deze crisis erger is dan de crisis van de jaren 1930...

En de vakbonden eisen een gevoelige koopkrachtverhoging...

Zouden de werknemers eens niet in opstand komen tegen hun leiders?
Oud 8 oktober 2008, 09:18   #119
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat alles niet koosjer is, dat weet zelfs het kleinste kind, dus ook ik...
Dat er zaken moeten veranderd worden... dat is ook duidelijk...

Maar zijn alle ondernemers geldwolven, worden alle bedrijven puur uit winstbejag gerund?

En kritisch zijn zonder oplossingen voor te stellen... is dat kritisch?

Duidelijk is - voor mij alleszins - dat we ons systeem veruit het beste van de wereld is (maar dat er dringend moet bijgeknipt worden).

Er zijn systemen die eerlijker en 'beter' ogen maar wat bewijst de praktijk?

Ondernemen is bedoeld om een winst te maken, op zich is dit goed want het stimuleert de vooruitgang.
De vraag is wat eerst komt de mens, de onderneming of de winst? Ik heb toch de indruk dat er omgekeerd gewerkt wordt, eerst de winst, dan de onderneming en als er iets over is de mens. Natuur is nog slechter af en heeft slechts een marginale positie.

Communisme is in mijn ogen niet beter of slechter, wanneer je dit systeem grondig bekijkt weet je dat misbruik bijna vanzelfsprekend is.

Oplossingen worden gegeven, zowel op technisch vlak, als op politiek vlak. Het probleem is dat bedrijven verweven zijn met de politiek en elke stap naar een mogelijke oplossing wordt afgeblokt. Wanneer de wetenschap ontdekt dat een bepaalde stof schadelijk is, volgt onmiddellijk een tegen expertise met veel meer geld dat uiteraard het tegendeel bewijst. Bedrijven hebben de macht om de politiek te chanteren en zo steeds hun goesting te krijgen, indien je niet luistert vertrekken ze gewoon.

Hier houdt onze vrije markt de vooruitgang tegen, in principe is er geen nood aan fossiele brandstoffen. Maar er zijn zoveel bedrijven die veel winnen indien men tot de laatste drup olie verder gaat. Elke mogelijke ontwikkeling wordt opgekocht en bevroren. Waarom anders hebben die Belgen die een groene auto ontwikkelden hun bevinding gratis en voor iedereen beschikbaar gesteld? In het westen is niemand geïnteresseerd, enkel China ziet iets in het ontwerp.

Maar Skippie, ik ben al blij dat je op zijn minst erkent dat het hier en daar toch mank loopt.
Oud 8 oktober 2008, 11:59   #120
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vakbonden zullen nu hun acties toch gaan versterken, want het is nu of nooit...

De beurzen crashen, de banken en de ondernemingen staan op springen, de staat (staten) springen hun interventievermogen voorbij...
De (socialistische) hoofdman van de Bank van België verklaart doodkalm dat deze crisis erger is dan de crisis van de jaren 1930...

En de vakbonden eisen een gevoelige koopkrachtverhoging...

Zouden de werknemers eens niet in opstand komen tegen hun leiders?
Er wordt deze week evenveel geproduceerd als vorige week.
Enkel de aandeelhouders kunnen hier minder van kopen.
Enkel daarom, omdat HUN welvaart wordt bijgesteld houden ze heel het economisch systeem tegen.

Het moet daarom anders worden georganiseerd: ten bate van iedereen.
- banken moeten hun winsten afstaan aan iedereen
- de productie moet worden voortgezet, waarbij mensen beloond worden naargelang hun behoeften (grootte gezin, leeftijd, gezondheid) en in functie van hun bijdrage aan de productie.

Door het uitsluiten van de profiteursklasse die bewezen heeft dat hun werkwijze faalt kunnen we eindelijk wat minder werken, meer inkomens hebben en zonder angst.

Een goede zaak, indien men nu eens de boel opkuist.
Indien.

Want ondertussen zijn het niet de vakbaonden die staken: het zijn de beurzen, de banken, de ondernemers....

Laatst gewijzigd door ericferemans : 8 oktober 2008 om 12:00.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be